کشتی که تاریخ ما را با خاطراتی از محله می خوراند: گردشگری روحانی در مناطق دفاع مقدس

مارس 19, 2024 0 نظر 17

سالانه، تعداد زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم از طریق کاروان‌های راهیاننور برای دیدن مناطق جنگی بازمانده از جنگ تحمیلی به جنوب و غرب کشور سفر می‌کنند. امسال هم، هزاران نفر از خارج از کشور نیز به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کردند تا از این گردش معنوی بهره ببرند. برنامه ریزی برای اعزام دانش‌آموزان، دانشجویان، و مردم عمومی به مناطق عملیاتی از سوی بسیج اردوی راهیاننور انجام شد و افراد به مناطق عملیاتی اعزام شدند. همچنین، حدود هزار دانشجوی خارجی نیز به ایران و اردوی راهیاننور اعزام شدند تا از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کنند. اعزام این کاروان‌ها برای تبیین مفاهیم دفاع مقدس و ارائه الگوهای مناسب برای دانشجویان انجام شد. همچنین، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مختلفی برای زائران در این مناطق برگزار شد و حضور خادمان نیز به منظور پر کردن جای شهدای منطقه برگزار شد.

۸:۵۸هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم از طریق کاروان‌های راهیاننور برای دیدن مناطق جنگی بازمانده از جنگ تحمیلی به جنوب و غرب کشور سفرمی‌کنند، امسال هم علاوه بر زائران ایرانی هزاران نفر از خارج از کشور به مناطقعملیاتی دفاع مقدس سفر کردند تا از این گردش معنوی بهره ببرند.
به گزارش ایرنا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان دهنده و متولیاصلی اردوهای سراسری «راهیان نور» است و هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطقمختلف را برای گردشگری معنوی به مناطق عملیاتی اعزام می‌کند.
روح الله محمدحسین‌زاده رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور امسال با صدور حکمیرضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش را به‌ عنوان فرمانده قرارگاه راهیان نوردانش‌آموزی امام حسن عسکری (ع) منصوب کرد و «در راه فتح قله‌ایم» به عنوانشعار سال ۱۴۰۳ راهیان نور انتخاب شد.
اعزام زائران راهیان نور از اول اردیبهشت امسال آغاز و تا ۲۹ اسفند ادامه دارد، بعد ازعید تا ۱۳ فروردین (روز طبیعت) هم زائران می‌توانند با وسایل نقلیه شخصی خود بهمناطق عملیاتی بروند. امسال روزانه به طور میانگین هشت هزار زائر از یادمان شلمچهبازدید کردند.
اعزام ۴۰۰ هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور
برنامه‌ریزی برای اعزام دانش آموزان به مناطق عملیاتی از سوی بسیج اردوی راهیاننور دانش آموزی قرارگاه امام حسن عسگری (ع) انجام شد و مسئولان سپاه پاسداراناستان‌ها با همکاری آموزش و پرورش امور را مدیریت کردند. اعزام دانش آموزان بهاردوی راهیان نور از ابتدای بهمن آغاز و تا ۲۲ اسفند ادامه داشت، براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته ۴۰۰ هزار دانش آموز از سراسر کشور در این اردوها شرکت کردند.

اعزام ۱۵۰ هزار دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور
قرارگاه شهید علم‌الهدی برای اعزام ۱۵۰ هزار دانشجو در قالب اردوی راهیان نور بهمناطق عملیاتی جنوب کشور برنامه‌ریزی کرد و دانشجویان از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند بااتوبوس یا قطار به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند و اردوگاه‌های سپاهپاسداران انقلاب واقع در محدوده استان خوزستان در شهرهای خرمشهر، آبادان،اهواز، سوسنگرد، هویزه، دزفول و اندیمشک پذیرای آنها بودند.
اعزام دانشجویان به اردوی راهیان نور در راستای روایت صادق رزمندگان، جلوگیری ازفراموشی دفاع مقدس و تربیت کادر مومن و انقلابی انجام شد.
کار ویژه‌های فرهنگی در راهیان نور با عنوان «یک شب رزمندگی به سبک دفاعمقدس» در یادمان های، والفجر هشت، شط علی، منطقه عمومی فکه و دارخوین،وِیژه برنامه روایتگری تحت عنوان «با این ستاره ها» هم با حضور حاج حسین یکتا دریادمان شلمچه، حاج محمد احمدیان در یادمان طلائیه و حاج حسین کاجی در یادمانوالفجر هشت و ویژه برنامه های فرهنگی در رابطه با دفاع مقدس برای دانشجویاناجرا شد.
۴۰۰ هزار زائر از یادمان شهدای شلمچه دیدن کردند
۴۰۰ هزار زائر از اردیبهشت امسال تا ۸ اسفند از یادمان شهدای شلمچه دیدن کردند،روزانه به طور میانگین هشت هزار نفر از یادمان شلمچه بازدید می کنند؛ احتمالا اینتعداد تا روزهای آینده به ۱۵ هزار زائر در روز می رسد.
با توجه به اینکه یادمان شهدای شلمچه یک یادمان بین‌المللی است امسال علاوه برزائران ایرانی هزار زائر خارجی از کشورهای عراق، سوریه، چین، افغانستان، پاکستان وهندوستان به این منطقه اعزام شدند.
تردد ۶۰ هزار زائر کربلا از مرز شلمچه
همچنین با توجه به همجواری چند یادمان ما با مرزهای عبوری خسروی، یادمان جبههشهید بهشتی در مرز شلمچه، جذابه و قلاویزان در شهر مهران، ۶۰ هزار زائر کربلا در اینمسیر تردد و از این یادمان دیدن می کنند و رشادت‌های رزمندگان یکبار دیگر به نمایشگذاشته می‌شود.
مهم ترین برنامه در یادمان شلمچه مراسم «بله برون» حاج حسین یکتا است که بهصورت روایتگری، انگیزشی و تلنگری توسط وی از ۱۹ بهمن تا ۴ اسفند و ۱۲ تا ۱۹ اسفنداجرا شد.
برنامه های فرهنگی نظیر نماز جماعت، مراسم روایتگری توسط راویان دفاع مقدس،تئاتر خیابانی به صورت روزانه و اجرای سرود توسط گروه های سرود از سراسر کشور ازدیگر برنامه هایی است که در این یادمان برای زائران برگزار شد.

هزار دانشجوی خارجی برای «راهیان نور» به ایران می‌آیند
متولیان امر همچنین برای سفر حدود هزار دانشجوی خارجی به ایران و اعزام به اردویراهیان نور برنامه‌ریزی کرده اند، ۵۰ درصد این دانشجویان دختر هستند.
این دانشجویان از کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکای لاتین، آسیای دور و اقیانوسیهبرای دیدن مناطق عملیاتی عازم ایران شدند. اعزام دانشجویان خارجی به ایران از اوایلاسفند آغاز شد و تا ۲۰ اسفند (روز ملی راهیان نور) ادامه داشت، دانشجویان در اردویراهیان نور از یادمان‌های فتح‌المبین، فکه، دهلاویه، معراج شهدا، طلایه، والفجرهشت، کربلای چهار و شلمچه دیدن کردند.
همچنین ۱۲۰ نفر از دانشجویان خارجی از کشورهای ژاپن، افغانستان، لبنان، عراق،مراکش، تاجکستان و اوپا که در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند نیز بهواسطه بسیج دانشجویی اخیرا به اردوی راهیان نور اعزام شدند. کاروان دانشجویانخارجی مقیم ایران از کانال کمیل فتح‌المبین، شهید باقری، هویزه، یادمان شهدایعملیات کربلای پنج در شلمچه دیدن کردند و برخی از دانشجویان تحت عنوان «خادمشهدا» به زائران خدمات ارائه دادند.
اعزام این کاروان ها در راستای گردشگری جنگ و معارف دفاع مقدس راهیان نور انجامشد و راویان مسلط به زبان‌های بین‌المللی در مناطق عملیاتی، فداکاری و ایثار مردمایران در دفاع مقدس و پشتیبانی خانواده های آنها در پشت جبهه را به عنوان الگویعملی پایداری به سیاست‌ها، اهداف نظام و انقلاب برای دانشجویان تبیین کردند.
حضور۳ هزار نفری خادمان در راهیان نور
امسال۳ هزار خادم در راهیان نور حضور یافتند و تمام یادمان‌های دفاع مقدس جنوببه اضافه یادمان شهدای شرهانی استان ایلام تحت پوشش کمیته خادمین قرار گرفت،فلسفه خادمی در این سفر این بود که جای شهیدان خرازی، باکری، همت و حاج قاسمرا پُر کنند.
خطیبان نماز جمعه «راهیان نور» را تبیین کردند/ برگزاری نماز جمعه در یادمانشلمچه
خطیبان نماز جمعه نیز تا پایان سال پیش از نماز، موضوع «راهیان نور» را تبیین کردندتا جوانان و مردم برای سفر به این اماکن مقدس در جنوب و جنوب‌ غرب کشور تشویقشوند.
امسال به یاد «ریحانه سلطانی‌نژاد» کودک شهید شده در حادثه تروریستی کرمان،اتاق کودک با عنوان کاپشن صورتی در منطقه شلمچه راه‌اندازی و برای کودکخانواده‌های زائر مسابقات شعر، سرود و نقاشی برگزار شد.

اعزام ۱۶هزار طلبه به اردوی راهیان نور
امسال ۱۶هزار طلبه نیز به اردوی راهیان نور اعزام شدند، اتوبوسی نبود که بدونروحانی و مبلغ به این سفر معنوی اعزام شود هر کاروان موظف بود یک راوی، مبلغ وخادم به همراه داشته باشد.
متولیان سازمان بسیج، اساتید، طلاب و روحانیون کشور از ابتدای امسال‌ مبلغان خودرا به مناطق عملیاتی در غرب و جنوب کشور اعزام کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها