استعدادهای ارزشمند شعر و ترانه در نسل جوان امروز: محمدعلی بهمنی

ژانویه 23, 2024 0 نظر 33

در دهمین نشست ادبی کانون سما سرو، محمد علی بهمنی در خصوص ویژگی های آثار نسل جدید صحبت کرد. او اظهار کرد که این آثار بیشتر به دغدغه های اجتماعی و مفاهیم جهانی توجه می کنند و این امکان را فراهم می کند که در عرصه های بین المللی و برای مخاطبان خارجی مطرح شوند. بهمنی افزود که ادبیات ایران، به خصوص شعر، قابلیت مطرح شدن در سطح جهان را دارد اما مانع اصلی در ترجمه به زبان های خارجی بوده است.

وی اظهار کرد که ترجمه آثار ایرانی به زبان های خارجی به صورت غیر منسجم و فردی تاکنون انجام شده است و در صورتی که این حرکت تحت یک سازماندهی و برنامه ریزی منسجم انجام شود، آثار ادبی ایرانی شانس درخشش در سطح جهانی و کسب جوایز بزرگتری را دارند.

نشست های کانون ادبی فرهنگسرای سرو، هر دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در خانه موزه شریعتی برگزار می شود. در این نشست ها، شاعران مختلفی مانند استاد محمد علی بهمنی شعرهای خود را می خوانند و با حضور دوستان و طرفداران شعر، این اتفاقات تماشایی ایجاد می شود.

۱۳:۳۵دهمین نشست ادبی کانون سما سرو عصر دوشنبه ۲ بهمن ماه، در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار شد.به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای سرو، محمد علی بهمنی که روز گذشته در “شب شعر و غزل” کانون ادبی سما سرو شرکت کرده بود ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «مهمترین ویژگی ای که در آثار نسل امروز ، بیشتر از نسل های پیشین دیده می شود توجه پر رنگ تر به دغدغه های اجتماعی و مفاهیمی جهانی تر است که امکان مطرح شدن آن را در عرصه های بین المللی و مخاطب عام خارجی بیشتر می کند.»وی در ادامه افزود: «ادبیات ما و بویژه شعر حتی از گذشته قابلیت مطرح شدن در سطح جهان را داشته است، منتها نبود سازمان یا سازماندهی خاصی در عرصه ترجمه (دست کم به زبان انگلیسی ) بزرگترین مانع تحقق این امر بوده است.»محمدعلی بهمنی در پایان گفت: “البته همواره تلاش هایی غیر منسجم و فردی در عرصه ترجمه آثار ایرانی به زبان های خارجی وجود داشته است اما اگر این حرکت تحت یک سازماندهی و برنامه ریزی منسجم و هدفمند صورت می گرفت نه تنها باعث درخشش آثار ادبی ما و کسب جوایزی بسیار مهمتر در سطح جهانی می شد بلکه از جنبه اقتصادی هم (با توجه به وجود قانون کپی رایت در خارج کشور) موجب ارزآوری و کمک به بهبود اوضاع مالی فعالان این عرصه (نویسنده، مترجم، ناشر و…) می شد.”جلسات کانون ادبی فرهنگسرای سرو، دوشنبه های ابتدای هر ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به دبیری دیبا بختو در خانه موزه شریعتی برگزار می شود.شعرخوانی استاد محمدعلی بهمنی :رنگ سال گذشته را داردهمه لحظه‌های امسالمسیصد و شصت‌وپنج حسرت رامی‌کشم هم‌چنان به دنبالمقهوه‌ات را بنوش و باور کنمن به فنجان تو نمی‌گنجمدیده‌ام در جهان‌نما چشمیکه به تکرار می‌کشد فالمیک نفر از غبار می‌آیدمژده تازه تو تکراری‌ستیک نفر از غبار آمد و زدزخم‌های همیشه بر بالمباز در جمع تازه‌ی اضدادحال و روزی نگفتنی دارمهم نمی‌دانم از چه می‌خندمهم نمی‌دانم از چه می‌نالمراستی در هوای شرجی همدیدن دوستان تماشایی‌ستبه غریبی قسم! نمی‌دانمچه بگویم جز اینکه خوشحالمدوستانی عمیق آمده‌اندچهره‌هایی که غرقشان شدممیوه‌های رسیده‌ای که هنوزمن به باغ کمالشان کالمآه…! چندی است شعرهایم راجز برای خودم نمی‌خوانمشاید از بس صدایشان زده‌امدوست دارند دوستان لالم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها