طرز تهیه فانکوتا مخملی

طرز تهیه پاناکوتا مخملی

فانکوتا مخملی یکی از انواع دسرهای شیک، خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود و از آن می‌توانید برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده کنید، این دسر خوش طعم بافتی سبک و ژله‌ای دارد که می‌توانید آن را به روش‌های مختلف با رنگ و طعم‌های متنوعی تهیه کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه فانکوتا مخملی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
شیر۴ لیوان
شکر۱ لیوان
خامه صبحانه۱ پاکت
پودر ژلاتین۴ قاشق غذا خوری
آب سرد برای مخلوط کردن با پودر ژلاتین۳/۱ لیوان
پودر ژله انار۳ قاشق غذا خوری
آب جوش برای مخلوط کردن با پودر ژله انار۵ قاشق غذا خوری
بیسکویت پتی پور ساده یا کاکائویینصف بسته
پودر یا خلال پسته برای تزئینبه مقدار لازم
پودر نارگیل و خلال بادام برای تزئینبه مقدار لازم
مغز گردو و مغز فندق خرد شده برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه فانکوتا مخملی

مرحله ۱: مخلوط کردن شیر و شکر و قرار دادن قابلمه روی حرارت

ابتدا مقدار شیر را داخل یک قابلمه بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید، شکر را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، بعد اجازه دهید تا شیر گرم شود، شکرها کاملاً در شیر حل شوند و بافت یکدستی تشکیل شود دقت کنید لازم نیست شیر بجوشد.

مرحله ۲: برداشتن شیر از روی حرارت و ریختن خامه در یک ظرف دیگر

بعد از این که شیر گرم شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سپس خامه صبحانه را داخل یک ظرف بریزید برای این که بتوانید خامه را به طور کامل از داخل پاکت آن بیرون بیاورید قسمت بالای پاکت را برش دهید و مقداری شیر داخل پاکت خامه بریزید.

مرحله ۳: مخلوط کردن خامه با مقداری شیر گرم

سپس پاکت خامه را با دست تکان دهید تا شیر در همه قسمت‌ها پخش شود بعد از انتهای آن به آرامی فشار دهید تا خامه به طور کامل از پاکت خارج شود خامه را داخل یک ظرف بریزید کمی از مخلوط شیر و شکر گرم به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن مخلوط خامه به شیر گرم

مخلوط کردن خامه و مقداری از شیر گرم، باعث می‌شود خامه با شیر هم دما شود تا وقتی که خامه را به شیر گرم اضافه کردید داخل آن به شکل گلوله باقی نماند، سپس خامه را داخل شیر بریزید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت مخلوط تشکیل شده یکدست شود.

مرحله ۵: مخلوط کردن پودر ژلاتین با آب سرد

بعد از آن مقداری پودر ژلاتین را داخل یک ظرف کوچک بریزید کمی آب سرد به آن اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند سپس ظرف را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا پودر ژلاتین کاملاً حل شود و در آب مخلوط شود.

مرحله ۶: اضافه کردن ژلاتین به شیر گرم و مخلوط کردن پودر ژله انار با آب جوش

وقتی بافت مخلوط تشکیل شده یک دست و شفاف شد ژلاتین را روی شیر گرم بریزید، هم بزنید و خوب با هم ترکیب کنید سپس پودر ژله انار را داخل یک ظرف بریزید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید، هم بزنید تا پودر ژله کاملاً در آب جوش حل شود.

مرحله ۷: اضافه کردن ژله انار به مخلوط مواد

بهتر است که پودر ژله انار را هم به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا ذرات پودر ژلاتین کاملاً در آب حل شوند، طوری که بافت شفاف و یکدستی را تشکیل دهند، سپس ژله انار را روی مخلوط مواد بریزید، هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۸: ریختن مخلوط مواد در قالب و قرار دادن در یخچال

بعد از این که مخلوط همه مواد با هم بافت یک دستی را تشکیل داد سپس قالب مورد نظر را با روغن کمی چرب کنید طوری که کف و دیواره‌های قالب خوب چرب شود، بعد مخلوط مواد را داخل قالب بریزید و قالب فانکوتا را در یخچال قرار دهید.

مرحله ۹: استراحت فانکوتا در یخچال و جدا کردن آن از قالب

اجازه دهید تا قالب به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال بماند و فانکوتا خوب خودش را بگیرد و بافت آن منسجم و ژله‌ای شود، بعد از این زمان قالب را از یخچال بیرون بیاورید، با یک چاقوی تیز لبه‌های فانکوتا را از قالب جدا کنید بعد با دست فانکوتا را به آرامی از قالب جدا کنید.

مرحله ۱۰: قرار دادن فانکوتا در قالب و خرد کردن بیسکویت‌ها

سپس قالب را برگردانید تا فانکوتا به طور کامل از قالب خارج شود، بعد آن را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید، سپس بیسکویت‌های پتی‌پور را داخل میکسر یا خردکن بریزید، کاملاً پودر کنید تا بافت آن‌ها یک دست شود، می‌توانید از بیسکویت ساده یا کاکائویی استفاده کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن رنگ خوراکی به بیسکویت‌های پودر شده

اگر میکسردر دسترس نبود می‌توانید از مخلوط کن یا گوشت‌کوب دستی برای خرد کردن بیسکویت‌ها استفاده کنید تا آن‌ها را کاملاً پودر و یکدست کنید بعد از این که بیسکویت‌ها پودر شدند در میکسر را باز کنید چند قطره رنگ خوراکی قرمز رنگ به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن مجدد رنگ خوراکی و رسیدن به رنگ دلخواه

بیسکویت‌ها را با رنگ خوراکی میکس کنید تا رنگ با همه بیسکویت‌های خرد شده ترکیب شود، سپس در میکسر را باز کنید اگر مقدار رنگ کافی نبود و به رنگ دلخواه خودتان نرسیده بودید چند قطره دیگر رنگ خوراکی اضافه کنید و دوباره با هم میکس کنید.

مرحله ۱۳: الک کردن بیسکویت‌های پودر شده روی فانکوتا

به جای رنگ خوراکی قرمز رنگ از رنگ خوراکی سبز یا هر رنگ دلخواه خودتان هم می‌توانید استفاده کنید، بعد در میکسر را باز کنید بیسکویت‌ها را داخل ظرف دیگری بریزید سپس با یک الک ریز بیسکویت‌های پودر شده را روی فانکوتا الک کنید.

مرحله ۱۴: تزئین کردن فانکوتا

بیسکویت‌ها را طوری روی فانکوتا الک کنید که کاملاً سطح آن را بپوشاند و بافت آن را مخملی شکل کند سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید روی فانکوتا را با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده و خلال بادام تزئین کنید. در آخر فانکوتا مخملی را به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.