آیا سیارک آپوفیس می‌تواند زمین را تهدید کند؟

دسامبر 30, 2023 0 نظر 33

سیارک آپوفیس یکی از سیارک‌هایی است که به زمین نزدیک ترین فاصله را دارد و به طور مستقیم بر زندگی بر روی زمین تأثیرگذار است. این سیارک به دلیل اندازه بزرگ خود و احتمال برخورد با زمین در آینده، موضوعی از جنبه‌های نگرانی برانگیز است.

با توجه به اندازه این سیارک (حدود ۳۲۰ متر در اندازه)، برخورد با آن می‌تواند منجر به ویرانی‌های گسترده و خسارات جدی بر روی زمین شود. به همین دلیل، علمای فضایی به دنبال روش‌هایی برای پیشگیری از این احتمال و یا حداقل کاهش آثار آن هستند.

در حال حاضر، بسیاری از محققان واحدی برای مطالعه و شناسایی راه‌های مقابله با این خطرات احتمالی راه‌اندازی کرده‌اند. به عنوان یک سیارک پرتوان که به زمین نزدیک است، آپوفیس از اهمیت فراوانی برخوردار است و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

از آنجایی که برخورد این سیارک با زمین می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد، پژوهش‌های فضایی برای کاهش این احتمال و ایجاد راهکارهایی برای مقابله با آن بسیار اهمیت دارد.

۰۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۹

سازمان ناسا با انتشار بیانیه‌ای از جدیدترین تئوری نزدیک به واقعیت خود نسبت به نزدیک شدن سیارک آپوفیس یا خدای آشوب به زمین خبر داد.

گروهی از دانشمندان مرکز ارزیابی اجسام کوچک در سازمان هوا و فضای ناسا با زیر نظر گرفتن فعالیت‌های سیارک آپوفیس (Apophis) اعلام کردند که این سیارک در سال ۲۰۲۹ میلادی در نزدیک‌ترین فاصله خود با کره زمین قرار خواهد گرفت.

آیا سیارک آپوفیس خطرناک است؟

سیارک آپوفیس یا «خدای آشوب» با کد شناسایی ۹۹۹۴۲ در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط رصدخانه ملی کیت پیک در آریزونای آمریکا کشف و به‌عنوان یکی از خطرناک ترین سیارک های تهدیدکننده کره‌ زمین شناخته شد. این سیارک با حدود ۳۴۰ متر عرض و وزن حدودی ۴۰ الی ۵۰ میلیون تن از سیارک‌های کوچک کیهان به شمار می‌رود. این سیارک تقریبا هر ۳۰ ساعت یک‌بار دور محور خود می‌چرخد.

دانشمندان حوزه اخترشناسی در سال ۲۰۲۱ میلادی به‌وسیله تجزیه و تحلیل مداری و مورد بررسی قرار دادن داده‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که آپوفیس حداقل برای یک قرن آِنده هیچ خطری برای سیاره ما نخواهد داشت. اما مشاهدات راداری سازمان فضایی ناسا این احتمالات را رد کرده است. دانشمندان ناسا تخمین می‌زنند در روز ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۹ این سیارک در نزدیکی کره زمین و به فاصله‌ی حدود ۳۲۰۰۰ کیلومتر از سطح قرار خواهد گرفت و احتمال نزدیکی بیشتر یا کمتر به‌واسطه نیروی گرانش زمین وجود خواهد داشت.

سیارک آپوفیس در نزدیکی زمین

البته دانشمندان برخورد این سیارک به کره زمین را قویاً رد می‌کنند و نام آپوفیس را از لیست سیارک‌های دارای ریسک و خطر برای کره زمین خط زده‌اند. این اطلاعات با تکیه بر تلسکوپ‌های پیشرفته نوری و رادارهای زمینی برای کسب اطلاعات دقیق از مدارها و بهبود ارزیابی خطرات بلندمدت به‌دست آمده‌اند.

همچنین بخوانید

بمباران هسته ای سیارک های خطرناک، راهکار جدید دانشمندان برای نجات زمین

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا با استفاده از دانش موجود، اطلاعات بیشتری از سرعت چرخش سیارک‌های محوری آپوفیس به‌دست بیاورند تا به‌وسیله این دانش، جهت‌گیری سیارک آپوفیس در هنگام نزدیکی به میدان گرانشی زمین در سال ۲۰۲۹ را دریابند. قرار است کاوشگر OSIRIS-REX که ماموریت جمع‌آوری نمونه‌هایی را از سیارک Bennu انجام داده است، با یک بودجه چند صد میلیارد دلاری ماموریت جدیدی را به سیارک آپوفیس انجام دهد و به کاوشگر OSIRIS-APEX تبدیل شود.

قرار است این کاوشگر با نزدیکی به سیارک آپوفیس و گردش دور این سیارک، ارزیابی و تصویربرداری دقیقی توسط طیف‌سنج‌ها و ارتفاع‌سنج‌های لیزری برای نقشه‌برداری دقیق و تجزیه تحلیل از سطح آن داشته باشد. OSIRIS-APEX قرار است تا با نفوذ به عمق ۱۶ فوتی آپوفیس و پرتاب رانشگرهای خود به سطح سیارک، شناسایی مواد موجود داخل این سیارک را به‌درستی انجام دهد.

سیارک آپوفیس در نزدیکی زمینسیارک آپوفیس در نزدیکی زمین

در آوریل ۲۰۲۹ این سیارک از نزدیکی سطح زمین عبور خواهد کرد. این عبور در محدوده‌ای نزدیک‌تر از فاصله ماهواره‌های ژئوسنکرون به سطح زمین خواهد بود. این سیارک در دسته سیارک‌های عبوری از سطح زمین با نام آتن (Atens) قرار می‌گیرد که بدون استفاده از تلسکوپ یا دوربین از نیم‌کره شرقی زمین قابل رصد و مشاهده خواهد بود. همچنین این عبور یک فرصت طلایی برای ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان به حوزه اخترشناسی و نجوم است تا با چشمان خود یک نمونه از شگفتی و عظمت الهی را مشاهده‌ کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها