رتبه‌بندی ۲۰ میلیاردر برتر جهان برای سال ۲۰۲۳

ژانویه 8, 2024 0 نظر 62

در سال ۲۰۲۳، ۲۰ فرد ثروتمند جهان به یک دسترسی غیرقابل انکار به ثروت و فرصت های بیشتری دست یافته اند. این افراد از انواع مختلف صنایع و بخش های مختلف جامعه هستند، از فناوری و مالی تا خدمات بهداشتی و سرمایه گذاری. آنها توانسته اند با استعداد، تلاش، ریسک گیری و شانس به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده و در صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته اند.

این افراد با استفاده از منابع خود، به خیریه نیز کمک فراوانی می کنند و در توسعه اقتصاد جهانی نقش موثری دارند. همچنین، آنها مسئولیت اجتماعی و محیطی خود را به خوبی درک کرده و در راستای بهبود زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست تلاش می کنند.

آنها نشان داده اند که به دستاوردهای بزرگ می توان رسید و به عنوان الگوهای موفقیت در جهان مدرن شناخته می شوند. از این رو، حضور و فعالیت های آنها نه تنها برای خودشان بلکه برای اقتصاد و جوامع جهانی نیز ارزشمند و موثر است.

۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰

به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۳ از نظر اقتصادی و رشد ثروت سال بسیار خوبی برای ثروتمندان جهان بود. در این مطلب ۲۰ فرد ثروتمند جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

طبق آمارهای منتشر شده توسط بلومبرگ تا تاریخ ۳۰ دسامبر، ۲۰ فرد ثروتمند جهان از نظر مالی سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و هشوی به جز یک نفر رشد ثروت خوبی را تجربه کرده‌اند. جالب است بدانید در میان این ۲۰ نفر یک خواهر همراه دو برادرش نیز حضور دارند. همچنین ثروتمندترین زن جهان هم در این لیست دیده می‌شود. در حالی که ۲۰ فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۲۲ مقداری از ثروت خود را از دست داده بودند. اما در مقابل در سال ۲۰۲۳ توانستند شاهد رشد ثروت و دارایی خود باشند.

بازگشت ایلان ماسک به صدر جدول ۲۰ فرد ثروتمند جهان

سال ۲۰۲۳ برای ایلان ماسک مانند یک معجزه بود. زیرا او دوباره توانست به صدر جدول ۲۰ فرد ثروتمند جهان بازگردد و ثروتمندترین فرد جهان شود. جایگاه اقتصادی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ بسیار متزلزل شد. تا جایی که ماسک حتی با دارا بودن شرکت‌های بزرگی چون خودروسازی تسلا و شرکت اسپیس ایکس و خرید شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به رتبه دوم لیست ثروتمند ترین فرد جهان سقوط کرد و پادشاهی مطلق خود را از دست داد.

در سال ۲۰۲۳ همچنان شبکه اجتماعی ایکس درگیری‌هایی را برای ماسک ایجاد کرد و با اعمال سیاست‌های جدید عملا سودآوری خود را برای ایلان از دست داد. اما در مقابل ارزش سهام خودروسازی تسلا ۱۰۷ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش باعث شد دارایی خالص ایلان به ۲۹۹ میلیارد دلار برسد. اما با تمام این اوصاف باید ذکر کرد که ثروت حال حاضر ایلان همچنان تفاوت بسیار زیادی با ثروت او در سال ۲۰۲۱ دارد.

دومین فرد ثروتمند جهان

این جایگاه در واقع یک جایگاه رقابتی برای ایلان ماسک و مدیرعامل برند لویی ویتون است. زیرا سال گذشته برنارد آرنو جایگاه اول ۲۰ فرد ثروتمند جهان را از ایلان ماسک ربود و به این صورت در سال ۲۰۲۲ ایلان در جایگاه دوم قرار گرفت. اما در سال ۲۰۲۳ آرنو مدیر عامل لویی ویتون که یک برند فرانسوی است و افزایش ثروتی معادل با ۱۴٫۵ میلیارد دلار داشته است در جایگاه دوم قرار گرفت. دارایی خالص او ۱۷۹ میلیارد دلار برآورد شد.

در واقع شرکت و برند لوکس لویی ویتون دیگر جزو شرکت‌های با ارزش اروپایی محسوب نمی‌شود.  در حال حاضر شرکت داروسازی دانمارکی به نام «نوو نوردیسک / Novo Nordisk» عنوان ارزشمند ترین شرکت اروپایی را از آن خود کرده است. این شرکت داروهای ضد چاقی تولید می‌کند.

جف بزوس در جایگاه سوم

جف بزوس که ‌مدیرعامل شرکت آمازون است. در سال ۲۰۲۳ با ثروت خالص ۱۷۷ میلیارد دلاری توانست در جایگاه سوم قرار گیرد. دارایی بزوس در پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۱۰۷ میلیارد دلار برآورد شده بود. بزوس با رشد ثروتی که داشت توانست از جایگاه ششم به جایگاه سوم صعود کند. جف توانست بازار فروش آنلاین را با کمک شرکت‌های فناوری اطلاعات و دیجیتال دگرگون کند و از این طریق به ثروت هنگفتی دست پیدا کند. شرکت آمارون در سال ۲۰۲۳ توانست به درآمد ۱۹٫۸ میلیون دلار برسد.

بیل گیتس همچنان در رتبه چهارم باقی ماند

شاید بتوان گفت بیل گیتس در میان ۲۰ فرد ثروتمند جهان ثبات بیشتری دارد. گیتس که بنیانگذار شرکت مایکروسافت است توانسته برای سومین سال پیاپی جایگاه خود را در رتبه چهارم حفظ کند. دارایی گیتس که در سال ۲۰۲۲ حدوید ۱۰۹٫۵ میلیارد دلار برآورد شده بود در سال ۲۰۲۳ به ۱۴۱ میلیارد دلار رسیده است. بیل گیتس بارها عنوان کرده که می‌خواهد ثروت خود را وقف یک بنیاد خیریه کند. این بنیاد خیریه توسط همسر سابق گیتس ایجاد شده است.

مالک یک تیم وزشی در جایگاه پنجم

در جایگاه پنجم استیو بالمر قرار دارد. او که در گذشته مدیرعامل مایکروسافت بود در حال حاضر مالکیت یک تیم ورزشی را بر عهده دارد. دارایی او از ۸۶٫۲ میلیارد دلار به ۱۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. همین افزایش دارایی باعث شده که استیو از رده نهم به رده پنجم فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان صعود کند.

زاکربرگ رکورد دار افزایش ثروت

مارک زاکربرگ را می‌توان رکورد دار افزایش ثروت در میان ۲۰ فرد ثروتمند جهان دانست. سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای زاکربرگ نبود. زیرا سهام شرکت متا سقوط کرد و ثروت او به ۴۴ میلیارد دلار رسید. اما شرکت متا توانست این بحران را پشت سر بگذارد. اکنون متا را می‌توان مبدا بسیاری از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس اپ دانست. در حال حاضر زاکربرگ با ثروتی معادل ۱۲۸ میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار دارد. همچنین سرمایه گذاری در متاورس نیز از دیگرعوامل افزایش ثروت مارک زاکربرگ بود.

هوش مصنوعی سال ۲۰۲۳ را سودآور کرد

لاری پیج که یکی از بنیانگذاران گوگل است در سال ۲۰۲۳ در جایگاه دهم قرار داشت. اما اکنون به جایگاه هفتم ۲۰ فرد ثروتمند جهان رسیده است. او در سال ۲۰۲۲ ثروتی معادل ۱۸ میلیارد دلار داشت. اما در حال حاضر ثروت او ۱۲۶ میلیارد دلار برآورد شده است. لاری از جمله افرادی است که در سال ۲۰۲۳ از پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی توانسته ثروت زیادی به دست بیاورد.

در رده هشتم به لری الیسون قرار دارد. او از جمله بنیانگذاران نرم افزار اوراکل است که ثروت خود را ۹۱ میلیارد دلار به ۱۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسانده است. لری سال گذشته در رده نهم قرار داشت.

سرگئی برین هم از دیگر بنیانگذاران گوگل است که با پیشرفت هوش مصنوعی توانست ثروت خود را از ۷۹٫۵ میلیارددلار در سال ۲۲ به  ۱۲۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۳ برساند و در جایگاه نهم قرار گیرد. او سال گذشته در جایگاه یازدهم قرار داشت.

اما رده دهم به وارن بافت ۹۳ ساله می رسد. وارن سالیان زیادی را در فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار داشته است. ثروت وارن در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۷ میلیارد بود که در سال ۲۰۲۳ به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده است. در ظاهر افزایش ثروت خوبی داشته اما با این حال از رده پنجم در سال ۲۰۲۲ به رده دهم در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در پایان سال ۲۰۲۳ یعنی  در تاریخ ۲۸ نوامبر وارن مشاور ۹۹ ساله خود یعنی چارلی مانگر را از دست داد.

ادامه فهرست ۲۰ فرد ثروتمند

در ادامه به ترتیب رتبه‌های یازدهم تا بیستم ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار گرفته اند.

۱۱. کارلوس اسلیم که می‌توان گفت اولین فرد ثروتمند لاتین است که در این فهرست قرار گرفت. او مدیرعامل شرکت مخابراتی آمریکا موویل از مکزیک است و ثروتی معدل با ۱۰۵ میلیارد دلار دارد.

۱۲. فرانسوا بتانکور می‌یر که عنوان ثروتمندترین زن جهان را دارد. وارث شرکت آرایشی لورئال از فرانسه است و ثروت او ۹۹.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

۱۳. مُکیش اَمبانی کارآفرین هندی و مدیر اجرایی شرکت صنایع ریلاینس است. که ثروت او معادل با ۹۶ میلیارد دلار است.

۱۴. آمانسیو اورتگا عنوان ثروتمندترین مرد اسپانیا را دارد و در واقع مالک برند معروف زارا است. همچنین مالک شرکت مد و لباس «ایندیتکس»‌ است. دارایی او ۸۷.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

۱۵. گوتام آدانی سال گذشته ثروتی معادل با ۱۲۱ میلیارد دلار داشت. همچنین در جایگاه سوم از فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار داشت. اما در سال ۲۰۲۳ به جایگاه پانزدهم سقوط کرد و اکنون ثروت او به ۸۳ میلیار دلار رسیده است.

این کاهش ثروت و سقوط تنها در یک هفته در ماه فوریه ۲۰۲۳ صورت گرفت. گروه آدانی متهم به تقلب در حسابداری شد و به همین دلیل نیمی از ثروت خود را از دست داد. البته دادگاه هند تحقیقات زیادی را در این باره انجام داد. در نهایت مشخص شد این اتهامات کذب هستند. و این موضوع باعث شد ثروت این شرکت تا حدودی افزایش پیدا کند. دارایی گروه آدانی شامل معادن، بنادر و گروه‌های غذایی زیادی است.

۱۶. مایکل دل که بنیانگذار و موسس شرکت فناوری Dell   است. در حال حاضر با ثروتی معادی ۷۸٫۵ میلیلارد دلار در جایگاه شانزدهم قرار گرفته است. دارایی خالص دل در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸٫۴ میلیار دلار بود.

خواهر و برادران والتون

۱۷ تا ۱۹. سه فردی که در رده هفدم تا نوزدهم فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار دارند در واقع خواهر و دو برادر هستند. خانواده والتون صاحب برند و فروشگاه های زنجیره‌ای والمارت هستند. در جایگاه هفدم جیم والتون با ثروت ۷۲ میلیارد دلار، راب والتون با ثروت ۷۱.۲ میلیارد دلار و آلیس والتون با ۷۰ میلیارد دلار در این لیست حضور دارند.

۲۰. در پایان ژونگ شان‌شان قرار دارد. او یک تاجر چینی است که توانسته پس از یک رقابت تنگاتنگ از «جولیا فلشر کخ» و خانواده‌اش جایگاه بیستم از ۲۰ فرد ثروتمند جهان را از آن خود نماید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها