فقط یک دقیقه و نیم تا نیمه شب باقی مانده؛ آخرین زمان انسان برای نجات نسل خود چه زمانی است؟

ژانویه 27, 2024 0 نظر 27

تنها یک دقیقه و نیم به نیمه شب باقی مانده؛ انسان چه زمانی نسل خود را منقرض می‌کند؟

همواره انسان‌ها با تأثیرات خود بر محیط زیست و سایر موجودات، به وضوح در توانایی‌های خود در زمان‌های مختلف مواجه بوده‌اند. اما این سوال که آیا انسان‌ها قادر به منقرض کردن نسل خود هستند، امری مورد بحث واقع می‌شود.

از یک سو، تأثیرات فراوان انسان‌ها بر محیط زیست و تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند به شدت به محیط زیست صدمه بزنند و این موضوع می‌تواند منجر به انقراض نسل‌ها و حتی تهدید برای نسل انسانی شود.

از دیدگاه دیگر، انسان‌ها با توانایی‌های تکنولوژیک و علمی خود، می‌توانند به نحوی از این تأثیرات واکنش نشان دهند و اقداماتی را برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از انقراض نسل‌ها انجام دهند.

اگرچه دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا انسان‌ها قادر به منقرض کردن نسل خود هستند یا خیر، اما این موضوع نیازمند توجه و اقدامات فوری برای حفظ محیط زیست و نسل‌های آینده است.

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۶

گروه بولتن دانشمندان اتمی ساعت آخرالزمان را یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند، اما انسان چه زمانی نسل خود را منقرض خواهد کرد؟

گروهی از دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین، رابرت اوپنهایمر و سایر افرادی که در پروژه منهتن (پروژه ساخت اولین بمب اتمی جهان) مشارکت داشتند، در سال ۱۹۴۵ میلادی یک گروه به نام بولتن دانشمندان اتمی را ایجاد کردند. این گروه ساعت آخرالزمان را برای هشدار در خصوص خطر جنگ هسته‌ای در دوران جنگ سرد در نظر گرفته بود، اما اکنون سایر تهدیدهای بزرگ برای زندگی بشر نظیر بیماری‌های همه‌گیر، تغییرات آب و هوایی و پخش اطلاعات جعلی را نیز شامل می‌شود.

دانشمندان گروه بولتن دانشمندان اتمی طی ۷۷ سال اخیر به ناچار ۲۵ بار ساعت آخرالزمان را تغییر دادند. در این ساعت، هرچه عقربه‌ها به نیمه شب نزدیک شود، بشر نیز به پایان زندگی خود نزدیک‌تر خواهد شد. از این رو لازم است تا کشورها با اقدامات خود فاصله با نیمه شب را افزایش دهند و باعث حفظ نسل بشر شوند.

ساعت آخرالزمان: یک دقیقه و نیم به نیمه شب 

یک دقیقه و نیم به نیمه شب

گروه بولتن دانشمندان اتمی در سال ۲۰۲۲ ساعت آخرالزمان را به یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند و برای سال ۲۰۲۳ نیز همانند سال قبل خواهد بود. گفتنی است ساعت آخرالزمان برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ روی ۷ دقیقه به نیم شب تنظیم شده بود و حتی در سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد تا ۱۷ دقیقه مانده به نیم شب هم عقب کشیده شد.

ریچل برانسون، رئیس و مدیر عامل بولتن دانشمندان اتمی عنوان کرد رویدادهای فعلی در جهان نشان می‌دهد جهان به یک فاجعه نزدیک می‌شود. تنش هسته‌ای به دلیل جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و سایر اتفاقاتی که در این سیاره در حال رخ دادن است نیز باعث افزایش این تنش‌ها شده است.

یک دقیقه و نیم به نیمه شبیک دقیقه و نیم به نیمه شب

وی تاکید کرد پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی نیز سوالاتی را در خصوص نحوه کنترل این فناوری پیشرفته مطرح می‌کند که آیا باعث پیشرفت تمدن می‌شود یا نسل بشر را تهدید می‌کند طی سال ۲۰۲۳ کشورهایی دارای سلاح‌های هسته‌ای نیز به جای کنار گذاشتن آن سعی در ارتقا زرادخانه‌های خود دارند. همچنین سیل‌های بزرگ، زلزله، آتش‌سوزی‌ها نیز جان ملیون‌ها انسان را تهدید می‌کند.

الکس گلیزر، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه پرینستون با اشاره به پایان سیستم سنتی کنترل تسلیحات هسته‌ای گفت چین به دنبال افزایش زرادخانه هسته‌ای خود است و هم‌اکنون از ۵۰۰ سلاح اتمی بهره می‌برد. در آمریکا نیز اکنون خبرهایی از افزایش زرادخانه هسته‌ای آمریکا به گوش می‌رسد.

یک دقیقه و نیم به نیمه شبیک دقیقه و نیم به نیمه شب

همچنین روسیه نیز از معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک و معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای خارج شده است. از این رو دانشمندان ساعت آخرالزمان را همانند سال قبل روی یک دقیقه و نیم به نیمه شب تنظیم کردند.

بیشتر بخوانید:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها