اعطای نشان برجسته هنری به سیمین‌دخت وحیدی

ژانویه 31, 2024 0 نظر 25

در جشنواره بین‌المللی شعر فجر، سیمین‌دخت وحیدی شاعر انقلاب، نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. حضور اهالی فرهنگ و ادبیات در اختتامیه جشنواره و دیدار با وحیدی و تجلیل از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور واکنش‌های مسئولان را به خود داشت. در این راستا، نصب کاشی‌ فرهنگی بر سردر منزل نخبگان و هنرمندان پیشنهاد شد تا این شخصیت‌ها ماندگارتر شناخته شوند. همچنین، تدوین و انتشار دیوان کامل اشعار وحیدی در حال انجام است و از شاعران متعهد و پرتلاش است. او همکاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب آغاز کرد و تدریس در دانشگاه را عهده دار شد. همچنین، در دوران دفاع مقدس به شعرخوانی و هشوامی با رزمندگان اختصاص داد. آثاری

۱۳:۰۹نشان درجه یک هنری در آستانه اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سیمین‌دخت وحیدی» شاعر انقلاب اهدا شد.به گزارش ایرنا، در آستانه اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، نشان درجه یک هنری به سیمین‌دخت وحیدی شاعر انقلاب و خالقی آثاری چون یک آسمان شقایق، حس می کنم زندگی را، موج های بی قرار و لاله‌های داغدار اهدا شد.یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا اسماعیلی عضو هیات علمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات در آستانه اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، به دیدار بانو سیمین‌دخت وحیدی شاعر انقلاب و غزلسرای شاخص معاصر رفتند.نصب کاشی‌ فرهنگی بر سردر منزل نخبگان فرهنگی و ادبیاحمدوند در این دیدار با تاکید بر ضرورت تجلیل از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور اظهارداشت: زمانی که در سازمان زیباسازی شهر تهران حضور داشتم، یکی از موضوعات این بود که چه کاری می‌توان برای شناخت افراد نخبه و هنرمند در محل زندگی آنها انجام داد؛ به این فکر کردم، کاش، کاشی‌هایی طراحی و سردرمنزل این افراد نصب می‌شد تا معلوم شود این منزل شخصیتی ماندگار است.معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شهر تهران افراد شاخص بسیاری زندگی می‌کنند و اگر بشود برای شناسایی آنها کاری کرد، اتفاق خوبی می‌افتد.در اشعار «سیمین‌دخت وحیدی» زبان کهنگی نداردحامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این دیدار درباره روند تدوین و انتشار دیوان کامل اشعار بانو سیمین دخت وحیدی بیان کرد: کار تنظیم و تدوین آثار ایشان زیرنظر استادان؛ رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی و مصطفی محدثی خراسانی در حال انجام است و مراحل پایانی را می‌گذراند.رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبی و عضو هیات علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر درباره غزل بانو سیمین‌دخت وحیدی اظهارداشت: زبان ایشان بسیار با طراوت و نو است و تعابیر کلیشه‌ای را خیلی کم می‌بینیم. زبان در اشعار ایشان کهنگی ندارد و تعابیر امروزی است؛ به‌ اصطلاح غزل‌های ایشان جوان است که به‌ عنوان امتیاز آثار ایشان شناخته می‌شود.علی فروغی فرزند سیمین دخت وحیدی، شعرهای «شعرهای اما دریغ»، «فریاد اساطیری»، «ردیف شعر من» و «قرآن بخوان» را از مجموعه شعر «این قوم ناگهان» خواند.در پایان این دیدار، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری را به بانوی شعر انقلاب سیمین دخت وحیدی تقدیم کرد.
گفتنی‌ست سیمین‌دخت وحیدی از شاعران متعهد و پرتلاش است که سال ١٣١٢ در شهرستان جهرم متولد شد. وی از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت و در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله های داغدار» را نوشت.وحیدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران و با حوزه هنری آغاز کرد و تدریس در کارشناسی شعر تربیت معلم را عهده دار شد.وی همچنین در کانون مرکزی آموزش و پرورش به تدریس شفاهی و مکاتبه ای برای جوانان کشور پرداخت و ضمن عضویت در شورای شعر حوزه هنری، سردبیری ماهنامه «کوثر» را پذیرفت.سیمین‌دخت وحیدی هم زمان با دفاع مقدس در فضای معطر شهرهای جنگ‌زده و خطوط مقدم جبهه به شعرخوانی و هشوامی با رزمندگان می‌پرداخت. از جمله مجموعه اشعار وی می‌توان به یک آسمان شقایق، حس می کنم زندگی را، موج های بی قرار و … از دیگر آثار گردآوری شده توسط وی می توان در قاب گل‌ها ، کوثر، چشم بیمار، غم دلدار، شعر جوان و از نگاه آینه ها اشاره کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها