تقاضای همبستگی دولت با الناز شاکردوست و حسرتهای روز گذشتهاش
در جشنواره فجر امسال، فیلم “بی بدن” به نقد الناز شاکردوست برخورد کرد، که با حضور در سینما و انتقاد از مسئولان جشنواره، مورد اعتراض قرار گرفت. الناز شاکردوست ادعا کرد که تمام تریبونهایی که میتوانست به وسیله آنها با مردم ارتباط برقرار کند، از او سلب شده است. شاکردوست با اشکهایش نشان داد که او اهمیت زیادی به فیلم خود میدهد و این اعتراضات نشان از تعهد او به این اثر دارد. همچنین، افشای نکات ریز و درشت نشان میدهد که این اتفاق چهارچوبی از پرتوی اخلاقی را در خود دارد. شاید نوعی “تحبیب قلوب” غیرمستقیم از سوی مسئولان جشنواره به نظر بیاید و نشان دهد که مدیریت سینما تاحدی با دغدغههای بازیگران و اهداف اخلاقی آنان محترمانه رفتار میکند. امیدواریم که این مسئله به نحوی حل شود تا بازیگران محترمانهترین حقوق خود را داشته باشند و بتوانند به اندیشههای خود فداکاری کنند و از اندیشههای آنان آثار خوبی بروز کند.
قطعا شنیدن دردودلهای توام با بغض و گریه الناز شاکردوست بهعنوان بازیگری که در ابتدا بهعنوان مانکن وارد سینما شد و سپس با تعالی اندیشه، مدارج حرفهایگری را تا تحسین منتقدان و دریافت سیمرغ بلورین طی کرد، سخت و تاثرانگیز است که سبب میشود تا نکاتی را مطرح کنیم.تمام مراجع نسبت به فیلم بیبدن اقرار داشتند که با یک فیلم اجتماعی ملتهبِ خوب مواجه هستیم که در زمان ارائه، تنها ۷۰ درصد فیلم به دفتر جشنواره تحویل داده شد و اگر فیلم کامل بود، احتمال قرار گرفتن اثر در بخش سودای سیمرغ وجود داشتنخستین نکته آنکه از طریق مراجع مختلف موضوع فیلم بیبدن را پیگیری کردیم که همه آن مراجع اقرار داشتند که با یک فیلم اجتماعی ملتهبِ خوب مواجه هستیم که در زمان ارائه، تنها ۷۰ درصد فیلم به دفتر جشنواره تحویل داده شد و اگر فیلم کامل بود، احتمال قرار گرفتن اثر در بخش سودای سیمرغ وجود داشت.نکته دوم به حضور فیلمهای اجتماعی در بخش سودای سیمرغ بازمیگردد که اگر قرار بود ضدیتی با این گونه وجود داشته باشد، این آثار هم به بخش رقابتی وارد نمیشدند. علیالخصوص آنکه اتفاقهای خوبی که در جشنواره دو سال قبل با فیلم علفزار رقم خورد، سبب میشد تا رغبت بسیاری برای تکرار آن خاطرات در جشنواره امسال وجود داشته باشد.نکته بعدی به تاثیر رسانههای زرد در فضای مجازی بازمیگردد که از همان نخستین ساعات اعلام اسامی فیلمها، نسبت به برخی آثار ازجمله بیبدن، گمانههایی را مطرح کردند که این تصورات، هیچگاه از سوی عوامل و صاحبان آن آثار تائید نشد. این رسانههای معدود که عمدتا در قالب فیکنیوزها فعالیت دارند، جوی را برای بیبدن به وجود آوردند که گویی این فیلم، موی دماغ جشنواره شده است درحالی که تقریبا همه میدانند اگر آثاری بخواهند موی دماغ کلیت سینما باشند، از طرق بهتر و کمهزینهتری جز عدمقبول در بخش مسابقه نیز میتوان با آن برخورد کرد و اساسا زمینه تولید آن فیلمها مهیا نمیشود.شاکردوست را نباید بهخاطر غائله دیروز، مهرهای در مقابل سینما و مدیریت آن و حتی جشنواره دانست؛ بازیگری که مثل تمام علاقمندان، بلیت خرید و در پایان فیلم، بهصورت خودجوش به روی سن رفت و از آرمانها و امیدهایش گفتاین افراد و تفکرات، با هدف ضربه زدن به جشنواره، آثاری چون بیبدن را طی یک پروسه غیراخلاقی، به سیبلی تبدیل کردند که تنها منافع غیرحرفهای آنها را پوشش دهد وگرنه در این میان، تنها چیزی که برای فیکنیوزها مهم نیست، محتوای فیلم و آدمهای دخیل در روند تولیداتی آن است.بغض دیروز الناز شاکردوست، بغضی برای آینده سینما بود. او به عنوان بازیگری که در تمام دو دهه اخیر، در تراز بالایی از محبوبیت و شهرت قرار داشته، حالا نگران سینمای اجتماعی است که خاستگاه اولیه او بوده است. شاکردوست را نباید بهخاطر غائله دیروز، مهرهای در مقابل سینما و مدیریت آن و حتی جشنواره دانست؛ بازیگری که مثل تمام علاقمندان، بلیت خرید و در پایان فیلم، بهصورت خودجوش به روی سن رفت و از آرمانها و امیدهایش گفت.آن اشکها، بهخاطر منافع فردی نبود. تمامش بهخاطر سینما بود و احساسی که به او میگفت در حق فیلمی که به آن عرق دارد، ظلم شده است. این دغدغهمندی قابلتقدیر است و باید تمامقد در پیشگاه چنین بازیگرانی که میخواهند سینما، مسیر تعالی خود را با شتاب بیشتری طی کند، محترمانه ایستاد، حرفهایشان را شنید و سوءتفاهماتشان را برطرف کرد.امیدواریم مدیریت سینما و دبیر جشنواره، دلجویی لازم را از شاکردوست به عمل بیاورند و برای دغدغههای بازیگری که این سالها، با دقت بیشتری در حال طی طریق در سینماست، احترام قائل شوند. این حرکت بخردانه مدیریت سینما، نقشه فیکنیوزها و منتقدان مغرض را نقش بر آب خواهد کرد و این گزاره را بار دیگر برای تمام ما مسجل میکند که مدیریت سینما، هوای فعالان دغدغهمند خود را دارد.
- نقدی متفاوت بر بدلکاری: خالق فیلم
- مسئله آسیب دیدگی دختر سعید راد برای ما هنوز مبهم است، درمان همچنان ادامه دارد
- نمایش «آتش سبز» در شهر پاریس: یک تجربه فراموش نشدنی
- تازههای جذاب برای علاقهمندان به سینما؛ رونق رو به رشد سعید راد
- «تمساح قاتل» با قیمت ٧ میلیارد تومان، به فروش رفت!
- آوای ابرها: حکایت کودکان بیحقوق غزه
- نوروزی پرفروش؛ فروش ۷۶ میلیارد تومانی در تاسوعای این نوروز
- کمدیها؛ رکورد بینظیر سینمای ایران با ۲۸ میلیون تماشاگر در ۲۳ سالگی
- کجایند مدیران سینمایی؟! آرزوی سلامتی برای ستاره سینما؛ سعید راد
- نمایش آنلاین فیلم “جنگل پرتقال” اثر فانشو