تا چند سال برندهای گوشی مختلف آپدیت می‌شوند؟

ژانویه 2, 2024 0 نظر 32

برندهای مختلف گوشی های هوشمند به دلایل مختلفی تعداد سال های مختلفی آپدیت دریافت می کنند. برندهای معروف مانند اپل و سامسونگ تمایل دارند گوشی هایشان را تا ۵ سال پشتیبانی و آپدیت کنند. این برندها به دلیل داشتن امکانات پیشرفته و مشتریان بیشماری که از گوشی های آنها استفاده می کنند، تمایل دارند تا محصولاتشان را برای مدت زمان طولانی قابل استفاده نگه دارند و آپدیت دهند.

با این حال، برندهای دیگر ممکن است زمان آپدیت هایشان کمتر باشد. بسیاری از برندهای چینی و ارزان قیمت تر، ممکن است فقط تا ۲ یا ۳ سال پشتیبانی و آپدیت دریافت کنند. این ممکن است به دلیل استفاده از سخت افزار منسوخ شده یا عدم توانایی در ارائه آپدیت های نرم افزاری باشد.

بنابراین، پیش از خرید گوشی هوشمند، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که گوشی شما تا چند سال آپدیت دریافت خواهد کرد تا از طول عمر و استفاده طولانی مدت آن اطمینان حاصل کنید.

در اینجا به مقایسه پشتیبانی نرم افزاری کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی از محصولاتشان می‌پردازیم. کدام گوشی های اندرویدی آپدیت های بیشتری دریافت می‌کنند؟

در سال‌های اخیر علاوه بر فاکتورهایی مثل مشخصات سخت افزاری یا قابلیت‌های فنی، پشتیبانی نرم افزاری از گوشی‌های موبایل و تعدد آپدیت‌ها نیز در تعیین ارزش آن‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته‌اند. اخیرا کمپانی‌های گوشی‌ساز متوجه اهمیت پشتیبانی نرم افزاری محصولاتشان شده و برخی مدل‌های گوشی‌هایشان را با تضمین چند سال ارائه آپدیت‌های نرم افزاری به بازار عرضه می‌کنند.‌

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربران گوشی‌های اندرویدی هستید که آپدیت‌های منظم و طولانی را یکی از فاکتورهای کلیدی هنگام خرید آن‌ها می‌دانید در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به بررسی وضعیت آپدیت نرم افزاری برندهای مختلف گوشی ساز اندرویدی بپردازیم.

کدام برندهای گوشی ساز اندرویدی طولانی‌ترین زمان آپدیت را دارند؟

با وجود این که پشتیبانی نرم افزاری در اکثر برندهای گوشی‌ساز در سال‌های اخیر افزایشی چششویر داشته، هنوز هم برخی کمپانی‌ها تعدد و سرعت بروزرسانی بالاتری را ارائه می‌کنند. در ادامه به‌طور مختصر به بررسی پشتیبانی نرم افزاری گوشی‌سازان اندرویدی خواهیم پرداخت.

گوگل

گوگل پیکسل

اگر ارائه خالص‌ترین تجربه اندروید و سریعترین و بیشترین آپدیت‌های این سیستم عامل برای شما اولویت دارد، کمتر برندی نظیر «پیکسل» می‌تواند نیازتان را برآورده کند! گوشی‌های پیکسل سریعتر از هر محصول دیگری بروزرسانی‌های اندروید را دریافت کرده و کاربران آن‌ها کمترین زمان انتظار را برای دریافت جدیدترین نسخه سیستم عامل تحمل می‌کنند. علاوه بر این، پیکسل‌های گوگل همواره به‌طور پیش‌فرض به جدیدترین نسخه از اندروید نیز مجهز بوده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:

مهم‌ترین فاکتورهایی که برای خرید یک گوشی اندرویدی باید در نظر بگیرید

گوگل با رونمایی از Pixel 8 پا را فراتر گذاشت و با تضمین ارائه هفت نسحه بعدی اندروید و هفت سال آپدیت‌های امنیتی عنوان سلطان پشتیبانی نرم افزاری از گوشی‌های اندرویدی را از آن خود کرد. همچنین به‌جز پیکسل ۸، دیگر گوشی‌سازان اندرویدی هم می‌توانند انتظار سه نسخه بعدی اندروید و پنج سال پشتیبانی امنیتی را داشته باشند. به این ترتیب وضعیت آپدیت گوشی‌های پیکسل گوگل به صورت زیر است:

آپدیت‌های اندروید

  • گوگل پیکسل ۸: هفت سال
  • سایر گوشی‌های پیکسل: سه سال

آپدیت‌های امنیتی

  • گوگل پیکسل ۸: هفت سال
  • گوگل پیکسل ۶: پنج سال
  • سایر مدل‌های پیکسل: سه سال

سامسونگ

گوشی آپدیتگوشی آپدیت

سامسونگ نیز یکی از بهترین وضعیت‌های بروزرسانی را در میان گوشی‌سازان اندرویدی در اختیار دارد. این کمپانی طی چند سال گذشته، مدت زمان پشتیبانی از گوشی‌های خود را از دو سال به سه سال ارتقا داد. با این وجود در ادامه کره‌ای‌ها همچنین مدت زمان ارائه آپدیت برای مدل‌های پریمیوم خود را به چهار سال ارتقا داده و خود را از سایر گوشی‌سازان جدا کردند.

با توجه به گستردگی فراوان سبد محصولات سامسونگ، قانون کلی برای پشتیبانی از محصولات این کمپانی به این صورت است که گوشی‌های پریمیوم از پشتیبانی چهار ساله از محصولاتشان بهره خواهند برد و سایر محصولات دو یا سه نسخه بعدی اندروید را دریافت می‌کنند. همچنین در بخش بروزرسانی‌های امنیتی اندروید نیز سامسونگ با پشتیبانی پنج ساله از محصولاتش دست بالاتر را در مقایسه با بسیاری رقبا در اختیار دارد.

بنابراین وضعیت گوشی‌های مختلف سامسونگ از نظر دریافت بروزرسانی‌های امنیتی به‌صورت زیر خواهد بود:

آپدیت‌های اندروید

  • محصولات پرچمدار سری گلکسی اس، گلکسی زد، گلکسی تب اس و برخی مدل‌های گلکسی ای: تا سقف چهار سال
  • سایر محصولات پریمیوم و میانرده پریمیوم: سه سال
  • گوشی‌های میانرده: دو سال
  • سایر محصولات: یکسال یا فاقد پشتیبانی!

آپدیت‌های امنیتی

  • محصولات پریمیوم: تا سقف پنج سال
  • سایر گوشی‌ها: حداکثر ۴ سال

وان پلاس

وان پلاسوان پلاس

وان پلاس با افزودن یک سال به مدت زمان پشتیبانی از گوشی‌هایش توانسته به جایگاه خوبی از نظر پشتیبانی نرم افزاری برسد. از سال ۲۰۲۳ گوشی‌های پرچمدار و پریمیوم OnePlus با تضمین دریافت چهار سال بروزرسانی‌های سیستم عامل روانه بازار می‌شوند.‌ با این وجود محصولات میانرده این کمپانی همچنان دو سال آپدیت‌های اندروید را دریافت خواهند نمود.‌

البته سیاست کلی این کمپانی چینی در قبال آپدیت گوشی‌هایش در سه دسته کلی قرار می‌گیرد. مدل‌های پرچمدار این کمپانی از پشتیبانی نرم افزاری حداکثر چهار ساله برخوردار خواهند شد؛ درحالیکه سایر گوشی‌های رده بالا سه نسخه بعدی از اندروید را دریافت خواهند نمود. همچنین سری گوشی‌های میانرده وان پلاس نورد نیز دو سال و محصولات اقتصادی‌تر سری N10 و N100 یک سال آپدیت‌های اندروید را دریافت می‌کنند. وضعیت برای آپدیت‌های امنیتی اندروید نیز مشابه است؛ به‌طوریکه شاهد پشتیبانی امنیتی سه یا چهار ساله از محصولات پرچمدار وان پلاس هستیم.

بر این اساس، برنامه آپدیت گوشی های وان پلاس به شرح زیر خواهد شد:

آپدیت‌های اندروید

  • برخی گوشی‌های پرچمدار برگزیده: چهار سال
  • سایر گوشی‌های پریمیوم: سه سال
  • گوشی‌های میانرده: دو سال
  • محصولات اقتصادی: یک سال

آپدیت‌های امنیتی

  • گوشی‌های پریمیوم آینده: پنج سال
  • سایر گوشی‌های پریمیوم: چهار سال
  • سایر گوشی‌ها: سه سال

اوپو

گوشی آپدیتگوشی آپدیت

Oppo نیز اخیرا به قطار کمپانی‌های ارائه‌دهنده پشتیبانی طولانی از محصولاتشان پیوسته و محصولات رده‌بالای خود را با تضمین انتشار چهار سال آپدیت‌های اندروید و پنج سال بروزرسانی‌های امنیتی روانه بازار می‌کند.

البته برنامه اوپو برای سایر گوشی‌هایش چندان مدون و حساب‌شده نیست. برخی گوشی‌های قدرتمندتر این برند آپدیت‌های اندروید را تا دو سال پس از عرضه دریافت می‌کنند؛ درحالیکه این عدد برای برخی محصولات میانرده و اقتصادی به یک نسخه کاهش پیدا کرده و برخی محصولات اقتصادی هیچ بروزرسانی دریافت نمی‌کنند.

آپدیت‌های اندروید

  • گوشی‌های پرچمدار و پریمیوم از سال ۲۰۲۳ به بعد: چهار سال
  • سایر گوشی‌ها: سه سال

آپدیت‌های امنیتی

  • محصولات پرچمدار و پریمیوم از سال ۲۰۲۳ به بعد: حداکثر پنج سال
  • سایر گوشی‌ها: فاقد برنامه خاص!

ویوو

گوشی ویووگوشی ویوو

کمپانی چینی Vivo نیز با گذشت از روند عادی دو ساله انتشار آپدیت‌های اندروید و ارائه پشتیبانی گسترده‌تر برای خانواده سری X خود در میان پیشروترین برندهای گوشی‌ساز اندرویدی از نظر ارائه بروزرسانی‌های اندروید قرار گرفته است. این سری گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند ویوو از سال ۲۰۲۳ به بعد تا سه سال از آپدیت‌های سیستم عامل و بروزرسانی‌های امنیتی برخوردار خواهند شد.

البته روند انتشار آپدیت برای سایر گوشی‌های ویوو مشخص نیست و مدت زمان پشتیبانی مدل‌های مختلف گوشی‌های این کمپانی با یکدیگر متفاوت است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که گوشی‌های میانرده و بالارده این کمپانی حداکثر دو سال و محصولات اقتصادی حداکثر یک سال بروزرسانی‌های سیستم عامل و امنیتی اندروید را دریافت کنند.‌

به این ترتیب برنامه آپدیت‌های سالیانه گوشی‌های اندرویدی کمپانی Vivo به‌صورت زیر خواهد بود:

آپدیت‌های اندروید

  • جدیدترین مدل‌های خانواده سری X ویوو: سه سال
  • سایر گوشی‌های ویوو: حداکثر دو سال

آپدیت‌های امنیتی

  • مدل‌های جدید خانواده ویوو X: سه سال
  • سایر گوشی‌ها: برنامه مشخصی وجود ندارد!

نوکیا

نوکیانوکیا

نوکیا از جمله برندهایی است که به‌طور گسترده پشتیبانی از برنامه اندروید وان را دنبال می‌کند و به همین دلیل جزو نخستین گوشی‌سازهایی‌ست که آپدیت‌های جدید اندروید را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. البته در ماه‌های اخیر تغییراتی جزیی در این روند نوکیا ایجاد شده؛ اما همچنان می‌توان انتظار حداقل دو سال عرضه بروزرسانی‌های امنیتی برای گوشی‌های اندرویدی نوکیا را داشت. همچنین برخی گوشی‌های اقتصادی‌تر و قدیمی‌تر نوکیا هنوز آپدیت‌های اندروید را دریافت می‌کنند.‌ این روند از سال‌ها قبل در محصولات این کمپانی قابل مشاهده بوده است. به عنوان مثال می‌توان به Nokia 1 اشاره کرد که در هنگام عرضه به اندروید ۸٫۱ گو مجهز بود؛ اما در ادامه از Android 10 Go نیز بهره‌مند شد.

نوکیا همچنین اخیرا سقف پشتیبانی نرم افزاری از برخی گوشی‌های برگزیده‌اش مانند Nokia X10 و Nokia X20 را به سه سال افزایش داده است. البته آپدیت سایر محصولات این کمپانی روند خاصی نداشته و بسته به مدل دستگاه متفاوت خواهد بود. بنابراین روند آپدیت گوشی های اندرویدی نوکیا به‌صورت زیر خواهد بود:

آپدیت‌های اندروید

  • نوکیا ایکس ۱۰ و نوکیا ایکس ۲۰: سه سال
  • سایر مدل‌های نوکیا: دو سال

آپدیت‌های امنیتی

  • نوکیا ایکس ۱۰ و ایکس ۲۰: سه سال
  • سایر مدل‌های نوکیا: دو سال

شیائومی

گوشی آپدیتگوشی آپدیت

شیائومی به‌طور تاریخی بیشتر روی انتشار نسخه‌های جدید MIUI متمرکز بوده تا اندروید! این مساله منطق پشت بروزرسانی‌های گوشی‌های این کمپانی را کمی پیچیده کرده است. این کمپانی البته به‌تازگی پشتیبانی کلی خود از گوشی‌های اندرویدی‌اش را ارتقا داده و اعلام کرد که گوشی شیائومی ۱۳T با چهار سال بروزرسانی‌های اندروید و پنج سال آپدیت‌های امنیتی روانه بازار خواهد شد.

این روند برای برخی گوشی‌های پرچمدار دیگر شیائومی هم ادامه یافته است، به‌طوری که می‌توان انتظار داشت که گوشی‌های پریمیوم سال‌های آینده این کمپانی هم هشوی با وعده پنج سال بروزرسانی‌های امنیتی روانه بازار شوند. با این وجود روند انتشار آپدیت سایر گوشی های این کمپانی اندکی متفاوت بوده و می‌تواند از عدم پشتیبانی نرم افزاری تا دو سال دریافت بروزرسانی‌های سیستم عامل را شامل شود.

آپدیت‌های اندروید

  • شیائومی ۱۳T و سایر پرچمداران آتی: چهار سال
  • گوشی‌های میانرده پریمیوم: سه سال
  • سایر گوشی‌ها: دو سال، یک سال یا بدون پشتیبانی !

آپدیت‌های امنیتی

  • شیائومی ۱۳T: پنج سال
  • سایر پرچمداران و میانرده‌های پریمیوم: چهار سال
  • سایر گوشی‌ها: حداقل دو سال

ال جی

ال جیال جی

علیرغم این که LG به‌طور کامل از بازار موبایل خارج شده؛ اما پشتیبانی از برخی محصولات پریمیوم و پرچمدار خود را از یاد نبرده و سعی دارد با ارائه سه سال پشتیبانی برای گوشی های مطرحش اندک طرفدارانی که در دنیای اندروید دارد را راضی نگه دارد! این پشتیبانی نرم افزاری ال جی تنها مربوط به گوشی های پرچمدار و پریمیوم این کمپانی نظیر سری LG G، LG V، LG Velvet و LG Wing که پس از سال ۲۰۱۹ روانه بازار شده‌اند خواهد بود. در عین حال سایر گوشی‌های این کمپانی همچنان تنها به‌مدت دو سال آپدیت‌های اندروید را دریافت خواهند کرد. بنابراین برنامه آپدیت نرم افزاری گوشی های ال جی به‌صورت زیر خواهد بود:

آپدیت‌های اندروید

  • محصولات سری LG G، LG V، LG Velvet و LG Wing: حداکثر سه سال
  • سایر مدل‌های ال جی: حداکثر دو سال

آپدیت‌های امنیتی

  • مدل‌های سری جی، وی، ولوت و وینگ: حداکثر سه سال
  • سایر مدل‌های ال جی: دو سال.

ریلمی، هواوی، آنر، سونی و موتورولا

به‌جز کمپانی‌های مورد اشاره در بالا، برخی گوشی‌سازان دیگر اندرویدی هم از تمایل خود برای گسترش پشتیبانی‌شان از محصولات مختلف اندرویدی سخن گفته‌اند. با این وجود برندهایی مانند هواوی، ریلمی، سونی، موتورولا و آنر هنوز برنامه خاصی برای ارائه آپدیت های امنیتی برای گوشی های خود ارائه نکرده‌اند.

در چنین شرایطی باید فرض را بر این گذاشت که کمپانی‌هایی از این دست برنامه عادی و روتین ارائه آپدیت های اندرویدی یعنی پشتیبانی دو ساله از گوشی های پریمیوم و پرچمدار و حداکثر یک ساله از محصولات میانرده و اقتصادی را پیش خواهند گرفت. البته در این میان ممکن است استثناهایی هم رخ داده و محصولی خاصی از این یکی از این برندها با پشتیبانی متفاوتی روانه بازار شود.

انتخاب یک گوشی با حداکثر زمان پشتیبانی نرم افزاری چه مزایایی دارد؟

گوشی آپدیتگوشی آپدیت

تصمیم این که یک گوشی با پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت خریداری کنید یا خیر بیش از هرچیز به نظر شخصی شما بستگی دارد. با این وجود آپدیت‌های منظم اندرویدی مزیت‌های متعددی دارد که در ادامه به بررسی برخی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پایداری بیشتر و امنیت بالاتر گوشی

آپدیت‌های نرم افزاری عموما برخی نواقص یافت شده در سیستم عامل را برطرف کرده و ضمن افزایش پایداری دستگاه آن را در برابر حملات هکرها و عوامل مخرب محافظت می‌کنند. بنابراین پشتیبانی نرم افزاری بلندمدت تضمین‌کننده برخورداری طولانی مدت از این مزایا خواهد بود.

دسترسی به قابلیت‌ها و کاربری‌های جدید

آپدیت‌های نرم افزاری ضمن این که برخی قابلیت‌های جدید را به سیستم عامل و رابط کاربری می‌افزایند، عملکرد تعدادی از قابلیت‌های کنونی دستگاه را نیز ارتقا داده و عملکرد آن‌ها را بهینه‌سازی می‌کنند. بنابراین در اختیار داشتن جدیدترین بروزرسانی اندروید و رابط کاربری تضمین‌کننده برخورداری از آخرین قابلیت‌های سیستم عامل است.

سازگاری بیشتر با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف

بسیاری اپلیکیشن‌ها در نسخه‌های جدیدتر خود پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی اندروید را متوقف کرده‌اند. بنابراین در صورتی که نسخه‌ای قدیمی‌تر از اندروید را در اختیار داشته باشید ممکن است قادر به استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندرویدی روی گوشی‌تان نباشید!

همچنین بخوانید:

اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی جدید هستید، این راهنما را حتما بخوانید

ارزش بالاتر گوشی در بازار دست دوم

به‌طور کلی گوشی های با پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر ارزش خود را بیشتر از محصولات دارای اندروید قدیمی‌تر حفظ می‌کنند و در بازار محصولات کارکرده با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.

نگهداری بیشتر گوشی و کمک به زیست بوم!

کاربران گوشی‌هایی که آپدیت‌های نرم افزاری طولانی‌مدت دارند معمولا دیرتر از سایرین اقدام به عوض کردن یا دور انداختن گوشی خود می‌کنند. به همین جهت تولید زباله‌های الکترونیکی صاحبان گوشی‌ها با نرخ پایین‌تری انجام می‌پذیرد.

نکات حائز اهمیت در خصوص آپدیت سیستم عامل اندروید

قبل از تصمیم‌گیری در خصوص این که یک گوشی با پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت خریداری کنید یا خیر، بهتر است ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید.

اهمیت الگوی مصرف

همان‌طور که اشاره شد، گوشی‌سازان مختلف معمولا برای محصولات متفاوت خود زمان پشتیبانی مختلف (از یک تا چند سال) در نظر می‌گیرند. با این حال لازم است پیش از انتخاب گوشی مد نظر خود به الگوی مصرف و پیش‌بینی خود از مدت زمان در اختیار داشتن آن توجه داشته باشید.

بررسی سابقه کمپانی گوشی‌ساز

علاوه بر تعهد یک کمپانی مبنی بر انتشار بروزرسانی‌های نرم افزاری و امنیتی برای گوشی‌هایش، سابقه آن در ارائه آپدیت‌های به‌موقع و باکیفیت نیز از جمله مواردی‌ست که باید حتما مورد مطالعه قرار دهید. مطمئن شوید کمپانی سازنده گوشی مورد نظر شما آپدیت‌هایی منظم و پایدار منتشر می‌کند تا پس از نصب آن‌ها دچار مشکل نشوید.

توجه به قیمت دستگاه

گوشی‌های با پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر اندکی گران‌تر از محصولات با پشتیبانی نرم افزاری کوتاه هستند. این مساله باید هنگام خرید گوشی موبایل مورد توجه قرار گیرد.

جمع بندی؛ انتخاب گوشی با پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت تصمیمی شخصی است!

افرادی که روی امنیت گوشی موبایل خود بیش از اندازه حساس هستند یا کاربران حرفه‌ای که قصد دارند از جدیدترین قابلیت‌های گوشی خود استفاده کنند بهتر است گوشی‌های با پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر را انتخاب کنند. با این وجود افرادی که قصد کاربری روزمره با گوشی خود را داشته و به جدیدترین قابلیت‌های اندروید نیاز چندانی ندارند، می‌توانند با خرید دستگاهی قدیمی‌تر و با پشتیبانی نرم افزاری کوتاه‌تر در هزینه‌هایشان صرفه جویی کنند.

در هر صورت تحقیق و بررسی کافی پیش از انتخاب هریک از این محصولات ضروری به نظر رسیده و می‌تواند در خرید موفقیت آمیز یک گوشی اندرویدی تاثیر فراوانی داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها