طرز تهیه مرغ ماستی

طرز تهیه مرغ ماستی, دستور پخت مرغ ماستی

مرغ ماستی ایرانی

مرغ ماستی، یکی از دلپذیرترین خوراکی‌هایی است که با کلاس و طعم متفاوت, یادآور لذت خوردن است. این غذای منحصر بفرد با بافتی بی‌نظیر و لطیف، به دلیل استفاده از ماست در صورت پخت و پز، می‌تواند جذابیت ویژه‌ای برای چشمانتان ایجاد کند. زمان آماده‌سازی این خوراکی نیز بسیار کم و تقریبا ناچیز محسوب می‌شود، همین امر مرغ ماستی را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهمانی‌ها و پذیرایی‌ها تبدیل کرده است.

کاملا آماده شوید که با نگاهی جامع و مرحله به مرحله با هنر و زیبایی آشپزی در خانه خود, به تهیه مرغ ماستی بپردازید. فان شو برای شما بهترین راهها و روش‌ها را برای تهیه این خوراکی لذت بخش ارائه داده است.

مواد مورد نیازمیزان مواد
تکه‌های مرغبه مقدار لازم
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
آویشن و پاپریکابه مقدار لازم
برگ بو۲ عدد
ادویه کاری و پودر سیربه مقدار لازم
ماست سون۱ لیوان
جعفری خرد شده۲ قاشق غذا خوری
پیاز نگینی۱ عدد
برنجبه مقدار لازم
زعفران دم‌کرده غلیظ برای تزئین برنجنصف فنجان
زرشک تفت داده شده برای تزئین برنجنصف فنجان
شکر برای تفت دادن با زرشک۱ قاشق چای خوری
نعناع و شوید و ریحان تازه برای تزئین مرغ ماستیبه مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ماستی

 

مرحله ۱: تمیز کردن و خشک کردن تکه‌های مرغ

ابتدا مرغ را به شکل موردنظرتان بشکنید، تمیز بشورید و آب اضافی‌ش را خارج کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز، تکه‌های مرغ را خشک کنید. پس از آن در یک تابه، مقداری روغن ریز کنید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله ۲: سرخ کردن مرغ در روغن داغ بهمراه نمک و زردچوبه

وقتی روغن داغ شد، تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید. کمی نمک و زردچوبه روی مرغ‌ها بپاشید و آن‌ها را با روغن مخلوط کنید تا پوست مرغ برگردانید تا سرخ و طلایی شود.

 

مرحله ۳: تفت دادن پیاز خرد شده و مخلوط کردن با مرغ‌ها

در حین سرخ کردن مرغ‌ها، یک پیاز را خرد کنید و در تابه با مرغ‌ها تفت دهید تا رنگ طلایی بگیرد. در این مرحله، عطر و طعم پیاز با مرغ مخلوط خواهد شد.

مرحله ۴: اضافه کردن برگ بو و ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس یک برگ بو را ریز کنید و تفت دهید تا عطر آن در مواد منتشر شود. پس از آن، مقداری آویشن، پاپریکا، ادویه کاری و پودر سیر را افزوده و مقداری تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۵: اضافه کردن ماست و مخلوط کردن با مواد

وقتی عطر ادویه‌ها آزاد شد، مقداری ماست به دمای محیط اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید. بعد با یک قاشق، مرغ‌ها را به طور کامل با ماست و ادویه‌ها مخلوط کنید.

مرحله ۶: پختن مرغ و خرد کردن جعفری‌ها

پس از آن، در تابه را ببندید و به مرغ‌ها اجازه دهید که آب بیاندازند و بپزند. در این زمان، مقداری جعفری تازه را بشورید و خرد کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن جعفری‌های خرد شده به مرغ‌ها

بعد از مدتی، تابه را بردارید و جعفری‌ها را به مرغ‌ها اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. سپس، اجازه دهید تا مرغ‌ها با جعفری‌ها بپزند.

مرحله ۸: برداشتن مرغ‌ها از حرارت و آماده سازی برنج

پس از گذشت حدودا یک ساعت تا یک ساعت و نیم، مرغ‌ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی سرد شوند. در این حال، برنج را در ظرف مناسب بکشید.

مرحله ۹: تزئین برنج

بعد، برنج را با زعفران خیس شده تزئین کنید. برای تزئین برنج، می‌توانید مقداری زرشک را در روغن داغ تفت دهید و بر روی برنج بپاشید.

مرحله ۱۰: تزئین مرغ ماستی و سرو آن

سپس، مرغ ماستی را بریزید در ظرفی جدا، با چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید. این غذای خوش طعم را همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، دورچین و مخلوط برای پذیرایی و مهمانی استفاده کنید.