برگزیده شعر “فجر” در برابر دردسرهای انتشار کتاب گفت
حسین دهلوی، برگزیده جشنواره شعر فجر، در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت شعر امروز و مخاطبان شعر صحبت کرده است. او با اشاره به اینکه شاید برخی معتقدند دوران شعر تمام شده و شعر دیگر مخاطبی ندارد، اظهار کرد که شعر مخاطب خود را دارد و هرگاه یک بیت شعر پخش میشود، سر زبانها میافتد که نشان از حفظ کردن شعر توسط مخاطبان است. همچنین، او بیان کرد که شعر امروز با ادبیات کهن محکمتر پیوند خود را بسازد، موفقتر خواهد بود و افزود که شاعران باید توانایی حفظ کردن ارتباط خود با شعر کهن را داشته باشند.
دهلوی همچنین به مسائل مربوط به انتشار کتاب و اثرات صفحه شخصی شاعران در شبکههای اجتماعی اشاره کرده و بیان کرده که انتشار کتاب یک دردسر برای مؤلف است. او مطرح کرده که استعداد فقط ۳۰ درصد از شاعری را تشکیل میدهد و بقیه زحمت کشیدن و یاد گرفتن. همچنین، او نکاتی را درباره برگزاری محافل شعر و تأثیر آن بر کیفیت شعرهای شاعران بیان کرده و نظر دارد که جذب مخاطبانی که به شعر علاقه دارند، بهتر از بسط دادن دامنه مخاطبان است.
دردسرهای انتشار کتابدهلوی همچنین درباره انتشار شعر در صفحه شخصی شاعران در شبکههای اجتماعی و تأثیری که این موضوع بر تولید و انتشار کتاب شعر گذاشته است، اظهار کرد: چاپ کردن کتاب یک دردسر برای مؤلف است زیرا باید کتابش را چکشکاری کند که این موضوع مدت زیادی طول میکشد. بعد به سد ناشر برمیخورد که ناشر چقدر خوشقول باشد یا بدقول، هزینه بگیرد یا نگیرد، کتاب را بهموقع برساند، تبلیغ کند و پخشش خوب باشد یا نه. زمانی که شاعر این روند را میبیند، بیخیال انتشار کتاب میشود و با خود میگوید میتوانم شعری را که دو روز پیش گفتم در صفحهام بگذارم و همان لحظه هزار نفر میخوانند که این عدد بیش از شمارگان کتاب است. از طرف دیگر کتاب به قدری گران است که ممکن است اصلا به دست مخاطب نرسد و مخاطب نخواند.
استعداد کافی نیستاو همچنین درباره اینکه اساسا شعر و شاعری آموزشپذیر است یا نه و برگزاری کارگاهها یا کلاسهای آموزشی برای شعر گفت: اساسا شاعری دو بخش است؛ بخشی استعداد است که ۳۰ درصد را شامل میشود و بقیهاش زحمت کشیدن و یاد گرفتن. این اتفاق مانند بچهای است که شروع به حرف زدن میکند، باید با آن کودک صحبت کنید، کلمات را بشنود و جملهبندیهای مختلف را بشنود تا خودش هم بتواند صحبت کند. شاعری هم همین است، هرچقدر بیشتر شعر بخواند و آموزش ببیند بهتر میتواند حرف بزند و شعر بگوید. مهم است که شاعر آموزش ببیند. در ادبیات کهن نیز موضوع آموزش شعر را داریم، مولف قابوسنامه به فرزند خود در باب شعر و شاعری میگوید که چه کار کند که شاعر خوبی باشد؛ مثلا گفته بداههپردازی کن، یا هزار بیت از معاصرین حفظ کن و هزار بیت از گذشتگان؛به او آموزش میدهد. صرفا استعداد برای گفتن شعر خوب، درست و قابل قبول کافی نیست.دهلوی درباره برگزاری محافل شعر و شبهای شعر برای گسترش مخاطبان مردمی و تأثیری که بر کیفیت شعرهای شاعران میگذارد، گفت: نباید برای جذب بیش از حد مخاطب به شعر و ادبیات، وقت آنچنانی گذاشت. خب ممکن است یکی به شعر علاقه نداشته باشند و این کار مانند این است که هر دو قدم گالری نقاشی بگذارید تا همه را جذب کنید که نقاشی ببینند. خب شاید کسی به هنر دیگری علاقه دارد و مخاطب نقاشی نیست.او افزود: جذب مخاطبی که به شعر علاقه دارد و برای آن فرصت میگذارد و شعر میخواند بهنظرم مفیدتر است تا بسط دادن دامنه مخاطبان و وارد کردن افرادی که مخاطب جدی ادبیات نیستند. بهنظرم این موضوع بیشتر به جریان شعر ضرر میزند زیرا شاعر از جایی به بعد مجبور میشود با سلیقه مخاطب جلو برود تا بیشتر خوانده و دیده شود. این شاعر مجبور میشود یکسری چیزهای درست و اصول و قواعد درست شعر را کنار بگذارد تا مخاطبی که اهل شعر نیست بیشتر لذت ببرد.حسین دهلوی درباره مجوعه شعر «دلبستگی» نیز گفت: این کتاب غزلهایی است که در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ سروده شده و بیشتر عاشقانه است. البته چند شعر آیینی دارد اما زور غالب با مضامین عاشقانه شعر است.
- جستجوی هوشمند یک شاعر توسط کودک ۱۱ ساله
- جهش تولید با همکاری مردم، ناقابل توجه مدیریت اقتصادی دولت
- وزیر ارشاد: ترجمه شعرهای فارسی به عربی، اولویت مطالبه رهبری
- کشف یک خانه باستانی از دوره عصر آهن
- از زبان هنر: نقاشی متفاوت دو هنرمند، الهام گرفته از نقش پدرانهی خود
- شناخت فهرستنویسی زیر نور چراغبرق خیابان
- تهرانگردی: پیچیدههای خیابانهایی که شما را به قلب تاریخ سفر میدهند!
- ساخت و پروژههای عمرانی تالار وحدت و برج آزادی به اتمام رسیدند
- جادوی زیبایی عکس های سیاه و سفید
- شبنشینی در میراث تاریخی و طبیعی اصفهان