طرز تهیه خورش مرغ و قیسی

طرز تهیه خورش مرغ و قیسی, دستور پخت خورش مرغ و قیسی

خورش مرغ و قیسی یکی از انواع خورش‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود این خورش با طعمی ملس که طرفداران زیادی دارد برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، خورش مرغ و قیسی را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی تهیه کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورش مرغ و قیسی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
تکه‌های مرغبه اندازه کافی
قیسی و آلوبرای هر نفر ۳ عدد
نمک و زرد چوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
پیاز بزرگ۲ عدد
سیر۳ حبه
روغنبه اندازه کافی
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
آب۳ لیوان
برنج۱ پیمانه به ازای هر نفر
زعفران دم کرده برای تزئین برنجبه مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین برنجبه مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین خورش مرغ و قیسیبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش مرغ و قیسی

مرحله ۱: شستن و خشک کردن تکه‌های مرغ

ابتدا تکه‌های مرغ را تمیز بشورید، با یک پارچه خشک کنید، داخل یک ظرف قرار دهید بهتر است که از ران مرغ استفاده کنید چون بافت نرم‌تری دارد و در نهایت خورش خوشمزه‌تر می‌شود البته به دلخواه خودتان می‌توانید از سینه مرغ هم استفاده کنید.

مرحله ۲: اضافه کردن ادویه‌ها به مرغ‌ها و مخلوط کردن با هم

سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی تکه‌های مرغ بپاشید، کاملاً با دست روی مرغ‌ها ورز دهید تا به خورد آن‌ها برود و مرغ‌ها را مزه‌دار کند، برای مزه‌دار کردن تکه‌های مرغ با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از ادویه‌های دیگر هم استفاده کنید.

مرحله ۳: استراحت کردن مرغ‌ها در یخچال و ریختن زعفران در ظرفی دیگر

سپس روی ظرف را بپوشانید، مرغ‌ها را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا ادویه‌ها کاملاً به خورد تکه‌های مرغ برود و آن‌ها را مزه‌دار کند، در این فاصله مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، بعد کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن آب به زعفران و دم کردن آن

سپس مخلوط زعفران و آب جوش را هم بزنید، بگذارید تا زعفران خوب دم بکشد و غلیظ شود مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، هرچه مقدار آن بیشتر باشد در نهایت طعم خورش خوشمزه‌تر، عطر آن بهتر و خوش رنگ‌تر می‌شود.

مرحله ۵: ریختن آلوها در ظرف و خیساندن آن‌ها

بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری آلو و قیسی را داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، ظرف را کنار بگذارید تا آلوها خوب خیس بخورند و بافت آن‌ها کمی نرم شود، به دلخواه خودتان می‌توانید مقدار آلو و قیسی را تغییر دهید.

مرحله ۶: سرخ کردن تکه‌های مرغ در روغن داغ

بعد از این که مرغ‌ها خوب مزه‌دار شدند، آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد از آن تکه‌های مرغ را در تابه بریزید و آن‌ها را با روغن داغ خوب سرخ کنید.

مرحله ۷: سرخ کردن طرف دیگر مرغ‌ها و قرار دادن آن‌ها در ظرف دیگر

وقتی یک طرف تکه‌های مرغ سرخ و طلایی رنگ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود، وقتی که تکه‌های مرغ کاملاً سرخ شدند تابه را از روی حرارت بردارید، بعد مرغ‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۸: خرد کردن پیازها و ریختن روغن در تابه

بعد پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به شکل خلالی و باریک خرد کنید، سپس در همان تابه که مرغ‌ها را سرخ کردید کمی روغن اضافه کنید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود اگر مقدار روغن داخل تابه کافی بود دیگر روغن اضافه نکنید.

مرحله ۹: تفت دادن پیازها و اضافه کردن زردچوبه به آن‌ها

بعد پیازهای خرد شده را داخل تابه بریزید، خوب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، سپس کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید، تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند، بعد از آن سیر را پوست بگیرید و کاملاً ریز خرد کنید.

مرحله ۱۰:اضافه کردن و تفت دادن سیر خرد شده و آلو و قیسی‌ها

سیرهای خرد شده را به پیازها اضافه کنید، خوب تفت دهید تا عطر سیر پخش شود، دقت کنید که در هنگام تفت دادن پیاز و سیرها حرارت کم باشد که نسوزند، بعد از آن آلوها و قیسی‌های خیس خورده را بشورید، به تابه اضافه کنید، هم بزنید تا خوب تفت داده شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و تفت دادن آن

آلو و قیسی باعث می‌شوند که خورش در نهایت طعمی ملس داشته باشد بعد از این که آلو و قیسی را کمی تفت دادید سپس مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزید، رب گوجه را با بقیه مواد تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و در تابه رنگ باز کند.

مرحله ۱۲: قرار دادن مرغ‌ها روی مخلوط مواد و اضافه کردن نمک به مواد

سپس تکه‌های مرغ سرخ شده را روی مواد داخل تابه قرار دهید، در تابه بغلتانید تا به مخلوط مواد آغشته شوند و همه مواد با هم کمی تفت داده شوند طوری که عطر و طعم همه مواد به خورد مرغ‌ها برود، بعد کمی هم نمک به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن زعفران و آب به مخلوط مواد

بعد طعم خورش را کمی بچشید و میزان نمک آن را بسنجید و تنظیم کنید سپس زعفران دم کرده غلیظ را روی مرغ‌ها بریزید با بقیه مواد مخلوط کنید وقتی کمی زعفران به خورد مرغ‌ها رفت سپس از کناره‌های ظرف آب روی مخلوط مواد خورشت بریزید.

مرحله ۱۴: پختن خورش مرغ و قیسی و برداشتن از روی حرارت

سپس در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا خورش مرغ و قیسی به مدت ۲ ساعت روی حرارت ملایم بپزد و کامل جا بیفتد، وقتی که بافت تکه‌های مرغ کاملاً نرم شود بعد از دو ساعت قابلمه را از روی حرارت بردارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۵: جوشاندن آب در قابلمه و ریختن برنج در آن

در فاصله‌ای که خورش می‌پزد و آماده می‌شود مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، بعد کمی هم نمک در آب بریزید و مخلوط کنید سپس برنج را که از شب قبل خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید.

مرحله ۱۶: جوشاندن برنج و آبکش کردن آن

بعد مقداری روغن در قابلمه بریزید، هم بزنید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند، خوب قد بکشند و بافت آن‌ها کمی نرم شود بعد از آن برنج‌ها را آبکش کنید، سپس در سبد بریزید، کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود‌.

مرحله ۱۷: درست کردن ته دیگ و ریختن برنج در قابلمه

سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید بعد به دلخواه و با سلیقه خودتان برای ته دیگ، نان برش زده شده یا سیب زمینی‌های حلقه‌ای داخل قابلمه قرار دهید به طوری که کاملاً کف آن را بپوشاند سپس برنج را روی ته دیگ بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۱۸: دم انداختن برنج و ریختن داخل ظرف مناسب و تزئین آن

بعد در قابلمه را ببندید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید اجازه دهید تا برنج به مدت تقریباً ۴۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد و آماده شود سپس برنج را داخل ظرف مناسب بریزید، بعد روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ و خلال پسته تزئین کنید.

مرحله ۱۹: تزئین خورش مرغ و قیسی و سرو آن

سپس خورش مرغ و قیسی را داخل ظرف مناسب دیگری بریزید، با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه آن را تزئین کنید بعد از آن این غذای خوش طعم و پرطرفدار را همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.