از اتومبیل الکتریکی SU7 شیائومی تا خودروی آیتو M9 هواوی؛ زمانی که غولهای تولید گوشی، خودروساز میشوند
از خودرو الکتریکی SU7 شیائومی تا آیتو M9 هواوی؛ وقتی غولهای گوشی سازی، خودروساز میشوند
در دهههای اخیر، شاهد تغییرات بزرگی در صنایع مختلف بودیم که شامل تلفن همراه و خودروسازی بودند. اما چرا برندهای محبوب گوشی همراه تصمیم گرفتند تا وارد عرصهی ساخت خودرو الکتریکی شوند؟
خودرو الکتریکی SU7، یکی از ابتکارات جدید شیائومی، که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و طراحی مدرن، به بازار عرضه شده است. این خودرو با قدرت و کارایی بسیار بالا، به عنوان یک گزینه پایدار و محیط زیستی برای حمل و نقل شهری مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر، هواوی نیز وارد عرصه خودروسازی شده و با مدل آیتو M9، توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند. ترکیبی از زیبایی و تکنولوژی، این خودرو را به یک انتخاب محبوب برای کاربران جوان و پویا تبدیل کرده است.
بنابراین، با ورود غولهای گوشی سازی به عرصه خودروسازی، به نظر میرسد که این صنعت نیز در مسیر تغییر و جدیدتر شدن قرار گرفته است.
شیائومی با معرفی خودرو الکتریکی SU7 به موج خودروسازی به راه افتاده بین تولیدکنندگان گوشی پیوست؛ موجی که نتیجه گسترش عرصه خودروهای برقی است.
کمی بیشتر از یک هفته قبل خودرو الکتریکی شیائومی SU7 پس از مدتها انتظار رونمایی شد تا شیائومی جدیدترین شرکت حوزه تکنولوژی شود که به صنعت خودرو راه پیدا میکند. تقریباً همزمان با اولین خودرو شیائومی، شاسی بلند M9 هواوی تحت برند آیتو به نمایش گذاشته شد؛ برندی که این شرکت بههمراه «سرس» (Seres) سال ۲۰۲۱ اولین بار با کراس اوور M5 به بازار معرفی کردند. با این حال، چرا این شرکتهای بزرگ تولیدکننده گوشی به سمت تولید خودرو سوق پیدا کردهاند؟
ورود غولهای گوشی سازی به عرصه تولید خودرو الکتریکی؛ از شیائومی تا اپل
تا چند سال پیش اینکه هواوی یا شیائومی خودرو تحت نام خود عرضه کنند به هیچ وجه منطقی به نظر نمیرسید؛ چون شناختی که از صنعت خودرو به شکل سنتی آن داشتیم با آنچه امروزه در حال حرکت به سمت آن است متفاوت بود. پیش از این پیچیدگیهایی مثل ساخت موتورهای درونسوز با عملکرد و مصرف بهینه در شرایط محیطی مختلف باعث میشدند که هر شرکتی نتواند به سمت خودروسازی برود؛ در نتیجه، «هنر موتورسازی دست آلمانیها است» و تفسیرهایی از این دست بیدلیل به وجود نیامده بودند.
با این حال، موج الکتریکیسازی خودروها در پی نگرانیهای زیستمحیطی که همه خودروسازان مطرح پیرو آن شدند، بهعلاوه نفوذ روزافزون تکنولوژیهای پیشرفته به تجربه رانندگی، ماهیت خودروسازی را دستخوش تغییراتی کردند. نتیجه این شد که شرکتهای حوزه تکنولوژی یا بهطور مشخص غولهای گوشی سازی هم این فرصت را دیدند تا سوار بر این موج، اقدام به طراحی و تولید خودرو کنند یا حداقل سهمی در این عرصه داشته باشند. هواوی، شیائومی و اپل شرکتهای برجستهایاند که در این مسیر قدم برداشتهاند.
هواوی بههمراه سرس اواخر سال ۲۰۲۱ با رونمایی از کراس اوور M5، برند «آیتو» (AITO) را معرفی کرد و پس از آن دو کراس اوور دیگر با نامهای M7 و M9 را تحت همین برند به بازار ارائه کرده است. در همان سال همچنین چانگان، هواوی و تولیدکننده معروف باتری CATL برند «آواتار» (Avatr) را روی کار آوردند که کراس اوور الکتریکی آواتار ۱۱ بهعنوان اولین محصول آن با سیستم عامل HarmonyOS تابستان سال ۲۰۲۲ به عرضه رسید و سدان الکتریکی آواتار ۱۲ سال گذشته میلادی دنبالهرو آن شد. هواوی در این پروژهها سیستم اطلاعات و سرگرمی، پیشرانه الکتریکی، سنسورها و موارد دیگر را تامین کرده است.
شیائومی اوایل سال ۲۰۲۱ در حالی که زمزمههای ورود هواوی و اپل به صنعت خودرو به گوش میرسید، از سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری جهت تاسیس و گسترش یک زیرمجموعه برای تولید خودرو الکتریکی ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد. حالا همه چشمها به اولین ماشین این غول فناوری چینی دوخته شد و نهایتاً بعد از گذشت ۲ سال خودرو الکتریکی شیائومی SU7 با ویژگیهایی نظیر طراحی جذاب، توان ۶۷۳ اسب بخاری، سیستم رانندگی خودکار پیشرفته و شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری از راه رسید؛ خودرویی که هدف از رقابت با تسلا مدل S و پورشه تایکان دارد و گواهی بر جاهطلبی شیائومی است.
خبر توسعه خودرو الکتریکی توسط اپل، یکی دیگر از بازیگران اصلی حوزه تکنولوژی و گوشیهای هوشمند اولین بار در سال ۲۰۱۴ شنیده شد. اپل در ابتدا قرار بود یک خودرو کاملاً خودران انقلابی را به تولید برساند که عملاً بینیاز از راننده بود، اما پس از برخوردن به چالشهای فنی تصمیم گرفت خودرو خود را با قابلیتهای محدود رانندگی خودکار توسعه بدهد. در این بین هم شنیدهها از لغو شدن این پروژه حکایت داشتند، ولی حداقل در حال حاضر به نظر میرسد کوپرتینوییها همچنان توسعه خودرو برقی خود را دنبال میکنند و برنامه دارند آن را در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن روانه بازار کنند.
حتی سونی برای تولید خودرو برنامه دارد و در آینده نزدیک اولین خودرو برقی خود را به عرضه میرساند. سونی ابتدا با نمایش کانسپت Vision-S در نمایشگاه CES 2020 سر و صدا به پا کرد و نسخه جدید همین کانسپت را هم به CES 2022 آورد که اراده این شرکت ژاپنی برای ورود به صنعت خودرو را نشان میداد. پس از آن، سونی شرکتی مشترک با هوندا برای تولید خودرو تاسیس کرد و بر اساس آخرین اخبار، قرار است اولین خودرو خود را تحت برند «افیلا» (Afeela) اوایل سال ۲۰۲۶ عرضه کنند.
شیائومی در جریان رویداد معرفی SU7 اظهار داشت که تبدیل شدن به یکی از ۵ تولیدکننده برتر خودرو الکتریکی ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده را بهعنوان چشمانداز پیش رو خود میبیند. جالب است ببینیم کمپانیهای تکنولوژی در تولید ماشین چگونه عمل میکنند؛ آیا میتوانند در برابر خودروسازان باقدمت اسم و رسمدار حرفی برای گفتن داشته باشند یا صرفاً جریانی زودگذر به راه انداختهاند که نمیتوان نسبت به آن امیدوار بود؟
- خطرات لو رفته از دوربین و پردازنده قدرتمند Poco F6، هواداران چینی را هیجان زده می کند
- نمایش شگفتانگیز پیکاپ جیلی Radar RD6 به بازار عرضه شد
- آئودی Q6 ای ترون: شاسی بلند الکتریک با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، تجربهای هیجان انگیز
- یوتیوبر شلیک کرد؛ زره پیکاپ تسلا در تست ضدگلوله شکست خورد! (به همراه ویدیو)
- قیمت شگفتانگیز بی وای دی E2 با شاسی بلند الکتریکی جدید چینیها: تنها ۷۵۰ میلیون تومان
- بازپردازی: اعلام رسمی اسکوتر برقی شیائومی جدید با عملکرد بیشتر و قدرت فوق العاده
- تابستان رو با کولر گازی Mijia HP2 شیائومی، خنک و لذت بخش بگذرونید
- هیوندای آیونیک N 5: نمایش شگفت انگیز هیولای ۶۴۰ اسب بخاری کرهای
- آشنایی با خودروی سدان برقی لونا – وارداتی ایران خودرو مشخصات و عکس پرداخته شده در سایت یکپارچه
- پوکو F6 پرو: پرچمدار قدرتمند با قیمت مناسب به رویت افتخار کاربران