“برادران لیلا” به تصویر کشیده شده در “روزنه آبی”؛ برنامه نمایش فیلمتئاترها
در سومین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص، فیلمتئاتر «روزنه آبی» به نمایش درآمد. سپس نشست تحلیل و بررسی این اثر با حضور عباس غفاری، حسین کیانی و دکتر شهرام خرازیها در سالن استاد فریدون ناصری برگزار شد. نمایش «روزنه آبی» نوشته اکبر رادی، به کارگردانی محمود محمد یوسف، در سال ۱۳۵۵ اجرا شده و بازیگران معروفی مانند منوچهر فرید، آذر فخر، اسماعیل محرابی در آن حضور داشتند. در نشست، حضوری از عباس غفاری، حسین کیانی و شهرام خرازیها باعث بحث و بررسی عمیق تر درباره اهمیت نمایشنامهای چون «روزنه آبی» شد. حسین کیانی به اهمیت این اثر و تراژدی موجود در آن اشاره کرد و شهرام خرازیها نیز از اهمیت نمایشنامهنویسی اکبر رادی و پیشبینیهای وی در آثارش سخن گفت. در نهایت، عباس غفاری بیان کرد که اکبر رادی همیشه به معلم بودن خود افتخار کرده و رئالیسمی که به درامنویسی ما هدیه میکند، اتفاقی است که بعدها بسیاری آن را دنبال میکنند.
شهرام خرازیها نیز در ادامه این نشست گفت: اکبر رادی با آثار خود همیشه زنده است. او در آن زمان برای چاپ نمایشنامه «روزنه آبی» با چالشهای بسیاری مواجه میشود. مثلا با آقای جلال آل احمد درگیری لفظی صورت میگیرد. چون آقای آل احمد این متن را در تایید غربزدگی میداند و آقای رادی چنین موضوعی را نمیپذیرد. ناشرهای دیگر نیز فقط اقدام به انتشار آثار افرادی میکردند که از شهرت خوبی برخوردار بودند. باتوجه به اینکه آقای رادی در آن زمان از شهرت چندانی برخوردار نیست، امکان انتشار نمایشنامهاش نیز وجود ندارد. بنابراین با هزینه شخصی این متن را منتشر میکند. حال بعد از سالها میبینیم که متنی شبیه به این اثر، در سینما ساخته شده است. باتوجه به شباهت زیاد میتوان گفت که «برادران لیلا» نسخه سینمایی همین نمایشنامه است.او افزود: چندی پیش اجرایی از متن «آهسته با گل سرخ» را دیدم که توسط گروه جوانی اجرا میشد. نمایش دوساعت بود و مرتبا صعود و سقوط میکرد.. آنجا متوجه شدم نمایشنامه نویس تا چه اندازه میتواند قلم قدرتمندی داشته باشد که حتی یک گروه ضعیف بتواند اجرایی از آن را به صحنه ببرد که مخاطبان تا آخر آن را دنبال کند. لازم است بگویم که متن «آهسته با گل سرخ» از آثاری است که رادی را به اوج رسانده است.عباس غفاری در ادامه این برنامه گفت: متاسفانه به اشتباه گفته میشود که رادی نمایشنامه نویس بیخطری بوده است. در حالی که او از زمانه خود جلوتر بوده است. وقتی آثار او را میخوانیم، در حال صحبت از یک اضمحلال است. او به نوعی در آثارش، آینده را پیشبینی میکند.او با بیان اینکه رادی همیشه به معلم بودن خود افتخار کرده است، بیان کرد: او نسلی را پیش بینی میکند که قرار است بیاید و در ادامه چه اتفاقی برایش رخ دهد. در نهایت باید بگویم رئالیسمی که اکبر رادی به درامنویسی ما هدیه میکند، اتفاقی است که بعدها بسیاری آن را دنبال میکنند.
- “به جای کمتر دزدی کنید” پیشفروش شد!
- بلیتهای نمایش «توقف اتانازی» در حال فروش میباشند
- بازگشت نمایش «هیدن» – فانشو به سکوت
- ایرج راد: تبدیل کننده هنرمندان به فرهنگ زندگی و نمایان کننده آثار ایرانی در صحنه
- راز گذارنده هنر در تئاتر ایران: خسرو
- ۱۴۰۲؛ زمان بازگشت عروسکها و آغاز سلطنت تئاتر در شهر
- پیشنهاد جذاب: حضور در فروش فیلم “مرموز” با درآمد ۲ میلیارد تومان
- شمسلنگرودی: بازیگر نمایش «و تو هم برنگشتی»
- نمایش های جذاب در تئاتر ایرانشهر
- پیام دلنشین محمود عزیزی به مناسبت روز ملی تئاتر