اولویت‌ها و پشیبانی میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳

ژانویه 8, 2024 0 نظر 31

سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت‌های فضایی SpaceX و شرکت خودروسازی Tesla، یکی از افراد برجسته و تأثیرگذار در صنعت فناوری و فضاپیمایی است. اما در سال ۲۰۲۳، او با سود و ضررهایی میلیاردی در معاملات خود روبرو شد. در این سال، ایلان ماسک موفق به جلب توجه هشوانی شد و ضرر فراوانی را هم در برخی از تصمیمات خود تجربه کرد.

از سویی، شرکت SpaceX به دلیل انجام قرارداد‌های بسیاری برای ارسال ماهواره و فضانوردان به فضا، سود مطلوبی کسب کرد. از سوی دیگر، شرکت Tesla نیز با مشکلاتی در تولید و تحویل خودروهای الکتریکی روبرو شد که منجر به ضررهای مالی قابل توجهی شد.

بنابراین، سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳ نشان از تناقضات و چالش‌هایی است که در مسیر موفقیت این متصدی فناوری بزرگ و پیشرو به وجود آمد.

سال ۲۰۲۳، سال پر فراز و نشیبی برای ایلان ماسک بود. ماسک در طول این سال به‌خاطر تصمیمات خودش سود و ضررهای میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

ایلان ماسک سالی پر از حادثه را پشت سر گذاشت. چند روزیست که سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده و ایلان ماسک، مدیرعامل پنجاه و دو ساله شرکت تسلا با وجود چالش‌های اقتصادی زیادی که با آن‌ها روبرو شد، همچنان به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود. طی سالی که گذشت وضعیت مالی ماسک افزایش قابل توجهی داشت و ۱۰۱ میلیارد دلار به دارایی‌های او اضافه شد. این افزایش دارایی به‌لطف عملکرد خوب تسلا و رشد چششویر ارزش سهام این شرکت بعد از گسترش عرضه اتومبیل‌ها برقی و خودران آن‌ها به سراسر جهان  به‌دست آمده است.

بیشتر بخوانید:

۵ اختراع و نوآوری بزرگ ایلان ماسک تا به امروز

سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳

ارزش بازار تسلا در حال حاضر به ۸۳۱ میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که سال ۲۰۲۲ میلادی این مقدار ۳۸۸.۹۷ میلیارد دلار بود. این رشد چششویری را در ارزش شرکت خودروسازی زیرمجموعه دارایی‌های ایلان ماسک نشان می‌دهد. شرکت اسپیس‌اکس، یکی از شرکت‌های متعدد متعلق به این میلیاردر آمریکایی نیز از طریق ماموریت‌های فضایی و توافقات قراردادی سودآور، موفقیت چششویری را کسب کرده و اکنون ارزش آن به ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

پیشروی ماسک در حوزه‌هایی همچون نورالینک و شرکت بورینگ، توجه گسترده‌ای را به خودش جلب کرده و سرمایه‌های قابل توجهی را جذب کرده است. اما تمام پروژه‌های او در سال گذشته موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

ایلان ماسک، یک میلیاردر غیرقابل پیش‌بینی

ماسک سال گذشته و پس از حواشی فراوان، شرکت ایکس که پیشتر با نام توییتر شناخته می‌شد را خریداری کرد. از زمانی که ماسک این شبکه اجتماعی را تصاحب کرده و نام آن را به «یک اپلیکیشن همه چیز» تغییر داده، ارزش این کمپانی به‌طرز چششویری کاهش پیدا کرده است. خروج طیف وسیعی از کاربران از این پلتفرم باعث کاهش درآمدهای حاصل از تبلیغات شده و از آنجا که درآمد اصلی این شرکت از راه تبلیغات است، در نتیجه با کاهش چششویری در درآمد نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه شده است.

سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳

تعهدات مالی ناشی از اخذ وام‌ها باعث بدهی قابل توجهی در شرکت ایکس شده که حالا به تقریباً ۱۳ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت همچنین سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار به عنوان سود پرداخت می‌کند. ماسک در تلاش برای تبدیل اپلیکیشن ایکس به یک اپلیکیشن جامع تغییرات قابل توجهی در وب‌سایتش اعمال کرده است. با این حال، تغییر نام Twitter به X در ماه ژوئن سال گذشته فقط باعث سردرگمی کاربران شد. اگر به‌خاطر داشته باشید لوگوی بزرگ X در بالای ساختمان دفتر مرکزی این شرکت باعث عصبانیت ساکنین ساختمان‌های مجاور شده بود. چرا که به اعتقاد آن‌ها، لوگو جدید این شرکت شبیه لوگو پلتفرم‌های غیراخلاقی است.

هر سال ماسک با افزایش دارایی‌هایش به شخصیت جدل‌برانگیزتری تبدیل می‌شود. ثروت او با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی که دارد، متغیر است. به‌طور مثال اظهارات یهودستیزانه ماسک بعد از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه با واکنش تند بزرگانی همچون اپل، دیزنی، آی‌بی‌ام، سونی و غیره همراه بود و حجم عظیمی از درآمد حاصل از تبلیغات آن‌ها را از بین برد.

سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳سود و ضررهای میلیاردی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳

ولی او در کمال تعجب پاسخ این شرکت ها را با بی‌ادبانه‌ترین حالت ممکن داد و با فحش آن‌ها را بدرقه کرد. بنابراین ۲۰۲۳، سالی پر از حرکات متناقض از طرف ایلان ماسک بود و هر بار باعث حیرت زدگی ما شد.

بیشتر بخوانید:

سقوط آزاد توییتر با مدیریت ایلان ماسک ؛ بیش از ۷۰ درصد ضرر

ثروت اصلی ایلان ماسک در سهام و بورس است. او تقریبا تمام سال جایگاه خودش به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان را حفظ کرد و ۱۲ ماه سال را با برنار آرنو، مدیرعامل شرکت لوئی ویتون رقابت می‌کرد. به‌گزارش بلومبرگ، دارایی خالص آرنو ۱۷۹ میلیارد دلار است که حدود ۶۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ماسک کمتر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها