باور نمی‌کنید! بدترین خودروهای برقی تاریخ

دسامبر 31, 2023 0 نظر 39

بدترین خودروهای برقی که تاکنون ساخته شده است

خودروهای برقی به عنوان یکی از راه‌های پایدار و سبز برای حمل و نقل در آینده مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما این حوزه همچنان با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو است و یکی از آنها تولید بدترین خودروهای برقی است.

تولیدکنندگان خودروهای برقی در گذشته به دنبال تولید خودروهایی با قابلیت‌ها و عملکرد مشابه خودروهای سوختی بودند، اما این تلاش‌ها به نتایج مطلوبی منجر نشد. برخی از خودروهای برقی که تاکنون ساخته شده‌اند، با مشکلات عملکردی جدی مواجه بوده‌اند از جمله محدودیت در دامنه‌ی مسافت، زمان شارژ طولانی و کیفیت بدنه و سیستم رانندگی.

با این وجود، تحولات در صنعت خودروسازی و تکنولوژی باتری‌ها و موتورهای الکتریکی امیدوارمند کننده است که در آینده نزدیک بهبود چششویری در عملکرد و کارایی خودروهای برقی دیده خواهد شد. به‌طوری که ممکن است در آینده دیده شود که خودروهای برقی جایگزین خودروهای سوختی شده و به یک راه حمل و نقل پایدار و محیط زیستی تبدیل شوند.

۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۰

صنعت خودروسازی به سمت برقی سازی در حال حرکت است و محصولات زیادی در حال تولید هستند. با بدترین خودروهای برقی که تاکنون تولید شده آشنا شوید.

تمایل به خرید خودروهای برقی و حفظ محیط زیست با کاهش آلاینده‌ها، خودروسازان بزرگ دنیا را بر آن داشته تا به برقی سازی صنعت خودرو روی بیاورند. امروزه محصولات متنوع و گوناگونی تولید می‌شوند که سوخت آنها دیگر با بنزین نیست و از نیروی الکتریکی به‌منظور حرکت استفاده می‌کنند.

واضح است که در آینده‌ای نه‌چندان دور بازار خودرو به دست محصولات برقی می‌افتد و در یک چشم به هم زدن ورق به نفع غول‌های خودروسازی جهان که در این حوزه فعالیت می‌کنند، برمی‌گردد. شرکت‌های متعددی هم‌اکنون به فکر طراحی و تولید خودروی الکتریکی هستند و محصولات زیادی راهی بازار کرده‌اند. حتی در ایران نیز مسئولان تاکید زیادی روی واردات خودروهای برقی دارند.

با بدترین خودروهای برقی جهان آشنا شوید

ماشین های برقی برای این‌که بتوانند نظر مشتریان را به خود جلب کنند باید ایمنی بالا و کارایی بهینه‌ای از خود نشان دهند. علاوه بر این می‌بایست تجهیزات مرتبط با این ماشین‌ها نظیر جایگاه‌های شارژ راه‌اندازی شوند که خود مسئله‌ای مهم به‌نظر می‌رسد. برای مثال در کشور ما هنوز این تکنولوژی به‌کارگیری نشده و جای خالی آن به‌شدت در شهرهای مختلف و به‌خصوص کلانشهرها احساس می‌شود.

متاسفانه تعدادی از کمپانی‌های خودروسازی معتبر به پروژه برقی سازی خودروهای خود توجه داشته، اما کارایی و سرعت آنها را نادیده گرفته‌اند. به همین خاطر است که برخی از خودروهای تولیدشده توسط آنها بدترین ماشین های برقی هستند که تا به امروز تولید شده‌اند. در ادامه قصد داریم تعدادی از بدترین خودروهای برقی که تاکنون تولید شده است را معرفی کنیم.

۱٫ جنرال موتور EV1

جنرال موتور ev1

فاجعه‌بار است که خودرویی در کانسپت خود بازخوردهای مثبتی دریافت کند، اما وقتی صحبت از تولید انبوه می‌شود، حرفی برای گفتن نداشته باشد. متاسفانه جنرال موتور EV1 یکی از بدشانس‌ترین ماشین های برقی است که تا به امروز تولید شده و در فهرست بدترین خودروهای برقی جهان جای گرفته است.

کانسپتی که از جنرال موتور EV1 رونمایی شد مورد استقبال و تعریف‌های بسیاری قرار گرفت؛ ولی ظاهرا تولیدکنندگان این محصول نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و نمونه نهایی با طرح‌های اولیه زمین تا آسمان تفاوت داشت. علاوه بر این عملکرد این خودرو رضایت‌بخش نبود و استقبال خوبی از آن نشد. EV1 سه سال در بازار برای بهبود اوضاع خود تلاش کرد، اما موفق نشد و سرانجام تمامی مدل‌های آن از سطح بازار جمع‌آوری شدند.

۲٫ خودرو الکتریکی Flybo

فلیبوفلیبو

دومین خودرو برقی که نتوانست خوش بدرخشد و خیلی زود بازار ماشین های الکتریکی را بدرود گفت، Flybo است. این خودرو که توسط کارخانه خودروسازی شندونگ هایویونگ طراحی و تولید شده بود، موفق شد به بازار ایالات متحده نیز راه یابد.

ظاهر زیبا و طراحی معقول این خودرو توجهات را به خود جلب کرد؛ اما مونتاژ بد قطعات و به‌کارگیری مواد ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت باعث شد مورد استقبال واقع نشود. مازاد بر این‌ها سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بسیار قدیمی و از مد افتاده محسوب می‌شد که با ماهیت برقی و مدرن ماشین در تضاد بود.

۳٫ سینکلر C5

سینکلر سی 5 - بدترین خودروهای برقیسینکلر سی 5 - بدترین خودروهای برقی

سینکلر C5 یک خودرو برقی سه چرخ است که یکی از ثروتمندان انگلیس تصمیم به ساخت آن گرفت. به‌عبارتی می‌توان گفت که این خودرو الکتریکی پروژه‌ای سرگرم‌کننده برای کلایو سینکلر به‌حساب می‌آمد و او اصرار داشت که C5 با وجود داشتن سه چرخ، وسیله نقلیه است و خودرو محسوب نمی‌شود.

گفتنی است سینکلر از این ماشین در سال ۱۹۸۵ میلادی رونمایی کرد و اگرچه معایب بسیاری برای آن می‌توان فهرست کرد، اما یک ایراد بزرگ در قسمت ایمنی داشت و آن ضد آب نبودن باتری‌اش بود. یکی از بدترین پروژه‌های شکست خورده بعد از جنگ جهانی دوم، ماشین سینکلر است که از آن در سیر تحول برقی‌سازی یاد می‌شود.

۴٫ کوربین اسپارو

بدترین خودروهای برقیبدترین خودروهای برقی

خودروهای برقی سه چرخ در یک برهه‌ای از زمان تعدادشان رو به افزایش رفت؛ اما از آنجایی که با استقبال کم مردم روبه‌رو شدند، برای همیشه کنار گذاشته شدند. علت شکست کوربین اسپارو هم همین بود. اسپارو ملقب به زشت ترین ماشین الکتریکی دنیا، فاجعه‌بارترین خودرویی است که تا اینجا سراغ داریم.

فلسفه ساخت این خودروی نقلی، ارسال سفارش‌های پیتزا دومینوز بود؛ اما پس از طراحی و تولید به‌منظور عرضه هشوانی به فروش نزدیک شد. اسپارو تنها یک در دارد و دو مدل از آن در دنیا دیده شد که یکی هاچ بک و دیگری پاستیلی نامیده می‌شد و البته تفاوت آشکاری بین این دو نسخه دیده نمی‌شد.

حداکثر سرعتی که می‌توانستید با کوربین اسپارو برانید، ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت بود و برای چنین محصولی در سال ۱۹۹۹ میلادی مطلوب به‌نظر می‌رسید. باتری اسپارو مسافتی حدود ۶۴ کیلومتر را پوشش می‌داد و جز این دو مزیت چیز دیگری برای عرضه نداشت و به همین خاطر است که خیلی زود کنار گذاشته شد. همچنین قیمت عجیب ۳۰ هزار دلاری آن باعث شکست بیشتر آن گردید.

۵٫ ماهیندرا E2O

ماهیندار e2o - بدترین خودروهای برقیماهیندار e2o - بدترین خودروهای برقی

یکی از مهم‌ترین مزایایی که خودرو برقی ماهیندرا E2O داشت، پیمایش مسافت ۱۲۰ کیلومتری با یک مرتبه شارژ کامل باتری بود. علاوه بر این، سرعت قابل قبول این خودرو باعث شده بود بتواند در عرض ۱۸ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

ماهیندرا ای ۲O ماشین الکتریکی جمع‌وجوری برای مصارف درون شهری و انجام کارهای روزانه به‌شمار می‌رفت و فناوری‌های جذاب و دیدنی داشت؛ منتها کارایی و عملکرد ضعیفی از خود نشان داده بود. تاریخ ساخت و عرضه این خودرو برقی ماهیندرا در سال ۲۰۱۶ است و ابتدا در بازار انگلستان به فروش رسید. متاسفانه یک سال بعد تمامی نمونه‌های عرضه شده از سطح کشور جمع‌آوری شدند و مبالغ مشتریان به حساب آنها بازگردانده شد.

۶٫ پژو آیون

پژو آیون - بدترین خودروهای برقیپژو آیون - بدترین خودروهای برقی

نام دیگر خودروی برقی پژو آیون، سیتروئن سی زیرو است که برای آن در نظر گرفته شده است. خودروسازی پژو قصد داشت با خودروی برقی گران قیمت میتسوبیشی به‌نام iMiEV رقابت کند و به همین منظور پروژه طراحی و تولید آیون را استارت زد. متاسفانه کارایی و عملکرد این ماشین الکتریکی جمع‌وجور به‌حدی نبود که بتواند وارد چنین رقابتی شود و سرانجام پژو را وادار به کرایه دادن این محصول به‌جای خرید آن کرد.

۷٫ گورژل ایتایپو

گورژل ایتایپوگورژل ایتایپو

ایتایپو از جهاتی شبیه به ژیان خودمان است که سال‌ها پیش عرضه شد. این ماشین ساخت برزیل ملقب به زشت ترین خودروی برقی جهان شده و امتیاز منفی از منتقدان و کارشناسان دریافت کرده است. نهایت سرعتی که گورژل دارد، ۵۶ کیلومتر بر ساعت است و اصلا نمی‌شد از آن در تاریکی شب استفاده کرد؛ به این علت که با روشن کردن چراغ‌های جلو، تمام شارژ باتری استفاده می‌شد.

به‌نظر می‌رسد طراح و تولیدکننده این خودرو برقی قصد داشته فقط یک محصول الکتریکی تولید کند و توجه دیگری به سایر بخش‌ها نکرده است. از طرف دیگر حجم هندسی متحرک گورژل ایتایپو فاجعه‌بار بوده و حرفی برای گفتن نداشته است.

۸٫ مایلز ZX40

بدترین خودروهای برقیبدترین خودروهای برقی

خودروسازان ژاپنی محصولات باکیفیت و جذابی تولید و راهی بازار می‌کنند. البته گاهی پیش می‌آید که یکی از قطب‌های صنعت خودرو در میان انبوهی از خودروهای باکیفیت، اقدام به عرضه ماشینی بی‌کیفیت می‌کند که همچون لکه ننگی بر دامان آن تا ابد باقی می‌ماند.

مایلز ZX40 یکی از همین اشتباهات بزرگ خودروسازهای ژاپن به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۰۴ روانه بازار شد. تمرکز اصلی شرکت سازنده این خودرو روی سرعت پایین بوده و به‌همین خاطر است که مایلز زد ایکس ۴۰ تنها ۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. از جمله دلایل مهمی که باعث عدم موفقیت این ماشین برقی شد می‌توان به قیمت بالا، سرعت پایین و عملکرد ضعیف آن اشاره کرد.

۹٫ زاگاتو وولپ

وولپوولپ

اگر از شما پرسیدند که کوچک ترین خودرو برقی ساخته شده تا به امروز را نام ببرید، زاگاتو وولپ از یادتان نرود. این خودرو به‌قدری کوچک است که می‌توانید آن را درون آسانسور گذاشته و با خود به خانه ببرید. کابین وولپ یکی از مهم‌ترین معایب آن به‌شمار می‌رفت؛ چرا که یک بزرگسال به‌سختی می‌توانست داخل آن جای بگیرد.

با این اوصاف نمی‌توانستید به‌عنوان یک سرنشین، وسیله اضافی با خود ببرید. خطرات جاده‌ای یکی دیگر از مشکلات این ماشین الکتریکی به‌شمار می‌رود؛ چرا که در نقاط کور سایر ماشین‌ها قرار می‌گرفت. قیمت این محصول از ۹ هزار دلار آغاز می‌شد و سرعتش به حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

۱۰٫ ماشین برقی GEM

ماشین برقی GEM - بدترین خودروهای برقیماشین برقی GEM - بدترین خودروهای برقی

خودرو برقی GEM اولین محصولی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی تولید شد و می‌توانست با نهایت سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت رانده شود. سبک طراحی این ماشین برقی مثل گلف کارت است و قدرت مانور آفرودی دارد. برخی از شرکت‌ها و فرودگاه‌ها به‌منظور جابه‌جایی‌های سبک از جم استفاده می‌کردند، ولی کارایی خاصی برای آن وجود نداشت. ده سال این خودرو تولید شد و به فروش رسید و هم‌اکنون کلکسیونرهای بسیاری برای خرید آن سر و دست می‌شکنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها