طرز تهیه ته انداز ماهی

طرز تهیه ته انداز ماهی

ته انداز ماهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، ته اندازه ماهی را می‌توانید با انواع ماهی‌ها درست کنید اما بهتر است که برای آماده کردن این غذای پرطرفدار از ماهی‌های بدون استخوان استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه ته انداز ماهی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
ماهی شیر یا ماهی بدون استخوانبه مقدار کافی
زردچوبه و پاپریکابه مقدار لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری از هر کدام
پودر تخم گشنیز و پودر لیمو عمانی رنگ روشننصف قاشق مربا خوری از هر کدام
پولبیبربه مقدار لازم
روغن زیتونبه مقدار کافی
مواد مورد نیاز برای حشومیزان مواد
پیاز خرد شده۲ عدد
سیر له شده۳ تا ۴ حبه
گوجه فرنگی۳ تا ۴ عدد
فلفل سبز تند۱ تا ۲ عدد
گشنیز۲ تا ۳ پیمانه
شوید ( اختیاری)به مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
ادویه میکس بریانی ماهی هندیبه مقدار کافی
عصاره تمر هندیبه مقدار لازم
نعناع و ریحان و شوید تازهبه مقدار لازم

طرز تهیه ته انداز ماهی

مرحله ۱: برش زدن ماهی‌ها و چیدن داخل سینی

ابتدا ماهی‌ها را برش بزنید داخل یک سینی بچینید بهتر است که از ماهی‌های بدون تیغ یا ماهی که تیغ کمتری دارد استفاده کنید، ماهی شیر گزینه مناسبی برای درست کردن این غذای خوش طعم است، که باید آن را در اندازه‌های مناسب و دلخواه برش بزنید‌.

مرحله ۲: ریختن ادویه‌ها روی ماهی‌ها برای طعم دار کردن ماهی

بعد ادویه‌های ماهی را که شامل زردچوبه، پاپریکا، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، پودر لیمو عمانی رنگ روشن و پولبیبر است به مقدار دلخواه و با توجه به سلیقه خودتان روی برش‌های ماهی بریزید، خوب پخش کنید تا همه قسمت‌های ماهی را بپوشاند.

مرحله ۳: اضافه کردن روغن زیتون به ماهی‌ها

سپس مقداری روغن زیتون روی ماهی‌ها بریزید، با دست ادویه‌ها و روغن زیتون را روی ماهی‌ها ماساژ دهید تا کاملا مخلوط آن‌ها به خورد برش‌های ماهی‌ها بروند، بوی زهم آن‌ها را بگیرند، مقدار و نوع ادویه‌ها را می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان تغییر دهید.

مرحله ۴: استراحت ماهی‌ها در یخچال

بعد ظرف ماهی‌ها را در یخچال قرار دهید تا به مدت نیم ساعت استراحت کنند و کاملا طعم‌دار شوند، وقتی که ماهی‌ها مزه‌دار شدن ماهی‌ها را از یخچال بیرون بیاورید در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۵: سرخ کردن یک طرف ماهی‌ها

سپس ماهی‌ها را داخل تابه بچینید، با روغن داغ سرخ کنید دقت کنید فقط یک طرف ماهی‌ها سرخ شوند، وقتی که یک طرف ماهی سرخ و طلایی رنگ شد آن را از داخل تابه خارج کنید در ظرف دیگری قرار دهید تا روغن اضافی ماهی از آن خارج شود.

مرحله ۶: خرد کردن و تفت دادن پیازها

سپس یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید در همان تابه‌ای که ماهی‌ها را سرخ کردید بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا پیازها تفت داده شوند، پیازها باید بعد از تفت دادن سبک و شیشه‌ای شوند و بافت آن‌ها کمی نرم شود.

مرحله۷: اصافه کردن سیر و ادویه‌ها به مواد داخل تابه

بعد چند حبه سیر را پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید به پیازها اضافه کنید، همراه با آن‌ها تفت دهید تا عطر سیر در مواد پخش شود، سپس ادویه‌ها را که شامل زردچوبه و ادویه میکس بریانی ماهی هندی است در تابه بریزید، تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود.

مرحله ۸: اضافه کردن و تفت دادن گوجه‌های خرد شده

وقتی عطر ادویه‌ها پخش شد سپس گوجه‌ها را که از قبل شسته‌اید، در اندازه‌های خیلی کوچک خرد کنید، یا گوجه‌ را با رنده درشت رنده کنید، بعد از آن گوجه‌های خرد یا رنده شده را داخل تابه بریزید، همراه با بقیه مواد خوب تفت دهید تا آب گوجه‌ها کشیده شود و به روغن بیفتند.

مرحله ۹: خرد کردن و اضافه کردن و تفت دادن فلفل سبز تند و گشنیز

سپس مقداری فلفل سبز تند را که از قبل شسته‌اید را در اندازه‌های خیلی کوچک خرد کنید، داخل تابه بریزید، تفت دهید تا عطر و طعم فلفل به خورد مواد برود بعد از آن گشنیز‌ها را که از قبل شسته‌اید و آب اضافی آن‌ها رفته است و خشک شده‌اند، خیلی ریز خرد کنید.

مرحله ۱۰: اضافه کردن گشنیزهای خرد شده و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن گشنیزهای خرد شده را در تابه بریزید، با بقیه مواد تفت دهید تا بوی خامی گشنیز از بین برود و عطر گشنیز‌ها در مواد پخش شود، بعد از آن مقداری آب روی مواد بریزید، هم بزنید و با همه مواد مخلوط کنید، اجازه دهید تا آب بجوشد و تبخیر شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن تمر هندی و تفت دادن آن

بعد از آن عصاره تمر هندی را به مخلوط مواد به عنوان چاشنی اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کمی تفت داده شود، تمر هندی باید کاملا به خورد مواد برود سپس مقداری نمک روی مواد بریزید، نمک را کمی تفت دهید تا همه مواد با هم خوب مخلوط شوند.

مرحله ۱۲: تست کردن و اضافه کردن نمک به مواد

سپس میزان نمک مواد را تست کنید، کمی از آن را بچشید اگر مقدار نمک کم بود، کمی نمک به مواد اضافه کنید، بعد از این که همه مواد خوب با هم مخلوط شدند تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید، در این فاصله برنج را برای پختن و دم انداختن آبکش کنید.

مرحله ۱۳: جوشاندن آب و ریختن برنج‌ها در آب جوش

در یک قابلمه مقداری آب بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند سپس برنج‌ها را که از شب قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید در قابلمه آب جوش بریزید مقداری روغن به آن اضافه کنید کمی هم نمک روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۱۴: جوشاندن و آبکش کردن برنج‌ها

سپس اجازه دهید تا برنج‌ها در آب جوش به مدت تقریباً ۶ تا ۷ دقیقه بجوشند، بافت آن‌ها کمی نرم شود و به حالت نیم پز در بیاید سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید، برنج‌ها را آبکش کنید بعد در سبد بریزید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۱۵: چیدن ماهی‌ها کف قالمه و ریختن برنج روی آن‌ها

بعد از آن در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و ماهی‌های سرخ شده را از طرفی که سرخ نکرده‌اید داخل قابلمه بچینید تا کاملاً کف قابلمه را بپوشاند بعد مقداری برنج را روی ماهی‌ها بریزید تا جاهای خالی را پر کند و سطح ماهی‌ها را هم کاملا بپوشاند.

مرحله ۱۶: ریختن مواد حشو روی برنج‌ها

بعد از آن مواد حشو را که آماده کرده‌اید روی برنج‌ها بریزید و پخش کنید تا به شکل یک لایه در قابلمه قرار بگیرد، سپس مابقی برنج را روی مواد حشو بریزید، بعد از آن در قابلمه را ببندید و بگذارید تا برنج به مدت یک ساعت خوب بپزد و دم بکشد.

مرحله ۱۷: بیرون آوردن برنج به شکل قالبی و قرار دادن در ظرف دیگری

بعد از این که برنج پخته و آماده شد قابلمه را از روی حرارت بردارید، در قابلمه را باز کنید، قابلمه را در ظرف دیگری برگردانید تا برنج به شکل قالبی و کامل از قابلمه خارج شود، قابلمه را به آرامی تکان دهید تا برنج به شکل قالبی در ظرف قرار بگیرد.

مرحله ۱۸: تزئین کردن ته انداز ماهی

سپس ته انداز ماهی را با چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، برای تزئین ته انداز ماهی به سلیقه خودتان عمل کنید بعد از آن ته اندازه ماهی را به عنوان یک غذای خوش طعم و مجلسی برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی و انواع دورچین سرو کنید‌.