طرز تهیه کیک کافی شاپی

طرز تهیه کیک کافی شاپی, طرز تهیه کیک کافی شاپی خیس , کیک کافی شاپی عالی , کیک کافی شاپی ساده , کیک کافی شاپی مدرن , کیک کافی شاپی وانیلی , کیک کافی شاپی موکا , کیک کافی شاپی نسکافه ای , طرز تهیه کیک کافی شاپی بدون فر

کیک کافی شاپی یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد این کیک خوش طعم به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، کیک کافی شاپی را می‌توانید بدون استفاده از فر یا همزن برقی و روی حرارت آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک کافی شاپی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
تخم مرغ۳ عدد
آرد۲ لیوان فرانسوی دسته دار
شکرنصف لیوان
روغن مایعنصف لیوان
هویج خام با رنده ریز رنده شده۲ لیوان
گردو خرد شده۴ عدد
پودر دارچین۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری
پودر هل یا وانیلنصف قاشق چای خوری
جوش شیریننوک قاشق چای خوری
شکلات ذوب شده یا عسل رقیق سده برای تزئینبه مقدار لازم
پودر یا خلال پسته برای تزیینبه مقدار لازم
پودر نارگیلبه مقدار لازم
مغر گردو خرد شده برای تزئین کیکبه مقدار لازم
شکلات چیپسی برای تزئینبه مقدار لازم
ترافل‌هاب رنگی برای تزئینبه مقدار لازم
چند برش از میوه‌‌های تازه مثل موز برای تزیینبه مقدار لازم

طرز تهیه کیک کافی شاپی

مرحله ۱: مخلوط کردن تخم مرغ‌ها و شکر

ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید با همزن دستی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها کاملاً یکدست و کمی حجیم شود. سپس مقداری شکر به تخم مرغ‌های زده شده اضافه کنید، دوباره مواد را با هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله ۲: هم زدن مخلوط و دورگیری ظرف

مخلوط تخم مرغ‌ها و شکر را با همزن دستی به مدت تقریباً ۵ تا ۶ دقیقه هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند، بافت مخلوط باید یک دست، کرم رنگ، کشدار و حجیم باشد بعد اطراف ظرف را با لیسک یا قاشق تمیز دورگیری کنید تا چیزی از مایه کیک به آن نچسبد.

مرحله ۳: اضافه کردن وانیل به مخلوط و دورگیری ظرف

سپس مقداری وانیل به مخلوط اضافه کنید، دوباره با همزن دستی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و عطر وانیل در مواد پخش شود، وانیل بوی زهم تخم مرغ‌ها را از بین می‌برد، بعد از آن با لیسک یا قاشق دوباره اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن روغن مایع و هویج رنده شده به مواد

بعد از آن روغن مایع را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند، طوری که روغن مایع به خورد مواد برود سپس هویج‌ها را پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید، بعد هویج رنده شده را داخل ترکیب مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۵: اضافه کردن بکینگ پودر، پودر دارچین و کمی جوش شیرین به آرد

وقتی که همه مواد با هم کاملاً ترکیب شدند و بافت مخلوط تشکیل شده یک دست شد آن را کنار بگذارید بعد آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود، بعد مقداری بکینگ پودر، پودر دارچین و کمی جوش شیرین به آرد اضافه کنید.

مرحله ۶: اضافه کردن جوش شیرین به مواد

برای درست کردن این کیک از آب، شیر یا ماست استفاده نمی‌شود، بنابر این غلظت مایه کیک زیاد است، به همین دلیل از مقداری جوش شیرین در ترکیب مواد استفاده می‌شود تا بعد از پخت، کیک بیشتر پف کند و بافت کیک خیلی سفت و خشک نشود.

مرحله ۷: خرد کردن و اضافه کردن مغز گردو به مواد

سپس مقداری مغز گردو را با دست خرد کنید برای خرد کردن مغز گردوها از گوشتکوب دستی هم می‌توانید استفاده کنید اما دقت کنید که گردوها خیلی خورد و پودر نشوند، گردوها باید به اندازه‌ای که زیر دندان احساس شوند با دست یا گوشتکوب خرد کنید.

مرحله ۸: اضافه کردن گردوهای خرد شده به مواد

بعد گردوهای خرد شده را داخل مخلوط مواد بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود بعد از آن داخل یک ظرف کوچک مقداری روغن بریزید کمی آرد به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یک دست شوند.

مرحله ۹: چرب کردن قابلمه با مخلوط آرد و روغن

سپس مخلوط روغن و آرد را داخل یک قابلمه تفلون با سایز ۲۰ بریزید، با فرچه کاملاً کف و دیواره‌های قابلمه را چرب کنید، در صورت استفاده از مخلوط روغن و آرد برای چرب کردن قابلمه دیگر نیازی به استفاده از کاغذ روغنی نیست،

مرحله ۱۰ : اضافه کردن مغز گردو و تزئین کیک

بعد از آن مایه کیک را داخل قابلمه بریزید با یک لیسک آن را صاف کنید می‌توانید به آرامی با قابلمه یکی دو بار روی سطح ضربه بزنید به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید روی سطح کیک را با مقداری مغز گردو تزئین کنید مغز گردوها را روی سطح کیک بچینید.

مرحله ۱۱: پختن کیک روی حرارت ملایم

سپس یک شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود، بعد از آن در قابلمه را با دم کنی محکم ببندید، روی شعله پخش کن و حرارت ملایم قرار دارد، اجازه دهید تا کیک کافی شاپی به مدت ۴۰ دقیقه خوبه بپزد و آماده شود.

مرحله ۱۲: پختن کیک و تست میزان پخت آن

در طول این مدت در قابلمه را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود، بعد از ۴۰ دقیقه در قابلمه را باز کنید انگشت را به آرامی روی سطح کیک فشار دهید اگر چسبندگی نداشت یعنی کیک پخته و تقریباً آماده شده است.

مرحله ۱۳: تست میزان پخت کیک

برای تست این که کیک کاملاً مغز پخت شده است، یک خلال چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک مغز پخت شده است در غیر این صورت اجازه دهید تا کیک به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله ۱۴: قرار دادن قالب در فر و تنظیم دمای آن

اگر از فر برای پخت کیک استفاده می‌کنید بعد از این که قالب کیک را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قراردادید دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، بعد اجازه دهید تا کیک به مدت تقریبا ۴۵ دقیقه در فر خوب بپزد و آماده شود.

مرحله ۱۵: تست کردن میزان پخت کیک

در این صورت در نیم ساعت اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود، بعد از آن با توجه به این که دمای فر‌های مختلف با هم فرق دارد میزان پخت کیک را با خلال دندان تست کنید تا در زمان مناسب قالب کیک را از داخل فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۶: تنظیم دمای تستر در صورت استفاده از آن برای پخت کیک

اگر از تستر برای پخت کیک استفاده می‌کنید دمای آن را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا کیک به مدت ۳۵ دقیقه در تستر بپزد بعد از این که کیک خوب پخت قابلمه را از روی شعله پخش کن بردارید یا قالب را از فر یا تستر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۷: بیرون آوردن کیک از داخل قالب

سپس ظرف کیک را در دمای محیط قرار دهید تا کم کم حرارت اولیه‌ آن کم و خنک شود بعد از آن لبه‌های کیک را با یک چاقوی تیز از قالب یا ظرف مورد نظر جدا کنید، کیک را به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۸: برش زدن و تزئین کیک

بعد کیک کافی شاپی را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، با سلیقه خودتان می‌توانید روی کیک مقداری شکلات ذوب شده یا عسل رقیق شده بریزید بعد سطح آن را با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده و شکلات چیپسی تزئین کنید.

مرحله ۱۹: تزئین و سرو کیک کافی شاپی

برای تزئین کیک کافی شاپی با سلیقه خودتان می‌توانید از سایر مغزها یا ترافل‌های رنگی، چند برش از میوه‌های تازه مثل موز استفاده کنید بعد از آن یک برش از کیک کافی شاپی را داخل ظرف مناسب بچینید و از آن به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای سرو کنید.