انتقاد سرسخت به طراح تندیس نظامی: چرا مجسمه با ابعاد بزرگتر نساخته شد؟

مارس 13, 2024 0 نظر 28

مجسمه حکیم نظامی بر اساس طرح و ساخت نادر قشقایی در ضلع شمالی میدان ونک نصب شده است. در گفت‌وگو با ایرنا، قشقایی اشاره کرد که قبل از نصب مجسمه، ماکت آن به مرحله پایانی رسید و پس از پرده‌برداری در تالار وحدت، بازدیدکنندگان با اهمیت مفاخر ایرانی آشنا شدند.
او اظهار کرد که بخش اعظم هزینه ساخت مجسمه حکیم نظامی بر عهده خودش بوده و سازمان زیباسازی نیز بخشی از هزینه را پرداخت کرده است. اما ابعاد کوچکتر مجسمه برای وسطی میدان ونک مناسب نبوده و قشقایی اظهار کرده است که باید ابعاد بزرگتری داشته باشد.
مجسمه حکیم نظامی با جنس برنز و ابعاد سه‌ونیم متری ساخته شده است و دارای قابلیت ماندگاری ۵۰ تا ۱۰۰ سال است. قشقایی تاکید کرده است که در طراحی آثار خود باید به نکات آناتومی و فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بازدیدکنندگان بتوانند درک خوبی از ارزش و اهمیت آثار داشته باشند.

این مجسمه‌ساز همچنین اشاره کرده است که منابع و اسناد آناتومی مجسمه حکیم نظامی براساس قواعد حکیم نظامی در گنجه است و تمام این اطلاعات با همکاری متخصصان و انجمن مفاخر فرهنگی به کار برده شده است. او نیز بیان کرده است که مجسمه حکیم نظامی بر اساس قواعد فنی و آناتومی افراد در منطقه جغرافیایی طراحی شده است و از آناتومی شخصیت حکیم نظامی بهره برده شده است.

در نهایت، او تاکید کرده است که بجای قدرت‌نمایی، باید به هنر و آثار با ارزش توجه کرد و از آناتومی و فرهنگ‌های منطقه استفاده کرد تا آثار ماندگار و ارزشمندی را ایجاد کرد. این اهمیت به مفاخر و شخصیت‌های ایرانی باید در طراحی و ساخت هر آثاری لحاظ شود.

۱۰:۳۵طراح و سازنده مجسمه حکیم نظامی با تاکید بر اینکه این مجسمه باید در ابعادبزرگ‌تر ساخته می‌شد، گفت: اگر مانند دیگر آثار من که در میدان فلسطین و مدرسنصب شد این کار هم با ابعاد بزرگ‌تر و با جنس برنز بود، ارزش افزوده بیشتری داشت.
نادر قشقایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره مجسمه حکیم نظامی که ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ درضلع شمالی میدان ونک نصب شد، گفت: نخستین مساله که در حوزه مجسمه حکیمنظامی باید به آن اشاره کنم این است که این روند در همکاری با انجمن آثار و مفاخرفرهنگی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع و تفاهم‌نامه‌ای با سازمانزیباسازی و انجمن مفاخر منعقد شد.
مجسمه‌ساز حکیم نظامی با اشاره به اینکه مجسمه حکیم نظامی در طول یک سال ونیم به مرحله ماکت رسید، ادامه داد: وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از نمونه اصلی سه ونیم متری برای مراسمی که در تالار وحدت برگزار شده بود، پرده‌برداری کرد. در اینروند به مهمانانی که از کشورهای مختلف در این آیین شرکت کرده بودند بر اهمیتمفاخر و مشاهیر ایران زمین مانند مولانا، سعدی، حکیم نظامی و فردوسی تاکید شد.

نادر قشقایی مجسمه‌ساز حکیم نظامی: بخشی از هزینه ساخت مجسمه حکیم نظامی را از جیب پرداخت کردم
قشقایی با اعلام اینکه سازمان زیباسازی مبلغ محدودی برای این مجسمه پرداختکرده است، افزود: جنس این مجسمه سه‌ونیم متری بتن گلاسه با پتینه برنز است وقابلیت ماندگاری ۵۰ تا ۱۰۰ سال را دارد. مصالح مقاوم به کار رفته در این مجسمههم‌شانه برنز پیش می‌رود. اگر مانند اقدامات دیگری که در میدان فلسطین و مدرسانجام دادم این کار هم با ابعاد بزرگ‌تر و با جنس برنز بود، برای سازمان زیباسازی وشهرداری ارزش افزوده داشت.
ابعاد سه‌ونیم متری مجسمه حکیم نظامی برای مناسبات وسطی میدان مناسب نبود
به گفته این مجسمه‌ساز، ابعاد سه‌ونیم متری مجسمه حکیم نظامی برای مناسباتوسطی میدان مناسب نبود. نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که این مجسمهدر ابعاد بزرگتر ساخته و وسط میدان ونک نصب شود، اما اتفاق‌های جانبی برای اینمجسمه پیش آمد. ابتدا قرار بود در میدان دیگری نصب شود، اما وزیر گفت اگرمجسمه در میدان ونک نصب شود، بازدیدکنندگانی که از کشورهای مختلف برای رفتنبه کاخ سعدآباد از میدان ونک عبور می‌کنند، می‌توانند با مشاهیر ایران آشنا شوند و ازاهمیت آن‌ها برای ایرانیان مطلع شوند.
او با اعلام اینکه بخشی از هزینه ساخت مجسمه حکیم نظامی را از جیب پرداخت کردهاست، ادامه داد: بخش عمده هزینه مدل برداری، قالب‌گیری و اجرا و جلای نصبهزینه‌هایی بود که از جیب خود تقبل کردم، هرچند سازمان زیباسازی هم سعی داشت،پرداخت‌ها به موقع انجام شود اما به دلیل تغییر مدیریت وقفه‌ای برای پرداخت اتفاقافتاد، آن‌ها نمی‌خواستند ضرر و زیانی به من وارد شود و قول پرداخت را داده اند.
قشقایی با اشاره به معادلاتی که مجسمه‌سازها در طراحی آثار خود در نظر می‌گیرند،گفت: شرایط میدان ونک ایجاب می کرد که مجسمه پایه کوچکتری داشته باشد تامردم بتوانند با چهره مجسمه ارتباط بهتری برقرار کنند، اینها یک سری موارد تخصصیاست که من به عنوان رئیس شورای مجسمه‌سازها (سه دوره) می‌دانم.
این مجسمه‌ساز با تاکید بر ضرورت توجه تخصصی به مجسمه‌ها، توضیح داد: لازماست با حساسیت بیشتری با ‌مجسمه‌ها برخورد شود، مجسمه‌ای که با برنز ساختهمی‌شود، لزوما فاخر نیست، بلکه باید سعی شود به ملاک‌های فرهنگی و آناتومی چهرهپرداخته شود. باید سعی شود تا حداقل‌هایی رعایت شود تا زمانی که بازدیدکنندگان ازکشورهای دیگر می‌آیند این مجسمه‌ها آن‌طور که شایسته است نقش خود را ایفا کنند.

اطلاعات بر اساس آناتومی شخصیت در آن منطقه جغرافیایی است
قشقایی درباره منابع و اسنادی که برای طراحی آناتومی مجسمه حکیم نظامیاستفاده کرده است، توضیح داد: منابع من بر اساس قواعد آناتومی حکیم نظامی درگنجه است زیرا گنجه بخشی از ایران عزیز ما بود که در دوران قاجار از ایران جدا شد. در نتیجه نوع بستن سربند، شالی که بر کمر دارند همه عناصر متعلق به ایران است وتمام این مسائل توسط همفکری متخصصانی که در انجمن مفاخر هستند، انجام شد. در تاریخچه حکیم نظامی این است که خود حکیم نظامی ایرانی و اشعار او فارسی بود.
این مجسمه‌ساز با اشاره به قواعد فنی در طراحی جمجمه مجسمه، بیان کرد: همهاینها بر اساس قاعده فنی و شناسایی افراد انجام می‌شود اطلاعات بر اساس آناتومیشخصیت در آن منطقه جغرافیایی است. این تفاوت‌های ظریف شناسایی می‌شود. حکیم نظامی مانند فردوسی نیست که حالت نظامی داشته باشد و بخواهدقدرت‌نمایی کند، حالت ایستاده و فاخر بودن او بر اساس قاعده‌ای شکل گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها