مقایسه جذاب بین اندروید ۱۴ و آی او اس ۱۷؛ کدام بهتر عمل می‌کند؟

ژانویه 24, 2024 0 نظر 35

تکنولوژی اندروید ۱۴ و آی او اس ۱۷ دو سیستم عامل محبوب هستند که برای تلفن‌های هوشمند ارائه شده‌اند. هر دو سیستم عامل دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند که کاربران باید آن‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهند.

با انتشار نسخه جدید اندروید ۱۴ و آی او اس ۱۷، مقایسه بین دو سیستم عامل به دلیل تفاوت‌های بزرگی که دارند، مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی، اندروید ۱۴ به دلیل امکانات گسترده‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر خود، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از سوی دیگر، آی او اس ۱۷ به دلیل عملکرد پایدار و امنیت بالا مورد توجه بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

اصولاً انتخاب بین اندروید ۱۴ و آی او اس ۱۷، بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی کاربر دارد. اگر کاربر نیاز به امکانات گسترده و انعطاف‌پذیری دارد، انتخاب اندروید ۱۴ مناسب‌تر است، در حالی که اگر کاربر به دنبال عملکرد پایدار و امنیت بالا است، آی او اس ۱۷ بهترین گزینه خواهد بود. اما باید توجه داشت که هر کدام از این سیستم عامل‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد تا انتخاب مناسبی انجام شود.

آی او اس ۱۷ و اندروید ۱۴ آخرین نسخه‌ها از سیستم عامل‌های نرم افزاری محبوب در دنیا هستند. این دو چه تفاوتی دارند و کدام را باید انتخاب کنیم؟


عرصه رقابت موبایلی بار دیگر با انتشار دو نسخه از تازه‌ترین سیستم عامل‌های محبوب اندروید ۱۴ و آی او اس ۱۷ حسابی گرم شده است. اعلام برنده نهایی نیازمند بررسی دقیق و ریز بینانه است؛ چرا که هر نسخه از به روز رسانی آی او اس بهبودها و البته کاستی‌هایی به همراه دارد.

اندروید ۱۴ در مقابل آی او اس ۱۷

در این مقایسه قرار نیست تنها یک سیستم عامل برنده شود و دیگری بازنده مطلق و مساوی صفر باشد؛ بلکه باید با بررسی دقیق هرکدام انتخاب کنید که چه نرم افزاری برای گوشی هوشمندتان بهتر است. پس با گجت‌نیوز در ادامه مطلب همراه شوید.

رابط کاربری و سفارشی سازی

گوشی خود را مانند بوم نقاشی در نظر بگیرید. اندروید ۱۴ پالت چششویری از تم‌ها، فونت‌ها و آیکون‌های گوناگون را ارائه می‌دهد تا بتوانید قالب شخصی خودتان را بسازید و رنگ آمیزی کنید. Material You 3 جادوی خود را حسابی پیراسته و رنگ‌ها و جزئیات را به شکل پویا با تصویر پس زمینه هشوام می‌سازد تا تجربه‌ای منسجم برای کاربر ایجاد شود. برای مثال زمانی که تصویر غروب آفتاب در ساحل را برای پس زمینه انتخاب می‌کنید، تم خودش را با آن هماهنگ کرده و قالب رنگی آتشین می‌گیرد.

آی او اس 17 یا اندروید 14

از طرف دیگر سیستم عامل آی او اس ۱۷ گالری دست‌چین شده‌ای از تم‌های طراحی شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد که شبیه امکان انتخاب قاب عکسی مناسب برای اثر هنری شما است. شاید نتوانید خودتان قلم بردارید و رنگ آمیزی کنید، اما این انتخاب‌های از پیش طراحی و دست‌چین شده واقعاً شیک و پرداخت شده هستند. این قابلیت را مانند یک نمایشگر موزه مینیمالیستی نگاه کنید که می‌خواهد اپلیکیشن‌ها و تصاویر مورد علاقه‌تان را نشان دهد.

عملکرد و اکوسیستم

این دو سیستم عامل از نظر عملکردی بسیار نزدیک هستند و مانند دو دونده سرعتی با فاصله ناچیز رقابت می‌کنند. بدین ترتیب انیمیشن و واکنش گرایی اپلیکیشن‌ها با سرعتی بالا اجرا می‌شود. اندروید در بخش پردازش قدرت خام جلوتر حرکت می‌کند که مانند گوشی گوگل پیکسل ۸ پرو و مخصوصاً به لطف چیپست‌های بهینه سازی شده تحقق یافته است. از آن طرف هم آی او اس با یکپارچگی اپلیکیشن در میان اکوسیستم کنترل شده خودش جلو می‌رود. اندروید را مانند یک بازار آزاد و شلوغ تصور کنید که فروشندگان گوناگونی در آن مشغول هستند؛ در حالی که سیستم عامل آی او اس یک فروشگاه اپل شیک افتتاح کرده و همه چیز در آن سر جای خودش قرار گرفته است.

امنیت و حریم شخصی

حریم شخصی دیگر کالای لوکسی نیست؛ بلکه ضرورت زندگی امروز است. اندروید ۱۴ با ارائه Privacy Dashboard امنیت اطلاعات خودش را ارتقا بخشیده که کاربر را قادر می‌سازد به راحتی اجازه‌های هر اپلیکیشن را مدیریت کند. این قابلیت شبیه نقشه‌ای با جزئیات دقیق به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد چه کسانی به قلمرو پادشاهی شما دسترسی دارند. حالا شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه کسانی در قلمرو شما بمانند یا بروند. قابلیت مشابه آن در آی او اس ۱۷، Lockdown Mode یا وضعیت قرنطینه نام دارد که مانند دژ مستحکمی برای خبرنگاران و فعالان حوزه‌های حساس مواجه با خطرهای سازمان یافته می‌تواند مفید واقع شود. ویژگی مذکور درست مثل کشیدن حصار الکتریکی اطراف داده‌های حساس عمل می‌کند.

قابلیت‌ها و شبکه‌های ارتباطی

اندروید ۱۴ به راستی قهرمان عرصه مالتی تسکینگ و پیوستگی میان دستگاهی است. فقط تصور کنید که می‌توانید نسخه شبیه ساز از هر اپلیکیشن داشته باشید و حساب‌های کاربری متعدد روی آن‌ها فعال کنید. همچنین در این اکوسیستم می‌توانید گوشی خود را زمین بگذارید و ادامه فعالیت را روی تبلت هشوام شده با آن از سر بگیرید. این ویژگی بیشتر شبیه به آفتاب پرست دیجیتالی است که خودش را به رنگ هر فعالیتی که انجام می‌دهید درمی‌آورد. آی او اس ۱۷ در قابلیت دسترسی و ارتباطی به خوبی می‌درخشد. Live Captions برای همه محتواهای صوتی و تصویری مانند چراغ راهنما برای کاربرانی عمل می‌کند که به مشکلات شنیداری مبتلا هستند. همچنین تکنولوژی‌های کمکی تقویت یافته‌ای مانند Voice Control 2.0 می‌توانند برای همه کاربران مفید باشند. این امکان مانند یک مترجم جهانی است که هر نوع گپ ارتباطی را مرتفع می‌سازد.

در گجت‌نیوز بخوانید: مهاجرت از گوشی‌ های اندرویدی به آیفون دردناک است!

آی او اس 17 یا اندروید 14آی او اس 17 یا اندروید 14

مزایا و معایب منحصر به فرد

اندروید ۱۴

  • نقاط قوت: نیروگاه سفارشی سازی، اکوسیستم باز، استاد مالتی تسکینگ، گوناگونی نرم افزاری و سخت افزاری.
  • نقاط ضعف: چند پارگی میان دستگاه‌ها، نگرانی‌ها درباره امنیت فروشگاه اپلیکیشنی، زائد افزارهای از پیش نصب شده.

آی او اس ۱۷

  • نقاط قوت: اکوسیستم یکپارچه و هماهنگ، امنیت و حریم شخصی بسیار قدرتمند، بازار اپلیکیشنی دست‌چین شده، قهرمان امکانات دسترسی.
  • نقاط ضعف: مشکلات در سفارشی سازی، محدودیت‌های Walled-garden، قیمت بالاتر برای دستگاه‌های هوشمند مرتبط.

آن سوی عرصه رقابت

برنده این رقابت اندروید یا آی او اس نیست؛ بلکه شما هستید! شما هستید که باید سیستم عامل متناسب با سبک زندگی دیجیتالی، دستگاه هوشمند و ارزش‌های شخصی خود را انتخاب کنید. اگر کنترل دقیق و انعطاف پذیری نرم افزار برایتان ارزش دارد، اندروید انتخاب مناسب‌تری است. اگر یکپارچگی کامل و تجربه پرداخت شده را می‌پسندید، آی او اس منتظر شماست. یادتان باشد که هیچ اشکالی ندارد از این سیستم عامل به دیگری اسباب کشی کنید؛ تکنولوژی باید در خدمت شما باشد نه برعکس!

حالا نفس عمیق بکشید، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را بار دیگر بررسی کنید و یکی از دو سیستم عامل اندروید ۱۴ یا آی او اس ۱۷ را برگزینید. دنیای واقعی موبایل فرای نمایشگر گوشی هوشمند منتظر شماست.

آی او اس 17 یا اندروید 14آی او اس 17 یا اندروید 14

آی او اس ۱۷ یا اندروید ۱۴: کدام را انتخاب کنیم؟

با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در مقایسه این دو سیستم عامل محبوب بپردازیم. بدین ترتیب شما هم اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید و می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: اپل در iOS 17 یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید را کپی می‌کند

آی او اس ۱۷

رابط کاربری و طراحی ظاهری:

  • آی او اس مخصوصاً به خاطر رابط کاربری مرتب، تمیز و کاربر دوستانه‌اش شهرت پیدا کرده.
  • یکپارچگی عناصر طراحی در میان اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های سیستمی.

بازار اپلیکیشن:

  • بازار اپلیکیشن اپل (Apple App Store) از طرف سازنده منظم و انتخاب شده و هر اپلیکیشن پیش از انتشار روند دقیق و سخت‌گیرانه‌ای را برای بررسی طی می‌کند.
  • برخی اپلیکیشن‌ها محدود به آی او اس هستند یا شاید ابتدا برای دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل بهینه سازی شوند.

امنیت و حریم شخصی:

  • اپل بسیار بر حفظ حریم شخصی کاربران تأکید دارد و به همین خاطر قابلیت‌های مفیدی مانند App Tracking Transparency را معرفی کرده است.
  • انتشار به روز رسانی‌های امنیتی به طور منظم و اکوسیستم اپلیکیشنی کنترل شده به منظور حفظ محیط کاملاً امن.

یکپارچه سازی با سایر دستگاه‌های اپل:

  • هشوامی بی نظیر با سایر دستگاه‌های کمپانی اپل شامل مک، آیپد، اپل واچ و اپل تی وی.
  • قابلیت‌هایی مانند Handoff و Continuity تجربه کلی اکوسیستم را بهبود می‌بخشند.

سفارشی سازی:

  • امکان سفارشی سازی محدود در مقایسه با اندروید.
  • Control Center و Widgets دارای برخی امکانات محدود برای سفارشی سازی هستند.

انتشار به روز رسانی:

  • انتشار به روز رسانی‌های نرم افزاری برای همه دستگاه‌های قابل پیش بینی به طور هم زمان.
  • به طور معمول دستگاه‌های آی او اس به روز رسانی نرم افزاری برای سال‌های طولانی دریافت می‌کنند و سازنده به همین روش امکان پشتیبانی بیشتری را فراهم می‌سازد.

اندروید ۱۴

رابط کاربری و طراحی ظاهری:

  • اندروید تجربه قابل سفارشی سازی بهتری ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند بخش‌های زیادی از رابط کاربری را دست‌کاری کنند.
  • تولید کنندگان متفاوتی می‌توانند پوسته‌ها و تم‌های منحصر به فرد را برای نسخه استوک اندروید ارائه دهند.

بازار اپلیکیشنی گوگل:

  • بازار اپلیکیشنی گوگل (Google Play Store) مرجع اصلی برای اپلیکیشن‌های مخصوص سیستم عامل اندرویدی است که امکان انتخاب از میان گزینه‌های نامحدود آن برای کاربران وجود دارد.
  • اپلیکیشن‌ها ممکن است ابتدا برای اندروید منتشر شوند و برخی هم امکان سفارشی سازی بیشتر را در اختیار کاربران قرار دهند.

امنیت و حفظ حریم شخصی:

  • اندروید با به روز رسانی‌های نرم افزاری مداوم و برخی قابلیت‌ها مانند Google Play Protect، در تلاش است تا امنیت دستگاه‌ها را به طور پیوسته افزایش دهد.
  • امکان کنترل بیشتری در زمینه دسترسی هر کدام از اپلیکیشن‌ها به اطلاعات کاربر وجود دارد.

یکپارچگی با خدمات گوگل:

  • هشوامی عمیق با انواع خدمات محبوب کمپانی گوگل مانند جیمیل، گوگل درایو و گوگل فوتوز.
  • Google Assistant از قابلیت‌های هوش مصنوعی و اجرای فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند.

سفارشی سازی:

  • امکان سفارشی سازی در سطح بالا و استفاده از لانچر، ویجت و تم سفارشی.
  • تولید کنندگان مختلف می‌توانند قابلیت‌های بی نظیر و امکانات سفارشی سازی ارائه کنند.

انتشار به روز رسانی:

  • انتشار به روز رسانی نرم افزاری اندروید برای دستگاه‌های این سیستم عامل در بازه زمانی طولانی انجام می‌شود.
  • پشتیبانی نرم افزاری دستگاه‌ها با توجه به سازنده و اپراتور ارتباطی متفاوت خواهد بود.

آی او اس 17 یا اندروید 14آی او اس 17 یا اندروید 14

همچنین بخوانید: اندروید یا iOS، کدامیک کاربران وفادارتری دارند؟

ملاحظاتی درباره هر دو سیستم عامل

اکوسیستم و وفاداری به برند:

  • اگر همین حالا هم در یکی از این اکوسیستم‌های گوگل یا اپل هستید، ماندن در آن می‌تواند وعده هشوامی بهتر را میان دستگاه‌های موجودتان محقق کند.

بودجه و امکان انتخاب دستگاه:

  • دستگاه‌های آی او اس و به خصوص پرچم‌داران گوشی آیفون ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.
  • دستگاه‌های اندرویدی متنوع‌تر هستند و از گوشی بودجه دوستانه تا هر دستگاه پرچم‌دار پیشرفته‌ای را پشتیبانی می‌کنند.

ترجیح کاربر درباره سیستم باز یا بسته:

  • آی او اس سیستم بسته است و تجربه کنترل شده یکدست ارائه می‌کند.
  • اندروید یک سیستم باز است که اجازه سفارشی سازی بیشتری می‌دهد که در نتیجه آن تجربه کاربر تغییر پذیرتر خواهد شد.

به روز رسانی و پشتیبانی طولانی مدت:

  • دستگاه‌های آی او اس معمولاً دوره طولانی‌تر از دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند به روز رسانی نرم افزاری را دریافت کنند.
  • اگر دریافت به روز رسانی سر وقت و پشتیبانی طولانی مدت برای شما اهمیت دارد، به این موضوع دقت کنید.

در آخر، تصمیم شما برای انتخاب اندروید ۱۴ یا آی او اس ۱۷ باید بر اساس نیازها، ترجیحات و اکوسیستمی که با آن راحت هستید گرفته شود. سعی کنید در صورت امکان هر دو این سیستم عامل‌ها را با دستگاه مرتبط در فروشگاه تجربه کنید تا تصمیم درست اتخاذ شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها