طرز تهیه خورش زرشک قلقلی

طرز تهیه خورش زرشک قلقلی, دستور پخت خورش زرشک قلقلی

خورش زرشک قلقلی یکی از انواع خورشت‌های خوشمزه و لذیذ است، این خورشت خوش طعم که خیلی راحت درست می‌شود طعمی ملس دارد و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، خورش زرشک قلقلی را می‌توانید به روش‌های مختلف آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورش زرشک قلقلی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز رنده شده برای مخلوط کردن با گوشت۱ عدد
آرد نخود چی۱ قاشق غذا خوری
نعناع خشک۱ قاشق مربا خوری
نمک و فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری از هر کدام
آویشن و زردچوبهبه مقدار لازم
پودر کاری و پاپریکابه مقدار لازم
پیاز رنده شده برای خورشت۱ عدد
زرشکنصف لیوان
گوجه گیلاسی۱۰ عدد
قند برای طعم شیرین خورشت۱ حبه
برنجبه تعداد نفرات
زعفران دم کرده برای تزئین برنجبه مقدار لازم
نعناع و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
زرشک برای تزئینبه مقدار لازم
گوجه گیلاسی برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت زرشک قلقلی

مرحله ۱: مخلوط کردن گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده

ابتدا مقداری گوشت را چرخ کنید، داخل یک ظرف بریزید سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید بعد آب پیاز را بگیرید و دور بریزید سپس پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۲: اضافه کردن آرد نخود چی و نعناع خشک به گوشت چرخ کرده

سپس مقداری آرد نخودچی را به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده اضافه کنید، هم بزنید و خوب با هم مخلوط کنید تا بافت مخلوط تشکیل شده منسجم‌تر شود ،مقداری نعناع خشک را که کاملاً پودر شده است به مخلوط مواد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها به گوشت چرخ کرده

وقتی عطر نعناع در مواد پخش شد سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، آویشن، زردچوبه، پودر کاری و پاپریکا است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان به مخلوط مواد اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود.

مرحله ۴: ورز دادن مخلوط مواد و استراحت در یخچال

بعد از آن مخلوط مواد را با دست حسابی ورز دهید تا همه مواد با هم کاملا مخلوط و یکدست شوند، عطر ادویه‌ها به خورد مواد برود سپس به دلخواه خودتان روی ظرف را بپوشانید، مخلوط مواد را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب استراحت کند.

مرحله ۵: فرم دادن به کوفته‌ها

بعد از این که مخلوط مواد کاملاً جا افتاد و بافت آن منسجم شد ظرف مخلوط را از یخچال بیرون بیاورید سپس مقداری از مواد را بردارید، بادست ورز دهید بعد آن را به شکل و اندازه دلخواه خودتان فرم دهید، سپس کوفته را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید.

مرحله ۶: فرم دادن همه کوفته‌ها و سرخ کردن آن‌ها

همه مخلوط را به همین طریق آماده کنید سعی کنید که همه کوفته‌ها را به یک شکل و اندازه فرم دهید سپس داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس کوفته‌های فرم گرفته را داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله ۷: بیرون آوردن کوفته‌ها از تابه

وقتی یک طرف کوفته‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود بعد از این که همه کوفته‌ها سرخ شدند تابه را از روی حرارت بردارید و کوفته ها را از داخل تابه بیرون ‌بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها برود.

مرحله ۸: میکس کردن زرشک و گوجه گیلاسی

بعد از آن مقداری زرشک را داخل میکسر یا غذاساز بریزید سپس تعدادی گوجه گیلاسی را که از قبل تمیز شسته‌اید به آن اضافه کنید، با هم میکس کنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند به جای گوجه گیلاسی می‌توانید از گوجه فرنگی بزرگ استفاده کنید.

مرحله ۹: استفاده از مخلوط کن به جای میکسر

اگر دستگاه میکسر یا غذاساز در دسترس نبود از مخلوط کن استفاده کنید، زرشک‌ها و گوجه‌ها را داخل مخلوط کن بریزید با هم مخلوط کنید، وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده کاملا یک دست شد مخلوط را در داخل ظرف دیگری بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۰: رنده کردن پیاز و تفت دادن در روغن

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، بارنده ریز رنده کنید بعد داخل همان تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود بعد پیازهای رنده شده را داخل تابه بریزید، با روغن داغ تفت دهید و سرخ کنید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن زردچوبه و زرشک و گوجه میکس شده در تابه

بعد مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند، سپس زرشک میکس شده با گوجه‌ها را در تابه بریزید، تفت دهید تا کمی سرخ شوند و آب آن‌ها کشیده شود، طعم آن‌ها کاملا به خورد هم برود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن کوفته‌ها و آب به سس آماده شده

بعد از آن کوفته‌های سرخ شده را داخل تابه روی سس آماده شده بچینید، مقداری آب به مواد اضافه کنید، در تابه بریزید سپس روی کوفته مقداری زرشک بپاشید، در تابه را ببندید، اجازه دهید تا کوفته‌ها روی حرارت ملایم خوب بپزند و آماده شوند.

مرحله ۱۳: اضافه کردن یک حبه قند به خورشت

کوفته‌ها تقریبا بعد از دو ساعت می‌پزند و آماده می‌شوند یک ساعت که از پخت کوفته‌ها گذشت طعم خورشت را بچشید اگر خیلی ترش بود یک حبه قند به خورشت اضافه کنید، در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا خورشت یک ساعت دیگر بپزد و و خوب جا بیفتد.

مرحله ۱۴: ریختن خورشت زرشک قلقلی داخل ظرف مناسب و تزئین آن

بعد از این که خورش زرشکی قلقلی خوب پخت و آماده شد قابلمه را از روی حرارت بردارید، خورش زرشک قلقلی را داخل ظرف مناسب بریزید روی آن را با مقداری زرشک و چند عدد گوجه گیلاسی یا چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید.

مرحله ۱۵: ریختن برنج در ظرف مناسب و تزئین آن و سرو غذا

سپس برنج را هم که همزمان با خورشت پخته‌اید و آماده شده است، داخل ظرف مناسب بریزید روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید بعد از آن خورش زرشکی قلقلی را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، سالاد، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.