واردات خودرو به ایران: پلیس راهور نیاز به رفع اشکالات روند کند ندارد

ژانویه 28, 2024 0 نظر 27

پلیس راهور: روند کند واردات خودرو به ایران ارتباطی به ما ندارد
روند کند واردات خودرو به ایران یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در حوزه رانندگی و حمل‌ونقل است. با وجود اینکه این موضوع برای اقتصاد کشور و همچنین رفاه شهروندان بسیار اهمیت دارد، اما پلیس راهور ادعا می‌کند که هیچ ارتباطی با این مسئله ندارد و مسئولیت خودروهای وارداتی را نمی‌پذیرد.

اصولاً پلیس راهور مسئول نظارت و اجرای قوانین و مقررات مربوط به حمل‌ونقل و رانندگی در جاده‌ها است و واردات خودروها یک حوزه دیگر از فعالیت‌های دولتی است. این اظهارات نشان می‌دهد که پلیس راهور از مسئولیت و تعهدات خود برای نظارت بر وضعیت خودروهای وارداتی در جاده‌ها معذور می‌داند.

با این وجود، این امر نشان‌دهنده نقاط ضعف و نیاز به هماهنگی و همکاری بیشتر بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی است تا بهبود عملکرد و کنترل بهتری بر روی خودروهای وارداتی برای ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در جاده‌ها داشته باشیم.

۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۰

پلیس راهور مدعی شد که مقصر روند کند واردات خودرو به بازار نیست و چنانچه خودروهای وارداتی مجوزهای لازم را دریافت کرده باشند، به سرعت پلاک می‌شوند.

معاون پلیس راهور فراجا در واکنش به اظهارات رئیس سازمان توسعه و تجارت متذکر شد در صورتی که خودروهای وارداتی مجوزهای مورد نیاز را کسب کرده باشند، ظرف مدت ۲۴ ساعت پلاک‌گذاری می‌شوند.

اگر آخرین اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، می‌دانید که حدود چند روز پیش رئیس سازمان تجارت، علت عدم عرضه خودروهای وارداتی را کم‌کاری پلیس راهور در امر پلاک‌گذاری عنوان کرده بود و مدعی شده بود که اگر پلیس راهور وظیفه خود را با سرعت بیشتری انجام دهد، خودروهای وارداتی در زمان معین شده به دست مردم می‌رسند.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده بود شرکت‌ها می‌گویند پلیس راهور در فرآیند ترخیص خودروها از گمرک سنگ‌اندازی می‌کند. در واقع پلیس راهور در اظهارنامه‌ها فرآیند ترخیص را زمان‌‌بر می‌کند. به‌گفته آنها، دلیل طولانی شدن عرضه خودروها را باید از پلیس راهور جویا شد که آیا طولانی شدن زمان شماره‌گذاری، دلیل عدم ترخیص خودروها است یا شرکت‌ها با طولانی کردن این زمان قصد سودبری بیشتری دارند.

روند کند واردات خودرو

اما این اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت از دید پلیس راهور مخفی نماند و این نهاد به‌طور قاطع به این اظهارات پاسخ داد؛ معاون رئیس پلیس راهور کشور در این زمینه توضیح داد که گرفتن پیکان علت کندی ترخیص خودرو از گمرک به سمت پلیس راهور درست نیست و در صورتی که ضوابط و مقررات از طرف واردکنندگان خودرو رعایت شده باشد و منع قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد، پلیس راهور در کمتر از ۴۸ ساعت فرآیند شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را به انجام خواهد رساند.

سردار رمضانی در ادامه سخنان خود به آمار خودروهای وارداتی که توسط پلیس راهور شماره‌گذاری شده‌اند اشاره کرد و توضیح داد که در سال جاری تنها هزار و ۱۲۰ دستگاه خودروی موجود در گمرک کشور شماره‌گذاری شده‌اند. این در حالی است که در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار دستگاه خودرو سنگین شماره‌گذاری شده است.

فرآیند واردات و عرضه خودروهای خارجی به بازار در کندترین حالت خود در جریان است؛ به‌گونه‌ای که هر نهاد دولتی که در این زمینه دارای مسئولیت است، نقش یک سرعت‌گیر در روند واردات خودرو را ایفا می‌کند. بسیاری از نهادهای مرتبط هنوز قوانین قدیمی خود را با شرایط جدید واردات سازگار نکرده‌اند و همین موضوع مانعی بر سر راه عرضه خودروهای خارجی وارد شده به ایران است.

در کنار واردات قطره‌چکانی خودرو به کشور، اعداد و ارقام مختلفی از تعداد خودروهای وارد شده به کشور از سوی دولت و مجلس ارائه می‌شود و هنوز مشخص نیست که چه تعداد دستگاه خودرو به کشور وارد و چه تعداد به بازار عرضه شده است. به‌عنوان مثال عضو کمیسیون صنایع و معان، روح‌الله عباس‌پور در ۲۸ آبان‌ماه بیان کرده بود که بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک کشور وجود دارد که هنوز به‌دلیل عدم دریافت مجوزهای لازم، شماره‌گذاری نشده‌اند.

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که خود گمرک کشور، این عدد را ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه عنوان کرده است. همین موضوع سبب شده تا نهادهای مسئول در این زمینه، عدم ترخیص خودروهای وارداتی را به‌خاطر سرعت عمل پایین سایر نهادها بدانند و آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهند.

روند کند واردات خودروروند کند واردات خودرو

به‌عنوان مثال می‌توان به انتقادهای صورت گرفته به سازمان استاندارد ملی ایران، واردکنندگان و پلیس راهور در این زمینه اشاره کرد. البته پلیس راهور در این زمینه با ارائه توضیحات خود، کاملا از این موضوع سلب تقصیر کرده و ادعای سیاستگذاران در این زمینه را کذب دانسته است.

رسانه‌های نزدیک به دولت در روزهای گذشته با عنوان پلاک‌گذاری بیش از ۶ هزار دستگاه خودرو در گمرک کشور سعی در رضایت‌بخش نشان دادن عملکرد دولت برای واردات خودرو داشتند که با توجه به سخنان پلیس راهور، ۴ هزار و ۹۸۰ دستگاه از این خودروها سنگین هستند و جزو خودروهای سواری محسوب نمی‌شوند.

بر اساس آمار گمرک کشور، در ۹ ماهه نخست سال جاری ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو سواری به گمرک کشور وارد شده است که تنها هزار و ۱۲۰ دستگاه آن بعد از شماره‌گذاری، ترخیص شده است؛ یعنی حدود ۲۵ درصد از خودروهای وارداتی به بازار عرضه شده‌اند.

اما سوال اصلی ما از مسئولان این است که اگر فرآیند شماره‌گذاری خودروهای وارداتی به کشور بر اساس ادعای پلیس راهور تنها ۴۸ سال طول می‌کشد، چه مانعی وجود دارد که منجر به باقی ماندن ۷۵ درصد خودروهای وارداتی پشت درهای بسته گمرک می‌شود؟ موضوعی که سبب شده تا قیمت خودروهای خارجی وارداتی در داخل بازار سر به فلک بکشد.

نظر شما در خصوص روند کند واردات خودرو به بازار کشور جیست؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها