رکورد ۲۳ ساله فروش سینماها؛ گزارش جذاب خبرگزاری دولت

مارس 2, 2024 0 نظر 56

در سال ۱۴۰۲، سینمای ایران به تعداد بی‌سابقه‌ای مخاطب دست یافت و بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینما رفتند. این آمار تاکنون در دوره‌ای ۲۳ ساله محقق نشده بود. فیلم “فسیل” با فروش ۳۲۵ میلیارد تومان و جذب ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب، دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب شد. همچنین، فیلم‌های دیگری همچون هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، ویلای ساحلی و هاوایی هم توانستند به فروش بالای ۶۰ میلیارد تومان دست یابند.
سینما امسال توانسته است رکورد جذب مخاطبان خود را شکسته و با جذب ۲۷ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر، رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد. آمار مخاطبان سینما در سال‌های گذشته هم به ترتیب ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است. امیدواری‌های بسیاری برای افزایش تعداد مخاطبان سینما در سال‌های آینده وجود دارد و حضور فیلم‌های متنوع و جذاب می‌تواند سبب افزایش فروش و جذب مخاطبان بیشتر شود.

۹:۵۶سینمای ایران در سال جاری به آماری در زمینه جذب مخاطب دست یافته که طی ۲۳سال اخیر به دست نیاورده بود، تا امروز بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینمارفتند که این آمار از ابتدای دهه ۸۰ تا به امروز محقق نشده بود.
به گزارش ایرنا، با فروش شب گذشته، تعداد مخاطبان سینما در سال۱۴۰۲، از مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت تا این آمار، رکورد تعداد مخاطبانسینما طی ۲۳ سال اخیر را بشکند. درواقع سینمای ایران پس از سال ۷۹ که ۳۳ میلیونمخاطب را تجربه کرد، هیچ‌گاه به‌مانند امسال مخاطب نداشته است.
سینماها در بهار امسال، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشتند. در فصل تابستان بهدلیل تلاقی این فصل با ماه‌های محرم و صفر، تعداد مخاطبان سینما به ۴ ملیون و ۵۰۰هزار نفر تقلیل پیدا کرد. شمار مخاطبان در پائیز به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و درزمستان نیز تا پایان شب گذشته، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینما رفتند. علاوه بر این،۷۱۵ هزار نفر نیز طی ماه‌های ابتدایی امسال، به تماشای فیلم‌های به‌جا مانده از اکرانسال گذشته نظیر ملاقات خصوصی، بخارست و… نشستند تا تعداد مخاطبان سینما،برای سال جاری به ۲۷ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر برسد.
فسیل، هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، هاوایی، بچه زرنگ و ویلای ساحلی، ۶ فیلم اکرانامسال هستند که موفق شدند تا به امروز، بیش از ۶۰ میلیارد فروش داشته باشند. فسیل که رکوردشکنی کرد و توانست با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب و ۳۲۵ میلیاردتومان فروش، به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب کشور تبدیل شود. فسیل در شرایطی دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب شمرده می‌شود که طی یکسال نخست نمایش خود به این میزان مخاطب دست یافته است حال آن‌که عقاب‌ها(به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم پس از انقلاب) در سال نخست نمایش خود، کمتر از ۴میلیون مخاطب داشته است.

سینمای ایران در شرایطی به بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب رسیده که اینمیزان برای سال گذشته، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است
هتل نیز در کمال بی‌ادعایی، به دومین فیلم پرمخاطب این جدول تبدیل شد. این فیلمموفق شد تا در کمتر از ۵ ماه و نیم از آغاز نمایش خود، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطبداشته باشد. انیمیشن بچه زرنگ توانست ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. شهر هرت نیز ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مخاطب جذب کرد. هاوایی نیز طی ۲ ماه نخستنمایش خود، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. ویلای ساحلی نیز با ۱ میلیون و ۳۵۰هزار مخاطب، در رده ششمین فیلم پرمخاطب امسال قرار گرفته است.
البته که سینمای ایران علاوه بر جذب مخاطب انبوه و گیشه خوب خود، رکوردهایدیگری را نیز به ثبت رسانده است. سینمای ایران موفق شد تا در روز سه‌شنبه ۲۳آبان‌ماه ۱۴۰۲، با جذب ۲۸۲ هزار مخاطب، پرمخاطب‌ترین روز ۴ سال اخیر سینماها رارقم بزند. هر چند که احتمالا این روز، پرمخاطب‌ترین روز یک دهه اخیر نیز به شمارمی‌رود.
سینمای ایران در شرایطی به بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب رسیده که اینمیزان برای سال گذشته، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است. بنابراین میزان مخاطبانامسال سینما نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی ۱۰۰درصدی را تا به امروزتجربه کرده است.

میزان مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر است.
طبق این گزارش، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر
در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر
در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
و در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند.

مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای ۱۴۰۲ به سال آینده صورت گرفته است. سینما سهم قابل‌توجهی در سبد سبک زندگی جدید خانواده‌ها دارد که سبب می‌شودتا گیشه سینمای ۱۴۰۳، با استقبال بیش از ۳۳ میلیون مخاطب، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیاردتومان در گردش باشد
آخرین آمار افزایش میزان مخاطبان سینما، پس از امسال، به سال ۷۹ بازمی‌گردد کهطی این سال، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند. اگر شورای صنفی نمایش برای بازهتابستان که پس از نوروز، طلایی‌ترین فصل اکران است و البته دوره بهمن و اسفندامسال، برنامه خوبی در حوزه نمایش فیلم‌های قدرتمند داشت، سینمای امسالپتانسیل گذشتن از ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ را نیز داشت اما متاسفانه فرصتطلایی تابستان با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب سوخت شد و برای بهمن و اسفند نیزمیزان مخاطبان، به یک‌سوم زمان نرمال خود کاهش یافت.
اکنون و بر روی کاغذ، امیدواری‌های بسیاری وجود دارد تا تعداد مخاطبان سینما برایسال آینده از مرز ۳۳ میلیون نفر عبور کند. اگر برای اکران نوروز امسال، کمدی فسیل،امید پررنگ استقبال از سینماها بود، اکنون حداقل ۲ فیلم در نوروز ۱۴۰۳، واجد چنینشرایطی هستند. کمدی تمساح خونی و درام اجتماعی بی‌بدن می‌توانند با تشکیل یکدوقطبی قدرتمند، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشانند. این ۲ فیلم البته اهرم‌هایکمکی خوبی نظیر پرویزخان و آپاراتچی را دارند که آثار دست‌وپابسته‌ای در حوزه جذبمخاطب نیستند.
نکته مهم بسته نوروز ۱۴۰۳ سینماها، مهندسی خوب اکران بوده است. اگر اینمهندسی در بازه‌هایی چون عیدفطر، تابستان، محرم و صفر، پائیز، بهمن و اسفند سالآینده لحاظ شود، بی‌شک تعداد مخاطبان سینما، علاوه بر اینکه از مرز ۳۳ میلیون نفرعبور خواهد کرد بلکه تقسیم مخاطب خوبی میان فیلم‌هایی بیشتر صورت خواهدگرفت تا آثار بیشتری به‌عنوان صدرنشینان جذب مخاطب سینمای ۱۴۰۳ مطرح شوند.
بر روی کاغذ، مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای ۱۴۰۲ به سال آینده صورتگرفته است و امیدواری‌ها در میان فعالان سینمایی، به‌مراتب بیشتر از ماه‌ها و سالیاناخیر شده است. سینما هم سهم قابل‌توجهی در سبد سبک زندگی جدید خانواده‌هادارد که تمام این موارد سبب می‌شود تا با در نظر گرفتن افزایش احتمالی قیمت بلیت،گیشه سینمای ۱۴۰۳، با استقبال بیش از ۳۳ میلیون مخاطب، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیاردتومان در گردش باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها