استاد موسیقی برای سنتور به عنوان ردیف اول کتاب شده است

دسامبر 26, 2023 0 نظر 109

در این متن، عنوان دو کتاب موسیقی ایرانی به همراه توضیحاتی در مورد هر کدام آورده شده است. اولین کتاب به نام “ردیف دوره عالی علی اکبرخان شهنازی برای سنتور” و دومین کتاب به نام “ردیف میرزا عبدالله برای عود” معرفی شده اند. در توضیحات مربوط به کتاب اول، بیان شده است که این کتاب تاکنون برای سنتور منتشر نشده است و نیازمند بازنویسی است. در مورد کتاب دوم نیز ذکر شده که این آلبوم برای ساز عود، مخصوصاً برای نوازندگان و محققین غیر ایرانی در خارج از کشور تهیه شده است. همچنین بیان شده است که تصمیم به انتشار این آلبوم به دلیل عدم انتشار ردیفی از میرزا عبدالله با این ساز در ایران گرفته شده است.

به گزارش مهر، کتاب «ردیف دوره‌ عالی علی اکبرخان شهنازی برای سنتور» با نت نویسی و تنظیم برای سنتور حسین خواس و کوشش علی بهرامی فرد و آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» با نوازندگی عود پژمان تدین عنوان ۲ اثر جدیدی هستند که به تازگی در فرآیند عرضه و توزیع محصولات موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
در توضیح کتاب «ردیف دوره عالی اکبرخان شهنازی برای سنتور» با نت نویسی و تنظیم برای سنتور حسین خواس به کوشش علی بهرامی فرد آمده است:
«بنا به دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران، ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی، در کنار ردیف دوره عالی چپ کوک استاد فرامرز پایور، از غنی ترین مجموعه های تکنیکال تصنیف شده بر مبنای ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است.
تاکنون برگردانی از این ردیف برای سنتور منتشر نشده است و نگارش های موجود بیشتر برای تار مناسب است. به نظر مولف، نگارش های مختلفی که از این ردیف وجود دارد به دلایل مختلف نیازمند بازنویسی است که شاید مهم ترین آنها عدم تطابق کامل با زمان بندی نمونه صوتی اجرایی خود استاد شهنازی و نیز نبود مجموعه مکتوبی است که کل این ردیف را با رعایت تکنیک های نوازندگی تار استاد علی اکبر شهنازی برای سنتور برگردان کرده باشد.»

همچنین در توضیح آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» براساس کتاب داریوش طلایی و نوازندگی عود پژمان تدین آمده است:
«ردیفی که می‌شنوید براساس کتاب تحلیل ردیف میرزا عبدالله، نگارش استاد داریوش طلایی و با عود اجرا شده است. در اجرای این ردیف، آگاهانه، سلایق و برداشت‌های شخصی را کنار گذاشته‌ام و نیز تا حد ممکن آن را با زمان‌بندی کندتری اجرا کرده‌ام.
هدفم از این کار اجرای نمونه‌ای آموزشی برای ساز عود، مخصوصاً برای نوازندگان و محققین غیر ایرانی در خارج از کشور بوده است، ولی از آنجایی که هنوز ردیفی از میرزا عبدالله با این ساز در ایران منتشر نشده، تصمیم به انتشارش گرفتم.

در اجرای این ردیف از یک عود کلاسیک عربی استفاده کرده‌ام تا صدای آن برای غیر ایرانیان نیز آشنا باشد.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها