راهنمای ۱۰ مورد حیاتی برای خرید ماشین دست دوم

ژانویه 14, 2024 0 نظر 28

۱۰ نکته مهم که هنگام خرید ماشین دست دوم باید به آن توجه کنید

خرید یک ماشین دست دوم ممکن است پیچیده و دشوار به نظر برسد، اما با رعایت چند نکته مهم می‌توانید از خرید خود لذت ببرید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. در اینجا به بررسی ۱۰ نکته مهم که هنگام خرید ماشین دست دوم باید به آن توجه کنید می‌پردازیم.

۱٫ بررسی تاریخچه ماشین: قبل از خرید، تاریخچه ماشین را بررسی کنید و از وجود هر گونه تصادف یا مشکلات سابق مطلع شوید.

۲٫ بررسی کیلومتر‌شمار: تعداد کیلومترهای طی شده توسط ماشین نشان‌دهنده سطح ساییدگی قطعات آن است.

۳٫ وضعیت موتور: موتور یکی از اجزای مهم ماشین است، بنابراین باید وضعیت آن را بررسی کرد.

۴٫ چاه‌های زنگ: بررسی زیربنای ماشین و یافتن هر گونه چاه زنگ می‌تواند نشان دهنده حوادث و سوء استفاده از ماشین باشد.

۵٫ بررسی بدنه و رنگ: بدنه و رنگ ماشین نشان دهنده نگهداری و مراقبت صاحب قبلی از آن است.

۶٫ بررسی داخلی ماشین: دیدن و بررسی وضعیت داخلی ماشین و مبلمان آن نیز بسیار مهم است.

۷٫ بررسی مدارک و معامله: بررسی مدارک ماشین و اطمینان از صحت و اعتبار آن مرحله حیاتی دیگری از خرید ماشین است.

۸٫ تست رانندگی: قبل از تصمیم نهایی، حتماً ماشین را تست رانندگی کنید و از عملکرد آن مطمئن شوید.

۹٫ بررسی سرویس‌های انجام شده: مطمئن شوید که کلیه سرویس‌های لازم و تعمیرات پیشگیرانه انجام شده باشند.

۱۰٫ مذاکره در مورد قیمت: بررسی قیمت‌های بازار و انجام مذاکره برای به دست آوردن قیمت منصفانه بسیار حائز اهمیت است.

۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۷

خرید ماشین دست دوم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در ادامه با ۱۰ نکته مهم پیش از خرید خودروی کارکرده آشنا خواهید شد.

تجربه خرید یک ماشین دست دوم و کارکرده همواره با ناامیدی و قرار گرفتن در دوراهی شک و تردید همراه است. از یک طرف بودجه کافی برای خرید خودروی نو ندارید و از طرف دیگر تمایل دارید پشت فرمان یک محصول تازه از کارخانه آمده بنشینید که متاسفانه این دو خواسته با هم در تضاد آشکار هستند.

نکات مهم خرید ماشین دست دوم

خرید خودروی نو مزایای عمده‌ای دارد و ماشین دست دوم هم در صورتی که با دقت و از روی حوصله خریداری شود می‌تواند مشتری را راضی نگاه دارد. پیش از خرید هر وسیله کارکرده‌ای باید یکسری نکات مهم راجع به خرابی‌ها و ایرادات آن بدانید تا طرف مقابل نتواند سرتان کلاه بگذارد! به هر حال عوامل زیادی در خرید نهایی دخیل هستند و باید تصمیمی که می‌گیرید متناسب با آنها باشد.

فرقی نمی‌کند که قصد دارید خودروی دست دوم را از یک نمایندگی یا شخص خاصی بخرید چرا که در هر حالت هر ماشینی جنبه‌های مهمی دارد که می‌بایست به طور کامل و دقیق بررسی شوند. اگر از یک متخصصی که در نمایندگی‌های خودروهای نو و دست دوم کار کرده و تجربه‌های ارزشمندی در این زمینه دارد، راجع به نکات مهم پیش از خرید خودروی کارکرده بپرسید، به خوبی شما را راهنمایی خواهد کرد.

نخستین نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که از احساساتی شدن در معامله خودداری کرده و سعی کنید از خرید و فروش‌های اشتباه اجتناب نمایید. مهم نیست که چقدر از ماشین خوشتان آمده و آن را دوست دارید! مراقب باشید که پول و سرمایه خودتان را به باد ندهید. خودرویی بخرید که برای سال‌ها به شما خدمات بدهد.

۱٫ تایرهای جفت

خرید ماشین دست دوم

با نگاهی به تایرهای هر خودرویی می‌توان پی به پیشینه و سابقه نگهداری و مراقبت از آن برد. صاحب خودرویی که مراقبت خوبی از وسیله زیر پایش دارد، تایرها را سالم نگه می‌دارد و به آنها رسیدگی می‌کند. نخستین چیزی که هنگام بازدید از لاستیک‌ها باید مدنظر داشته باشید، چهار حلقه تایر با یک برند است.

اندازه تایرها باید متناسب با نوع خودرو باشد؛ نه کوچکتر و نه بزرگتر که اگر این گونه باشند سایش در چهارگوشه به یک اندازه نخواهد بود و باعث استهلاک بیشتر خواهد شد. علاوه بر این باید به برند لاستیک دقت کنید که از شرکت‌های معتبر و معروف باشند نه اینکه نام‌های عجیب و غریب داشته باشند. چینی‌ها تبحر خاصی در تولید تایرهای بی‌کیفیت با نام های عجیب دارند.

اگر خودروی کارکرده‌ای پیدا کردید که بیشتر از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کرده بود، احتمالا لاستیک‌های آن قدیمی و فرسوده هستند شور اینکه صاحب قبلی مراقبت خوبی از آنها کرده باشد. اگر تایرهای آن خودرو یکسان باشند به این معنی است که مالک قبلی از ماشین به خوبی مراقبت کرده و چهار حلقه را یکجا خریده است.

همچنین دقت داشته باشید کسی که لاستیک‌های گران قیمت پیرلی می‌خرد هنگام بروز مشکل تردید نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد مشکلات کوچک، بزرگ تر شوند. اگر سایش لاستیک‌ها به یک اندازه باشد نشانه نگهداری و مراقبت مطلوب از آنها است. البته هیچ یک از نکات گفته شده صحت و سلامت تایرها را تضمین نمی‌کند اما شاخص‌های خوبی برای تکیه کردن هستند.

۲٫ تیونینگ خودرو

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

مالکیت خودرو برای بسیاری از افراد با اهمیت و تجربه‌ای عمیق و شخصی است. برخی از مردم ارتباطی قوی با خودروهای خود دارند و سوای نقش حمل و نقل با آنها به مثابه وسیله‌ای ارزشمند و ویژه برخورد می‌کنند. ممکن است برای هر یک از ما پیش بیاید که خودروهای خاص و ویژه‌مان را با تغییرات کوچک و بزرگ در بازار دست دوم بفروشیم. احتمال دارد ماشینی بخرید که شیشه‌هایش رنگی شده یا لاستیک‌های آن متفاوت باشد اما آنچه اهمیت دارد، تغییرات بزرگتر است که باید دقیق به آنها نگاه کرد.

اعمال تغییرات ریز و درشت در خودروها به این دلیل است که جوانان معمولا علاقه زیادی به آنها دارند. علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده رانندگان جوان مستعد رانندگی تهاجمی هستند و این مسئله می‌تواند باعث آسیب رساندن و افزایش فرسودگی خودرو شود.

وقتی خودرویی می‌خرید که صاحب قبلی آن جوان و کله شق بوده و از قضا ماشین را از صفر کوبیده و دوباره ساخته، استهلاک و فرسایش زودهنگام پیشرانه و سیستم تعلیق نمایان خواهد شد و آزارتان می‌دهد. برای خرید ماشین کارکرده باید یکسری نکات مهم درباره تیونینگ را بدانید.

برای مثال ممکن است خودروی ارتقا داده شده زیر کاپوتش سیم پیچی‌های اضافی داشته باشد یا سخت افزارهایی برای آن نصب شده باشد که به درد شما نمی‌خورد. اگر پیشرانه ماشین کارکرده مدنظرتان به روزرسانی شده یا اصطلاحا قدرت موتور افزایش یافته بود باید از خرید آن اجتناب کنید. (البته اگر آپدیت موتور توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شده باشد مانعی برای خرید وجود ندارد)

همچنین پنل‌ها و اسپویلرهای بدنه سفارشی می‌بایست دارای رنگ مشابه و بدون نمایش هر گونه سخت افزار باشند. اجزای سیستم تعلیق اگر ضعیف نصب شده باشند می‌توانند باعث ایجاد دردسر شوند و تجربه یک رانندگی لذت بخش را سلب کنند. (البته باعث خرابی لاستیک‌ها و به خطر افتادن امنیت راننده و سرنشینان هم خواهد شد)

با این اوصاف خرید خودرویی که تیونینگ شده نیاز به بررسی دقیق دارد. اگر در بررسی کلی ماشین بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد و تغییرات حرفه‌ای انجام شده، پیشنهاد می‌کنیم خرید خود را انجام دهید در غیر این صورت دور آن محصول را خط بکشید.

۳٫ چراغ چک موتور

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

شاید نیازی به گفتن نباشد و همه این نکته بدیهی را بدانند که خرید خودرویی که چراغ چک موتور آن روشن شده، اشتباه محض است. احتمالا باور نخواهید کرد و متعجب می‌شوید وقتی بدانید که مردم این نکته مهم را نادیده می‌گیرند و از کنار آن ساده رد می‌شوند.

البته خرید چنین خودرویی یک دلیل مهم برای برخی خریداران دارد؛ چنین ماشینی ارزان قیمت است و عده‌ای به منظور کاربرد دیگری آن را خریداری می‌کنند. بسته به محل زندگی هر فردی چراغ چک موتور می‌تواند عامل مهمی در انتخاب کردن باشد. طبق گزارش‌های موثق، ۲۹ ایالت آمریکا به انجام تست آلایندگی منظم وسایل نقلیه نیاز دارند.

بنابراین اگر در یکی از ۲۹ ایالت فوق سکونت داشته باشید و به معاینه فنی بروید، به احتمال زیاد در تست آلایندگی مردود خواهید شد و باید مشکل را حل کنید. البته در برخی موارد روشن شدن چراغ چک موتور عیب مهمی محسوب نمی‌شود و می‌توانید با وجود آن جان سالم به در ببرید.

بهترین راه حل برای روشن بودن چراغ چک موتور، اجتناب از خرید چنین خودرویی است. تعمیرات مربوط به این مشکل می‌تواند پرهزینه و طاقت فرسا باشد. برای مثال اگر بخواهید مبدل کاتالیزور را تعویض کنید احتمالا از خرید ماشینی با این مشکل پشیمان خواهید شد. بهتر است خودرو را از نظر روشن بودن چراغ چک موتور بررسی کرده و مشکلات مربوط به پیشرانه را حل کنید.

۴٫ وضعیت داخلی خودرو

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

همان قضیه‌ای که راجع به لاستیک‌ها صدق کرد (اینکه وضعیت تایرها بیانگر کلیت خودرو هستند) درباره داخل خودرو نیز صادق خواهد بود. حتی زمانی که خودرویی جزئیات دقیقی به شما ارائه می‌دهد و ظاهر و بوی تازه‌ای دارد، باز هم می‌توان از گذشته آن باخبر شد.

برخی از فروشندگان تخصص و استعداد عجیبی در نو جلوه دادن محیط داخلی ماشین دارند و طوری همه چیز را نمایش می‌دهند که خودروی اسقاطی به نظرتان یک محصول نو و آکبند می‌آید. از فضای داخلی یا کابین خودروی دست دوم می‌توانید به چندین نکته مهم پی ببرید.

به پارچه‌ها یا چرم‌های به کار رفته در کابین نگاه کنید و در صورت وجود هر گونه خراش یا فرسودگی و نشانه‌هایی از این دست، بدانید که در نگهداری از آن کوتاهی شده است. نادیده گرفتن چنین نکاتی می‌تواند به معنای این باشد که با سیار قسمت‌های ماشین همین رفتار شده.

حتی اگر یک ماشین دست دوم تمیز را دقیق بررسی کنید در درز و شکاف‌های آن زباله پیدا خواهید کرد چه برسد به خودروهایی که ظاهرشان گویای همه چیز است. فرض کنید باقی مانده غذا و سایر زباله‌های دیگر زیر صندلی‌ها و در اعماق کوسن‌های صندلی عقب فرو رفته یا اینکه خودرو به کلی کثیف رها شده باشد که در آن صورت غفلت راننده و صاحب خودرو و میزان مراقبت وی از ماشین را نشان می‌دهد.

بنابراین همان‌طور که ملاحظه کردید، قبل از خرید ماشین دست دوم یا کارکرده داخل و بیرون آن را به دقت بررسی کنید. سعی کنید خودرویی بخرید که مرتب و ترتمیز باشد.

۵٫ نقدهای کاربران

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

هنگامی که گزینه‌های پیش روی خود را برای خرید یک ماشین دست دوم بررسی کردید و فروشندگان خودروهای کارکرده را پشت سر گذاشتید، بد نیست سری به سایت‌های نقد و بررسی بروید و نظرات کاربران راجع به انتخابتان را بخوانید. همواره کاربران نقدهای سازنده‌ای از ماشین شما دارند که می‌تواند در انتخاب شما تأثیر بسزایی بگذارند.

وب سایت‌های مختلفی را می‌توانید برای مطالعه نقد و بررسی جامع خودروها انتخاب کنید که یکی از آنها گجت نیوز است. برای مثال در آمریکا Consumer Reports به طور مستقل به بررسی و آزمایش خودروهای مختلف می‌پردازد و نتایج را برای مشاهده عموم منتشر می‌کند.

کسب اطلاعاتی راجع به خودرویی که قصد خریدش را دارید ضروری است و ارزشش را دارد که روزها و هفته‌ها درگیر آن باشید. علاوه بر این نظرات کاربرانی که از محصول منتخب شما استفاده کرده‌اند می‌تواند مفید و سازنده باشد و عیب و ایرادهای رایج آن را پوشش دهد. گاهی اوقات این نظرات و پیشنهادات مصرف کنندگان است که می‌تواند راهنمای مفیدی برای خریداران باشد؛ بنابراین بررسی این مورد را فراموش نکنید.

یکی از منابع مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد، فروم‌ها و انجمن‌های تخصصی است که راجع به ماشین‌های کارکرده یا دست دوم صحبت می‌کنند. تجربه آنها از عملکرد فنی، راحتی کابین و سیستم تعلیق می‌تواند ارزشمند باشد و کمک زیادی به خریداران بکند.

۶٫ کارکرد کم خودرو

در اغلب موارد کارکرد بسیار پایین در محصولات تازه وارد بازار نشان دهنده سلامت خودرو است. برای مثال شخصی ماشین نو را تحویل گرفته و سال بعد تصمیم به فروش آن گرفته است! اما کارکرد پایین در برخی از خودروهای دست دوم – مدل‌های قدیمی – نشانه خوبی نیست.

یک خودروی مدل قدیمی یا یک ماشین کلاسیک بازسازی شده گر چه ایمن به حساب می‌آید اما می‌تواند دردسرساز باشد. باید مراقب چنین گزینه‌هایی باشید چرا که احتمال بروز مشکل در آینده‌ای نزدیک وجود خواهد داشت. به جز خودروهای قدیمی گران قیمت که ارزش کلکسیونی دارند، یافتن محصولات دست دوم از دهه ۱۹۹۰ میلادی با کارکرد ۳۰ هزار مایل کار دشواری نیست!

یکسری از خودروهای قدیمی با قیمت‌های مناسبی در بازار پیدا می‌شوند اما اگر می‌خواهید هر روز به تعمیرگاه بروید و برای خودتان هزینه بتراشید، در خرید آن شک نکنید. صاحبان چنین خودروهایی آنها را گوشه گاراژ رها کرده و بدین ترتیب باعث مرگ تدریجی آن شده است.

لاستیک‌های چنین محصولات قدیمی به مرور زمان خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. تایر خشک و شکننده نیز وقتی به طور ناگهانی تحت فشار قرار بگیرد می‌ترکد یا اینکه دچار پارگی خواهد شد. این گونه است که ماشین کارکرد پایینی که خریده‌اید یک شبه تبدیل به کابوسی وحشتناک می‌شود.

مازاد بر اینها ممکن است سوخت قدیمی و کهنه منجر به زنگ زدگی داخلی شود و خرابی‌های بعدی به وجود آورد. در هر حالتی خودروهای نوستالژیک خریدهای پرریسکی محسوب می‌شوند و باید دور آنها را خط کشید.

۷٫ زنگ زدگی

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

اگر در محیطی زندگی می‌کنید که برف زیادی می‌بارد و شهرداری برای باز کردن راه‌ها و جاده‌ها از نمک استفاده می‌کند باید مراقب کف ماشین باشید. بیشتر ساکنان مناطق شمالی آمریکا از نمک کمک می‌گیرند تا از یخ زدن جاده‌ها جلوگیری کنند. جمع شدن نمک و برف در کف خودرو موجب زنگ زدگی خواهد شد.

زنگ زدگی ماشین‌ها به ویژه آنهایی که بیرون پارک می‌شوند را نابود می‌کند زیرا نمی‌توان به نظافت آنها رسیدگی درستی کرد. زنگ زدگی پانل‌ها به مروز زمان باعث پوسته پوسته شدن لبه‌ها شده و سیستم تعلیق را پوسیده می‌کند. در یک کلام زنگ زدگی بلای بدی بر سر خودرو آورده و ایمنی آن را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این پیدا کردن خودروهای دست دومی که در مناطق شمالی بوده‌اند بدون اثری از زنگ زدگی غیرممکن است.

۸٫ مایعات خودرو

خرید ماشین دست دومخرید ماشین دست دوم

پیش از خرید یک خودروی دست دوم یا کارکرده، سطح مایعات آن را بررسی کنید. شاید گمان کنید که این کار ابتدایی و اولیه است اما تعجب می‌کنید اگر بگوییم اغلب خریداران در چک کردن این مورد شکست می‌خورند. خیلی از مشتریان حتی به زیر کاپوت نگاه نمی‌اندازند چه برسد به بررسی سطح مایعاتی نظیر روغن موتور و…

اغلب خریداران خودرو برایشان مهم نیست بلکه کاربری آن که حمل و نقل است برایشان اهمیت دارد و به همین دلیل است که از مکانیک ماشین سر در نمی‌آورند و سعی هم نمی‌کنند راجع به آن بدانند. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم قبل از معامله یک خودروی دست دوم، کاپوت آن را بالا بزنید و سطح مایعات را بررسی کنید.

آن دسته از اتومبیل‌هایی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و کارکرد بالایی دارند، روغن تمیزی نخواهند داشت شور اینکه مالک خودرو به طور منظم نسبت به تعویض روغن اهتمام ورزد. توجه به سطح روغن گیربکس، روغن فرمان، روغن ترمز و ضدیخ مهم و حیاتی است. توجه به مایع خنک کننده ضروری است و باید تمیز و شفاف باشد.

همچنین اگر فردی آموزش دیده و متخصص هستید، می‌دانید که مایعات خودرو روایت کلی از وضعیت ماشین ارائه می‌دهند. اگر مبتدی هستید همان سطح مایعات را بررسی کنید چرا که کافی است و کارتان را راه می‌اندازد.

۹٫ تاریخچه خودرو

تاریخچه خودروتاریخچه خودرو

نگاهی به تاریخچه خودرو بیندازید و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید چرا که برخی از زنگ خطرها در همین بررسی‌ها مشخص خواهند شد. بسته به قیمت خودروی کارکرده، موارد موجود در کارنامه وزن و اهمیت متفاوتی دارند. برای مثال خودروی قدیمی که کارکرد بسیار بالایی دارد، همین که کار کند و بتوانید آن را برانید به قدر کافی خوب است. اما اگر هزاران دلار روی ماشین خود سرمایه گذاری کنید مسئله متفاوت خواهد بود.

بررسی اسناد و مدارک همراه خودرو را فراموش نکنید زیرا اطلاعات ارزشمندی از آن پیدا خواهید کرد. مثلا از روی سند مالکیت می‌توانید متوجه شوید که اتومبیل موردنظر شما چند دست چرخیده و مالکان کمتر به معنای نگهداری بهتر از ماشین است. همچنین سوابق تعمیر و نگهداری را چک کنید.

۱۰٫ سیستم تعلیق

سیستم تعلیقسیستم تعلیق

مشکل در سیستم تعلیق و فرمان می‌تواند یکی از بدترین مشکلاتی باشد که صاحبان خودرو با آن درگیر می‌شوند. ماشینی که خریداری می‌کنید علیرغم کارکرد مطلوبی که دارد ممکن است قطعات فرسوده و مستهلک زیادی داشته باشد. هر یک از این قطعات فرسوده می‌توانند منجر به خرابی‌های گسترده شوند که سیستم تعلیق از مهمترین آنها است. اما نگران نباشید چرا که یکسری نکات ساده برای تشخیص عیوب وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

اول از همه مطمئن شوید که خودروی شما مستقیما در جاده حرکت می‌کند. (دست خود را از روی فرمان بردارید و این مورد را مجددا چک کنید.) تایرها را زیر نظر بگیرید و توجه داشته باشید که نباید بازی کنند. فرمان خودرویی که در حال توقف است را به هیچ وجه نچرخانید چرا که باعث فرسوده شدن قطعات مختلف خواهد شد.

همچنین به صداهای هنگام رانندگی و هر گونه صدای عجیب و غریب با دقت گوش دهید. به سپرها فشار وارد کنید و از هر زاویه‌ای ماشین را مورد بررسی قرار دهید. هر گونه رفتار عجیب و غیرعادی می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد. در نهایت باید نگاهی به زیر خودرو بیندازید. شاید متوجه کف خودرو نشوید اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، مطمئن باشید که به چشم خواهد آمد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها