سرپرست گروه موسیقی «کلون زمان»: هنرمند باید خودش را به موفقیت برساند و منتظر کمک دیگران نباشد
همراه با گروه موسیقی «کلون زمان»، حمید قنبری به بررسی وضعیت برگزاری کنسرت در شرایط کنونی پرداخته و اظهار داشته که هنرمندان نباید فعالیت خود را متوقف کنند بلکه با شرایط وقف دهند. او معتقد است که کنسرتها از مهمترین روشهای برگزاری فعالیتهای هنری هستند و باید این فعالیتها را ادامه داد. از طرفی، اشاره کرده که تعداد سالنهای کنسرت در ایران کم است و باید برای بهبود وضعیت این سالنها اقداماتی انجام شود. قنبری پیشنهاد میدهد که به جای کنسرتهای بزرگ، کنسرتهای با مخاطب خاص برگزار شوند و بازخورد مخاطبان را بررسی کنند. او همچنین به اهمیت حمایت از هنرمندان مستقل اشاره کرده و لازم دانسته که مسئولان سالنها با دانش و دلسوزی برای موسیقی انتخاب شوند. در پایان، او بیان کرده که لازم است که هنرمندان و افراد علاقهمند به موسیقی، به جای انتظار اقدامات مسئولین، خود به اقداماتی بپردازند تا فعالیتهای موسیقی ادامه یابد.
۱۱:۴۶حمید قنبری (نوازنده تنبک) که چندی پیش همراه گروه موسیقی «کلون زمان» در شانزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت، به بررسی وضعیت برگزاری کنسرت در شرایط کنونی پرداخت و گفت که هنرمند نباید فعالیت خود را متوقف کند؛ بلکه باید خود را با شرایط وقف دهد.قنبری در گفتوگو با ایسنا، درباره روند برگزاری کنسرت در ایران و توقف فعالیت برخی از گروههای موسیقی، میگوید: بر کسی پوشیده نیست که فعالیتهای فرهنگی بعد از کرونا در سطح جهانی افت شدیدی کردند و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبود. برخی از دوستان مأیوس و سرخورده شدند و کار خاصی انجام نمیدهند؛ اگر هم فعالیتی دارند در حد برگزاری کلاس آموزشی است. این هنرمند ادامه میدهد: همیشه میگویم که اگر قرار است تدریس کنیم، باید مانند پدری که فرزند خود را بزرگ میکند، برای او امید و آرزو دارد و در این راه کمکش میکند، عمل کنیم. کسانی که نزد ما میآیند هم امید و آرزو دارند؛ بنابراین تلاش آنها باید نتیجه داشته باشد و چه نتیجهای بهتر از اجرا و کنسرت؛ البته که تولید آثار به صورت استودیویی، ضبط موزیک ویدیو، انتشار کتاب برای فردی که کار موسیقی میکند، مفید است اما لذتبخشترین کار در این مسیر هنری اجرای کنسرت است که شاید بتوان به هنرجویان برای اجرا در مقابل مخاطب کمک کرد.قنبری اضافه میکند: البته فراموش نکنیم که در ایران تعداد سالنهای کنسرت کم است و آن سالنهایی هم که داریم دارای مشکلات آکوستیک و کمبود امکانات هستند اما تنها راهکاری که داریم این است که خودمان را با این شرایط وقف دهیم. به هر حال اکنون چندان امکان اجرای کارهای هنری فاخر در سالنهای بزرگ را نداریم؛ چون بودجه و ساپورت دولتی برای هیچکدام از این فعالیتها وجود ندارد ولی این امر نباید مانع فعالیت موسیقی هنرمندان شود. او درباره راهکاری که میتوان در این شرایط به آن اکتفا کرد، میگوید: میتوانیم کنسرتهایی با مخاطب خاص برگزار کنیم؛ مثلا من آموزشگاهی دارم که سالن آن ظرفیت ۳۰ نفر را دارد، حال از آنجایی که تعداد محدودی میتوانیم مخاطب داشته باشیم تعداد کنسرتها را بالا بردهایم و مخاطب را خودمان دعوت میکنیم. البته این نوع از برگزاری کنسرت مزیتهایی هم دارد که کنسرتهای بزرگ ندارند؛ به این صورت که بعد از هر اجرا نظر مخاطبان خود را جویا میشویم که این هم بازخورد خوبی به من و هم به نوازندگان گروه میدهد.این نوازنده تنبک تصریح میکند: هر شرایط تاریخی در هر دورهای ملزوماتی دارد؛ مانند «انجمن اخوت» که در یک برهه تاریخی به خاطر محدودیتهایی که برای فعالیت موسیقی وجود داشت، عده خاصی دور هم جمع میشدند و کار موسیقی انجام میدادند. بنابراین قطع شدن فعالیت موسیقی راه درستی نیست باید به دنبال راه حل باشیم و سطح توقع و فعالیت خود را به گونهای تنظیم کنیم که امکان فعالیت در این شرایط هم باشد.او همچنین معتقد است که نهادها و ارگانهای دولتی در صورتی که متولی برگزاری رویدادی مانند یک جشنواره موسیقی میشوند، مهمترین اولویت آنها باید فراهم کردن امکانات برای حضور گروههای مختلف باشد که البته به گفته او قطعا در این بخش دچار ضعف هستیم.قنبری ادامه میدهد: عمدتا مشکلاتی که وجود دارد به این دلیل است که مسئول سالن مربوطه درک درستی از شرایط لازم برای برگزاری یک کنسرت را ندارد و همین باعث میشود که گاهی از مقوله صدا گرفته تا هزینه اجاره سالن برای هنرمندان مشکل ایجاد میشود. شاید اگر در انتصاب مسئولان سالنها و البته مدیران هنری از افرادی استفاده شود که خود دستی بر آتش دارند، هنر را درک کردهاند، با روند برگزاری کنسرت آشنا هستند و دلسوز موسیقی هستند، شرایط برای هنرمندان موسیقی بهبود یابد. او همچنین درباره سالنهایی که از گروهها و هنرمندان مستقل حمایت میکنند، گفت: حمایت از برگزاری کنسرتهای تخصصی صرفا توسط دو سالن ارسباران و رودکی صورت میگیرد که هنرمندان مستعد را شناسایی و با آنها همکاری میکنند اما این کافی نیست و در مقایسه با کنسرتهای پاپ اصلا چیزی نیست. علاوه بر این در ایران اصلا روی بخش فرهنگی کار نمیشود؛ نه در رسانههای عمومی و نه در جای دیگری به صورت تخصصی کاری انجام نمیدهیم که مخاطبانی را پرورش دهیم تا از موسیقیهایی به غیر از موسیقی عامهپسند حمایت کنند و داعیهدار فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی باشند. اگرچه که خیلی نباید منتظر مسئولین بود و باید دست به زانو گرفت و کار را شروع کرد. نباید نگران تعداد بود، بلکه تنها نباید اجازه دهیم جریان این جویبار قطع شود. مطمئنم در آینده نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
- گلهای رادیو گل کننده؛ خاطرات اکبر گلپا و رفتگان نامدار
- آلبوم «شهر مناجات»: نغمههای زیبای سه نسل خوانندگی
- پردهی طوفان: جوانی که به سرطان میپیوست
- درگذشت خواننده معروف فرامرز اصلانی به دنیای سرطان
- خالی کردن جالی عاشقانه: همسر قربانی در آخرین کنسرت هنرمند
- علی قمصری، برنده یک جایزه بینالمللی بزرگ شد
- وقتی مردم با وجود تعجب و تعجب نمایش کنسرت را تماشا می کنند!
- علیرضا قربانی، درخواست عذرخواهی از حاضرین کنسرتش
- هفت سال پس از فوت افشین یداللهی: دوستانی که باور نمیکنند!
- اعتراض شدید انگلیس به حضور اسرائیل در مسابقات یوروویژن؛ پخش برنامه ممنوع شد!