رتبه بندی جدید سرعت اینترنت در جهان به روز شد؛ ایران کجا قرار دارد؟

ژانویه 17, 2024 0 نظر 24

رتبه بندی جدید سرعت اینترنت در جهان منتشر شد؛ جایگاه ایران کجاست؟

در گذشته، سرعت اینترنت یکی از اصلی‌ترین معیارها برای ارزیابی پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات بوده است. اما با پیشرفت فناوری، سرعت اینترنت به یکی از موارد حیاتی تر و بحرانی تبدیل شده است. در این روزها، سرعت اینترنت تأثیر چششویری بر اقتصاد، آموزش، ارتباطات و ارزش‌های دیگر اجتماعی دارد. بر این اساس، رتبه بندی منطقه‌ای و جهانی سرعت اینترنت بسیار اهمیت دارد.

با انتشار رتبه بندی جدید سرعت اینترنت در جهان، سوال اساسی این است که ایران چه جایگاهی در این رتبه بندی دارد؟ آیا ایران توانسته است از نظر سرعت اینترنت با کشورهای دیگر رقابت کند یا این که نیاز به بهبود و توسعه بیشتر دارد؟

با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، بررسی و ارزیابی جایگاه ایران در رتبه بندی جدید سرعت اینترنت جهانی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به مسئولان و تصمیم‌گیران کمک کند تا برنامه‌های مناسبی برای بهبود وضعیت اینترنت در کشور انجام دهند.

۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۵

جدیدترین رتبه بندی سرعت اینترنت ثابت و همراه در جهان توسط اسپید تست منتشر شد؛ اما جایگاه ایران در این ماه چه تغییری کرده است؟

وبسایت و اپلیکشن اسپید تست (SpeedTest) به عنوان یکی پلتفرم‌های آزمایش سرعت و عملکرد اتصال اینترنت است که روزانه بیش از ۱۸ میلیون تست سرعت توسط کاربران از آن صورت می‌گیرد. این مجموعه در سال ۲۰۰۶ تاسیس و تا به امروز رکورد بی نظیر ۵۰ میلیارد تست سرعت توسط کاربران از سرتاسر جهان را ثبت کرده است. طبق آمار منتشر شده از وبسایت اسپید تست، میانگین سرعت جهانی اینترنت همراه در ماه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۹.۲۵ شوابیت و میانگین سرعت اینترنت ثابت ۹۰.۹۳ شوابیت بوده است.

رتبه بندی سرعت اینترنت در ایران و جهان

رتبه بندی سرعت اینترنت

بر اساس گزارشات منتشر شده از اسپید تست، سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با سه پله سقوط نسبت به ماه قبل (نوامبر) در رتبه ۷۸ جهان قرار گرفته است. سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر سال گذشته ۳۱.۲۹ شوابیت بر ثانیه بوده است. همچنین سرعت اینترنت ایران در بخش اینترنت ثابت ۱۲.۶۲ شوابیت بر ثانیه بوده که رتبه کشورمان را بدون تغییر در جایگاه ۱۵۴ جهان قرار داده است.

طبق این آمار اینترنت همراه ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ با افت سرعت رو به رو بوده است و از رتبه ۷۵ جهانی به ۷۸ تنزل پیدا کرده است. البته در بخش اینترنت ثابت نیز سرعت سرعت اینترنت تا حدودی افت داشته اما این موضوع باعث تغییر جایگاه ایران از رتبه ۱۵۴ نشده است.

در گجت نیوز بخوانید

ایران رکورد اختلال اینترنت در جهان را شکست

سرعت اینترنت موبایل در جهان

رتبه بندی سرعت اینترنترتبه بندی سرعت اینترنت

طبق رده بندی سایت اسپید تست ۳ کشور دارای پر سرعت ترین اینترنت موبایل جهان، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هستند و اختلاف سرعت فاحشی با ایران دارند. در لیست رده بندی اسپید تست منتشر شده از دسامبر ۲۰۲۳، به ترتیب کشورهای امارات متحده عربی (۳۰۳.۲۱ شوابیت بر ثانیه)، قطر (۲۴۴.۴۴ شوابیت بر ثانیه)، (کویت ۱۸۳.۸۳ شوابیت بر ثانیه)، (چین ۱۶۰.۱۴ شوابیت بر ثانیه) و دانمارک (۱۵۲.۴۲ شوابیت بر ثانیه) دارای پر سرعت‌ترین اینترنت همراه جهان هستند.

همچنین رتبه‌های ششم تا دهم این لیست به ترتیب متعلق به کشورهای نروژ (با میانه سرعت ۱۴۶.۲۰ شوابیت)، کره جنوبی (۱۴۰.۴۸ شوابیت بر ثانیه)، ایسلند (۱۳۸.۵۳ شوابیت بر ثانیه)، هلند (۱۳۱.۳۹ شوابیت بر ثانیه)، و عربستان سعودی (۱۲۱ شوابیت بر ثانیه) است.

سرعت اینترنت ثابت در جهان

در بخش اینترنت ثابت اما جایگاه‌های برتر از آن کشورهای آسیانه شرقی و میانه است. طبق رده بندی سرعت اینترنت ثابت در دسامبر ۲۰۲۳، رتبه های اول تا دهم به ترتیب متعلق به کشورهای سنگاپور (۲۷۰.۶۲ شوابیت برثانیه)، هنگ کنگ (۲۶۶.۶۳ شوابیت بر ثانیه)، شاهزاده نشین موناکو (۲۶۴.۹۷ شوابیت بر ثانیه)، شیلی (۲۵۶.۶۷ شوابیت بر ثانیه)، چین (۲۵۶.۳۲ شوابیت بر ثانیه)، ایسلند (۲۴۹.۳۲ شوابیت بر ثانیه)، امارات متحده عربی (۲۴۷.۷۸ شوابیت بر ثانیه)، آمریکا (۲۲۷.۲۷ شوابیت بر ثانیه)، تایلند (۲۲۱.۳۲ شوابیت بر ثانیه) و فرانسه (۲۱۶.۹۷ شوابیت بر ثانیه) است.

با توجه به افزایش قیمت چند روز اخیر اینترنت در ایران قول های مساعدی مبنی بر افزایش کیفیت خدمات، سرعت و پهنای باند از سوی وزیر ارتباطات داده شده است و باید منتظر بمانیم آیا این وعده‌ها عملی خواهد شد یا خیر و در ماه های آینده جایگاه بین‌المللی ایران در این رتبه بندی چه تغییری خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها