جذاب ترین رویدادهای آسمانی سال ۲۰۲۴

ژانویه 15, 2024 0 نظر 27

دیدنی‌ترین رخدادهای نجومی در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ برای علاقه‌مندان به نجوم و فضا شغلهای جذاب و دیدنی‌های فراوانی را در انتظار دارد. این سال شاهد رخدادهای بسیار جذاب و دیدنی در آسمان خواهد بود که به همراه تجربه‌های بی‌نظیری برای دیدن فلک انتظار می‌رود.

یکی از دیدنی‌ترین رخدادهای سال ۲۰۲۴، خسوف کامل خورشید در تاریخ ۸ آوریل است که در بسیاری از نقاط دنیا مشاهده خواهد شد. این رویداد نقطه‌عطفی در علم نجوم و فضاست و فرصتی بی‌نظیر برای انسان‌ها برای شناخت بیشتر از شمشیر نورانی خورشید و عواقب آن است.

علاوه بر خسوف خورشید، سال ۲۰۲۴ نیز شاهد وقوع چند خسوف و خسوف ماهی دیگر بوده که به دلیل جذابیت و زیبایی آن‌ها، مورد توجه طرفداران فضا و نجوم قرار خواهد گرفت.

در کل، سال ۲۰۲۴ با رخدادهای نجومی فراوانی که شامل خسوف‌ها، کمرپایه‌ها و سایر رویدادهای فضایی مهم می‌شود، امیدوارم این توضیحات به شما کمک کرده باشد تا از پیشرفت‌های جذاب علم نجوم در سال ۲۰۲۴ مطلع شوید.

۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۵

در سال ۲۰۲۴ شاهد یک خورشید گرفتگی نادر، چند ابرماه، گذر دنباله‌دارها و دو بارش‌ شهابی هستیم؛ برای اطلاع از جزئیات و تاریخ این رخدادهای نجومی با گجت نیوز همراه شوید.

سال ۲۰۲۴ برای علاقه‌مندان به نجوم، سال پربرکتی است؛ این سال با یک بارش شهابی در هفته اول آغاز شد و هنوز رخدادهای نجومی زیادی در پیش هستند که بعضی از آن‌ها حتی با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده‌اند.

مهم‌ترین رخدادهای نجومی سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ شمسی)

اعتدال بهاری، ۱ فروردین ۱۴۰۳

رخدادهای نجومی سال 2024

اعتدال بهاری در نیمکره شمالی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از دید ناظر زمینی از صفحه استوای سماوی می‌گذرد و سپس حرکت خود را به سمت شمال آسمان در پیش می‌گیرد. این پدیده که ناشی از انحراف محوری زمین و گردش آن به دور خورشید است، فرصتی را برای رویت شفق‌های قطبی در نواحی اطراف قطب فراهم می‌کند.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود چرخه خورشیدی در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد، شفق‌ها نیز می‌توانند نمایش شورانگیزتری داشته باشند.

خورشید گرفتگی کامل، ۲۰ فروردین ۱۴۰۳

رخدادهای نجومی سال 2024 رخدادهای نجومی سال 2024

یک کسوف کامل تا چند ماه دیگر در آمریکای شمالی رخ خواهد داد. این خورشید گرفتگی که ۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه طول خواهد کشید؛ در مناطق شمالی مکزیک، ۱۵ ایالت آمریکا و ۵ استان کانادا قابل رویت خواهد بود.

دنباله دار پونز-بروکس: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنباله دار پونز بروکسدنباله دار پونز بروکس

در این سال فرصت خوبی برای دیدن دنباله‌دار‌ها وجود دارد. دنباله دار آتشفشانی Pons-Brooks که هر ۷۱ سال یکبار به دور خورشید می‌گردد، در حدفاصل ماه‌های مارس تا آوریل ۲۰۲۴ با دوربین دوچشمی در آسمان شب قابل رویت می‌شود. در تاریخ ۲ اردیبهشت اما به روشن‌ترین حالت خود می‌رسد که بهترین زمان برای دیدن آن است.

بارش شهابی اتا دلوی، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رخدادهای نجومی سال 2024 رخدادهای نجومی سال 2024

عامل یکی از دو بارش شهابی سال ۲۰۲۴، ذرات غبار و بقایای سنگی به‌جا مانده از دنباله‌دار هالی در منظومه شمسی است. بارش شهابی اتا دلوی (Eta Aquariids) در شب‌های بدون ماه اتفاق می‌افتد و تاریکی آسمان، دیدن ۱۰ تا ۲۰ شهاب را در هر ساعت، تضمین می‌کند.

بارش شهابی برساوشی، ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

رخدادهای نجومی سال 2024 رخدادهای نجومی سال 2024

وجود شهاب‌های درخشانی که معمولا با چشم غیر مسلح هم قابل رویت هستند، بارش شهابی برساوشی را به یکی از معروف‌ترین شهاب‌باران‌های سال تبدیل کرده است. این‌بار هم آسمان شب، تاریکی مناسبی برای دیدن این پدیده خواهد داشت و اگر شانس و مهارت کافی داشته باشید، می‌توانید جلوه‌ای کم‌نظیر از کهکشان راه شیری را ببینید.

مقابله زحل، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

سیاره زحلسیاره زحل

در اواخر تابستان آینده، زحل در نورانی‌ترین حالت خود خواهد بود؛ چرا که بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد؛ پدیده‌ای که به‌اصطلاح مقابله یا رویارویی (Opposition) نامیده می‌شود. این بهترین فرصت برای دیدن سیاره زیبای منظومه شمسی است؛ البته برای دیدن حلقه‌های آن، دست‌کم باید یک تلسکوپ کوچک داشته باشید.

دنباله دار سوچینشان-اطلس، ۲۲ مهر ۱۴۰۳

دنباله دار سوچینشان-اطلسدنباله دار سوچینشان-اطلس

این یکی از دنباله‌دارهای تازه کشف شده است و یک سال بیشتر از اولین رصد آن نمی‌گذرد. انتظار می‌رود در بامداد ۲۲ مهر ۱۴۰۳، این دنباله‌دار در نورانی‌ترین حالت خود باشد و بهترین فرصت برای تماشای آن!

ابرماه شکارچی، ۲۶ مهر ۱۴۰۳

ابرماهابرماه

ابرماه شکارچی که در تاریخ ۲۶ مهر به‌وقوع می‌پیوندد، یکی از سه سوپرمون سال ۲۰۲۴ و بزرگ‌ترین آن‌هاست. ماهِ کامل در این تاریخ به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد و با روشنایی خود، زینت‌بخش آسمان شب خواهد شد. در نواحی ساحلی، تاثیر آن روی جزر و مد هم محسوس خواهد بود.

مقابله مشتری، ۱۷ آذر ۱۴۰۳

سیاره مشتریسیاره مشتری

در این تاریخ، سیاره غول‌پیکر منظومه شمسی پرنورتر از همیشه در آسمان شب خواهد درخشید. دارندگان تلسکوپ، می‌توانند از این فرصت برای دیدن چهار قمر و لکه سرخ بزرگ مشتری (یک طوفان چرخان عظیم در سطح سیاره) استفاده کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها