طرز تهیه جوجه ماستی

طرز تهیه جوجه ماستی

جوجه ماستی یکی از انواع جوجه‌های خوشمزه، پرطرفدار و مناسب برای پذیرایی و مهمانی‌ها هست که طعمی فوق العاده دارد و به روش‌های مختلف و با مواد متنوع درست می‌شود این نوع جوجه بافتی سبک و لطیف دارد که خیلی زود پخته و آماده می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه جوجه ماستی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
سینه مرغ۲ عدد
ماست شیرین پرچرب۶ قاشق غذا خوری
سس فرانسوی۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
پیاز بزرگ۱ عدد
سیر۲ تا ۳ حبه
روغن مایع۴ قاشق غدا خوری
فلفل سبز شیرین یا تندبه مقدار دلخواه
ترخون، ریحان و مرزهبه مقدار مناسب
لیمو ترش یا نارنج تازه۲ عدد
نمکبه مقدار مناسب
کرهبه مقدار لازم
برنجبه تعداد نفرات
زعفران دم کرده غلیظ برای تزئین برنجبه مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین برنج۱ قاشق غذا خوری
گوجه کبابی برای دورچینبه مقدار لازم
فلفل سبز تند یا شیرین برای دورچین۷ تا ۸ عدد
ریحان و نعنا و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
لیمو ترش یا نارنج تازه برش داده شده برای تزئین۲ عدد

طرز تهیه جوجه ماستی

مرحله ۱: شستن و خرد کردن سینه یا ران مرغ

ابتدا سینه مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید و در اندازه‌های مناسب و کوچک برش بزنید و خرد کنید، به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید از ران مرغ هم استفاده کنید، بعد از آن برش‌های مرغ را داخل یک ظرف بریزید سعی کنید برش‌های مرغ هم اندازه باشند.

مرحله ۲: اضافه کردن ماست و مخلوط کردن با مرغ‌ها

بعد از آن مقداری ماست به برش‌های مرغ اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند بهتر است که از ماست شیرین و پرچرب استفاده کنید چون طعم بهتری دارد و بافت مرغ‌ها را لطیف‌تر می‌کند، اگر در دسترس نبود از هر نوع ماستی می‌توانید روی مرع‌ها بریزید.

مرحله ۳: اضافه کردن سس فرانسوی و پیاز خلالی به مرغ‌ها

سپس مقداری سس فرانسوی به مرغ‌ها اضافه کنید، با آن‌ها مخلوط کنید تا عطر و طعم سس کاملا به خورد مرغ‌ها برود و آن‌ها را مزه دار کند، بعد یک پیاز را پوست بگیرید و به شکل خلالی برش بزنید و روی برش‌های مرغ‌ها بریزید و با آن‌ها مخلوط کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن سیر و روغن مایع به ترکیب مواد

بعد از آن چند حبه سیر را پوست بگیرید، سیرها را از وسط برش بزنید و روی مرغ‌ها بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و عطر و طعم سیر به خورد مرغ‌ها برود، سپس مقداری روغن مایع روی مرغ‌ها بریزید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۵: اضافه کردن فلفل سبز تند یا شیرین به ترکیب مواد

سپس مقداری فلفل سبز تند یا شیرین را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان تمیز بشورید و خشک کنید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید و داخل ظرف برش‌های مرغ بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و عطر و طعم فلفل‌ها به خورد مرغ‌ها برود.

مرحله ۶: شستن و خرد کردن سبزی‌های معطر و اضافه کردن به مواد

بعد از آن مقداری از سبزی‌های معطر، ریحان، مرزه و ترخون را بشورید وقتی آب اضافی آنها رفت و کاملاً خشک شدند، در اندازه‌های کوچک خرد کنید، به مرغ‌ها اضافه کنید، با آن‌ها مخلوط کنید، تا عطر و طعم آن‌ها به خورد مرغ‌ها برود و آن‌ها را مزه‌دار کند.

مرحله ۷: خرد کردن سبزی‌های معطر در اندازه مناسب

برای خرد کردن سبزی‌های معطر دقت کنید که لازم نیست خیلی زیاد خرد شوند چون در این صورت به مرغ‌ها می‌چسبند و بعد در زمان پخت به راحتی نمی‌شود آنها را جدا کرد، طوری که روی برش‌های مرغ می‌سوزند و طعم آنها را خراب می‌کنند، پس لازم نیست خیلی ریز شوند.

مرحله ۸: گرفتن آب لیمو ترش یا نارنج و اضافه کردن به مرغ‌ها و مخلوط کردن با آن‌ها

بعد از آن به دلخواه و سلیقه خودتان لیمو ترش‌ها یا نارنج‌ها را تمیز بشورید، با چاقوی تیز از وسط نصف کنید، آب آنها را بگیرید، سپس آب لیمو یا نارنج را به برش‌های مرغ اضافه کنید و مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها کاملاً به خورد مرغ‌ها برود و آنها را مزه‌دار کند.

مرحله ۹: مخلوط کردن همه مواد با هم و قرار دادن آن‌ها در یخچال

با توجه به این که طعم نارنج کمی ملس و طعم لیمو ترش کاملاً ترش مزه است، انتخاب لیمو ترش یا نارنج بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد بعد از آن، همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها استراحت کند.

مرحله ۱۰: استراحت مدرغ‌ها در یخچال و مزه‌دار شدن آن‌ها

سپس اجازه دهید تا مرغ‌ها مدت حداقل ۶ تا ۷ ساعت در یخچال استراحت کنند و مزه‌ها کاملاً به خورد مرغ‌ها برود و آنها را طعم‌دار کند، برای درست کردن این نوع جوجه کباب می‌توانید از شب قبل جوجه‌ها را مزه‌دار کنید و داخل یخچال قرار دهید.

مرحله ۱۱: به سیخ کشیدن جوجه‌ها و اضافه کردن نمک به آن‌ها

بعد از این که جوجه‌ها کاملاً طعم‌دار شدند، آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید، تعداد مناسب از آن‌ها را به سیخ بکشید، سپس قبل از این که جوجه‌ها را کباب کنید به مقدار مناسب و با توجه به ذائقه خودتان مقداری نمک روی جوجه‌ها بپاشید تا کاملا به خورد آن‌ها برود.

مرحله ۱۲: کباب کردن جوجه‌ها روی منقل یا حرارت گاز

بعد از آن جوجه‌های مزه دار شده را روی منقل یا حرارت گاز کباب کنید، در هنگام کباب کردن جوجه‌ها هرزگاهی سیخ‌ها را بچرخانید تا طرف دیگر هم بپزد و جوجه‌ها کاملاً مغز پخت و آبدار شوند، دقت کنید که یک طرف جوجه‌ها نسوزد و طرف دیگر خام نماند.

مرحله ۱۳: کباب کردن گوجه‌ها و بیرون آوردن آن‌ها از سیخ

سپس تعدادی گوجه را تمیز بشورید، اگر بزرگ بودند، از وسط نصف کنید به سیخ بکشید و روی منقل یا حرارت گاز کباب کنید، بعد از این که جوجه‌ها و گوجه‌ها کاملاً پختند و آماده شدند، آنها را از سیخ بیرون بیاورید و داخل ظرف مناسب سرو بچینید.

مرحله ۱۴: ذوب کردن کره برای رومال به روش بن ماری

در این مرحله به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری کره را داخل یک ظرف کوچک بریزید و به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره ذوب شود، بعد از آن ظرف را از روی حرارت غیر مستقیم بردارید و کنار بگذارید تا کره ذوب شده خنک شود.

مرحله ۱۵: اضافه کردن آب نارنج یا لیمو ترش به کره و رومال کردن جوجه‌ها با آن

سپس آب یک لیمو ترش یا نارنج تازه را بگیرید و به کره اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، بعد روی جوجه‌ها بریزید تا عطر و طعم کره و نارنج کاملا به خورد جوجه‌ها برود و آن‌ها را مزه‌دار کند، مقدار استفاده از کره و نارنج بستگی به سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۶: تزئین کردن ظرف سرو جوجه ماستی

سپس با چند برگ ریحان، نعنا، شوید تازه، فلفل سبز شیرین، گوجه کبابی و چند برش حلقه‌ای لیمو ترش یا نارنج تازه، ظرف جوجه ماستی را تزئین کنید، بعد از آن برنج را هم که همزمان با پخت جوجه‌ها دم کرده‌اید و آماده شده است داخل ظرف مناسب بریزید.

مرحله ۱۷: تزئین کردن برنج و سرو کردن جوجه ماستی

بعد برنج را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ و خلال پسته تزئین کنید، سپس جوجه ماستی را به عنوان یک غذای خوش طعم، شیک و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.