رازهای جنگنده پیشرفته ترکیه، کاآن (KAAN) منحصر به فرد

ژانویه 12, 2024 0 نظر 40

نگاهی به جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن (KAAN)

جنگنده‌های نسل پنجم همواره مورد توجه و اهمیت قرار گرفته‌اند، زیرا این نوع جنگنده‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته و قدرتمندی برخوردار هستند. ترکیه نیز به تازگی جنگنده نسل پنجم خود را تحت عنوان “کاآن (KAAN)” معرفی کرده است.

جنگنده کاآن (KAAN) با امکانات بسیار پیشرفته‌ای که دارد، یکی از نشانه‌های توانمندی و نیروی نظامی قدرتمند ترکیه محسوب می‌شود. این جنگنده با سرعت بالا، قابلیت مانور بالا، امکانات الکترونیکی پیشرفته و اسلحه‌های مدرن، می‌تواند در ماموریت‌های هوایی و جنگی به کار گرفته شود.

با معرفی جنگنده کاآن (KAAN)، توانایی‌های نظامی ترکیه به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و این نشان از تلاش‌های این کشور برای تقویت نیروی هوایی خود است. امیدواریم که این جنگنده به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و نقش مهمی در تقویت امنیت منطقه و جهان ایفا نماید.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۲

کشور ترکیه در مسیر پیشرفت صنایع هوایی نظامی، جنگنده نسل پنجم خود با نام کاآن (KAAN) را معرفی کرد که در این مطلب با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

ترکیه به عنوان کشور همسایه ما شناخته می‌شود و پیشرفت صنایع نظامی آن از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است. حال این کشور با معرفی یک جنگنده نسل پنجمی، به عنوان یک مدعی در صنایع هوا و فضای نظامی خود را مطرح کرده است. هواپیمای جنگی ملی کاآن (KAAN) به عنوان جاه طلبانه ترین پروژه فناوری ترکیه در نظر گرفته می‌شود و توسط صنایع هوافضای ترکیه (TAI) در سال ۲۰۱۶ میلادی توسعه یافته است. این نسل از جنگده با هدف جایگزینی هواپیمای F-16 ساخته شده و قرار است به تدریج تا سال ۲۰۳۰ میلادی همه جنگنده‌ها با این نسل جایگزین شوند. در تاریخ یکم ماه می سال ۲۰۲۳ این جنگنده رادار گریز با اسم نظامی TF-X National Combat Aircraft به طور رسمی و مطبوعاتی توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با نام کاآن (KAAN) معرفی شد.

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن

این جنگنده دارای تمامی فناوری‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد موجود در هواپیماهای جنگی نسل پنجم خواهد بود که توانایی حمله استراتژیک به اهداف هوا به هوا و هوا به زمین را دارد. نمونه اولیه جنگنده کاآن به طور کامل و برنامه‌‌ریزی شده توسط خود کشور ترکیه ساخته شده اما برخی از اجزای آن مانند صندلی‌های جهشی، انجین و جوی استیک از کشورهای دیگر تامین شده که طبق برنامه و اهداف این کشور قرار است تا سال ۲۰۲۸ جایگزین نسخه ساخت ترکیه شوند.

تمل کوتیل، مدیر عامل صنایع هوا فضای ترکیه با تاکید تلاش‌ این صنایع برای ارائه بهترین عملکرد نهایی در جنگنده کاآن بیان کرد:

ما امکانات آزمایشی کامل را آماده کردیم و آزمایش‌های تونل باد، مکانیکی، صاعقه و برخورد پرندگان را انجام دادیم و همه چیز برای معرفی این جنگنده پیشرفته آماده است. سال ۲۰۲۴ برای ترکیه سالی سرنوشت ساز خواهد بود که نشان دهنده تکمیل صدمین سالگرد این جمهوری و ورود آن به قرن دوم است.

مشخصات جنگنده کاآن (KAAN)

این جنگنده رادار گریز پیشرفته، برای تسلط بر آسمان در مأموریت‌های چند منظوره طراحی شده است. این جانور دو موتوره در نبردهای هوا به هوا، هوا به زمین و جنگ الکترونیکی از خود عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌کند و مجهز به انواع سنسورها و سلاح‌های پیشرفته است. توانایی اوج گیری در این جنگنده به سرعت ۱.۸ ماخ معادل با ۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد همچنین سقف سرویس اعلام شده برای این جنگنده ۵۵ هزار کیلومتر بیان شده است.

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآنجنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن

قابلیت مخفی کاری کاآن در سطح بسیار بالایی در مقابل دیگر رقبا قرار می‌گیرد. همچنین با ارائه سرعت ۱.۸ ماخ رقیب مستقیم جنگنده مشهور F-35 لاکهید مارتین ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود و حداکثر برد ۳۰۰۰ کیلومتر با مخزن سوخت کامل از خود ارائه می‌دهد. از قابلیت‌های ویژه این جنگنده سیستم ارتفاع شبح آن است که تا ۱۶۸۰۰ متر بالاتر از سطح زمین توانایی اوج گیری دارد.

جنگنده کاآن تا دندان مجهز به فناوری پیشرفته است. از جمله رادارهای AESA برای دقت دقیق، نمایشگر نصب شده روی کلاه خلبان برای ادغام یکپارچه خلبان با هواپیما و سیستم موشکی هوا به هوا که مشابه به سیستم زرادخانه F-35 است. در بخش الکترونیک نیز این جنگنده تا حدودی نزدیک به تکنولوژی F-35 عمل می‌کند. البته این آمار بر روی کاغذ بسیار عالی است اما در عمل جنگنده مشهور آمریکایی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

جنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآنجنگنده نسل پنجم ترکیه، کاآن

نسل پنجم هواپیماهای جنگنده KAAN قرار است جایگزین بیش از ۲۰۰ فروند جنگنده F-16 متعلق به نیروی هوایی ترکیه شود. ترکیه پس از اینکه از برنامه اهدای F-35 توسط آمریکا به دلیل دستیابی و خرید سامانه دفاعی هوایی اس ۴۰۰ از روسیه حذف شد، تلاش‌های خود را برای توسعه این جنگنده آغاز کرد. این موضوع درست زمانی اتفاق افتاد که این کشور با خرید ۱۰۰ فروند جنگنده F-35 موافقت کرده بوده اما مشارکت این کشور در برنامه نسل پنجم جت‌های جنگنده لاکهید مارتین به دنبال خرید سامانه دفاع هوایی روسیه از سوی ایالات متحده پایان یافت.
صنایع هوا و فضای ترکیه (TAI) به عنوان پیمانکار اصلی توسعه نسل پنجم جنگنده های ترکیه قصد دارد تا ۴ سال آینده حداقل ۲۰ فروند از این هواپیمای جنگی را تحویل نیروی هوایی ارتش ترکیه دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها