انتقاد مدیرعامل دیده‌بان میراث‌ فرهنگی کرمان؛ چرا مردم خانه‌های تاریخی‌شان را خراب می‌کنند؟ چرا مردم به خانه‌های تاریخی‌شان اهمیت نمی‌دهند؟

ژانویه 16, 2024 0 نظر 27

مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث‌ فرهنگی کرمان اعلام کرد که دو خانه تاریخی ارزشمند در کرمان تخریب شده‌اند و بسیاری از مالکان بناهای تاریخی، ثبت ملک خود را معضل می‌دانند. او اظهار کرد که قوانین و ضوابط مربوط به حفاظت از بناهای تاریخی در کرمان به طور کامل اجرا نمی‌شوند و مردم به دلیل ناآگاهی و ترس، خانه‌های تاریخی‌شان را خراب می‌کنند. این فعال میراث فرهنگی افزود که بسیاری از بناهای تاریخی که تخریب شده‌اند و یا در شرف تخریب هستند، نه واجد ارزش شناخته شده‌اند و نه در محدوده بافت تاریخی هستند و نه اقدامی برای ثبت ملی آن‌ها انجام شده است. او همچنین افزود که مردم در حال خراب کردن خانه‌های تاریخی‌شان هستند و بخش‌های مربوطه باید بیشتر اطلاع‌رسانی کنند. ابراهیمی تاکید کرد که باید به فکر حفظ و مرمت بناهای تاریخی باشیم و از آن‌ها برای جذب گردشگر استفاده کنیم تا هویت تاریخی شهرها را حفظ کنیم.

۱۰:۲۳مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث‌ فرهنگی کرمان از تخریب دو خانه تاریخی ارزشمند خبرداد و گفت: بسیاری از مالکان بناهای تاریخی، ثبت ملک خود را معضل می‌دانند، چونقوانین و ضوابط در حمایت از مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی اجرا نمی‌شود ومردم از روی ناآگاهی و ترس، خانه‌های تاریخی‌شان را خراب می‌کنند.
امید ابراهیمی ـ فعال میراث‌فرهنگی و مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث‌ و تمدن کارمانیا ـدر گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تخریب‌های سریالی و گسترده خانه‌های تاریخی درکرمان، اظهار کرد: چندی پیش تعدادی خانه تاریخی در کنار بازار و کاروانسرای وکیل واطراف مسجد ملک تخریب شد. در هفته‌های گذشته هم دو خانه دیگر در نزدیکی باغ(پارک) نشاط کرمان تخریب شدند.
او اظهار کرد: در گذشته بخش‌هایی از کرمان، بافت تاریخی اعلام شده است، که محدودهو حریم هم برای آن مشخص کردند، اما تعدادی از بناهای ارزشمند کرمان، چون درمحدوده بافت تاریخی و ثبت نیستند، تخریب می‌شوند. درحالی‌که با حرف‌های بزرگمثل بزرگترین‌ها، بیشترین‌ها و ثبت جهانی، بناها و آثار شاخص و ارزشمند دیگری را ازدست می‌دهیم و این خطرناک است.
این فعال میراث فرهنگی گفت: بسیاری از این آثار که تخریب شده و یا در شرف تخریبهستند، نه واجد ارزش شناخته شده‌اند و نه در محدوده بافت تاریخی هستند و نه اقدامو تلاشی برای ثبت ملی آن‌ها می‌شود. دو خانه‌ای هم که اخیرا از سوی مالکان آن‌هاتخریب شده‌اند، به دوره تاریخی قاجار و اویل پهلوی مربوط می‌شدند که تزئینات ومعماری واجد ارزشی داشتند. در نزدیکی آن دو خانۀ تخریب‌شده، خانه‌های تاریخیارزشمند دیگری وجود دارند که واجد ارزش هستند و اگر به داد آن‌ها نرسیم، به سرنوشتخانه‌های تاریخی تخریب‌شده دچار می‌شوند. فکر می‌کنم بخشی از این اتفاق‌ها به دلیلناآگاهی مردم رخ می‌دهد و این کم‌کاری از جانب میراث فرهنگی، صدا و سیما و شهرداریبوده است. متاسفانه باید گفت قوانین و ضوابط در کرمان اجرا نمی‌شوند، به‌ویژه قانونحمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی که چندسال از تصویب آن می‌گذرد.

خانه تاریخی ضلع شرقی پارک نشاط در کرمان پیش از تخریب. این خانه سال‌ها رهاشده بود

همان خانه پس از تخریب
ابراهیمی افزود: بسیاری از مالکان خانه‌های تاریخی، ثبت ملک خود را معضل می‌دانند،مثلا روند خانه‌ای که حدود دو هفته پیش تخریب شد، به این شکل بود که ابتدا مالک در وپنجره را جدا کرد، بعد تاق آجری که اصالت و هویت این خانه را نشان می‌داد، تخریب کردو وقتی دید کسی کاری ندارد و سراغش نیامده است، با لودر کل خانه را تخریب کرد.

خانه تاریخی دوم که در ضلع غربی پارک نشاط بود و اخیرا تخریب شد

زمین همان خانه پس از تخریب
مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث‌ و تمدن کرمان گفت: مالکان این خانه‌ها فکر می‌کنندارزش این بناها پس از تخریب، به واسطه زمین ارزشمندتر می‌شود، درحالی‌که انواعمالیات و عوارض و عقب‌نشینی ملک را درنظر نمی‌گیرند و به آن چند طبقه‌ای که قراراست در آن زمین بسازند، دل خوش کرده‌اند. این درحالی است که اگر به همان خانه‌هایارزشمند، کاربری گردشگری بدهند، نه تنها از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند،دیگر مشمول عقب‌نشینی ملک هم نخواهند شد. ضمن این‌که به ارزش و اعتبار آن بنااضافه می‌شود و درآمدزایی و اشتغال هم خواهند داشت. مردم در این‌باره ناآگاه هستندو از قوانین دست‌و پاگیر می‌ترسند و خانه‌های تاریخی خود را خراب می‌کنند. لازم استبخش‌های مربوطه در این‌باره بیشتر اطلاع‌رسانی کنند.
ابراهیمی بیان کرد: در بسیاری از کشورها، به فکر جاذبه‌سازی هستند، ولی ما اینجا آثارتاریخی را تخریب می‌کنیم و سیتی‌سنتر می‌سازیم و یا به فکر ساخت هتل در محوطه‌هاو بافت‌های تاریخی هستیم، درحالی‌که می‌توان از بناهای تاریخی موجود با مرمت واحیا و تغییر کاربری استفاده کرد، ضمن این‌که هویت تاریخی شهرها را هم حفظ کرد.

هر دو خانه تخریب‌شده به‌واسطه معماری و تزئینات و قدمت، واجد ارزش بودند

سردر خانه تاریخی دوم که در ضلع غربی پارک نشاط بود

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها