معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم‌های مستند ایرانی در پاریس: بهترین های سومین دوره

فوریه 5, 2024 0 نظر 35

در سومین جشنواره فیلم‌های مستند ایرانی در پاریس، فیلم‌های مستند ایرانی به نمایش گذاشته شدند. این جشنواره توسط میشل نول، فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی برگزار شد و بیش از پنجاه فیلم بلند و کوتاه مستند ایرانی به جشنواره رسیده بود. جوایز بهترین فیلم‌های بلند، متوسط و کوتاه به فیلم‌های مختلفی داده شد و مدیریت جشنواره توسط کمیته انتخاب تعداد ۷ اثر از آنها برای مسابقه و تعدادی دیگر برای بخش سینه کلوب ماهانه انتخاب کرد. قبل از شروع جشنواره، چهار نفر کارشناس سینمای ایران برای داوری آثار دعوت شده بودند و این جشنواره به همکاری و کمک بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران برپا شد.علاوه بر نمایش فیلم‌ها، نشست‌های بحث و گفت‌وگو بین کارگردانان و تماشاگران نیز برگزار شد.

۱۵:۰۶در سومین جشنواره فیلم‌های مستند ایرانی در پاریس به مدیریت میشل نول، فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی، سینماگران ایرانی در خشیدند.به گزارش بانی‌فیلم، عصر شنبه شب چهارم فوریه ، مراسم پایانی این جشنواره فیلم‌های مستند ایرانی در سینما انتروپو به کار خود پایان داد و برندگان آن توسط مدیر جشنواره معرفی شدند.جایزه اول فیلم‌های بلند جشنواره به «رویای آب» ساخته محمد واعظی تعلق گرفت. همچنین در این بخش یک دیپلم افتخار به «خانه خاموش» ساخته مشترک فرناز و محمدرضا جورابچیان داده شد.در قسمت فیلم‌های با مدت زمان متوسط، جایزه اصلی به فیلم «خیام در بوشهر» ساخته یاسین محمدی و دیپلم افتخار به «بی بی جان» ساخته مشترک ایمان پاک‌نهاد و نرگس جوداکی اهدا شد.جایزه بهترین فیلم کوتاه به «فرهت» ساخته مطصفی شوقی تعلق گرفت.

جشنواره فیلم‌های مستند ایرانی از سه سال پیش به همت میشل نول، مستندساز فرانسوی آغاز به کار کرد و هر ساله در ماه فوریه در پاریس برگزار می‌شود.امسال بیش از پنجاه فیلم بلند و کوتاه مستند ایرانی به جشنواره رسیده بود که از سوی کمیته انتخاب‌ تعداد ۷ اثر از آنها برای مسابقه و تعدادی دیگر برای بخش سینه کلوب ماهانه انجمن این جشنواره انتخاب شد که به مرور در ماه‌های آینده به نمایش درخواهند آمد.پیش از شروع جشنواره، از سوی مدیر این جشنواره، چهار نفر کارشناس سینمای ایران برای داوری آثار دعوت شده بودند؛ شهلا رستمی، منتقد، محمد حقیقت منتقد و فیلمساز، منیژه حسام‌فر، فیلم‌شناس، ماکسیم جوان، سینمادوست چهارنفر عضو هیات انتخاب بودند.فیلم‌ها از اقصی نقاط ایران به دفتر جشنواره ارسال شده بود، که به شکلی موزاییک ایران را تشکیل می دادند‌. این جشنواره به همکاری و کمک بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران برپا شد.مدیر جشنواره در ابتدای هر سانس با شیفتگی بسیار درباره فرهنگ‌های ایران سخن می‌گفت و کارگردانان حاضر در جشنواره را که به فرانسه آمده بودند، معرفی می‌کرد.بعد نمایش هر فیلم همچنین نشست بحث و گفت‌وگو بین کارگردانان و تماشاگران فرانسوی که خود را بسیار شیفته و کنجکاو به فرهنگ ایران نشان می‌دادند برگزار می‌شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها