طرز تهیه پیتزا لقمه ای

طرز تهیه پیتزا لقمه ای, طرز تهیه پیتزا لقمه ای با نان ساندویچی , طرز تهیه پیتزا لقمه ای با نان لواش , طرز تهیه پیتزا لقمه ای با خمیر جادویی , طرز تهیه پیتزا لقمه ای بدون فر

پیتزا لقمه‌ای یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود و طعمی فوق‌العاده دارد، این نوع پیتزا که طرفداران زیادی دارد، برای پذیرایی و مهمانی‌ها به عنوان یک فینگر فود یا یک پیش غذای شیک بسیار مناسب است و به وش‌های مختلف درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیتزا لقمه ای در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیاز  برای قسمت میانیمیزان مواد
خمیر هزار لا۱ بسته
پنیر پیتزابه مقدار لازم
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
حریره سیر۱ قاشق چای خوری
سس فلفل تند۱ قاشق چای خوری
فلفل دلمه قرمزنصف ۱ عدد
ریحان خرد شده۳ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
سیاه دانهبه مقدار لازم
نمک و جوز هندی۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر سیر و پودر پیاز۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پاپریکا۱ قاشق چای خوری از هر کدام
مواد مورد نیاز برای سسمیزان مواد
سس کچاپ۲ قاشق غذا خوری
سس خردل۱ قاشق غذا خوری
سس باربیکیو۱ قاشق چای خوری
آویشن۲/۱ قاشق چای خوری
ریحان تازه برای دورچینبه مقدار دلخواه
سیب زمینی سرخ کرده برای دورچینبه مقدار لازم
لیمو ترش تازه برش زده شده برای دورچین۱ عدد
سس کچاپ یا گوجه فرنگی یا سس چیلی برای تزئین۲ قاشق غذا خوری
پودر آویش برای تزئین۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه پیتزا لقمه ای

مرحله ۱: خرد کردن و تفت دادن پیازها

ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بعد به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود یا روغن داغ شود سپس پیازها را در تابه بریزید و به مدت تقریباً ۵ دقیقه خوب تفت دهید.

مرحله ۲: خرد کردن و تفت دادن سیر خرد شده

وقتی که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند و کره کاملاً به خورد آن‌ها رفت، سپس چند حبه سیر را که از قبل پوست گرفته‌اید و با رنده ریز رنده کرده‌اید در تابه بریزید، سیرهای خرد شده را با پیازها تفت دهید تا عطر سیر پخش شود و خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس مقداری نمک در تابه بریزید، با پیازها و سیرها تفت دهید بعد از آن ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا و جوز هندی است به مقدار دلخواه و با سلیقه خودتان به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۴: اصافه کردن گوشت چرخ کرده و تفت دادن آن

بعد از این که عطر ادویه‌ها پخش شد، گوشت چرخ کرده را به مواد داخل تابه اضافه کنید، خوب تفت دهید تا رنگ گوشت را تغییر کند و همه قسمت‌های گوشت چرخ کرده به یک اندازه تفت داده شود در حین تفت دادن مدام آن را هم بزنید تا نسوزد و با همه مواد خوب مخلوط شود.

مرحله ۵: اضافه کردن سس فلفل قرمز به مواد داخل تابه و تفت دادن آن

بعد از این که تقریباً ۲ دقیقه گوشت چرخ کرده را با پیاز و سیر تفت دادید سپس مقداری سس فلفل قرمز در تابه بریزید، سس را با بقیه مواد مخلوط کنید و کمی تفت دهید تا عطر و طعم فلفل قرمز کاملاً به خورد گوشت‌ها برود، سس فلفل را کم کم اضافه کنید که خیلی تند نشود.

مرحله ۶: خرد کردن فلفل دلمه و تفت دادن در تابه

با توجه این که سس فلفل، تند است استفاده از آن بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید آن را کم و زیاد کنید بعد از آن فلفل دلمه قرمز را که از قبل تمیز شسته‌اید و دانه‌های آن را جدا کردید به شکل نگینی و ریز خرد کنید، در تابه بریزید و با بقیه مواد تفت دهید.

مرحله ۷: تفت دادن و مخلوط کردن همه مواد با هم

همه مواد را با هم تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا عطر فلفل دلمه پخش شود، عطر و طعم همه مواد باید کاملاً به خورد هم برود بعد از این زمان تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۸: مخلوط کردن سس خردل، کچاپ و باربیکیو

سپس برای درست کردن سس این غذا مقداری سس کچاپ را داخل یک ظرف بریزید، بعد سس خردل به آن اضافه کنید، با چنگال خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، سپس مقداری سس باربیکیو با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان روی ترکیب سس‌ها بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن پودر آویشن به ترکیب سس‌ها

بعد از آن با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری پودر آویشن به ترکیب سس‌ها اضافه کنید، آویشن را با آن‌ها ترکیب کنید تا عطر آویشن پخش شود استفاده از سس‌های مختلف برای درست کردن این سس مخصوص کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر بریزید.

مرحله ۱۰: باز کردن خمیر هزارلا روی یک سطح صاف

بعد از آن خمیر هزارلا را که از دو ساعت پیش از داخل فریزر بیرون آورده‌اید و در دمای محیط قرار داده‌اید تا یخ آن باز شود از داخل بسته بیرون بیاورید، سپس روی یک سطح صاف خمیر را پهن کنید، بعد هم با وردنه آن را کاملا صاف و پهن کنید.

مرحله ۱۱: ریختن سس مخصوص روی خمیر و اضافه کردن پنیر پیتزا به خمیر

بعد مقداری از سس مخصوص را روی خمیر بریزید با فرچه روی سطح خمیر پخش کنید تا کاملاً سطح آن با سس پوشانده شود، مقدار استفاده از سس بستگی به سلیقه خودتان دارد سپس مقداری پنیر پیتزا را روی خمیر بریزید و پخش کنید تا پنیر پیتزا کاملا سطح خمیر را بپوشاند.

مرحله ۱۲: اضافه کردن ریحان خرد شده روی خمیر

پس مقداری سبزی ریحان را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند در اندازه‌های کوچک و ریز خرد کنید، بعد ریحان خرد شده را روی سطح خمیر بریزید و پخش کنید با توجه به این که ریحان عطری فوق العاده دارد در نهایت روی طعم پیتزا تاثیر زیادی می‌گذارد.

مرحله ۱۳: اضافه کردن مواد گوشتی و پنیر پیتزا به خمیر

سپس مخلوط مواد گوشتی را روی خمیر بریزید و پخش کنید تا کاملاً سطح خمیر با مواد گوشتی پر شود، دوباره مقداری پنیر پیتزا روی مواد گوشتی بریزید و پخش کنید مقدار پنیر پیتزا بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، اما بهتر است به اندازه‌ای باشد که کاملا مواد گوشتی را بپوشاند.

مرحله ۱۴: رول کردن خمیر و محکم کردن آن

توجه کنید هرچه مقدار پنیر پیتزا بیشتر باشد در نهایت پیتزا لقمه‌ای کش‌دارتر و خوش طعم‌تر می‌شود، بعد از این که پنیر پیتزا را کاملاً روی سطح خمیر پخش کردید خمیر را رول کنید و لبه‌های خمیر را با فشار انگشت محکم به هم بچسبانید و سفت کنید.

مرحله ۱۵: برش دادن خمیر رول شده و قرار دادن کاغذ روغنی در قالب

بعد از آن خمیر رول شده را با یک چاقوی تیز در اندازه‌هایی به فاصله تقریباً دو انگشت از هم برش بزنید، سپس داخل سینی فر یا قالب مخصوص کاغذ روغنی قرار دهید، بعد هم کاغذ روغنی را با مقداری روغن مایع چرب کنید تا پیتزاها بعد از پخت به آن نچسبند.

مرحله ۱۶: چیدن برش‌های پیتزا در قالب و هم زدن زرده تخم مرغ

سپس برش‌های پیتزا را به شکل خوابیده، داخل سینی با فاصله از هم قرار دهید بعد با انگشت دست به آرامی روی آن‌ها فشار دهید و آن‌ها را پهن کنید سپس یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج و یکدست شود.

مرحله ۱۷: رومال کردن پیتزاها با زرده تخم مرغ و ریختن سیاه دانه روی آن

سپس با یک فرچه روی پیتزاها را زرده تخم مرغ بمالید و آن‌ها را رومال کنید طوری که سطح پیتزاها کاملاً با زرده تخم مرغ پوشانده شود، بعد مقداری سیاهدانه روی پیتزاها بریزید و پخش کنید، مقدار سیاه‌دانه بستگی به سلیقه خودتان دارد، می‌توانید از آن استفاده نکنید.

مرحله ۱۸: قرار دادن سینی در فر و تنظیم دمای آن

بعد از آن سینی را داخل فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است، قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا پیتزاها به مدت ۳۵ دقیقه در فر بپزند و سطح آن‌ها کاملاً طلایی رنگ شود، مواد داخل پیتزاها باید خوب بپزد.

مرحله ۱۹: قرار دادن پیتزاهای لقمه‌ای داخل هواپز

توجه کنید پیتزاهای لقمه‌ای را در داخل هواپز هم می‌توانید بپزید و آماده کنید به این ترتیب که داخل ظرف هواپز کاغذ روغنی قرار دهید سطح کاغذ روغنی را با روغن مایع کاملا چرب کنید سپس پیتزاهای لقمه را داخل ظرف هواپز با فاصله از هم بچینید.

مرحله ۲۰: تنظیم دمای هواپز و پختن پیتزاها

سپس با دست کمی سطح پیتزاها را فشار دهید و پهن کنید، بعد روی آن‌ها را با زرده تخم مرغ رومال کنید، مقداری هم سیاه دانه روی آن‌ها بپاشید و ظرف را داخل هواپز که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای هوا‌پز را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۲۱: بیرون آوردن پیتزاهای پخته شده از داخل هواپز

اجازه دهید تا پیتزاهای لقمه‌ای به مدت ۲۰ دقیقه در هواپز بپزند و آماده شوند، وقتی خوب پختند آن‌ها را از دستگاه بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن‌ها کم شود سپس به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۲۲: چیدن پیزا لقمه‌ای داخل ظرف و تزئین آن

بعد از این که تعدادی پیتزای لقمه‌ای را داخل ظرف مناسب چیدید، سپس مقداری ریحان را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید در اطراف ظرف به عنوان دورچین قرار دهید بعد مقداری سیب زمینی سرخ کرده را هم در کنار ظرف سرو غذا بریزید و تزئین کنید.

مرحله ۲۳: تزئین کردن پیتزا و ظرف سرو آن

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری سس کچاپ یا گوجه فرنگی یا سس چیلی روی پیتزاها بریزید با کمی پودر آویشن آن‌ها را تزئین کنید، بعد یک لیمو ترش تازه را هم تمیز بشورید و به شکل ورقه‌ای برش بزنید، سپس آن‌ها را در کنار پیتزاها قرار دهید. در آخر پیتزای لقمه‌ای را به عنوان یک فینگر فود یا پیش غذای سریع، خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.