طرز تهیه کیک شکلاتی سفید

طرز تهیه کیک شکلاتی سفید

کیک شکلاتی سفید یکی از انواع کیک‌های خوشمزه، شیک و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود و به عنوان یک دسر پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، این کیک خوش طعم که بافتی سبک و لطیف دارد، خیلی راحت درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک شکلاتی سفید در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
آرد قنادی۲۰۰ گرم معادل ۱ و ۳/۲ پیمانه
شکر۱۵۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
تخم مرغ۴ عدد
شکلات سفید۱۵۰ گرم
شیر۱۰۰ میلی لیتر معادل ۴/۱ پیمانه
کره۵۰ گرم
بکینگ پودر۸ گرم معادل ۱ قاشق غذا خوری
وانیل۱ قاشق چای خوری
شکلات سفید ذوب شده برای تزئینبه مقدار لازم
مغز پسته، پودر پسته یا پودر نارگیل برای تزئین۱ قاشق غذا خوری از هر کدام
مغز گردو خرد شده یا مغز فندق خرد شده۱ قاشق غذا خوری
خلال بادام برای تزئین۱ قاشق غذا خوری
شکلات چیپسی برای تزئینبه مقدار لازم
موز حلقه شده برای تزئیننصف ۱ عدد
توت فرنگی برش داده شدا برای تزئین۴ تا ۵ عدد

طرز تهیه کیک شکلاتی سفید

مرحله ۱: ذوب کردن کره

برای طرز تهیه کیک شکلاتی سفید ابتدا مقداری کره را داخل یک ظرف بریزید، ظرف را به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره ذوب شود و بافت آن کاملاً یکدست شود برای ذوب کردن کره می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید و ظرف کره را در مایکروفر قرار دهید تا کاملا ذوب شود.

مرحله ۲: ذوب کردن شکلات سفید و مخلوط کردن با کره ذوب شده

سپس مقداری شکلات سفید را به کره ذوب شده اضافه کنید، به همان روش قبلی شکلات را هم ذوب کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود، بعد ظرف را از روی حرارت غیر مستقیم بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت آن کم شود.

مرحله ۳: اضافه کردن شیر به مخلوط کره و شکلات ذوب شده

وقتی که مخلوط کره و شکلات سفید کمی خنک شدند، مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به آن‌ها اضافه کنید، با قاشق هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود و به غلظت مناسب برسد، سپس ظرف مخلوط مواد را کنار بگذارید.

مرحله ۴: هم زدن سفیده‌های تخم مرغ و فرم گرفتن آن‌ها

بعد از آن تخم مرغ‌ها را بشکنید، سفیده‌ها و زرده‌های تخم مرغ را در دو ظرف از هم جدا کنید و بریزید، سپس سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آنها کاملاً یکدست، کمی پف‌دار، خامه‌ای و حجیم شود.

مرحله ۵: اضافه کردن شکر به تخم مرغ‌ها و مخلوط کردن آن‌ها با هم

سپس نصف مقدار شکر را به سفیده‌های تخم مرغ اضافه کنید، دوباره با همزن برقی بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت مخلوط تشکیل شده پفکی، حجیم، یک دست و منسجم شود طوری که به خوبی فرم بگیرد و اگر ظرف را برگرداندید از آن بیرون نریزد.

مرحله ۶: هم زدن زرده‌های تخم مرغ و اضافه کردن شکر به آن‌ها

سفیده‌های تخم مرغ که فرم گرفتند آنها را داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کنند و در این فاصله زرده‌های تخم مرغ را با دور تند همزن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست شود، سپس مابقی شکر را به زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله ۷: هم زدن زرده‌های تخم مرغ با شکر

بعد از آن زرده‌های تخم مرغ با شکر را با دور تند همزن برقی حسابی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یک دست، کرم رنگ، کش‌دار و حجیمی تشکیل شود، تقریباً زرده‌های تخم مرغ و شکر را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه هم بزنید تا مخلوط با کیفیتی تشکیل شود.

مرحله ۸: دورگیری اطراف ظرف و اضافه کردن وانیل به مخلوط مواد

در حین هم زدن زرده‌های تخم مرغ و شکر هرزگاهی همزن برقی را خاموش کنید و اطراف ظرف را با لیسک دورگیری کنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند در این صورت بوی زهم تخم مرغ‌ها از بین می‌رود بعد از آن مقداری وانیل را به زرده تخم مرغ ها اضافه کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن وانیل به مواد و مخلوط کردن با آن‌ها

وانیل را با مخلوط زرده تخم مرغ‌ها و شکر حسابی هم بزنید تا عطر وانیل پخش شود، به خورد تخم مرغ‌ها برود و بوی زهم آنها را از بین ببرد، بعد از اضافه کردن وانیل مخلوط مواد را تقریباً به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا مخلوط تشکیل شده یکدست شود.

مرحله ۱۰: اضافه کردن مایه شکلاتی به مخلوط مواد

وقتی بافت مخلوط تشکیل شده کرم رنگ، کشدار و حجیم شد، مخلوط کره، شکلات ذوب شده و شیر را به مایه کیک اضافه کنید، با لیسک یا همزن دستی کمی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، بافت یک دستی تشکیل شود و عطر و طعم آنها کاملا با هم ترکیب شود.

مرحله ۱۱: ترکیب کردن آرد و بکینگ پودر و اضافه کردن به مخلوط مواد

بعد آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس مقداری بکینگ پودر به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، بعد ترکیب آرد و بکینگ پودر را الک کنید تا خوب با هم مخلوط و بافت صاف، یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۱۲: مخلوط کردن ترکیب آرد با بقیه مواد

سپس ترکیب آرد و بکینگ پودر را کم کم و در چند مرحله به مایه کیک اضافه کنید، با لیسک به آرامی در یک جهت و به شکل دورانی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، آرد به شکل گلوله داخل ظرف باقی نماند و در نهایت بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست شود.

مرحله ۱۳: چرب و آرد پاشی کردن قالب و ریختن مایه کیک داخل آن

بعد از آن داخل قالب مورد نظر با شکل و اندازه مناسب و به دلخواه خودتان را با مقداری کره آب شده چرب کنید، طوری که کف و دیواره‌های قالب کاملاً چرب شود، سپس مقداری آرد را در کف و دیواره‌های قالب بپاشید، بعد هم مایه کیک را در قالب بریزید.

مرحله ۱۴: پر کردن ۳/۲ از حجم قالب

دقت کنید که قالب نباید کاملاً پر شود چون بعد از پخت، مایه کیک پف می‌کند، بالا می‌آید و حجم آن زیاد می‌شود، بنابراین سعی کنید که دو سوم حجم قالب پر شود و یک سوم آن خالی بماند سپس قالب را با آرامی یکی دو بار روی سطح بکوبید تا هوای داخل آن خارج شود.

مرحله ۱۵: قرار دادن قالب در فر و تنظیم دمای فر

بعد از آن قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید سپس دمای فر را روی ۱۶۰ تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، با توجه به این که میزان حرارت و دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند با در نظر گرفتن فری که از آن استفاده می‌کنید دمای آن را تنظیم کنید.

مرحله ۱۶: پختن کیک در طول زمان مناسب

سپس اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در فر بپزد، کاملاً مغز پخت و آماده شود، بعد از پخت، سطح کیک تقریباً طلایی رنگ می‌شود دقت کنید در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود، طوری که شکل و ظاهر آن خراب می‌شود.

مرحله ۱۷: تست کردن میزان پخت کیک

بعد از آن با یک سیخ چوبی یا خلال دندان میزان پخت کیک را تست کنید سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است در غیر این صورت اجازه دهید تا کیک کمی دیگر بپزد.

مرحله ۱۸: بیرون آوردن کیک از فر و خارج کردن آن از قالب

وقتی که کیک خوب مغز پخت شد قالب را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از دیواره‌های قالب جدا کنید، بعد قالب را برگردانید تا کیک به شکل کامل از قالب خارج شود.

مرحله ۱۹: ذوب کردن شکلات سفید برای تزئین کیک

بعد از آن کیک را داخل ظرف دیگری قرار دهید تا کاملا خنک شود سپس مقداری شکلات سفید را داخل یک ظرف کوچک بریزید، به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا شکلات ذوب شود بعد از آن ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۲۰: تزئین کردن سطح کیک با شکلات و مغزیجات

وقتی که شکلات ذوب شده خنک شد شکلات را روی کیک به شکل دلخواه خودتان بریزید سپس با سلیقه خودتان سطح کیک را با مقداری مغز پسته، پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام و شکلات چیپسی تزئین کنید‌.

مرحله ۲۱: برش زدن و چیدن کیک در ظرف مناسب و سرو کیک شکلاتی سفید

برای تزئین روی کیک می‌توانید از چند برش حلقه‌ای موز و توت فرنگی هم استفاده کنید سپس کیک شکلاتی سفید را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و داخل ظرف مناسب بچینید، بعد این کیک خوش طعم را به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای داغ سرو کنید.