بزرگترین کشف‌های باستان‌شناسی سال ۲۰۲۳: از تالار وایکینگ‌ها تا شمشیرهای رومی

ژانویه 11, 2024 0 نظر 24

مهم‌ترین اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳؛ از تالار وایکینگ‌ها تا شمشیرهای رومی

سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که اکتشافات باستان‌شناسی دنیا یکبار دیگر ارزش خود را ثابت کرده اند. این سال شاهد کشف مهم‌ترین بازیافت‌های باستانی دنیا از جمله تالار وایکینگ‌ها و شمشیرهای رومی بوده است.

تالار وایکینگ‌ها مکانی است که سابقه فرهنگ و مراسم اهالی وایکینگ‌ها را در خود نهفته دارد. کشف این تالار موجب شناخت بیشتر از این اقوام و فرهنگ آنان شده و برخی از اسرار و افسانه‌های آنها روشن شده است.

همچنین، کشف شمشیرهای رومی نیز نشان دهنده فعالیت‌های تجاری و نظامی رومیان در سرتاسر جهان است. این شمشیرها نه تنها شاهکارهای هنری و فنی رومیان را نشان می‌دهند، بلکه اطلاعات مهمی در مورد جنگ‌ها و تلاش‌های گسترش فرهنگ رومیان را نیز فراهم می‌آورند.

بنابراین، اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که علاقه و توجه به تاریخ و فرهنگ باستانی همچنان یکی از موضوعات مهم و جذاب در علم باستان‌شناسی است و این اکتشافات بیشتر از پیش از اهمیت خود برخوردارند.

سال گذشته شواهد از عمل جراحی مغز در عصر برنز تا کنده کاری‌های نئاندرتال‌ها در غارها اکتشاف شد. در ادامه این آثار باستانی را معرفی می‌کنیم.


باستان شناسی همواره پر از داستان‌های هیجان انگیز بوده و سال گذشته هم شاهد اکتشاف موارد شگفت انگیز باستانی در سرتاسر جهان بودیم. باستان شناسان و انسان شناسان به تفحص دقیق در ژنوم‌های باستانی ادامه دادند و توانستند سلاح‌های رومی زیادی را از غارهایی نزدیک دریای مرده کشف کنند. آن‌ها در کاوش خود همچنین بقایای یک کشتی غرق شده را در اعماق دریاچه هورون پیدا کردند که هنوز در حالت اولیه خود باقی مانده بود. با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین آثار باستانی اکتشاف شده در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کنیم.

سوارکاران ۵۰۰۰ ساله

اکتشاف باستانی

انسان شناسان و انسان شناسان زیستی ضمن مطالعه قبرستان‌های تپه‌‌ای مربوط به دوران زمین شناسی نوسنگی در کشورهای رومانی، بلغارستان و مجارستان توانستند شواهدی درباره زندگی باستانی کشف کنند. آن‌ها متوجه شدند که دام‌پروران باستانی در جلگه یامنایا احتمالاً اسب سواری می‌کردند.

کشتی غرق شده در دریاچه هورون

محققان در مارس سال گذشته از بقایای کشتی غرق شده به نام Ironton خبر دادند که به صورت عمود در کف دریاچه هورون پیدا شده بود. این کشتی با ارتفاع بادبان ۵۸ متری، صبح یک روز شوم در سپتامبر سال ۱۸۹۴ غرق شد.

گورستان بزرگی در لاپلند

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

گروهی از باستان شناسان در نوامبر سال گذشته اعلام کردند گورستانی باستانی که مربوط به عصر سنگی بوده و در شمال فنلاند پیدا شده، احتمالاً بزرگ‌تر از چیزی است که قبلاً تخمین زده بودند. این منطقه با قدمت ۶۵۰۰ ساله بیش از ۲۰۰ قبر دارد. این حقیقت که چنین گورستان عظیمی در نزدیکی مدار قطب شمال وجود داشته، باعث شده است محققان بار دیگر برداشت‌های قبلی را درباره شمال زیر سوال ببرند. پیش از این، از شمالگان و مدار شمالی به عنوان بخشی یاد می‌شد که جایگاهی محیطی در دوران ما قبل تاریخ داشت.

شمشیرهای رومی در دریای مرده

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

یکی از حیرت انگیزترین اکتشافات سال گذشته، پیدا کردن چهار شمشیر رومی ۱۹۰۰ ساله و یک نوع نیزه رومی دیگر به نام پیلوم (pilum) بود. این سلاح‌های جنگی درون غاری نزدیک دریای مرده پنهان شده بودند. به گفته باستان شناسان، حتی ممکن است این شمشیرها در همان غار توسط شورشیان یهودی ساخته و پنهان شده باشند.

گور ۳۰۰۰ ساله یک کشیش

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

گروهی از باستان شناسان که در حال بررسی و مطالعه بقایای یک انسان در شمال پرو بودند، در اگوست سال گذشته اعلام کردند این انسان باستانی احتمالاً کشیش مشغول در معبدهای همان منطقه بوده است. به گفته یکی از این دیرینه شناسان، بقایای مذکور زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم یکی از نخستین کشیش‌هایی بوده که شروع به کنترل معابد مذهبی باستانی در شمال کوهستان آند کرده است.

مومیایی پسر ۲۳۰۰ ساله

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

گروهی از دانشمندان اقدام به تصویر برداری سی تی اسکن از تابوت آهکی یک پسر مومیایی شده ۲۳۰۰ ساله کردند. در نتیجه مشخص شد بدن این پسر از سلامت بالایی برخوردار بوده و همچنین یک حرز چشم زخم در پارچه مومیایی آن پیدا شد. به گفته پژوهشگران، تعداد ۴۹ سنگ زینتی درون پارچه‌ مومیایی پسرک با سبکی فکر شده و سه ستون مشخص قرار داده شده بود. یکی از اعضای گروه دیرینه شناسان به نام سحر سلیم ادعا کرد از دید مردم باستان دلیل تزیین مومیایی پسر با این سنگ‌ها، مصون نگه داشتن او در زندگی پس از مرگ بوده است.

قربانیان خفه شده

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

بررسی با پرتو ایکس که روی بقایای ۶ نفر از ساکنان شهر پمپی (شهری نزدیک ناپل در ایتالیا) اجرا شد، نشان داد که آن‌ها در اثر فوران آتشفشان که سال ۷۹ پیش از میلاد مسیح شهرشان را مدفون کرده بود، خفه شدند. پیش از این گفته شده بود علت خفه شدن قربانیان احتمالاً فرونشست کامل زمین بوده؛ اما حالا ثابت شده که آن‌ها به خاطر استنشاق حجم عظیمی از گازهای آلوده خفه شده و از بین رفته‌اند.

کشف راز نیاکان اوتسی

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

ژنوم مربوط به یک مومیایی طبیعی خیلی معروف به نام اوتسی، سال گذشته با دقت زیادی بررسی شد. گروه محققان اعلام کردند اصالت مرد یخی (Otzi) یا نیاکان این مومیایی به احتمال زیاد به منطقه آناتولیا برمی‌گردد. پیش از این انسان شناسان با بررسی بدن اوتسی گفته بودند آخرین غذایی که مصرف کرده، گوشت بز کوهی و غلات بوده است.

گورستان عصر برنز در کنار پرتابگاه فضایی

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

یکی از اکتشافات سال گذشته به شکلی ادبی، گذشته دیرینه انسان را به آینده احتمالی او متصل می‌سازد. در جولای ۲۰۲۳، روند آماده سازی برای پرتاب یک موشک فضاپیما به خاطر اینکه کارگران شواهدی از گورستان پیدا کرده بودند، متوقف شد. این گورستان مخصوص مراسم مرده سوزی، ظاهراً به دوران عصر برنز تعلق دارد.

دیوار نانی در پمپی ایتالیا

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

در ژوئن سال گذشته، باستان شناسان توانستند نوعی دیوارنگاره رنگی و سالم را در شهر پمپی ایتالیا کشف کنند. این نقاشی سینی خوراکی شامل نوعی نان مسطح رومی به نام منسا می‌شد.

کنده کاری‌های ۵۷۰۰۰ ساله نئاندرتال‌ها

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

سال گذشته همچنین برخی کنده کاری‌ها و حکاکی‌های موجود روی دیواره غاری در لا روش کوتارد واقع در کشور فرانسه اکتشاف شد. محققان ن آثار ما قبل تاریخی ۵۷۰۰۰ ساله را به نئاندرتال‌ها نسبت دادند.

اکتشاف کشتی‌های غرق شده در دریای مدیترانه

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

در ژوئن سال گذشته و در خلال ماموریتی با هماهنگی یونسکو، باستان شناسان توانستند بقایای مربوط به سه کشتی غرق شده را در کیت ریف دریای مدیترانه کشف کنند. دو کشتی از این تعداد به قرن بیستم تعلق داشت؛ اما بر اساس نظر دیرینه شناسان قدمت کشتی سوم بیشتر بود. این گروه محققان یونسکو همچنین موفق شدند برخی بقایای رومی دیگر را هم در اجرای عملیات خود کشف کنند.

در گجت‌نیوز بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین اکتشاف های انسان از دنیای زیر آب

تالار وایکینگ‌ها در دانمارک

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

دیرینه شناسان در ژانویه سال ۲۰۲۳ بقایای مربوط به یک خانه هزار ساله واقع در زمین کشاورزی را در دانمارک کشف کردند. آن‌ها معتقد بودند که این مکان در گذشته محل تالار وایکینگ‌ها بوده است.

نقشه‌های باستانی برای شکار حیوانات

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

در ماه مه گذشته، گروهی از محققان تاریخی شواهد و مدارکی یافتند که دال بر شکار هوشمندانه شکارچیان در خاورمیانه باستانی بود. بر اساس این یافته‌ها شکارچیان باستانی این منطقه نقشه‌های مربوط به مکان برقرار تله‌های شکار حیوانات (سازه‌های بزرگی به نام کایت) را روی تخته سنگ‌ها حک می‌کردند.

جعبه‌های باستانی مصری

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

گروهی از دانشمندان دیرینه شناس در موزه بریتانیا، تابوت‌های ۲۵۰۰ ساله حیوانات را با اشعه ایکس بررسی کرده و بقایای موجوداتی از جمله مارمولک را در آن‌ها مشاهده کردند.

عمل جراحی مغز در عصر برنز

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

در اوایل سال گذشته، محققان یک مورد پزشکی باستانی با قدمت ۳۵۰۰ ساله پیدا کردند. گروهی از دانشمندان دیرینه شناس متوجه شدند دو برادر متعلق به عصر برنز از بیماری مزمن و بازگشت پذیر رنج می‌بردند و بخشی از استخوان جمجمه یکی از آن‌ها در تلاش برای جراحی مغزی برداشته شده بود.

همچنین بخوانید: دلیل انقراض نئاندرتال ها شاید واقعا خنده‌دار باشد!

نئاندرتال‌ها و تلاش برای سلاخی کردن فیل

اکتشاف باستانیاکتشاف باستانی

گروهی از دانشمندان در فوریه سال گذشته مقاله‌ای تاریخی را در نشریه علمی Science Advances منتشر کردند. در این مقاله مهم اسنادی وجود داشت که بر شکار شدن فیل‌ها توسط نئاندرتال‌های ۱۲۵ هزار سال پیش تاکید می‌کرد. محققان ظاهراً استخوان‌های مربوط به خرطوم داران باستانی را کشف کرده و با توجه به نشانه‌های روی آن‌ها، دریافته بودند که انسان اولیه به دنبال شکار و سلاخی فیل‌ها بوده است. فقط تصور کنید که نئاندرتال‌ها چطور با همکاری یکدیگر می‌توانستند حیوانات بزرگی چون فیل را از پای دربیاورند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها