طرز تهیه گوبولی مرغ

طرز تهیه گوبولی مرغ,طرز تهیه گبولی بندرلنگه ,گوبولی مرغ نی نی سایت ,گوبولی قشم ,طرز تهیه گوبولی جنوبی ,ادویه گوبولی ,طرز تهیه ادویه گبولی ,عکس گوبولی مرغ

گوبولی مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل استان هرمزگان است که طعمی فوق العاده دارد، گوبولی مرغ را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست کنید، گوبولی مرغ برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب است و همراه با انواع دورچین سرو می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه گوبولی مرغ در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای آب پز کردن مرغمیزان مواد
تکه های مرغ  (ران یا سینه مرغ)۳ تکه
پیاز۱ عدد
نمک و زردچوبه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
هل و دارچین۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
زیره و میخک۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
سیب زمینی متوسط۳ عدد
مواد مورد نیاز برای برنج و پیاز داغمیزان مواد
برنج۵ پیمانه
پیاز متوسط۱ عدد
نمکبه مقدار لازم
زردچوبه و فلفل سیاه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
آب مرغبت مقدار لازم
مواد مورد نیاز برای حشومیزان مواد
پیاز۲ عدد
نمک و زردچوبه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر کاری و فلفل سیاه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
میخک و دارچین۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
زیره۲/۱ قاشق چای خوری
نخود پخته شده۱ پیمانه
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
لیمو ترش برش داده شده برای تزئین۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین۶ تا ۷ عدد

طرز تهیه گوبولی مرغ

مرحله ۱: خیس کردن نخودها در آب از چند ساعت قبل

ابتدا مقداری نخود را از شب قبل یا از چند ساعت قبل داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، بگذارید تا نخود خوب خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود بهتر است که در طی این مدت آب نخود را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌ها به طور کامل گرفته شود.

مرحله ۲: پختن نخودها با آب روی حرارت

بعد نخود‌های خیس خورده را آبکش کنید، داخل یک قابلمه بریزید، مقداری آب روی آن بگیرید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا نخودها به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی حرارت متوسط خوب بپزند و نرم شوند، بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۳: ریختن تکه‌های مرغ و پیاز در قابلمه

تکه‌های مرغ را تمیز بشورید، به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ یا ترکیبی از هر دو قسمت استفاده کنید، تکه‌های مرغ را داخل قابلمه قرار دهید، پیاز را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک برش بزنید و داخل قابلمه بریزید.

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها و پختن مرغ‌ها

سپس ادویه‌ها را که شامل کمی نمک، به مقدار مناسب زردچوبه، میخک، دارچین، هل و پودر زیره است روی مرغ‌ها داخل قابلمه بریزید، بعد مقداری آب روی آن‌‌ها بگیرید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ‌ها به مدت تقریبا ۱ ساعت بپزند و بافت آن‌ها نرم شود.

مرحله ۵: خرد کردن سیب زمینی و ریختن روغن در تابه

در این فاصله سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید بعد سیب زمینی‌ها را بشورید و داخل سبد بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۶: سرخ کردن سیب زمینی‌ها در تابه

بعد از این که سیب زمینی‌ها خشک شدند، آن‌ها را داخل تابه بریزید و با روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند، در هنگام سرخ کردن سیب زمینی‌ها هر از گاهی آن‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های سیب زمینی‌ها به یک اندازه سرخ شود.

مرحله ۷: رد کردن آب مرغ از صافی

سپس سیب زمینی‌های سرخ شده را از داخل تابه بیرون بیاورید، در ظرف دیگری بریزید و کنار بگذارید بعد از آن تکه‌های مرغ‌ها را که خوب پخته‌اند و آماده شده‌اند از داخل قابلمه خارج کنید، آب مرغ داخل قابلمه را از صافی رد کنید تا یک دست شود.

مرحله ۸: سرخ کردن تکه‌های مرغ در تابه

سپس آب مرغ را کنار بگذارید تا بعد برای پخت برنج از آن استفاده کنید، حالا در همان تابه‌ای که سیب زمینی‌ها را سرخ کردید مقدار دیگری روغن بریزید، اجازه دهید تا روی حرارت ملایم روغن داغ شود بعد تکه‌های مرغ را داخل تابه سرخ کنید.

مرحله ۹: برگرداندن و سرخ کردن طرف دیگر مرغ‌ها

وقتی یک طرف مرغ‌ها سرخ و طلایی رنگ شدند، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر مرغ‌ها هم سرخ شود، بعد از این که همه قسمت‌های تکه‌های مرغ‌ها خوب سرخ شد آنها را از داخل تابه خارج کنید، در یک ظرف دیگر قرار دهید. دقت کنید که مرغ‌ها نسوزند.

مرحله ۱۰: خرد کردن و سرخ کردن پیاز

سپس پیاز را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود بعد پیازها را داخل قابلمه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، پیازها باید کاملا نرم شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، زرد چوبه در قابلمه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگی شوند، مقدار ادویه‌ها بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، می‌توانید آن را کم و زیاد کنید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن برنج‌ها در قابلمه و ریختن آب مرغ روی آن‌ها

سپس برنج‌ها را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید، در قابلمه روی پیازها بریزید، هم بزنید و با آن‌ها خوب مخلوط کنید بعد از آن آب مرغ را که صاف کرده بودید، روی برنج‌ها بریزید و هم بزنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله ۱۳: پختن و دم انداختن برنج

سپس اجازه دهید تا آب مرغ کاملاً به خورد برنج‌ها برود و کشیده شود، طوری که برنج‌ها قد بکشند و رنگ آنها کمی تغییر کنند، بعد از این که آب مرغ کامل جمع شد، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج به مدت تقریباً ۵۰ دقیقه دم بکشد و خوب بپزد.

مرحله ۱۴: خرد کردن و سرخ کردن پیازها

بعد برای درست کردن مواد حشو، پیاز را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۱۵: اضافه کردن ادویه‌ها به پیازها و تفت دادن آن‌ها

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، میخک، زیره، پودر کاری و دارچین است به مقدار مناسب و با توجه به ذائقه خودتان به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، زردچوبه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند.

مرحله ۱۶: اضافه کردن نخود پخته شده به مواد و مخلوط کردن با آن‌ها

سپس نخودهای پخته شده را داخل تابه روی مواد بریزید، با بقیه مواد کمی تفت دهید و مخلوط کنید تا همه آن‌ها با هم خوب ترکیب شوند، وقتی که عطر و طعم همه مواد کاملا به خورد هم رفت، بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۷: اضافه کردن مرغ‌ها و مواد حشو به برنج و پختن آن‌ها با هم

بعد در ۵ دقیقه آخر پخت برنج مرغ و مواد حشو را روی برنج بریزید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت تقریبا ۵ دقیقه دیگر بپزند، طوری که عطر و طعم مواد حشو به خورد برنج برود، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۸: ریختن گوبولی مرغ داخل ظرف مناسب سرو

سپس گوبولی مرغ را داخل ظرب مناسب بریزید، تکه‌های مرغ را روی ظرف بچینید، به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مواد حشو را روی برنج بریزید و آن را تزئین کنید یا مواد حشو را با برنج مخلوط کنید سپس مرغ‌ها را روی ترکیب برنج و حشو بچینید.

مرحله ۱۹: تزئین کردن و سرو گوبولی مرغ

بعد گوبولی مرغ را با چند برگ نعنا، ریحان، شوید، چند برش لیمو ترش تازه و مقداری فلفل سبز شیرین که تمیز شسته‌اید، تزئین کنید، سپس این غذای خوش طعم را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، ماست موسیر، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.