طرز تهیه فیله مرغ و سبزیجات

طرز تهیه فیله مرغ و سبزیجات, دستور پخت فیله مرغ و سبزیجات

فیله مرغ و سبزیجات یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت و با سبزیجات در دسترس آماده می‌شود، این غذای رژیمی برای افرادی که رژیم غذایی گیاهی را رعایت می‌کنند، بسیار مناسب و پرخاصیت است، علاوه بر آن طعمی فوق العاده دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه فیله مرغ و سبزیجات در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
فیله مرغبه مقدار لازم
پیاز خلالی شده۱ عدد
سیر۴ تا ۵ حبه
نمک۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه و فلفل قرمز۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پاپریکا و پودر تخم گشنیز۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
هویج متوسط۲ عدد
قارچ۱۰ عدد
کره برای تفت دادن قارچ‌ها۱ قاشق غدا خوری
فلفل دلمه رنگی۲ عدد
کدو سبز۲ عدد
سس سویا۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
سیب زمینی پخته و رنده شده۲ عدد
کره برای پوره سیب زمینی۲ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه۲/۱ قاشق چای خوری
شیر۱ لیوان
خامه۲ قاشق غذا خوری
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
مغز گردو خرد شده برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه فیله مرغ و سبزیجات

مرحله ۱: ریختن فیله‌های مرغ و پیازهای خلالی در ظرف

ابتدا فیله‌های مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید و داخل یک ظرف بریزید، سپس پیاز را پوست بگیرید و به شکل خلالی و باریک خرد کنید، پیازهای خلالی شده را روی فیله‌های مرغ بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و عطر پیازها به خورد فیله‌های مرغ برود.

مرحله ۲: اضافه کردن سیر و ادویه‌ها به فیله‌های مرغ

بعد چند حبه سیر را پوست بگیرید، از وسط نصف کنید، روی فیله‌های مرغ بریزید و با آن‌ها مخلوط کنید تا عطر سیر پخش شود، سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پاپریکا و پودر تخم گشنیز است به مقدار دلخواه خودتان به مرغ‌ها اضافه کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن روغن زیتون به فیله‌های مرغ

بعد از آن ادویه‌ها را با مرغ خوب مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملاً به خورد فیله‌های مرغ بروند، سپس با سلیقه خودتان مقداری روغن زیتون روی فیله‌های مرغ بریزید، با دست مرغ‌ها را ورز دهید تا روغن زیتون به خورد فیله‌های مرغ برود.

مرحله ۴: قرار دادن مرغ‌ها در یخچال و مزه دار شدن آن‌ها

بعد از آن روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید، سپس ظرف فیله‌های مرغ را داخل یخچال قرار دهید، اجازه دهید مرغ‌ها به مدت ۳ تا ۴ ساعت استراحت کنند تا طعم و عطر همه ادویه‌ها و روغن زیتون به خورد مرغ‌ها برود و آن‌ها را مزه‌دار کند.

مرحله ۵: گریل کردن مرغ‌ها در تابه

وقتی که فیله‌های مرغ خوب مزه‌دار شدند آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید، سپس تابه گریل یا چدنی را روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی که تابه داغ شد فیله‌های مرغ را داخل تابه بچینید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گریل کنید تا یک طرف آن‌ها طلایی رنگ شود.

مرحله ۶: گریل کردن طرف دیگر مرغ‌ها در تابه

سپس فیله‌های مرغ را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم به مدت تقریباً ۳ تا ۴ دقیقه گریل شود دقت کنید برای این که بافت فیله‌های مرغ لطیف است همین مقدار برای گریل کردن آن‌ها کافی است، اگر بیشتر از آن فیله‌های مرغ را گریل کنید باعث سفت شدن بافت آن‌ها می‌شود.

مرحله ۷: برداشتن تابه از روی حرارت

بعد از این که هر دو طرف فیله‌های مرغ طلایی رنگ شد، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، برای درست کردن سبزیجاتی که کنار فیله‌های مرغ قرار می‌گیرد می‌توانید از سبزیجات دلخواه خودتان مثل هویج، کدو و فلفل دلمه استفاده کنید.

مرحله ۸: برش دادن هویج‌ها و جوشاندن آن‌ها در آب

برای سبزیجاتی مثل هویج که بافت سفت‌تری دارند ابتدا هویج را پوست بگیرید، به شکل حلقه‌ای و در اندازه‌های متوسط برش بزنید هویج‌ها را داخل یک قابلمه بریزید مقداری آب روی آن‌ها بگیرید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به مدت تقریباً ۳ دقیقه در آب بجوشند.

مرحله ۹: آبکش کردن هویج‌ها و شستن قارچ‌ها

وقتی که بافت هویج کمی نرم شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید، هویج‌ها را آبکش کنید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، سپس هویج‌ها را داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، بعد قارچ‌ها را تمیز بشورید، زدگی‌ها و خرابی‌های آن‌ها را جدا کنید.

مرحله ۱۰: برش دادن قارچ‌ها و تفت دادن با کره

سپس قارچ‌ها را از وسط نصف کنید، بعد داخل یک تابه مقداری کره بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود، بعد قارچ‌ها را داخل تابه بریزید حرارت را زیاد کنید که قارچ‌ها آب نیندازند و اجازه دهید تا قارچ‌ها با کره خوب تفت بخورند و از خامی درآیند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن هویج‌ها و کدوها در تابه و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن هویج‌ها را در تابه بریزید، همراه با قارچ‌ها به مدت تقریباً یک دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند و بافت آن‌ها منسجم شود سپس کدوها را که تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید به شکل حلقه‌ای برش بزنید، در تابه بریزید و کدوها را خوب تفت دهید.

مرحله ۱۲: برش دادن فلفل دلمه‌ها و تفت دادن آن‌ها در تابه

کدوها را به مدت تقریباً یک دقیقه با بقیه مواد تفت دهید، لازم نیست که پوست کدوها را بگیرید وقتی که کدوها از حالت خامی بیرون آمدند سپس فلفل دلمه‌ها را که تمیز شسته‌اید، دانه‌های آن‌ها را جدا کرده‌اید به شکل حلقه‌ای برش بزنید و داخل تابه بریزید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن سس سویا به سبزیجات داخل تابه و مخلوط کردن با آن‌ها

فلفل دلمه‌ها را با بقیه مواد کمی تفت دهید تا عطر و طعم فلفل دلمه‌ها به خورد بقیه مواد برود اجازه دهید تا فلفل دلمه‌ها هم به مدت یک دقیقه با بقیه مواد تفت بخورند، سپس مقداری سویا سس روی سبزیجات تفت داده شده بریزید، با آن‌ها مخلوط کنید و کمی تفت دهید.

مرحله ۱۴: تفت دادن همه سبزیجات و سس سویا با هم

اجازه دهید تا سویا سس به مدت تقریباً یکی دو دقیقه با بقیه مواد تفت بخورد، تا عطر و طعم آن کاملاً به خورد سبزیجات برود، سپس آن را کنار بگذارید، در صورتی که بخواهید پوره سیب زمینی برای کنار فیله‌ها استفاده کنید باید همزمان با تفت دادن سبزیجات پوره را آماده کنید.

مرحله ۱۵: آب پز کردن سیب زمینی‌ها

برای درست کردن پوره سیب زمینی ابتدا سیب زمینی‌ها را تمیز بشورید، بعد آن‌ها را داخل یک قابلمه قرار دهید سپس مقداری آب روی آن‌ها بگیرید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و سیب زمینی‌ها به مدت تقریباً ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزند.

مرحله ۱۶: رنده کردن سیب زمینی‌ها و ریختن داخل ظرف

وقتی که سیب زمینی‌ها کاملاً آب پز شدند و بافت آن‌ها نرم شد قابلمه را از روی حرارت بردارید، اجازه دهید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، با رنده ریز یا درشت رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۱۷: اضافه کردن کره، نمک و فلفل سیاه به سیب زمینی‌ها

سپس مقداری کره به سیب زمینی‌ها اضافه کنید، خوب با آن‌ها مخلوط کنید تا کره کاملاً به خورد سیب زمینی‌ها برود بعد مقداری نمک و فلفل سیاه به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید، با آن‌ها مخلوط کنید، مقدار نمک و فلفل سیاه بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۸: اضافه کردن شیر به سیب زمینی‌ها و مخلوط کردن همه مواد با هم

بعد از آن یک لیوان شیر را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید، هم بزنید و با آن‌ها مخلوط کنید سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید، مدام مخلوط مواد را هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، طوری که عطر و طعم همه با هم مخلوط شود و مخلوط مواد غلیظ شود.

مرحله ۱۹: اضافه کردن خامه به پوره سیب زمینی‌ها

وقتی که مخلوط به غلظت مناسب رسید و همه مواد خوب با هم مخلوط شدند به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری خامه همه مواد اضافه کنید، خامه را با آن‌ها ترکیب کنید، خامه طعمی فوق العاده‌ای به پوره سیب زمینی می‌دهد و استفاده از آن اختیاری است.

مرحله ۲۰: ریختن پوره سیب زمینی، فیله‌های مرغ و سبزیجات در ظرف

بعد از این که پوره سیب زمینی آماده شد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت آن کم شود، سپس پوره سیب زمینی را داخل ظرف مناسب بریزید، بعد فیله‌های مرغ و سبزیجات را در اطراف آن به شکل دلخواه خودتان بچینید.

مرحله ۲۱: تزئین و سرو فیله مرغ و سبزیجات

برای تزئین فیله مرغ و سبزیجات می‌توانید از چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه، همینطور مقداری مغز گردوی خرد شده استفاده کنید، سپس فیله مرغ و سبزیجات را به عنوان یک غذای رژیمی و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.