قیمت اینترنت در کشورهای مختلف؛ ایران چه وضعیتی دارد؟

ژانویه 2, 2024 0 نظر 62

قیمت اینترنت در سراسر جهان متفاوت است و بستگی به شرایط اقتصادی و فناوری هر کشور دارد. برخی کشورها از اینترنت ارزان و قابل دسترسی برای تمامی افراد برخوردارند، در حالی که در کشورهای دیگر هزینه‌های اینترنت بسیار بالا و قابل دسترسی برای تمامی افراد نیست.

به عنوان مثال، کشورهایی مانند کره‌جنوبی، ژاپن، اوکراین و رومانی از جمله کشورهایی هستند که ارائه دهنده اینترنت ارزان دارند. از سوی دیگر، کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، سوئد، دانمارک و نروژ از جمله کشورهایی هستند که ارائه دهنده اینترنت گران دارند.

ایران نیز از جایگاه خاص خود در این رده‌بندی برخوردار است. اگر چه قیمت اینترنت در ایران میانگین است، اما به دلیل محدودیت‌های تحریمی، کیفیت اینترنت در این کشور از رده خارج شده و کاربران با سرعت پایین و محدودیت‌های بسیاری در استفاده از اینترنت مواجه هستند. از این رو، ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از کشورهایی که قیمت اینترنت نسبتاً مناسب است، شناخته شود، اما این مسئله با کیفیت همراه نیست.

۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۰

جایگاه والای اینترنت در زندگی انسان‌ها انکارناپذیر است. اما اینترنت در کدام کشورها ارزان و در کدام کشورها گران است و اینترنت ایران در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟

اینترنت که به انگلیسی مخفف کلمه Interconneted Network است، سامانه‌ای در بستر جهانی محسوب می‌شود که از اتصال تمامی کامپیوترها در سرتاسر جهان به یکدیگر بر پایه پروتکل TCP/IP شکل گرفته است. یک تکنولوژی قابل پیشرفت که روز به روز نیاز انسان به استفاده از کاربردهای مختلف و اساسی آن بیشتر می‌شود. اما قیمت استفاده از خدمات اینترنت در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. در واقع این اختلاف قیمت بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله توسعه اینترنت آن کشور، تعرفه‌های تعیین شده برای اینترنت توسط سیاست‌های دولت مطبوع آن کشور و پیشرفت‌های مخابراتی برای دریافت اینترنت جهانی متغیر است.

جایگاه ایران و سایر کشورها در قیمت اینترنت

طبق تحقیقات صورت گرفته از آمار جهانی، باید گفت نرخ تعرفه صورت‌حساب‌های ماهانه اینترنت در کشورهای مختلف از حدود میانگین ۲۰ دلار تا حدود ۵۵ دلار متغیر است. در این رتبه‌بندی کشورهای امارات با تعرفه ماهانه ۹۸.۸۴ دلار و اوکراین با تعرفه ۵.۶۲ دلار به ترتیب گران ترین و ارزان ترین کشورهای ارائه دهنده اینترنت در جهان هستند. در ادامه ۱۰ کشوری که بیشترین هزینه ماهانه برای ارائه اینترنت دارند را نام می‌بریم:

تعرفه اینترنت در کشورها

  • رتبه اول: امارات متحده عربی با تعرفه ماهانه ۹۸.۸۴ دلار
  • رتبه دوم: قطر با تعرفه ماهانه ۹۲.۰۴ دلار
  • رتبه سوم: عمان با تعرفه ماهانه ۷۶.۹۹ دلار
  • رتبه چهارم: هندوراس با تعرفه ماهانه ۷۲.۲۸ دلار
  • رتبه پنجم: عربستان سعودی با تعرفه ماهانه ۷۰.۷۵ دلار
  • رتبه ششم: ایالات متحده آمریکا با تعرفه ماهانه ۶۷.۵۷ دلار
  • رتبه هفتم: کانادا با تعرفه ماهانه ۶۳.۱۳ دلار
  • رتبه هشتم: بولیوی با تعرفه ماهانه ۵۷.۳۴ دلار
  • رتبه نهم: بحرین با تعرفه ماهانه ۵۶.۷۰ دلار
  • رتبه دهم: لوکزامبورگ با تعرفه ماهانه ۵۶.۴۶ دلار

نکته جالب در لیست ۱۰ کشور گران قیمت اینترنت جهان، وجود نیمی از این کشورها در منطقه خاورمیانه است. ایران با میانگین قیمت ماهانه اینترنت ۲۰.۴۷ دلاری در میانه این جدول قرار می‌گیرد. هر چند که مقایسه سطح درآمد پایین در ایران با قیمت اینترنت معقول و منطقی به‌نظر نمی‌رسد. در مقابل نیز مردم برخی کشورها هزینه به‌مراتب کمتری برای استفاده از شبکه جهانی اینترنت پرداخت می‌کنند؛ از جمله کشورهایی چون اوکراین، روسیه، رومانی، ترکیه، مولداوی، هند و سریلانکا که تعرفه اینترنتی در کشورهای ذکر شده، ماهیانه کمتر از ده دلار ذکر شده است.

قیمت اینترنت در کشورهاقیمت اینترنت در کشورها

در محاسبه میزان ارزانی یا گرانی تعرفه های اینترنت، شاخص‌هایی چون نسبت سرعت اینترنت در ازای دانلود و آپلود فایل‌ها نیز بسیار مهم و ضروری است که در این زمینه کشور لبنان با تعرفه ۶.۷۹ دلار به‌ازای هر شوابیت بر ثانیه در ماه گران‌ترین بوده و پس از آن کنیا و نیجریه قرار می‌گیرند.

در مجموع کشورهای آسیایی و اروپایی ارزان ترین تعرفه خدمات اینترنتی در جهان را ارائه می‌دهند. البته در این بین کشورهای حاضر در منطقه خاورمیانه را باید مورد استثنا قرار داد؛ زیرا آنها گرانترین تعرفه را در جهان ارائه می‌دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها