طرز تهیه خوراک زبان

طرز تهیه خوراک زبان, طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج , طرز تهیه خوراک زبان گوساله با سس بشامل , خوراک زبان نواب ابراهیمی , طرز تهیه خوراک زبان با قارچ , بهترین روش برای پخت زبان , طرز تهیه خوراک زبان گوسفندی مجلسی , طرز تهیه زبان گوساله رزا منتظمی , طرز پخت زبان گوساله جوادجوادی

خوراک زبان یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف درست می‌شود این خوراک خوش طعم و پرطرفدار را می‌توانید خیلی راحت درست کنید، از خوراک زبان می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی مقوی همراه با نان تازه سرو کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خوراک زبان در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
زبانبه مقدار لازم
پیاز بزرگ۱ عدد
سیر۳ حبه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و پودر زنجبیلبه مقدار لازم
چوب دارچین و پودر تخم گشنیزبه مقدار لازم
پیاز کوچک برای خوراک۳ عدد
سیر برای خوراک۴ حبه
قارچ برای خوراک۱۰ عدد
فلفل سیاه و پولبیبربه مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه۱ عدد
نمکبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
گشنیز خرد شده۱ قاشق غذا خوری
نعنا، ریحان و گشنیز تازه برای تزئینبه مقدار لازم
لیمو ترش تازه برای تزئینچند برش به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک زبان

مرحله ۱: شستن زبان‌ها و ریختن در قابلمه

ابتدا زبان‌ها را تمیز بشورید، بعد آن‌ها را داخل یک قابلمه بریزید، مقداری آب روی آن‌ها بگیرید به طوری که آب کاملاً سطح زبان‌ها را بپوشاند سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، بعد از آن اجازه دهید تا آب داخل قابلمه شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۲: جوشاندن زبان‌ها در آب جوش

وقتی آب به جوش آمد اجازه دهید تا زبان‌ها به مدت ۵ دقیقه در آب جوشند و کاملاً تمیز شوند در این صورت روی آب مقداری کف جمع می‌شود که با قاشق بگیرید و دور بریزید بعد از این زمان زبان‌ها را آبکش کنید، دوباره آن‌ها را داخل قابلمه تمیز بریزید.

مرحله ۳: ریختن زبان‌ها، پیاز، سیر و آب در قابلمه

بعد مقداری آب روی زبان‌ها داخل قابلمه بریزید، سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به ۴ قسمت تقسیم کنید و در قابلمه بریزید بعد چند حبه سیر را هم پوست بگیرید و به آن‌ها اضافه کنید، عطر سیر و پیاز هنگام پخت بوی زهم گوشت را از بین می‌برد.

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها و قرار دادن قابلمه روی حرارت

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، چوب دارچین، پودر تخم گشنیز و پودر زنجبیل است به مقدار دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان به قابلمه اضافه کنید، هم بزنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، بعد در قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ۵: پختن خوراک زبان روی حرارت ملایم

بعد اجازه دهید تا زبان‌ها به مدت تقریباً ۴ ساعت روی حرارت ملایم بپزند، با این روش کاملاً مغز پخت و آماده می‌شوند، بعد از این زمان آب داخل قابلمه تقریباً یک سوم می‌شود، خوراک زبان کاملاً جا می‌افتد و عطر و طعم همه مواد با هم خوب مخلوط می‌شود.

مرحله ۶: برداشتن خوراک زبان‌ از روی حرارت

بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید، آن را کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی خنک شود، سپس زبان‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید، پوست آن‌ها را بگیرید و در ظرف دیگری قرار دهید مراقب باشید که گوشت زبان‌ها از هم باز نشود.

مرحله ۷: رد کردن آب زبان از صافی و قرار دادن زبان‌ها در یخچال

آب داخل قابلمه را هم از صافی رد کنید تا کاملا صاف و رقیق شود سپس آب زبان‌ها کنار بگذارید بعد از این که زبان‌ها در دمای محیط خنک شدند آن‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا بافت آن‌ها کاملاً منسجم شود، خودشان را بگیرند و به راحتی بتوان آن‌ها را برش داد.

مرحله ۸: استراحت در یخچال و برش زدن زبان‌ها

اجازه دهید تا زبان‌ها به مدت یک ساعت در یخچال بمانند بعد از آن زبان‌ها را از داخل یخچال بیرون بیاورید با یک چاقوی تیز آن‌ها را در اندازه‌های مناسب و دلخواه خودتان برش دهید سعی کنید اندازه برش‌ها تقریباً یکسان باشد تا به یک اندازه سرخ شوند.

مرحله ۹: پوست گرفتن پیاز و سیر و شستن قارچ‌ها

سپس تعدادی پیاز کوچک را پوست بگیرید، همچنین چند حبه سیر را هم پوست بگیرید و کنار بگذارید بعد تعدادی قارچ را تمیز بشورید، خرابی‌های آن‌ها را جدا کنید، کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها برود و کاملاً خشک شوند سپس قارچ‌ها را از وسط نصف کنید.

مرحله ۱۰: تفت دادن پیازها در روغن داغ

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیازها را داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند برای این که به راحتی بتوانید پیازها را از گوشت زبان‌ها جدا کنید لازم نیست که پیازها را خرد کنید.

مرحله ۱۱: تفت دادن قارچ‌ها و مخلوط کردن با پیازها

بعد از این که پیازها را تفت دادید سپس قارچ‌های برش زده شده را داخل تابه بریزید، همراه با پیازها کمی تفت دهید، در هنگام تفت دادن قارچ‌ها حرارت را کمی زیاد کنید تا قارچ‌ها آب نیندازند، قارچ‌ها و پیازها را هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها تفت داده شود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن ادویه‌ها و گرفتن آب لیمو ترش

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه و پولبیبر است به مقدار دلخواه خودتان روی مواد بریزید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد پیازها و قارچ‌ها برود بعد لیمو ترش را تمیز بشورید و از وسط نصف کنید، سپس آب آن را بگیرید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن آب لیمو ترش، نمک و چند حبه سیر و تفت دادن آن‌ها

سپس آب لیمو ترش تازه را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا عطر و طعم آن به خورد قارچ‌ها برود، بعد مقداری نمک به مواد اضافه کنید و با آن‌ها ترکیب کنید بعد از آن هم چند حبه سیر را روی مواد بریزید، کمی تفت دهید تا عطر سیر به خورد مواد برود.

مرحله ۱۴: ریختن کره در تابه و ذوب کردن آن

بعد از این که همه مواد تفت داده شدند ترکیب مواد را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری بریزید سپس در همان تابه مقداری کره بریزید، اجازه دهید تا روی حرارت ملایم کره ذوب شود، بعد از آن زبان‌ها را از داخل یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ۱۵: سرخ کردن برش‌‌های زبان در کره ذوب شده

وقتی که کره کاملاً ذوب و داغ شد، زبان‌ها را داخل تابه بچینید، سپس اجازه دهید تا یک طرف آن‌ها کاملاً سرخ شود، بعد از این که یک طرف زبان‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر برش‌های زبان‌ هم خوب سرخ شود، طوری که رنگ آن‌ها تغییر کند.

مرحله ۱۶: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و آب زبان به مخلوط

بعد از این که برش‌های زبان کاملاً سرخ شدند، مقداری رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید، تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود و رنگ آن در تابه باز شود، سپس آب زبان‌ها را که از صافی رد کرده بودید روی مواد بریزید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند‌.

مرحله ۱۷: اضافه کردن ترکیب پیاز، سیر و قارچ به مواد و پختن آن‌ها

سپس طعم آن را بچشید اگر مقدار نمک آن کم بود کمی دیگر نمک اضافه کنید بعد از آن ترکیب پیاز، سیر و قارچ‌ها که کنار گذاشته بودید روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا همه مواد با هم روی حرارت ملایم بپزند.

مرحله ۱۸: پختن مواد و اضافه کردن گشنیز به مواد

اجازه دهید تا مواد داخل تابه به مدت ۱۰ دقیقه با هم بپزند و همه مزه‌ها به خورد هم بروند بعد مقداری گشنیز که از قبل شسته‌اید و خشک شده‌اند را ریز خرد کنید، سپس در دو دقیقه آخر پخت روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید تا طعم آن به خورد زبان‌ها برود.

مرحله ۱۹: ریختن خوراک زبان در ظرف مناسب و تزئین آن

بعد از این زمان ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس خوراک زبان را داخل یک ظرف مناسب بریزید روی آن را با چند برگ نعنا، ریحان و گشنیز تازه و چند برش لیمو ترش تزئین کنید. در آخر خوراک زبان را به عنوان یک غذای خوش طعم که طرفداران زیادی دارد، همراه با نان تازه، نمک، پودر آویشن، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.