وسایل نقلیه شگفت انگیز جنگ جهانی دوم

مارس 20, 2024 0 نظر 76

عجیب ترین وسایل نقلیه جنگ جهانی دوم

در دوران جنگ جهانی دوم، انواع وسایل نقلیه عجیب و غریبی برای انجام عملیات نظامی ساخته شدند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی بودند. از تانک‌های ناوبری شده در آب تا هواپیماهای جنگنده با طراحی‌های نوآورانه، این وسایل نقلیه غول‌پیکر تاریخی و جذابی را رقم زدند.

یکی از عجیب‌ترین وسایل نقلیه جنگی این دوران، تانک‌های ناوبری شده در مناطق آبی بودند. این تانک‌ها به طور عجیبی مجهز به موتورها و پره‌های جهت‌دهنده بودند که آن‌ها را از زیر آب حرکت می‌داد. همچنین، از هواپیماهای جنگنده با نام‌های عجیب و غریب نیز استفاده می‌شد که طراحی‌های خاصی داشتند تا فرصت بهتری برای شناسایی و حمله به دشمن فراهم کنند.

با کمک تکنولوژی و ابداعات خلاقانه، وسایل نقلیه جنگی جهانی دوم نشان از توانایی انسان در ساختار و استفاده از ابزارهای نوین و موثر دارند. این وسایل نه تنها برای تسهیل حمل و نقل سربازان و تجهیزات نظامی استفاده می‌شدند، بلکه نقش مهمی در روند پیروزی یا شکست در جنگ داشتند.

ارسال شده توسط: مبین صادقیان ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۳جنگ جهانی دوم یکی از بازه‌های زمانی است که دنیا تحولی را در زمینه وسایل نقلیه جنگی تجربه کرد. با عجیب‌ ترین این وسایل نقلیه آشنا شوید.جنگ جهانی دوم یکی از دوران‌هایی است که تمام کشورهای درگیر در آن همه توان خود را به کار گرفتند تا با خلاقیت و قدرت مهندسی، ابزارهای مفید و موثری برای ارتش بسازند. وسایل نقلیه نیز از جمله مواردی هستند که در این زمان پیشرفت قابل توجهی کردند که البته بسیاری از طرح‌ها نیز در آن زمان به فراموشی سپرده شدند. طرحی‌هایی نیز بودند که منجر به پیروزی یک ملت شده و همچنان در لیست موفق‌ترین ها قرار دارند. در این مطلب از بخش اخبار نظامی سایت گجت نیوز شما را با عجیب ترین وسایل نقلیه جنگ جهانی دوم که در زمان خود از جدیدترین اختراعات محسوب می‌شدند، آشنا خواهیم کرد.عجیب‌ترین وسایل نقلیه استفاده شده در جنگ جهانی دوماولین وسایل نقلیه نظامی شاید برایتان خنده‌ددار باشد اما آن‌ها در زمان خود می‌توانستند نتیجه یک جنگ را مشخص کنند. وسایل نقلیه نظامی در طول زمان تغییرات بسیاری را تجربه کرده‌اند و عصر جنگ جهانی دوم نیز یکی از همین دوره‌های تغییرات اساسی به‌شمار می‌رود. از ایده‌هایی که در مراحل آزمون و خطا رد شدند تا ایده‌هایی که همچنان از آن‌‌ها استفاده می‌شوند، در زمان خود موثر بودند.تانک باب سمپل؛ نوآوری از نیوزلندبا ادامه تهاجمات امپراطوری ژاپن به کشورهای اقیانوس آرام، پروژه جدیدی در نیوزلند به رهبری باب سمپل که یکی از وزرا دولت بود، شروع شد. در این پروژه طرح انواع سلاح و وسایل نقلیه مورد بررسی قرار گرفته و برخی از آنان وارد مرحله تولید شدند. ایده یکی از طرح‌های باب سمپل از تراکتوری که به تانک تبدیل شده بود منشا می‌گرفت. بنابراین او نیز تصمیم به ساخت چنین تانکی گرفته و با تغییراتی در شاسی و افزودن بدنه زرهی و چندین تغییر دیگر در بدنه یک تراکتور D8 کاترپیلار آن را به یک تانک تبدیل کرد. در ابتدا قرار بر این بود تا یک توپ‌انداز ۳۷ میلی‌متری به بالای این تانک اضافه شود اما به‌دلیل برخی مشکلات تنها توانستند این تانک را به ۶ مسلسل و بدنه فولادی موج‌دار برای منحرف کردن آتش این مسلسل‌ها مجهز کنند. برخی افراد از این تانک به‌عنوان نشانه‌ای از روحیه قدرتمند یاد می‌کنند و شهروندان نیوزلندی آن را یک نماد مهم می‌دانند. البته برخی سیاست‌مداران با کوچک جلوه دادن این تانک و بزرگنمایی مشکلات آن، توانستند تا باب سمپل را از دولت بیرون کنند.ان اس یو کتنکراد ۲؛ موتور سیکلتی با ظاهر تانکوسایل نقلیه سبک در زمان جنگ جهانی دوم یکی از مواردی بودند که در تمام کشورهای درگیر به شدت نیاز بوده و نیروهایی که خودروهای سبک داشتند، می‌توانستند بر نیروهای مقابل غلبه کنند. خودروی جیپ یکی از همین وسایل نقلیه بود که به‌طرز چششویری به متفقین کمک می‌کرد. اما آلمانی‌ها توانستند چیزی در اندازه کوچک‌تر را تولید کنند. NSU در سال ۱۹۰۱ ساخت موتور سیکلت را در آلمان شروع کرد و بعدها به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی نیز تبدیل شد. این کمپانی توانست تاثیر بسیاری در جنگ جهانی دوم داشته باشد. کتنکراد موتور سیکلتی بود که هم سرعت یک وسیله نقلیه سبک را داشت و هم از استحکام یک تانک بهره‌مند بود. این وسیله نقلیه می‌توانست یک راننده و دو مسافر را حمل کرده و حتی یک گاری کوچک را نیز در عقب بکشد. کتنکراد به جای چرخ از ریل‌های تانک استفاده می‌کرد که این باعث شده بود تا بتواند در هر سطحی حرکت کند. موتور ۴ سیلندر ۱٫۴ لیتری کتنکراد می‌توانست قدرتی برای رسیدن به حداکثر سرعت چششویر ۵۰ مایل در ساعت را تولید کند. این موتور سیکلت یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه جنگ جهانی دوم بوده که برخلاف طرح‌های شکست خورده دیگر، هزاران نسخه از این موتور سیکلت تولید شده بود. امروزه نیز نسخه‌هایی از کتنکراد باقی مانده که در زمین‌های کشاورزی و شنی از آن استفاده می‌شود. ولبایک؛ وسیله نقلیه سبک تاشوچتربازان ارتش متفقین نقش مهمی در آزادسازی فرانسه داشتند چراکه توانستند در پشت خطوط دشمن با ایجاد اختلال در ارتباطات، تدارکات و به طور کلی منحرف کردن توجه از سواحل نرماندی، عملیات اورلورد را امکان پذیر کنند. همراه با چتربازان تدارکاتی مانند سلاح گرم، مهمات، تجهیزات پزشکی، غذا و وسایل ارتباطی ارسال شده بود. در میان این تجهیزات موتور سیکلت جمع‌وجوری و تاشو به نام ولبایک وجود داشت که کمک بسیاری به چتربازان در حمل‌ونقل کرد.در زمانی که ادامه جنگ به بریتانیا رسید، هیچ وسیله حمل‌ونقلی که بتوان آن را از هواپیما انداخت، وجود نداشت. اما در زمان حمله به نرماندی در سال ۱۹۴۳ هزاران ولبایک تاشو ساخته شد که پس از پرتاب از هواپیما، سرباز می‌توانست در عرض ۱۱ ثانیه آن را باز کرده و به راه بیاندازد. حداکثر سرعت این موتور سیکلت ۳۰ مایل در ساعت بود که با توجه به ابعاد کوچک و البته تاشو آن وسیله نسبتا مناسبی محسوب می‌شد. ولبایک در واقع نقش مهمی در آزاد سازی اروپا از استبداد داشت و حتی پس از جنگ نیز مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. شرکت آمریکایی ایندیان موتور سیکلت نیز با کاهش ثروت خود شروع به واردات این موتور سیکلت کرده و سال‌ها بعد نسخه‌ای از آن را با نام پاپوسی به فروش رساند.  تی او جی یک؛ تانکی در رده قدرتمندتی او جی یک از جمله تانک‌های جنگ جهانی اول است که انگلستان پس از پایان جنگ آن‌ها را توسعه داد و در جنگ جهانی دوم استفاده کرد. موتور دیزلی ۶۰۰ اسب بخاری این تانک باعث شده تا رده قدرتمندها قرار بگیرد. پروژه تی او جی یک با تمام اشکالات فنی و طراحی خود تا سال ۱۹۴۳ ادامه یافت و پس از آن که مقامات متوجه شدند این تانک تنها برای نبرد با سنگرها طراحی شده و در دیگر موقعیت‌ها توانایی ندارد، برنامه توسعه آن را لغو کردند. آلکت ۶۱۷؛ مین یاب جنگ جهانی دوممین‌ها در طول جنگ جهانی دوم یکی از مشکلات اصلی بودند و این وسیله نقلیه غول پیکر، راهکار آلمان برای مقابله با مین‌ها بود. این خودرو زرهی در سال ۱۹۴۲ ساخته شده که توسط یک راننده و یک توپ‌چی مدیریت می‌شد. همچنین دو برجک مسلسل نیز در سقف آن تعبیه شده بود.بدنه آلکت ۶۱۷ از ورق فولادی با ضخامت ۴۰ میلی متر ساخته شده که می‌توانست نیروی وارد شده حاصل از انفجار را دفع کند. این خودرو ۵۰ تنی از سه چرخ برای حرکت استفاده می‌کرد که دو چرخ جلو آن ابعاد بزرگ‌تری داشتند. طبق اطلاعاتی که در دسترس است، این مین یاب در طول جنگ جهانی دوم توانست بسیار مفید عمل کرده و کمک بسیاری به ارتش بکند.هافنر روتابوگی؛ خودروی زرهی پرندهدر جنگ‌ها همه چیز می‌تواند یک ابزار هجومی باشد که برای این هدف می‌توان حتی یک خودروی نظامی معمولی را به یک وسیله نقلیه پرنده تبدیل کرد. توسعه این وسیله نظامی پرکاربرد کار سختی نبود و ادوات لازم برای توسعه آن را می‌توانستند از قفسه همه فروشگاه‌ها پیدا کنند.اضافه کردن یک بال چرخشی به یک خودرو که برای حرکت به موتور نیاز نداشت، باعث شد تا کمک بسیاری به ارتش بریتانیا در طول جنگ کند. هافنر روتابوگی در واقع برای حرکت اولیه پرتاب می‌شد و در هنگام فرود نیز یک سقوط آزاد آرام را تجربه می‌کرد. همه این قابلیت‌ها به لطف فناوری و خلاقیتی بود که مهندسین بریتانیایی به کار بسته بودند. در طول جنگ جهانی دوم و با موفقیت پروژه هافنر روتابوگی، مهندسین و طراحان کار خود را ادامه دادند و در نسل‌های بعدی این وسیله نقلیه، اشکالات آن را نیز برطرف کردند. ایده پرواز از روی خطوط دشمن طرح اولیه این وسیله نقلیه بود تا ارتش بتواند ادوات لازم را در مواقع ضروری برساند. البته با ظهور گلایدرهای حامل جیپ و طرح‌های نسبتا کارآمدتر دیگر، خط تولید هافنر روتابوگی برای همیشه بسته شد. مانتیس های در حال عبادت؛ تانکی با نام عجیبشاید برایتان عجیب باشد که چرا باید اسم یک وسیله نظامی سنگین جنگ جهانی دوم در ارتباط با یکی از جالب‌ترین حشرات باشد. اما اگر کمی در تصویر آن دقت کنید، متوجه شباهت زیاد طراحی این تانک به مانتیس می‌شوید. این وسیله نقلیه بر روی شاسی یک کشتی یونیورسال بریتانیایی ساخته شده که در واقع یک نفربر زرهی کوچک و سبک است. روی برجک آن نیز اسلحه‌ای قرار گرفته که می‌تواند تا ارتفاع ۱۲ فوتی بالا بیاید. ایده طراحی این تانک واقعا منحصر به‌فرد است اما تجربه کاربرانی که از آن استفاده کرده‌اند، چندان رضایت بخش نیست و آن را سلاحی خسته‌کننده می‌دانند. همچنین ضربات حاصل از پرتاب موشک باعث می‌شد تا مانتیس تکان‌های زیادی داشته و سرنشینان آن احساس دریازدگی کنند. مانتیس نتوانست تست‌های اولیه خود را با موفقیت بگذراند اما توانست با نتایج خود بر طرح‌های موفق آینده تاثیر داشته باشد. خودرو زرهی ترکیبی فوردسون و رولزرویس؛ جنگ‌افزاری جذابفوردسون کامیونی سنگین با ظرفیت حمل بار دو تن بوده که در بخش تراکتورسازی شرکت فورد، طراحی و تولید شده است. این کامیون از سری کامیون‌های نسل T فورد نیز سنگین‌تر بوده که در جنگ جهانی دوم مورد تغییر کاربری قرار گرفته است. خودروی زرهی رولزرویس با روکش فولادی ضخیم، بخش دوم این خودروی ترکیبی را تشکیل می‌دهد که از اولین خودروهای زرهی جنگ جهانی اول به‌شمار می‌رود. در سال ۱۹۴۰ کامیون فوردسون و خودرو نظامی رولزرویس در مصر با هم ترکیب شدند. برای بخش شاسی و سیستم تعلیق، کامیون فوردسون مورد استفاده قرار گرفت و برای بدنه زرهی نیز بخش‌هایی از خودرو نظامی رولزرویس را استفاده کردند. وسیله نقلیه نهایی که ظاهر بسیار عجیبی داشت، توانست در اطراف خلیج عدن مورد استفاده ارتش قرار بگیرد و سرانجام در سال ۱۹۴۳ بازنشسته شد.بیورت؛ وسیله نقلیه نظامی با قابلیت‌های ضعیفدر سال ۱۹۴۰ با ادامه پیشروی ارتش آلمان در خاک فرانسه دولت انگلیس نیز تصمیم گرفت تا نیروهای اعزامی خود را از دانکرک خارج کند. نیروهای انگلیسی زمان کمی برای عقب‌نشینی داشتند و از طرفی نیاز به ادوات و وسایل نقلیه برای حمل تسلیحات، آن‌ها را گرفتار کرده بود. در واقع آن‌ها به وسایل نقلیه‌ای نیاز داشتند که قدرتمند و هم سریع باشد. لرد بیوربروک، یکی از اعضای مهم دولت وینستون چرچیل توانست در آن زمان با طراحی یک وسیله نقلیه نظامی به نیروهای ارتش کمک کند.وسیله نقلیه‌ای که بیوربروک طراحی کرده بود، ترکیبی از شاسی یک خودرو نظامی با بدنه زرهی بود که حدود ۳۰۰۰ دستگاه از آن تولید شد. البته موتور این وسیله نقلیه چندان قدرتمند نبود و تنها می‌توانست حدود ۱۴ اسب بخار قدرت تولید کند. وزن زیاد زره نیز باعث شده بود تا حرکت خودرو را کند کرده و در مواقع عقب‌نشینی، دچار مشکل شوند. همچنین به‌دلیل طراحی نامناسب درزهای جلو و عقب، دید راننده بسیار محدود شده بود. در نسخه‌های بعدی این وسیله نقلیه، برخی از اشکالات آن برطرف شد اما به‌دلیل مشکلات اساسی آن چندان مورد استفاده قرار نگرفته و تنها برای گشت مرزی استفاده شد. تانک اسکوفیلد؛ نوآوری دیگری از مهندسین نیوزلندیبه دنبال فتح کشورهای اقیانوس آرام توسط امپراطوری ژاپن، نیوزلند کشور کوچکی در جنوب اقیانوس آرام در معرض خطر قرار داشت و با توجه به فاصله‌ زیاد با انگلستان و درگیر بودن خود بریتانیا برای دفاع از اراضی خود، مجبور شد تا برای دفاع دست به کار شود. مهندسین نیوزلندی با استفاده از شاسی کامیون‌های استوک آلمانی خودرویی را ساختند که می‌توانست در سطوح ناهموار نیز حرکت کرده و به ارتش لوازم و تجهیزات را برساند. اسکوفیلد قدرت خود را از یک موتور ۶ سیلندر با توان ۳۰ اسب بخاری تامین می‌کرد که نهایت سرعت آن در حدود ۲۶ مایل در ساعت بود. اسکوفیلد توانست نیاز ضروری نیوزلند را برطرف کرده و پس از سال ۱۹۴۳ که خودروهای زرهی پیشرفته آمریکایی به این کشور رسیدند، بازنشسته شده و از بین رفت.ما در این مطلب با به بررسی عجیب ترین وسایل نقلیه جنگ جهانی دوم که از یک موتور سیکلت ساده تاشو تا یک مین یاب ۵۰ تنی را شامل می‌شدند پرداختیم. اگر شما هم وسیله نقلیه ای را می‌شناسید که می‌تواند در این لیست ما حضور داشته باشد، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید. در گجت نیوز بخوانید: ۱۰ هواپیمای نظامی که پرواز با آنها کاری سخت و دشوار است تأثیرگذارترین خودروهای نظامی دوزیست در تمام دوران ۱۲ وسیله نقلیه جنگی قدیمی که همچنان در حال خدمت هستند خطرناک ترین و پیشرفته‌ترین پهپادهای نظامی جهان ۱۰ مورد از بدترین تانک های نظامی تاریخ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها