تهرانگردی: پیچیده‌های خیابان‌هایی که شما را به قلب تاریخ سفر می‌دهند!

مارس 26, 2024 0 نظر 18

تهران، پایتخت ایران، دارای مکان‌های تاریخی فراوان است که بیشتر آنها در بافت مرکزی و نزدیک بازار شهر واقع شده‌اند. این باعث می‌شود در روزهای عادی امکان دیدن آنها به دلیل شلوغی و ترافیک سخت‌تر باشد. اما در تعطیلات نوروز، زمان مناسبی است تا بتوانیم این بخش از شهر را ببینیم.

خیابان سی ‌تیر، که اکنون در مرکز شهر و نزدیک به خیابان‌های مهم قرار دارد، دارای مراکز تاریخی مهمی است. این خیابان پر از فروشگاه‌ها و غرفه‌های فروش غذای خیابانی بوده و به عنوان “Food Street” نیز شناخته می‌شود.

از جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به موزه بانک سپه، موزه عبرت، میدان مشق، کاخ شهربانی، کلیسای انگلیکان، موزه ملک، موزه ملی ایران، کلیسای کاتولیک، و آتشکده آدریان اشاره کرد.

این مکان‌ها هشوی در تعطیلات نوروز بازدید پذیرفته و امکان دیدن اثار تاریخی و فرهنگی را فراهم می‌کنند. از موزه بانک سپه با آثار تاریخی گرفته تا میدان مشق که تاریخ‌های مهمی را در خود جای داده است، تهران پر از جاذبه‌های فرهنگی است که در تعطیلات نوروز می‌توان آنها را ببینیم و از آنها لذت ببریم.

۸:۲۵تهران مکان‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است؛ اماکنی که تراکم آنها بیشتردر بافت مرکزی و نزدیک بازار شهر است و همین موضوع باعث می‌شود دیدن آنها درروزهای عادی سال به دلیل شلوغی این بخش از شهر سخت باشد، اما تعطیلات نوروززمان مناسبی است تا فارغ از هیاهو و ترافیک، این بخش از تهران را ببینیم.
به گزارش ایسنا، خیابان «سی ‌تیر» که در گذشته با عنوان خیابان «قوام‌السلطنه» شناخته می‌شد، اکنون در مرکز شهر تهران و نزدیک به خیابان‌های مهمی قرار گرفته‌است که احتمالا برای رسیدن به مقاصد مختلفی از آن عبور کرده‌اید. خیابانیسنگ‌فرش‌شده که مکان‌های تاریخی مهمی در آن قرار دارد و تا همین چندوقت پیشبه دلیل حضور غرفه‌های فروش غذا، پررفت‌وآمدتر بود و حتی برخی این خیابان را باعنوان «Food Street» (محل عرضه غذاهای خیابانی) می‌شناختند.   
البته این تنها نامی نیست که شنیدن آن، افراد را به یاد خیابان سی ‌تیر بیندازد؛ چراکه بهدلیل وجود اماکن مذهبی مختلفی از جمله مسجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده، برخیخیابان «سی تیر» را «چهارراه یا گذر ادیان» نامیده‌اند.  
برای رسیدن به خیابان سی‌ تیر می‌توان با مترو به ایستگاه امام خمینی (ره) رفت و درخیابان امام خمینی (ره) به سمت غرب حرکت کرد. البته پیش از رسیدن به مقصداصلی، اماکن تاریخی دیگری هم در مسیر قرار دارد که می‌توان آنها را دید.  
اولین جایی که به چشم می‌آید، موزه بانک سپه است. این موزه در سال ۱۳۴۲ هجریخورشیدی توسط تیمسار فرج‌الله آق‌اولی ـ مدیرعامل وقت بانک سپه ـ تأسیس شدهاست. مجموعه این موزه دوره‌های مختلف تاریخ ایران (از زمان «لیدی»ها تا امروز) رادربر می‌گیرد. بازدید از موزه سکه بانک سپه در تعطیلات نوروز از ساعت ۹ تا ۱۵امکان‌پذیر است و نیازی به پرداخت ورودیه نیست.

ورودی موزه بانک سپه در خیابان امام خمینی(ره)
پس از پایان بازدید می‌توان به مسیر خود در خیابان امام خمینی (ره) به سمت غربادامه داد تا به کوچه «پست» رسید و با رسیدن به انتهای کوچه به سمت راست حرکتکرد تا وارد خیابان «یارجانی» شد و به «موزه عبرت ایران» رسید. «کمیته‌ مشترکضدخرابکاری» به عنوان اولین زندان مدرن ایران، یک بنای چهارطبقه محکم وضدزلزله است که در سال ۱۳۱۱ خورشیدی به دستور رضاشاه پهلوی در مجموعه نظمیهکلنگ‌زنی شده و توسط معماران آلمانی تکمیل شده است؛ ساختمانی که در دوره‌پهلوی دوم، سازمان‌های امنیتی و انتظامی به‌ خصوص ساواک و کمیته‌ مشترکضدخرابکاری از آن برای بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی استفاده می‌کردند.  

نمایی از حیاط موزه عبرت
این موزه در تعطیلات نوروز تا ۱۲ فروردین‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ با پرداخت بهای بلیتچهارهزار تومان، پذیرای بازدیدکنندگان است.
بعد از تماشای موزه عبرت، مسیر کوتاهی را که رفته‌اید می‌توانید برگردید و در همانخیابان «یارجانی» به سمت غرب حرکت کنید تا با عبور از میله‌های فلزی مربوط بهوزارت امور خارجه، ‌ وارد محوطه «میدان مشق» شوید. این میدان، تاریخی‌ترین وبزرگ‌ترین میدان نظامی شهر تهران بوده که از زمان صفویه سنگ بنای آن گذاشته شد. پرواز نخستین بالن، نمایش دوچرخه‌سواری، پرواز طیاره، تعلیم و بازی موتورسیکلت،برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و اعدام «میرزا رضا کرمانی» (ضارب ناصرالدین‌شاه) ازجمله وقایعی است که این میدان به خود دیده است، بنابراین شما در حال قدم زدن درنقطه مهمی از تاریخ معاصر ایران هستید!

بخشی از محوطه میدان مشق 
در ادامه مسیر به خیابان «ملل متحد» می‌رسید، حالا سمت چپ شما  «سردر باغملی» قرار دارد، سردری که به دستور رضاشاه پهلوی و توسط جعفرخان معمار کاشانیو به کمک آلمانی‌ها ساخته شد. در نمای خارجی‌ سردر اشعاری از «ندیم‌الملک»،نقوش کاشی‌کاری‌شده با نقش دو شیر که تاجی را در میان گرفته‌اند، پلنگ، شیر وخورشید، تیربار و گلوله‌های توپ به چشم می‌خورد. نمای داخلی نیز دارای نقوشِصحنه تسخیر تهران در کودتای ۱۲۹۹ در نزدیکی دروازه و برج و باروهای تهران (احتمالاًدروازه قزوین)، نگاره تمام‌قد سربازان لژیون قزاق، مسلسل و نقوش فرشته پیروزیاست که کم و بیش از حجاری‌های طاق بستان اقتباس شده است.

نمای داخلی سردر باغ ملی از خیابان ملل متحد

نمای بیرونی سردر باغ ملی از خیابان امام خمینی(ره)، که اکنون کامل بسته شده است
در محوطه میدان مشق، بناهای تاریخی دیگری وجود دارد، که  «موزه ملک» از جملهآنهاست؛ گنجینه‌ای که سکه‌ها و تمبرهای تاریخی، اشیاء تزیینی، تابلوهای نقاشی ونگارگری، قلمدان‌ها و آثار لاکی، خوش‌نویسی، اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی را درخود جای داده است.
موزه ملک از روز یکشنبه، پنجم فروردین تا پایان روز پنج‌شنبه نهم فروردین ۱۴۰۳ ازساعت ۱۰ تا ساعت ۱۷ (روز سه‌شنبه هفتم فروردین از ساعت ۱۰ تا ساعت ۲۱) پذیرایبازدیدکنندگان است. براساس آنچه سایت این موزه اعلام کرده، بهای بلیت اینمجموعه پنج‌هزار تومان است.

موزه ملک
پس از خروج از موزه ملک، ساختمانی زیبا و الهام‌گرفته از معماری تخت جمشید راخواهید دید. جایی که در گذشته «کاخ شهربانی» بوده، اما اکنون یکی از ساختمان‌های«وزارت امورخارجه» است و به دلیل کاربری اداری، بازدید از آن تنها به شکل پیرامونیامکان‌پذیر است.

کاخ شهربانی سابق
با ادامه مسیر به سمت شمال، حالا ساختمانی با معماری قدیمی که بخش‌هایی از آنبه مدد داربست‌ها سرپا مانده است، به چشم می‌آید. در این لحظه شما در حالدیدن عمارت «قزاقخانه» هستید؛ عمارتی قاجاری که در محوطه میدان مشق بهدستور مظفرالدین‌شاه ساخته شد و این روزها حال و روز خوشی ندارد.  

عمارت قزاقخانه 
با پایان بازدید از این بخش، در خیابان «ملل متحد» به سمت جنوب حرکت کنید و درتقاطع با خیابان «یارجانی» به سمت راست بروید تا این بار پس از گذر از نرده‌هایبازرسی وزارت امور خارجه به یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران برسید.
حالا مقابل «موزه ملی ایران» قرار دارید، جایی که در سال ۱۳۱۶ خورشیدیتوسط آندره گدار ـ معمار فرانسوی ـ با الهام از طاق کسرا طراحی شد و درحال حاضربیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تااسلامی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران» را بهنمایش گذاشته است.
«موزه ایران باستان» شامل دو موزه «پیش‌ازتاریخ ایران» با آثاری از دوران پارینه‌سنگیقدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و«موزه دوران تاریخی» با آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (آغاز به‌کارگیرینگارش) تا پایان دوران ساسانی است. موزه «باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران» نیزآثاری از صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار را بهنمایش گذاشته است.

موزه ملی ایران
بهای ورود به موزه ملی برای ایرانی‌ها ۵۰ هزار تومان و برای غیرایرانی‌ها ۴۰۰ هزار توماناست. این موزه در تعطیلات نوروز، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ وروزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۹:۳۰ فعال است. (بلیت فروشی این موزه تایک ساعت پیش از تعطیلی انجام می‌شود.) 

موزه ملی ایران
پس از دیدن موزه ملی، خیابان «یارجانی» را به سمت غرب ادامه دهید تا وارد خیابان«سی ‌تیر» شوید و به مسیر خود در این خیابان به سمت شمال ادامه دهید تا به«کلیسای انجیلی حضرت پطرس» برسید. این کلیسا در دوره قاجار باغی بود که زمینآن را ناصرالدین شاه در اختیار گذاشت تا نخستین مدرسه‌ آمریکایی‌ها در خیابان سی‌تیر ساخته شود، زمینی که علاوه بر مدرسه، کلیسا و مخزن آب منطقه هم در آن ساختهشد. این کلیسا، که معماری آن شبیه معماری کلیساهای اروپایی است، در حال حاضربازدید عمومی ندارد و می‌توان به شکل پیرامونی آن را دید.

در ورودی کلیسای حضرت پطرس 
همچنان در خیابان سی ‌تیر می‌توان به مسیر ادامه داد تا به کوچه «سیمی» رسید. دراواسط این کوچه درِ آبی‌رنگ «کنیسه حیّم»، متعلق به کلیمیان را می‌توان دید. براساس آنچه در صفحه مجازی این کنیسه آمده است «کنیسه حیّم در سال ۱۲۹۲هجری خورشیدی ساخته شده است.» بازدید از این مکان با رزرو قبلی امکان‌پذیر است.

در ورودی کنیسه حیّم
کوچه «سیمی» را به سمت خیابان‌ سی‌ تیر برگردید و به مسیر خود تا «موزه آبگینه» ادامه دهید. عمارت قاجاری «قوام‌السلطنه» (نخست‌وزیر ایران در دوره قاجار وپهلوی) که این روزها با عنوان موزه آبگینه شناخته می‌شود، اواخر دوره قاجار ساختهشد و پس از فراز و نشیب‌های بسیار، سرانجام در سال ۱۳۵۵ به تملک فرح دیبا درآمد وبخش بیرونی آن به موزه تبدیل شد. این موزه که گنجینه‌ای نفیس از آثار شیشه‌ای وسفالی تاریخی را به نمایش گذاشته است، در تعطیلات نوروز از ساعت ۹ تا ۱۸ باپرداخت بهای بلیت ۳۰ هزار تومان، پذیرای بازدیدکنندگان است. در نوروز مراسمنوروزگاه با اجرای برنامه‌های سرگرم‌کننده و پخش موسیقی و غرفه‌های نمایشگاهصنایع دستی استان تهران در حیاط این موزه دایر است.

محوطه موزه آبگینه و غرفه‌های فروش صنایع دستی
با ادامه مسیر در امتداد خیابان سی ‌تیر از خیابان جمهوری گذر کنید تا وارد خیابان«میرزاکوچک‌خان» شوید. «کلیسای حضرت مریم»، که ساختمان آن مربوط به دورهپهلوی است، مقابل دیدگان شما قرار دارد. با ورود به محوطه کلیسا و طی مسافتبسیار کوتاهی به موزه «اسقف اعظم آرداک مانوکیان» می‌رسید. این مکان یک موزهمردم‌شناسی کامل از آثار ارمنی‌های مقیم تهران و شاید کل کشور است که در تعطیلاتنوروز از ساعت ۹ تا ۱۷ با پرداخت بهای بلیت ۱۰ هزار تومان امکان بازدید دارد. البته برایتهیه بلیت این موزه حتما باید پول نقد همراه داشته باشید.  

کلیسای حضرت مریم
پس از خروج از کلیسا، آخرین جاذبه گردشگری خیابان سی ‌تیر را می‌بینید. «آتشکدهآدریان» که محل عبادت زرتشتیان است. بر اساس آنچه در تابلو معرفی آن نوشته شدهاست از سال ۱۲۹۶ هجری خورشیدی با ایده «ارباب کیخسرو شاهرخ» ـ شخصیتیخوش‌نام در زمانه خود که در ساخت آراشواه فردوسی نقش داشت ـ آغاز به کار کرده واین روزها بازدید از آن تنها با تور امکان‌پذیر است.

نمای بیرونی و در ورودی آتشکده از خیابان سی ‌تیر

نمای داخلی آتشکده آدریان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها