جوانان برای تجسس در فتح ستاره‌های جوان به همراه نوروز

فوریه 28, 2024 0 نظر 26

اکران نوروز سال ۱۴۰۳ با هفت فیلم متنوع آغاز می‌شود، از جمله فیلم‌های «تمساح خونی»، «پرویزخان»، «بی‌بدن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «نوروز» و «ایلیا، جستجوی قهرمان». این بازه اکران، طلایی‌ترین فصل اکران هر سال است و امسال مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های قهرمانانه جشنواره چهل‌ودوم فجر را به صف شده‌اند.با نگاه به ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، رقابت داغی در ژانرها و بازیگران برجسته قابل مشاهده است. فیلم «پرویزخان» با بازی سعید پورصمیمی، «نوروز» با علی نصیریان، «تمساح خونی» با جواد عزتی و «بی‌بدن» با الناز شاکردوست چندی از فیلم‌های برجسته هستند. همچنین حضور پژمان جمشیدی در فیلم‌های «بی‌بدن» و «تمساح خونی»، میلاد کی‌مرام در فیلم «آسمان غرب» و تورج الوند در فیلم «آپاراتچی» نشان‌دهنده رونق و تنوع چهره‌های بازیگران در این فیلم‌ها است. امیدواریم که این فیلم‌ها توانایی‌های خود را در گیشه نوروزی به خوبی نشان دهند و مخاطبان را به سینما جذب کنند.

۱۰:۲۵با اعلام سازمان سینمایی، اکران نوروز ۱۴۰۳ از ۲۳ اسفندماه با هفت فیلم «تمساحخونی»، «پرویزخان»، «بی‌بدن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «نوروز» و «ایلیا،جستجوی قهرمان» آغاز می‌شود.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، بازه اکران نوروز، طلایی‌ترین فصل‌ اکران هر سالمحسوب می‌شود و هرچند سال گذشته همزمانی این بازه با ماه رمضان، نگرانی‌هایی رابه همراه داشت و برخی صاحبان آثار تن به اکران آثار خود ندادند اما معجزه «فسیل» همه نگرانی‌ها را با خود برد و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ ترکیبی از پرامیدترین فیلم‌هایرونمایی شده در جشنواره چهل‌ودوم فجر، برای رقابت در گیشه به صف شده‌اند.
با نگاهی به ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، می‌توان گفت فارغ از تنوع ژانری، از منظرترکیب بازیگران چهره هم شاهد رقابتی داغ در گیشه خواهیم بود.
در این گزارش مروری‌بر چهره‌های حاضر ویترین نوروزی سینماها خواهیم داشت.
سعید پورصمیمی/ پرویزخان
یکی از پرشورترین اکران‌های برج میلاد، در ایام برگزاری جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجررا فیلم «پرویزخان» به نام خود ثبت کرد. یکی از تازه‌ترین محصولات سازمان اوج کهکارگردانی آن را علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی‌اش برعهده داشته و رونمایی‌اش بااستقبال ویژه منتقدان، اصحاب رسانه و مخاطبان جشنواره فجر مواجه شد.
این فیلم که در برخی نظرسنجی‌های رسانه‌ای، عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آنخود کرد، با رای هیات داوران توانست سیمرغ بهترین فیلم بخش «نگاه نو» و دیپلمافتخار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

سعید پورصمیمی در نمایی از «پرویزخان»
برگ برنده اصلی «پرویزخان» اما درخشش سعید پورصمیمی در نقش اصلی آن است. این بازیگر کهنه‌کار سینما که رکورددار شکار سیمرغ نقش مکمل در سینمای ایرانمحسوب می‌شود، در یکی از معدود نقش‌آفرینی‌های خود در نقش اصلی یک فیلمسینمایی، چنان درخشان ظاهر شد که عدم‌اعطای سیمرغ بهترین بازیگری به او ازبزرگ‌ترین موارد متعجب‌کننده داوری این دوره محسوب می‌شود.
فیلم «پرویزخان» روایتی از درخشش پرویز دهداری، مربی تاریخ‌ساز تیم ملی فوتبالایران در دهه ۶۰ دارد و هیجان فوتبالی آن، پشتوانه‌ای قوی برای تبدیل شدنش بهپدیده اکران نوروزی است.
علی نصیریان/ نوروز
همین چند روز پیش بود که شمع ۹۰ سالگی‌اش را فوت کرد و ویدئویی از حسرت‌هایبغض‌آلودش درباره به ابتذال کشیده شدن فرهنگ و هنر ایرانی، در فضای مجازیفراگیر شد. علی نصیریان، همواره تعصب ویژه‌ای روی شعر و ادبیات فارسی داشتهاست و دور از انتظار نبود که ایفای نقش در فیلمی کودکانه با موضوع یکی از آیین‌هایملی و بومی ایران‌زمین را بپذیرد.

علی نصیریان در نمایی از فیلم «نوروز»
فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق از فیلم‌های فانتزی و کودکانه رونمایی شدهدر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که علی نصیریان در آن نقش عمو نوروز را ایفاکرد و برای این نقش هم انرژی زیادی گذاشت.
حالا «نوروز» قرار است همزمان با عید نوروز روانه پرده سینماها شود تا کودکان ونوجوان هم فیلمی مناسب خود در سبد نوروزی داشته باشند.
در کنار علی نصیریان، شبنم مقدمی هم در این فیلم حضور دارد که ایفای نقش ننهسرما را برعهده داشته است.
جواد عزتی/ تمساح خونی
شکی نیست که بیشترین شانس برای صدرنشینی در گیشه نوروز ۱۴۰۳ را فیلم «تمساحخونی» دارد. اولین فیلم جواد عزتی در مقام کارگردان که تهیه‌کنندگی آن را کامرانحجازی برعهده داشته است. عزتی که برای کارگردانی این فیلم توانست سیمرغ بلورینبهترین کارگردانی بخش نگاه نو چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر را شکار کند، ایفاینقش اصلی این فیلم را هم برعهده دارد.

جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر در نمایی از «تمساح خونی»
این بازیگر که بعد از فیلم «هزارپا» در سال ۹۷ نزدیک به ۵ سال در هیچ فیلم کمدیایفای نقش نکرده بود و تمرکزش را روی بازی در نقش‌های جدی و گاهی تلخ گذاشتهبود، حالا بازگشتی پرقدرت به سینمای کمدی داشته است.
جواد عزتی در کنار عباس جمشیدی‌فر زوج طلایی فیلم «تمساح خونی‌» را تشکیلداده‌اند و حالا شاخص‌ترین فیلم کمدی در ترکیب اکران نوروز را روانه پرده سینماهامی‌کنند.
الناز شاکردوست/ بی‌بدن
بی‌تردید باید فیلم «بی‌بدن» را جنجالی‌ترین فیلم چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجردانست. فیلمی که با سرمایه‌گذاری شهرداری تهران به تولید رسید و همین پشتوانه، درفرآیند مذاکره شهرداری با وزارت ارشاد برای میزبانی از جشنواره فجر، آتشحاشیه‌های این فیلم را شعله‌ور کرد!
در نهایت فیلم تنها در بخش «نگاه نو» قرار گرفت.

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم «بی‌بدن»
فیلم «بی‌بدن» روایتی از یک پرونده جنجالی قضایی دارد و شاکردوست در آن نقشمادری را ایفا کرده که فرزند دخترش به قتل رسیده اما هیچ نشانی از جنازه‌اش نیست. حالا او در معرض تصمیم برای قصاص یا بخشش قاتل قرار دارد.
پژمان جمشیدی/ بی‌بدن، تمساح خونی
ستاره پرفروغ گیشه سینمای ایران در سال‌های بعد از بحران کرونا محسوب می‌شودکه حضورش در فیلم‌های کمدی و تلخ به یک اندازه می‌توانند ترغیب‌کننده باشد. فروش فیلم‌هایی همچون‌ «بی‌مادر» و «علف‌زار» در سال‌های اخیر نشان از آن داردکه پژمان جمشیدی فراتر از یک کمدین، می‌تواند مخاطبان را به سالن‌های سینمابکشاند.
جمشیدی که همین امسال فیلم‌های پرفروش‌ «شهر هرت» و «هتل» را روی پردهسینماها داشت، با فیلم متفاوت «بی‌بدن» به جشنواره فجر آمد. فیلمی که اولینتجربه کارگردانی مرتضی علیزاده بود اما فیلمنامه آن را کاظم دانشی، یعنی کارگردانفیلم «علف‌زار» نوشته و اینگونه دومین همکاری جمشیدی با دانشی رقم خورد.

پژمان جمشیدی در نمایی از فیلم «بی‌بدن»
جمشیدی در این فیلم حضوری درخشان دارد و حالا می‌توان این فیلم را شانس اصلیبرای کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال آینده دانست.
پژمان جمشیدی علاوه‌ بر «بی‌بدن» در ترکیب فیلم‌های نوروزی، حضوری افتخاری وکوتاه در فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی هم داشته است.
میلاد کی‌مرام/ آسمان غرب
بازی در نقش شهدای شاخص معمولا انتخابی پرچالش و همراه با ریسک برای هربازیگری محسوب می‌شود. در عین حال چنین نقش‌هایی حکم نقطه عطف هم درکارنامه آن‌ها پیدا می‌کند.
میلاد کی‌مرام که بیش‌تر در فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی ایفای نقش کرده بود،پیش‌تر در تنها فیلم دفاع مقدسی کارنامه‌اش یعنی «ملکه» موردتحسین منتقدان قرارگرفت و حالا در دومین تجربه خود در این ژانر ایفاگر نقش شهید علی‌اکبر شیرودیشده است.

میلاد کی‌مرام در نمایی از فیلم «آسمان غرب»
فیلم سینمایی «آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری بعد از «اتاقکگلی» محسوب می‌شود که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. فیلمروایتی از روزهای آغاز جنگ دارد و در روایت آن علاوه‌بر علی‌اکبر شیرودی، شاهد حضورشهدای شاخص دیگری همچون حسین ادیبان و حسین همدانی هستیم که نقش اولیرا امیرحسین آرمان و دیگری را آرمین رحیمیان ایفا کرده است.
میلاد کی‌مرام اما شاخص‌ترین چهره حاضر در این فیلم است که هر چندنقش‌آفرینی‌اش در این فیلم مورد توجه داوران فجر قرار نگرفت اما علاقه‌مندانشمی‌توانند مواجهه‌ای متفاوت با او را در این فیلم تجربه کنند.
تورج الوند/ آپاراتچی
هر چند هنوز زود است که بخواهیم بازیگری جوان با کارنامه تورج الوند را در ترکیبستاره‌های تأثیرگذار بر گیشه قرار دهیم اما مسیر رشد این بازیگر طی دو سال گذشته،نشان از تولد استعدادی جدید در سینمای ایران دارد.
الوند که سال‌ها در کلاس‌های هنرپیشگی رویای بازیگری در سر داشت، با انتخاب رضامیرکریمی، دو سال پیش، ایفاگر نقش اصلی فیلم «نگهبان شب» شد و آنقدر خوشدرخشید که خیلی زود در فهرست انتخاب کارگردانان دیگر قرار گرفت.

تورج الوند در نمایی از فیلم «آپاراتچی»
تورج الوند سال گذشته نقش اصلی فیلم «اتاقک گلی» را ایفا کرد و امسال همحضوری افتخاری در فیلم «آسمان غرب» داشت اما درخشش اصلی او در ویترینجشنواره چهل‌ودوم مربوط به همین فیلم «آپاراتچی» بود. فیلمی شیرین درباره یکفیلمساز آماتور که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، سودای کارگردانی در سر دارد.
تورج الوند حالا فرصت ویژه‌ای دارد که در ژانر کمدی هم توانمندی‌هایش را به رخبکشد و باید دید آیا این فیلم به کارگردانی علی طاهرفر، به همان اندازه که در جشنوارهفجر مورد توجه قرار گرفت، در اکران نوروزی هم می‌تواند موفق عمل کند؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها