طرز تهیه مرغ زرشکی

طرز تهیه مرغ زرشکی, طرز تهیه مرغ با زرشک تازه , خورش مرغ با زرشک , مرغ با سس زرشک

مرغ زرشکی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، مرغ زرشکی برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، این غذای خوش طعم و پرطرفدار را می‌توانید خیلی راحت با طعمی متفاوت و متنوع آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه مرغ زرشکی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای مرغ زرشکیمیزان مواد
مرغ۲ تکه
پیاز۱ عدد
زرشک۱ پیمانه
گوجه فرنگی۲ عدد
آب۱۲۵ میلی لیتر یا نصف لیوان
شکر۲ قاشق غذا خوری
حریره سیر۱ قاشق غذا خوری
آلو خشک۵ عدد
رب انار ملس۲ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
زردچوبه و فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پاپریکا و پودر زنجبیل۱ قاشق چای خوری از هر کدام
برنجبه تعداد نفرات
خلال پسته و زرشک تفت داده شده برای تزئین برنجبه مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین مرغ زرشکیبه مقدار لازم
لیمو ترش تازه برش زده شده برای دورچین۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای تزئین۳ تا ۴ عدد
مواد مورد نیاز برای زرشک تفت داده شدهمیزان مواد
زرشک۲ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری
کره۲۵ گرم
شکر۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه مرغ زرشکی

مرحله ۱: خیس کردن زرشک و آلوها در آب

ابتدا زرشک‌ها را داخل یک ظرف بریزید، بعد مقداری آب به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا زرشک‌ها به مدت یک ساعت خوب خیس بخورند و بافت آن‌ها نرم شود، سپس آلوها را هم داخل یک ظرف بریزید مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۲: اصافه کردن زردچوبه به تکه‌های مرغ

اجازه دهید تا آلوها هم به مدت یک ساعت در آب خیس بخورند و بافت آن‌ها نرم شود مقدار آلو بستگی به ذائقه خودتان دارد و می‌توانید مقدار آن را بیشتر یا کمتر بریزید، بعد از آن تکه‌های مرغ را داخل یک ظرف قرار دهید مقداری زردچوبه روی آن‌ها بریزید.

مرحله ۳: قرار دادن تکه‌های مرغ در یخچال و استراحت آن‌ها

بعد زردچوبه را روی مرغ‌ها کاملاً بمالید و ماساژ دهید تا به خورد آن‌ها برود سپس روی ظرف را بپوشانید و مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید تا به مدت یک ساعت بمانند، استراحت کنند و مرغ‌ها مزه‌دار شوند، در این فاصله سس مخصوص غذا را آماده کنید.

مرحله ۴: ریختن زرشک و گوجه و شکر در میکسر

سپس زرشک‌ها را که خوب خیس خورده‌اند، داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید، گوجه‌ها را که پوست بگیرید، سپس گوجه‌های پوست گرفته را داخل مخلوط کن یا میکسر روی زرشک‌ها بریزید بعد مقداری هم شکر به مواد اضافه کنید، مقدار شکر بستگی به ذائقه خودتان دارد.

مرحله ۵: تنظیم مزه ترش و شیرین سس

هرچه مقدار زرشک‌ها بیشتر باشد بهتر است که شکر بیشتری بریزید تا در نهایت طعم سس تشکیل شده ملس شود اما اگر می‌خواهید که طعم سس ترش مزه باشد، باید مقدار زرشک‌ها بیشتر باشد، اگر می‌خواهید که طعم سس شیرین شود باید مقدار شکر بیشتر باشد.

مرحله ۶: اضافه کردن آب و مخلوط کردن همه مواد با هم

بعد از آن مقداری آب روی مواد بریزید مخلوط کن یا میکسر را روشن کنید، همه مواد را خوب با هم مخلوط و میکس کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود، عطر همه مواد خوب با هم مخلوط شوند و سس به غلظت مناسب برسد بعد از آن سس را داخل ظرف دیگری بریزید.

مرحله ۷: سرخ کردن تکه‌های مرغ در روعن داغ

بعد از آن مرغ‌ها را که خوب مزه‌دار شده‌اند، از داخل یخچال بیرون بیاورید، در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس تکه‌های مرغ را در تابه قرار دهید و با روغن داغ کاملا سرخ کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

مرحله ۸: برگرداندن تکه‌های مرغ و سرخ کردن همه قسمت‌های آن‌ها

وقتی یک طرف مرغ‌ها سرخ و طلایی رنگ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم طلایی شود، هر طرف تکه‌های مرغ را به اندازه ۵ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، بافت آن‌ها کمی نرم شود، سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۹: دم کردن زعفران

بعد مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه خودتان دارد، هرچه مقدار زعفران بیشتر باشد در نهایت عطر، طعم و رنگ غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۱۰: خرد کردن و تفت دادن پیازهای خرد شده

سپس یک پیاز را پوست بگیرید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید، در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بافت پیازها باید کاملا نرم شود.

مرحله ۱۱: اصافه کردن سیر خرد شده و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن چند حبه سیر را پوست بگیرید، سیرها را با رنده ریز رنده کنید، به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر پخش شود در هنگام تفت دادن سیرها مدام آن‌ها را هم بزنید تا نسوزند، تقریبا به اندازه یک دقیقه سیرها را تفت بدهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

مرحله ۱۲: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا و پودر زنجبیل است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان در تابه بریزید، با پیاز و سیرها تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملاً به خورد مواد برود، با سلیقه خودتان می‌توانید از ادویه دلخواه استفاده کنید.

مرحله ۱۳: اصافه کردن سس و رب انار به مخلوط مواد

بعد از آن سس را که از قبل آماده کرده‌اید روی مواد داخل تابه بریزید، با همه مواد خوب مخلوط کنید سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری رب انار به مواد اضافه کنید، خوب با هم ترکیب کنید می‌توانید از رب انار ترش، شیرین و یا ملس استفاده کنید.

مرحله ۱۴: قرار دادن مرغ‌ها در ظرف و اضافه کردن آلو و زعفران به آن‌ها

سپس مرغ‌های سرخ شده را داخل ظرف قرار دهید بعد از آن آلوها را هم که خوب خیس خورده‌اند داخل قابلمه بریزید، سپس مقداری زعفران دم کرده غلیظ روی مواد بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، طوری که رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود.

مرحله ۱۵: ذوب کردن کره در تابه و ریختن زرشک در آن

بعد از آن در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت یک ساعت خوب بپزند و آماده شوند، در این فاصله مقداری کره را داخل یک تابه بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و داغ شود، سپس مقداری زرشک را در تابه بریزید.

مرحله ۱۶: تفت دادن زرشک و شکر با کره دوب شده

زرشک‌ها را با کره تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند، عطر و طعم کره کاملاً به خورد آن‌ها برود اگر می‌خواهید که طعم زرشک ملس شود مقداری شکر به آن اضافه کنید، سپس همراه با کره و زرشک تفت دهید تا شکر حل شود و به خورد زرشک‌ها برود.

مرحله ۱۷: اضافه کردن زعفران دم کرده به مواد و مخلوط کردن با هم

سپس مقداری زعفران دم کرده را هم به مواد اضافه کنید، هم بزنید، خوب با هم مخلوط کنید، همه مواد را با هم تقریباً به مدت دو دقیقه تفت دهید تا رنگ، طعم و عطر زعفران کاملاً به خورد زرشک‌ها برود و آماده شوند بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۸: ریختن برنج در ظرف مناسب و تزئین آن

بعد از آن برنج را که همزمان با پخت مرغ‌ها آماده کرده‌اید و خوب دم کشیده است، داخل ظرف مناسب بریزید بعد مقداری برنج سفید داخل یک ظرف بریزید کمی از زرشک‌های تفت داده شده را هم به آن اضافه کنید، با هم مخلوط کنید و برای تزئین روی برنج استفاده کنید.

مرحله ۱۹: تزئین کردن مرغ زرشکی

برای تزئین روی برنج می‌توانید از مقداری خلال پسته هم استفاده کنید بعد از آن تکه‌های مرغ را داخل یک ظرف مناسب سرو قرار دهید، با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه آنها را تزئین کنید همچنین در کنار ظرف می‌توانید چند فلفل سبز شیرین هم بچینید.

مرحله ۲۰: چیدن دورچین مناسب در اظراف ظرف مرغ زرشکی

سپس یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید چند برش از آن را داخل ظرف مرغ‌ به عنوان دورچین قرار دهید، بعد از آن آب مرغ را داخل یک ظرف در شکل و اندازه مناسب بریزید، آلوهای داخل خورش را هم به آن اضافه کنید.

مرحله ۲۱: سرو کردن مرغ زرشکی

بعد مقداری از زرشک تفت داده شده را هم روی آب مرغ بریزید و آن را تزئین کنید، سپس مرغ زرشکی را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، سالاد، ترشی انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.