طرز تهیه دمپخت مرغ

طرز تهیه دمپخت مرغ

دمپخت مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، از این غذای خوش طعم که طرفداران زیادی دارد می‌‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید، دمپخت مرغ خیلی راحت و سریع درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه دمپخت مرغ در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
مرغ۴ تکه
برنجبه تعداد نفرات
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
فلفل دلمه۱ عدد
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی پوره شده۲ عدد
رب گوجه۱ قاشق غذا خوری
سیب زمینی۱ عدد
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
لیمو ترش تازخ برش داده شده برای تزئین۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچینبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت مرغ

مرحله ۱: دم کردن زعفران

ابتدا مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا زعفران دم بکشد و غلیظ ‌شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه بیشتر باشد عطر، طعم و رنگ غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۲: شستن تکه‌های مرغ و ریختن روغن در تابه

سپس تکه‌های مرغ را تمیز بشورید و خشک کنید با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ یا ترکیبی از هر دو قسمت آن‌ها استفاده کنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، سپس تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۳: سرخ کردن تکه‌های مرغ و اضافه کردن زعفران دم‌کرده به آن‌ها

وقتی روغن داغ شد، تکه‌های مرغ را در تابه قرار دهید تا کاملاً سرخ شوند در حین سرخ کردن تکه‌های مرغ مقداری زعفران دم کرده غلیظ را روی مرغ‌ها بریزید تا عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد مرغ‌ها برود، همینطور تکه‌های مرغ‌ها طلایی رنگ شود.

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن با مرغ‌ها

بعد ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر کاری، زردچوبه و آویشن است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان روی مرغ‌ها بریزید و با آنها تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملاً به خورد تکه‌های مرغ برود و آنها را مزه‌دار کند.

مرحله ۵: برگرداندن مرغ‌ها و سرخ کردن طرف دیگر آن‌ها

وقتی یک طرف مرغ‌ها کاملاً طلایی رنگ شد آنها را برگردانید تا در حین تفت دادن ادویه‌ها طرف دیگر مرغ‌ها هم کاملاً سرخ و طلایی رنگ شود دقت کنید که در هنگام تفت دادن تکه‌های مرغ‌ها و ادویه‌ها همه قسمت‌های آن‌ها به یک اندازه سرخ شود.

مرحله ۶: خرد کردن پیاز و اضافه کردن به مرغ‌ها

سپس پیاز را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید و داخل ظرف روی مرغ‌ها بریزید، لازم نیست که پیازها را خیلی ریز خرد کنید یا آنها را با روغن تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند، فقط به اندازه‌ای که در هنگام پختن طعم آنها به خورد مرغ‌ها برود کافی است.

مرحله ۷: اضافه کردن فلفل دلمه خرد شده و آب داخل قابلمه

بعد از آن فلفل دلمه را که تمیز شسته‌اید، خشک شده است در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید و روی مرغ بریزید تا عطر و طعم آن در هنگام پخت به خورد مرغ‌ها برود و آنها را مزه‌دار کند سپس مقداری آب در ظرف بریزید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها بپزند.

مرحله ۸: قرار دادن تکه‌های مرغ در ظرف دیگر و رد کردن آب مرغ از صافی

تقریبا یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا مرغ‌ها کاملاً مغز پخت و آماده شوند بعد از این که مرغ‌ها خوب پختند،‌ ظرف آن را از روی حرارت بردارید، تکه‌های مرغ را جدا کنید و داخل ظرف دیگری قرار دهید، بعد آب داخل قابلمه را از صافی رد کنید.

مرحله ۹: خرد کردن پیاز و ریختن روغن در قابلمه

بعد از آن آب مرغ را داخل یک ظرف بریزید و برای درست کردن برنج نگه دارید، سپس پیاز را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی خرد کنید، بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۰: تفت دادن پیازها و اصافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس پیازهای خرد شده را داخل قابلمه بریزید، با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، وقتی پیاز‌ها نرم شدند، ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است به مقدار دلخواه در تابه بریزید، با پیازها تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و تفت دادن آن

ادویه‌ها را تقریبا به مدت یک دقیقه تفت دهید تا عطر آن‌ها کاملا پخش شود، سپس مقداری رب گوجه فرنگی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، خوب تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود، علاوه بر آن رب گوجه رنگ باز کند و کمی تیره‌تر شود.

مرحله ۱۲: خرد کردن سیب زمینی و اضافه کردن به مواد داخل قابلمه

بعد از آن سیب زمینی را پوست بگیرید به شکل مکعبی در اندازه‌های کوچک خرد کنید، سپس سیب زمینی‌ها را بشورید، داخل قابلمه روی پیازها بریزید و کمی با آن‌ها تفت دهید، سیب زمینی‌ها را داخل قابلمه هم بزنید تا همه قسمت‌های آنها خوب تفت داده شود.

مرحله ۱۳: پوره کردن گوجه فرنگی و اضافه کردن به مواد داخل قابلمه

سپس گوجه‌ها را تمیز بشورید، در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید، بعد آن‌ها را داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید و کاملاً پوره کنید، پوره گوجه فرنگی را داخل قابلمه روی پیازها و سیب زمینی‌ها بریزید، کمی تفت دهید تا آب آن کشیده شود و خوب تفت داده شوند.

مرحله ۱۴: اصافه کردن برنج و آب مرغ به مواد داخل قابلمه

بعد از آن برنج را که از شب قبل با آب و نمک خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید، با بقیه مواد مخلوط کنید و کمی تفت دهید تا عطر و طعم همه مواد به خورد برنج‌ها برود و بافت یک دستی تشکیل شود سپس آب مرغ را که از صافی رد کرده‌اید به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

مرحله ۱۵: جمع شدن آب داخل قابلمه و نیم پز شدن برنج‌ها

همه مواد را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا آب داخل قابلمه کشیده شود، برنج‌ها کمی نرم شوند و قد بکشند، در این فاصله که آب مرغ داخل قابلمه به خورد برنج‌ها می‌رود و جمع می‌شود یک قابلمه مناسب دیگر آماده کنید.

مرحله ۱۶: ریختن روغن و زعفران در قابلمه و چیدن تکه‌های مرغ در آن

سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید بعد زعفران دم کرده را هم به آن اضافه کنید، زعفران را با روغن هم بزنید و مخلوط کنید، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داع شود، بعد از آن تکه‌های مرغ را که خوب سرخ شده‌اند داخل قابلمه بچینید.

مرحله ۱۷: ریختن برنج داخل قابلمه روی مرغ‌ها و دم انداختن برنج

بعد از آن برنج را همراه با بقیه مواد داخل آن روی مرغ‌ها در قابلمه دیگر بریزید، سطح آن را صاف کنید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم دم بکشند و آماده شوند، تقریباً یک ساعت طول می‌کشد تا برنج‌ها و مرغ‌ها با هم بپزند و عطر آن‌ها با هم ترکیب شود.

مرحله ۱۸: برداشتن قابلمه از روی حرارت و ریختن دمپخت مرغ در ظرف مناسب

بعد از این که برنج‌ها و مرغ‌ها خوب پختند قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس دمپخت مرغ را داخل یک ظرف مناسب سرو برگردانید تا برنج و مرغ‌ها به شکل کامل و قالبی از ظرف خارج شوند.

مرحله ۱۹: تزئین کردن دمپخت مرغ

بعد از آن با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه آن را تزئین کنید، یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در کنار ظرف سرو قرار دهید، همینطور چند فلفل سبز شیرین را هم بشورید و کنار ظرف سرو بچینید و آن را تزئین کنید.

مرحله ۲۰: سرو کردن دمپخت مرغ

برای تزئین دمپخت مرغ طبق ذائقه و سلیقه خودتان عمل کنید، همینطور برای دورچین می‌توانید از سبزی خوردن استفاده کنید، بعد از آن این غذای خوش طعم را که طرفداران زیادی دارد برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.