انفجار چاقی در جهان: بیش از یک میلیارد نفر به وزن اضافی رسیدند

مارس 2, 2024 0 نظر 19

فاجعه جهانی: تعداد افراد چاق از ۱ میلیارد نفر هم بیشتر شد

افزایش ناپایدار تعداد افراد چاق در جهان به یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی و پزشکی جهان تبدیل شده است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد افرادی که دارای وزن بیش از حد و اضافی هستند، از ۱ میلیارد نفر گذشته و این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان قرار دارند. این موضوع نشان‌دهنده افزایش نامناسب تاکنون اقدامات جامع برای مبارزه با چاقی و ناهنجاری‌های مرتبط با آن است.

با توجه به روند نابسامان افزایش وزن در سراسر جهان، آمارها نشان می‌دهند که بیشتر کشورها با چالش‌های جدی در زمینه بهداشت مواجه هستند. برای مقابله با این فاجعه جهانی، لازم است سیاستمداران، پزشکان و جامعه برای ارتقاء آگاهی و انجام اقدامات موثر در زمینه تغذیه سالم و فعالیت‌های ورزشی همکاری کنند. از اهمیت بالایی برخوردار است که به افراد آموزش داده شود که چگونه با تغییر در روند زندگی خود می‌توانند از خطرات چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن پیشگیری کنند.

ارسال شده توسط: شایان مددی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷تعداد افراد چاق در جهان زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی به ۱ میلیارد نفر رسید. گسترش این‌چنینی اضافه وزن در دنیا زنگ خطری برای سلامت عمومی است.چاقی یکی از معضلاتی است که انسان امروزی در زندگی روزمره خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند و با گسترش عادات غذایی ناسالم، کاهش تحرک، تغییر ماهیت صنعت غذا به سمت مصرف‌گرایی و عواملی از این دست، نگرانی‌ها نسبت به آن حتی بیش از پیش شده است. مطالعه‌ای جدید توسط سازمان جهانی بهداشت و گروهی از دانشمندان که در ژورنال پزشکی «لنست» (Lancet) منتشر شده نشان می‌دهد تعداد افراد چاق در سراسر جهان از مرز ۱ میلیارد نفر گذشته است؛ خبری که باید آن را به‌عنوان زنگ خطری برای سلامت عمومی در نظر گرفت.افزایش افسارگسیخته تعداد افراد چاق در جهانبنا به مطالعه مذکور، تعداد افراد چاق از سال ۱۹۹۰ تاکنون چهار برابر شده و مرز ۱ میلیاد نفر را رد کرده است. در واقع پدیده اضافه وزن بیشتر مناطق کم‌برخوردارتر از جمله خاورمیانه، آفریقای شمالی، کارائیب و کشورهای پلی‌نزی و میکرونزی را تحت تاثیر قرار داده و همچنین نرخ رشد در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان بوده است. دانشمندان با تحلیل وزن و قد بیش از ۲۲۰ میلیون نفر در بیش از ۱۹۰ کشور به این تخمین رسیده‌اند.دانشمندان برآورد کرده‌اند که حدود ۲۲۶ میلیون کودک، نوجوان و بزرگسال در سال ۱۹۹۰ با اضافه وزن درگیر بودند که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۳۸ میلیون رسید. به گفته «فرانچسکو برانکا» (Francesco Branca)، مدیر بخش تغذیه در سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد چاق «خیلی زودتر از حد انتظار» به ۱ میلیارد نفر رسیده است. هرچند متخصصان می‌دانستند که اضافه وزن با سرعت بالایی رو به رشد است، در اصل پیش‌بینی می‌شد در سال ۲۰۳۰ تعداد افراد چاق از ۱ میلیارد نفر عبور کند.بر اساس برآوردهای دانشمندان، ۳۷۴ میلیون مرد بزرگسال و ۵۰۴ میلیون زن بزرگسال در سال ۲۰۲۲ در دسته افراد چاق قرار می‌گرفتند. از سال ۱۹۹۰ تا به اینجا نرخ چاقی برای مردان و زنان به ترتیب ۱۴ و ۱۸٫۵ درصد افزایش پیدا کرده؛ به عبارتی دیگر، چاقی در مردان تقریباً ۳ برابر شده و رشدی بیش از ۲ برابر بین زنان صورت گرفته است. این مطالعه همچنین حکایت از این دارد که با افزایش ۳۱ میلیون نفری از سال ۱۹۹۱، حدود ۱۵۹ میلیون کودک و نوجوان در سال ۲۰۲۲ اضافه وزن داشتند.گسترش چاقی از آنجایی محل نگرانی است که می‌تواند به بیماری‌های دیگر منجر شود. مطالعات حتی از کاهش توانایی مغز در اثر چاقی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها حکایت می‌کنند. البته افزایش وزن طبیعی تا حدی مشخص می‌تواند حتی تاثیر مثبتی روی سلامتی افراد داشته باشد. همچنین افرادی که با مشکل اضافه وزن مواجه‌اند، باید بدانند که بهترین راه برای کاهش وزن از دید دانشمندان در پیش گرفتن رژیم‌های بلندمدت است و پیش‌تر در گجت نیوز بهترین رژیم های لاغری را معرفی کرده‌ایم. همچنین بخوانید: خبر بد برای افراد چاق: واکسن کرونا زودتر از بقیه در بدن شما محو می‌شود داروی دیابت این شرکت، کلید بیماری چاقی است؛ کاهش ۱۷ کیلو وزن در ۱۷ ماه در ساعت های پایانی شب غذا بخورید تا چاق شوید و دیابت بگیرید! ۱۰ روش برای فریب مغز به منظور کمتر غذا خوردن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها