بررسی آخرین وضعیت قیمت خودروها در بازار ایران – ۷ بهمن ۱۴۰۲

ژانویه 27, 2024 0 نظر 26

آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار ایران – ۷ بهمن ۱۴۰۲

در حال حاضر بازار خودرو در ایران با نوسانات قیمت قابل توجهی روبرو است که تأثیر آن بر تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان را دارد. از یک سو، قیمت‌ها به دلیل تغییرات ارزی و نوسانات بازار خرید و فروش در حال رشد و کاهش می‌باشند و این وضعیت تأثیر بسزایی در بازار خودرو دارد.

همچنین، اخبار اخیر نشان می‌دهد که برخی از مدل‌های خودرو به دلیل کمبود قطعات یدکی و اقلام خودرویی نیز قیمت‌های آنها افزایش یافته‌اند. این موضوع منجر به کاهش تقاضا و افزایش قیمت در بازار می‌شود. از سوی دیگر، دولت نیز در تلاش است تا با تنظیم قیمت‌ها و تضمین تأمین و کیفیت قطعات یدکی اقداماتی برای کنترل و واگذاری بازار خودرو را انجام دهد.

با توجه به این تغییرات و نوسانات، خریداران و فروشندگان باید با دقت و مطالعه‌ی کافی قبل از هر گونه تصمیمی در بازار خودرو ایران عمل نمایند و از آخرین وضعیت قیمت‌ها و شرایط بازار مطلع شوند تا بهترین تصمیمات را برای خرید و فروش خودروی خود بگیرند.

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۴

افزایش نرخ ارز و تغییرات مداوم قیمت خودرو، نشان دهنده وضعیت عجیب بازار خودروی ایران هستند؛ اما علت نوسانات هفته گذشته قیمت خودرو چیست؟

با نگاهی به تغییرات قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در طی هفته گذشته، شاهد نوسانات عجیبی در بازار خودرو هستیم. قیمتی برخی محصولات افزایش و برخی دیگر کاهش یافته است؛ اما غالب خودروهای موجود در بازار افزایش قیمت قبلی خود را حفظ کرده‌اند و با همان قیمت در حال معامله شدن هستند. اما علت این تغییرات در بازار چیست؟ اگر به دنبال آخرین اخبار دنیای خودرو هستید ‌می‌توانید به صفحه اخبار خودرو گجت نیوز مراجعه کنید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، افزایش عرضه خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی به بازار را علت به وجود آمدن چنین شرایطی دانست و آن را ثمره‌ای مثبت بعد از طغیان قیمت‌ها دانست.

بر همین اساس سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مدعی شد که در طول هفته جاری قیمت برخی از خودروهای مونتاژی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افت داشته است. بیشترین میزان افت قیمت مربوط به خودرو تیگو ۷ است که در طول هفته جاری ۱۰۰ میلیون کاهش قیمت داشته و کمترین افت قیمت هم به خودرو لاماری ایما مربوط است.

موتمنی علت کاهش قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان و فروشندگان به بازار دانست. در واقع مردم با افزایش قیمت‌ها، فرصت را برای فروش خودرو خود مناسب دانستند و همین موضوع سبب افزایش تعداد خودروهای کارکرده در نمایشگاه‌ها شده است و از سوی دیگر خودروسازان، خودروهای بیشتری را فاکتور و به بازار عرضه کرده‌اند. نتیجه این دو اتفاق سبب کاهش رکورد بازار در طی چند ماه گذشته شده است. موتمنی علت افزایش قیمت‌ خودروهای مونتاژی در طی ماه‌های اخیر (از مرداد ماه سال جاری) را کاهش عرضه محصول به بازار دانست که این موضوع در طی هفته اخیر به‌طرز چششویری برطرف شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان کرد کاهش قیمت خودرو تنها به محصولات مونتاژی محدود نمی‌شود و قیمت خودروهای داخلی نیز در وضعیت بهتری قرار گرفته است. بر اساس ادعای موتمنی، قیمت دنا پلاس اتومات توربو در طی هفته گذشته با کاهش ۴۰ میلیون تومانی از یک میلیارد و ۱۰ میلیون به ۹۷۰ میلیون تومان رسیده است. محصولات سایپا نیز کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال کوییک حدود ۶ میلیون تومان افت قیمت داشته است. موتمنی برای ایجاد وابستگی بین قیمت خودروهای داخلی و میزان عرضه آن‌ها به بازار، خودرو پژو پارس را مثال زد که در طی هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است (پژو پارس دیگر تولید و به بازار عرضه نمی‌شود). به‌طور کلی قیمت خودروهای تولید داخل در طی هفته گذشته ۵ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش داشته‌اند. این کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته حفظ شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که بازار فعلا در رکود قرار دارد و منتظر اتفاقات جدید است تا سیر حرکت بعدی خود را تعیین کند.

موتمنی گریزی هم به قیمت خودروهای وارداتی زد و بیان کرد قیمت این محصولات در هفته گذشته تغییری نداشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران متذکر شد که آخرین مدل خودروهای وارداتی موجود در بازار به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد و از آنجایی که هنوز هیچ خودرو جدیدی به بازار ارائه نشده است، این محصولات هم تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند.

به‌طور کلی موتمنی مشکل رکود فعلی بازار را عدم عرضه کافی خودرو به بازار دانست؛ به‌گونه‌ای که هر موقع عرضه یک خودرو در بازار افزایش داشته، قیمت آن خودرو متعادل‌تر شده است.

افزایش نرخ دلار بر قیمت خودرو تاثیری نگذاشت

اگر اخبار ارز را دنبال کرده باشید، مطلع هستید که سیر صعودی نرخ دلار از ماه گذشته آغاز شده و در هفته‌های اخیر هم ادامه داشته است.  قیمت خودرو نیز تا حدی با این سیر صعودی ارز هشوام بود تا این‌که در هفته گذشته دچار ثبات و حتی روند نزولی شد. بر خلاف گفته‌های موتمنی، بازاریان تعطیلات آخر هفته گذشته به‌مناسب روز پدر را علت این موضوع می‌دانند. چند روزی می‌شود که قیمت خودرو در وضعیت آرامی به سر می‌برد و بر خلاف نظر هشوان، بازار خودرو ادامه روند افزایشی خود را دنبال نکرده و میل به کاهش نیز دارد.

وضعیت بازار خودرو

آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی – ۷ بهمن ۱۴۰۲

قیمت خودروهای داخلی در طی روزهای گذشته به‌طور میانگین با کاهش ۵ تا ۴۰ میلیون تومانی همراه بوده است. اگرچه بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به محصول ایران خودرو است، اما محصولات بیشتری از برند سایپا کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش قیمت در بین محصولات سایپا مربوط به پراید ۱۱۱ است که با کاهش قیمت ۱۲ میلیون تومانی به ۳۷۵ میلیون رسیده است. کوییک R دنده‌ای با کاهش قیمت ۶ میلیون تومانی با قیمت ۳۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

شاهین G به‌عنوان پرچمدار محصولات سایپا، با ثبت کاهش قیمت ۵ میلیون تومانی به نام خود، با قیمت ۶۴۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. ساینا S اتومات هم با کاهش قیمت ۳ میلیون تومانی، ۴۷۵ میلیون قیمت خورده است.

در بین محصولات سایپا می‌توان خودروهایی را یافت که به‌دلیل تقاضای بالا، افزایش قیمت داشته‌اند. به‌عنوان مثال تیبا صندوق‌دار و تیبا هاچ بک با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی به ترتیب ۳۸۰ و ۳۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

توجه داشته باشید که این تغییرات قیمت مربوط به هفته گذشته است و در روزهای اخیر شاهد ثبات همان قیمت‌ها هستیم و تنها در موارد معدودی، نوسانات جزئی قیمت مشاهده می‌شود که در لیست ارائه شده زیر به‌طور کامل قیمت‌ها را مشاهده می‌کنید.

قیمت محصولات ایران خودرو

نام خودروقیمت نمایندگی (تومان)قیمت بازار (تومان)
ایران خودرو تارا اتوماتیک V4۶۸۱,۴۳۴,۰۰۰۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای۶۰۲,۷۳۵,۰۰۰۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای۴۹۸,۵۸۴,۰۰۰۷۲۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دستی۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷i اتوماتیک۴۲۰,۴۲۸,۰۰۰۸۵۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال۱۶۹,۹۰۷,۰۰۰۳۰۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس ELX سفارشی XU7P۳۳۳,۸۹۷,۰۰۰۶۵۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس LX TU5۳۱۴,۲۹۶,۰۰۰۷۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ فوتون G7۱,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰۲,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای۳۹۴,۴۹۴,۰۰۰۷۴۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک۵۴۵,۱۳۴,۰۰۰۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو دنده ای۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰۸۵۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس۳۴۹,۸۰۰,۰۰۰۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه ای (پانوراما)۳۴۳,۵۵۵,۰۰۰۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس۳۲۹,۱۳۴,۰۰۰۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰۵۵۲,۰۰۰,۰۰۰
فوتون پیکاپ تونلند دیزل۱,۵۴۰,۶۵۰,۰۰۰۱,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۷x۱,۴۸۲,۲۲۴,۰۰۰۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S۱,۲۱۳,۹۵۴,۰۰۰۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما S7 پلاس۱,۰۲۳,۰۹۴,۰۰۰۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲۳۸۳,۰۳۳,۰۰۰۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
هایما S5 پلاس۹۹۳,۰۰۰,۰۰۰۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

 

قیمت محصولات سایپا

نام خودروقیمت نمایندگی (تومان)قیمت بازار (تومان)
پادرا پلاس۶۱۶,۸۹۰,۰۰۰۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۵۱ SE۲۳۶,۰۳۴,۰۰۰۲۸۸,۵۰۰,۰۰۰
سایپا کوییک R پلاس اتوماتیک۳۳۸,۴۸۴,۰۰۰۴۹۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S۳۳۰,۴۹۰,۰۰۰۴۰۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک۶۴۱,۷۱۸,۰۰۰۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین دنده ای۴۳۵,۱۹۹,۰۰۰۶۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک پلاس اتوماتیک۳۲۶,۳۲۹,۰۰۰۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده ای۲۵۶,۷۲۷,۰۰۰۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R۲۵۵,۹۹۹,۰۰۰۳۸۹,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S۲۸۷,۹۶۶,۰۰۰۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
وانت نیسان زامیاد بنزینی۵۳۴,۰۰۰,۰۰۰۵۴۷,۰۰۰,۰۰۰
وانت نیسان زامیاد دیزلی۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد زاگرس۱,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰۱,۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد کارون۷۱۰,۱۹۰,۰۰۰۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰

آخرین وضعیت قیمت خودروهای مونتاژی – ۷ بهمن ۱۴۰۲

قیمت خودروهای مونتاژی به نسبت محصولات تولید داخل با کاهش قیمت بیشتری همراه بوده است.

کراس اوور مونتاژی گروه بهمن موتور با نام دیگنیتی پرایم، در هفته گذشته کاهش قیمت ۳۷ میلیونی داشته و قیمت این خودرو هم اکنون در بازار ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. محصولات کرمان موتور هم از قاعده جدید بازار مستثنی نبودند و شاهد کاهش قیمت ۳۵ میلیون تومانی جک اس ۵ بودیم. این کراس‌ اوور محبوب و پرفروش بازار اکنون قیمتی معادل یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان دارد.

در بین تمامی کاهش قیمت‌های خودروهای مونتاژی، جک J4 با افزایش قیمت ۱۰ میلیونی، به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسید.

قیمت ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی

نام خودروتغییرات قیمتقیمت روز بازار (تومان)
ام وی ام X22 اسپرت لاکچری – ۱۴۰۲۰٫۰۰%۷۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰
ام وی ام X55 PRO IE۰٫۰۰%۱٫۴۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰
جک J4۱٫۲۰%+۸۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
جک J5۲٫۶۳%-۱٫۴۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰
جک S3۰٫۸۳%-۱٫۱۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
چری آریزو ۵۰٫۰۰%۱٫۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها