برترین اتومبیل‌های رالی تمام دوران

فوریه 13, 2024 0 نظر 30

بهترین خودروهای رالی تاریخ

رالی یکی از پرجذاب‌ترین و دشوارترین ورزش‌های موتوری است که به دوچرخه، خودرو و یا موتور سواری انجام می‌شود. خودروهای مورد استفاده در رالی باید توانایی عبور از مسیر‌های سخت و مختلف و همچنین سرعت بالا را داشته باشند. به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان به ساخت و توسعه خودروهای مناسب برای مسابقات رالی اهمیت زیادی می‌دهند.

در طول تاریخ رالی، بسیاری از خودروسازان معروف موفق به تولید خودروهایی شده‌اند که برای مسابقات رالی بسیار مناسب و عالی بوده و به نتایج برتری انجامشان کمک کرده است. خودروهای خاصی که به عنوان بهترین خودروهای رالی تاریخ شناخته می‌شوند، از نظر فنی، زیبایی و توانمندی بسیار برتر هستند.

خودروهایی نظیر Audi Quattro، Lancia Stratos، Ford Escort RS Cosworth و Subaru Impreza Rally Car به عنوان چند مثال از بهترین خودروهای رالی تاریخ شناخته می‌شوند که توانستند با اجرای عالی و برتری های کسب کرده در مسابقات، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ رالی به‌دست آورند.

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۷

بهترین خودروهای رالی تاریخ مدل‌هایی هستند که نباشند که انتظارش را نداشتید. هیوندای i20، پژو ۲۰۶، تویوتا یاریس و چندین خودروها چابک دیگر که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مسابقات رالی، یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های موتوری است که از سال ۱۹۷۳، به‌طور رسمی راه‌اندازی شده و توانسته در این مدت طرفداران زیادی برای خود جذب کند. در طول این پنجاه سال گذشته، چندین نسل خودروهای رالی در این مسابقات نقش ایفا کرده‌اند؛ از خودورهای دسته B تا خودروهای هیبریدی فرمول یک امروزی، اما از این بین تنها چند مورد توانسته‌اند تمایز خود را از بقیه نشان دهند. در این مطلب از سایت گجت نیوز، شما را با ۱۰ مورد از بهترین خودروهای رالی تاریخ آشنا خواهیم کرد.

۱۰ تا از بهترین خودروهای رالی تاریخ

فهرستی که جمع‌آوری کرده‌ایم، براساس تعداد برنده شدن خودرو در مسابقات رالی قهرمانی جهان(WRC) است.

هیوندای آی ۲۰ کوپه WRC با ۱۷ برد

هیوندا آی 20 کوپه- از بهترین خودروهای رالی

هیوندای آی ۲۰، پس از یک دوره شکست در اوایل دهه ۲۰۰۰، دوباره از سال ۲۰۱۴ وارد رقابت‌ها شد. آی ۲۰ کوپه، موفق‌ترین خودروی رالی هیوندا تا به امروز است. نوویل راننده بلژیکی، در سال ۲۰۱۷ توانست با این خودرو، ۴ پیروزی در مسابقات کسب کند و به مقام دوم در مسابقات قهرمانی رانندگی برسد. موفقیت‌های پی‌درپی نوویل با هیوندا آی ۲۰، در فصل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز ادامه یافت و جایگاه مقام دوم نیز در این سال‌ها به نوویل رسید. به‌طور کلی سال ۲۰۱۹، سال بهتری برای تیم هیوندای بود؛ چراکه توانست با پیشی گرفتن از تویوتا، جایگاه اول بهترین سازنده را از آن خود کند.

آخرین فصل حضور این خودرو، در سال ۲۰۲۱ بود که بازهم توانست توسط نوویل به دو برد و به یک برد نیز توسط اوت تانک برسد. پس از آن‌که مقررات جدید فرمول یک برای فصل ۲۰۲۲ به اجرا درآمد، دوره اتومبیلرانی رالی قهرمانی جهان به پایان رسید.

لانسیا استراتوس اچ اف با ۱۷ برد

لانسیا استراتوس اچ اف-از بهترین خودروهای رالیلانسیا استراتوس اچ اف-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

لانسیا استراتوس اچ اف، یک دوره طولانی در مسابقات رالی حضور داشت و حتی سال‌ها پس از آن‌که شرکت سازنده این خودرو، حمایت خود را از آن لغو کرد، نشان داد که واقعا یکی از بهترین خودروهای رالی تاریخ است. حضور این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ بود که در آن فصل توانست سه بار برنده شود.

لانسیا استراتوس اچ اف حتی در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ نیز توانست به موفقیت‌های چششویری برسد. از سال ۱۹۷۷ به بعد، با ظهور خودروهای جدید شرکت سازنده این خودرو، حضور لانسیا استراتوس اچ اف تنها به مسابقات رالی اروپا محدود شد و تا سال ۱۹۷۹ نیز ادامه یافت. از آن پس، امتیاز خودرو به افراد خصوصی واگذار شد و در آن زمان توانست به موفقیت‌های خوبی برسد. فصل ۱۹۸۲، آخرین سالی بود که این خودرو در مسابقات رالی حضور یافت و پس از آن به‌طور کامل بازنشسته شد.

فورد اسکورت آر اس ۱۸۰۰ MkII با ۱۷ برد

فورد اسکورت آر اس 1800 MkII-از بهترین خودروهای رالیفورد اسکورت آر اس 1800 MkII-از بهترین خودروهای رالی

فورد اسکورت آر اس ۱۸۰۰ MkII، یکی از موفق‌ترین خودروهای رالی تاریخ است که از دهه ۱۹۶۰ به بعد توانست بردهای زیادی را کسب کند. سال ۱۹۷۷، فصل درخشش این خودرو بود که توانست چهار بار موفق به کسب جایگاه نخست شده و رقیب اصلی خود یعنی فیات ۱۳۱ آبارث را شکست دهد.

بیورن والدگار، راننده‌ای بود که در آن سال با این خودرو توانست به سه برد برسد و عنوان بهترین راننده را نیز از آن خود کند. اما سال ۱۹۷۸، سال چندان خوبی برای این راننده و فورد اسکورت آر اس ۱۸۰۰ MkII نبود و فیات دوباره توانست جایگاه نخست را تصاحب کند. اما سال ۱۹۷۹، به‌لطف برنامه‌ریزی اصولی بیورن والدگار و هم تیمی‌اش، فورد اسکورت توانست ۵ بار مقام اول را به خود اختصاص دهد و بیورن والدگار نیز به جایگاه بهترین راننده سال رسید.

سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ نیز سال‌های درخشان این خودرو بود و توانست به چندین برد متوالی برسد. اما فصل ۱۹۸۲، آخرین فصلی بود که فورد اسکورت آر اس ۱۸۰۰ MkII، در مسابقات رالی حضور یافت.

فیات ۱۳۱ آباراث با ۱۸ برد

فیات 131 آباراث-از بهترین خودروهای رالیفیات 131 آباراث-از بهترین خودروهای رالی

فیات ۱۳۱ آباراث را می‌توان به‌عنوان موفق‌ترین خودرو در دوران خود شناخت. این خودرو برای رسیدن به چنین جایگاهی، ابرقدرت‌هایی مانند استراتوس واسکورت آر اس را کنار زده و اولین پیروزی در مسابقات قهرمانی جهان را در سال ۱۹۷۶ با رانندگی مارکو آلن به‌دست آورد. فصل‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸، سال‌هایی بودند که فیات ۱۳۱ آباراث، توانست پنج بار موفق به کسب رتبه نخست شود.

سال ۱۹۷۹، همان‌طور که در بخش بالا گفته شد، سال چندان خوبی برای فیات نبود و در پی شکست از فورد اسکورت آر اس، نتوانست نتایج خوبی را برای آن سال ثبت کند. اما سال ۱۹۸۰، فصلی بود که با تلاش شبانه‌روزی تیم فیات، دوباره این خودرو توانست به رده‌های جهانی رسیده و بارها موفق به کسب رتبه نخست شود.

سال ۱۹۸۱، آخرین فصلی بود که فیات ۱۳۱ آباراث، در مسابقات رالی حضور یافت و قبل از بازنشستگی توانست در رقابت با خودروهای جانشین گروه B، رتبه نخست را در مسابقات رالی پرتغال از آن خود کند.

پژو ۲۰۶ با ۲۴ برد

پژو 206-از بهترین خودروهای رالیپژو 206-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

پژو ۲۰۶، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در مسابقات رالی ظاهر شد ولی به‌دلیل برخی مشکلات فنی در خودرو، نتوانست به خوبی عمل کند و باعث شد تا اطمینان رانندگان از آن سلب شود. حتی از سه خودرویی که در آن سال برای تست ساخته شده بود، نتوانستند مسابقات خود را به پایان برسانند و مشکلات فنی، عامل اصلی این موضوع بود. اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که پژو ۲۰۶ دوباره با تغییرات گسترده فنی و ساختاری، ظاهر شد و با رانندگی راننده فنلاندی مارکوس گرونهولم، توانست در اولین رقابت خود در سوئد، به اولین پیروزی خود برسد.

سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، فصل‌های درخشانی برای پژو ۲۰۶ بودند و توانست در هر دو فصل، ۶ بار به مقام نخست رقابت‌ها دست پیدا کند. ناگفته نماند که در این سال‌ها، شرکت سازنده خودرو هم موفق به کسب عنوان بهترین تولیدکننده خودروهای رالی می‌شد.

سال ۲۰۰۴ بود که شرکت پژو، خودروی ۳۰۷ را با پژو ۲۰۶ برای مسابقات رالی جایگزین کرد.

تویوتا یاریس با ۲۶ برد

تویوتا یاریس-از بهترین خودروهای رالیتویوتا یاریس-از بهترین خودروهای رالی

تویوتا یاریس، از لحاظ قدمت جوان‌ترین خودروی این لیست است که سابقه طولانی هم در مسابقات رالی دارد. دهه ۹۰، سال‌های شکوفایی این خودرو بود که توانست به چندین مقام جهانی برسد. پس از سال ۱۹۹۹ تویوتا یاریس، از رقابت‌ها خارج شد تا تمرکز خود را بیشتر روی مسابقات فرمول یک بگذارد.

سال ۲۰۱۷ بود که تویوتا یاریس به مسابقات جهانی رالی بازگشت و توانست به پیروزی‌های چشگیری دست پیدا کند. فصل ۲۰۱۸، یکی دیگر از سال‌های درخشان تویوتا بود که توانست با صورت‌بندی صحیح تیم، پیروزی‌های پی‌درپی را به‌دست آورد.

سال ۲۰۲۱، بهترین فصل مسابقات برای تویوتا یاریس بود که موفق به کسب ۹ مقام قهرمانی رالی شد و در پایان همین فصل هم اعلام کرد که از تمامی مسابقات خارج می‌شود.

سیتروئن دی اس ۳ با ۲۶ برد

سیتروئن دی اس 3-از بهترین خودروهای رالیسیتروئن دی اس 3-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

سیتروئن دی اس ۳، یکی از خودروهای رالی سیتروئن بوده که از سال ۲۰۱۱، به‌عنوان جایگزین سیتروئن سی ۴ معرفی شده است. سباستین لوب، یکی از رانندگان ماهری است که توانست با این خودرو، ۹ بار در مسابقات قهرمانی رالی جهان به مقام نخست برسد. لوب و هم‌تیمی‌اش سباستین اوژیه توانستند ۱۰ پیروزی برای سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ با این خودرو ثبت کنند.

سباستین لوب راننده‌ای بود که توانست در این دو سال، عنوان بهترین راننده را نیز به نام خود ثبت کند و رکورد خود را به ۹ رتبه متوالی برساند. لوب پس از پایان فصل ۲۰۱۲، اعلام کرد که دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نخواهد کرد و خود را بازنشسته کرده است.

سال ۲۰۱۳، فصل درخشان دیگری برای سیتروئن دی اس ۳ بود و توانست به ۳ مقام نخست مسابقات دست پیدا کند. فصل ۲۰۱۶ نیز آخرین فصلی بود که سیتروئن دی اس ۳، با کسب ۲ مقام نخست در جاده‌‌های مسابقات رالی حرکت کرد و پس از آن، برای همیشه بازنشسته شد.

سیتروئن Xsara با ۳۲ برد

سیتروئن Xsara-از بهترین خودروهای رالیسیتروئن Xsara-از بهترین خودروهای رالی

سیتروئن Xsara، خودرویی بود که برخلاف دیگر خودروهای رالی که نهایتا در طول چند ماه به نقطه اوج خود می‌رسند، چندین فصل طول کشید تا بتوانید جایگاه خود را بیابد. سال ۲۰۰۱ شروع واقعی سیتروئن Xsara بود که در فصل اول، توانست به تنها موفقیت خود برسد. فصل ۲۰۰۲ نیز به همین منوال طی شد تا در سال ۲۰۰۳، توانست ۴ بار به مقام نخست مسابقات دست یابد و سباستین لوب نیز که یکی از ستارگان رانندگی آن زمان بود، به عنوان دومین راننده برتر فصل معرفی شد. البته لازم به ذکر است که لوب توانست برای فصل بعد، عنوان نخست را از آن خود کند.

سال ۲۰۰۵ نیز یکی از سال‌های درخشان سیتروئن Xsara بود که به ۱۰ پیروزی در طول رقابت‌ها دست یافت. سیتروئن Xsara، در سال ۲۰۰۶ آخرین فصل رقابت‌های خود را پشت سر گذاشت و درنهایت با خودروی سیتروئن سی ۴ جایگزین شد تا خودرویی تازه‌نفس وارد میدان رقابت‌ها شود.

سیتروئن‌ سی ۴ با ۳۶ برد

سیتروئن سی 4-از بهترین خودروهای رالیسیتروئن سی 4-از بهترین خودروهای رالی

بهترین خودروهای رالی تاریخ

سیتروئن سی ۴، موفق‌ترین خودروی رالی سیتروئن بود که موفقیت آن مدیون راننده فوق ستاره، سباستین لوب است. فصل ۲۰۰۷، اولین فصلی بود که این خودرو در مسابقات رالی حضور یافت و با رانندگی لوب، توانست به ۷ برتری در این رقابت‌های قهرمانی دست پیدا کند. سال ۲۰۰۸، تعداد برد‌ها افزایش یافته و به عدد ۱۱ رسید. موفقیت‌های سیتروئن سی ۴ به‌طور مداوم در این سال‌ها افزایش و در سال ۲۰۱۰ که آخرین فصل حضور این خودرو بود، به ۱۰ مقام قهرمانی دست یافت. در این سال، خودروی تازه‌نفس سیتروئن دی اس ۳ جایگزین این خودرو شده که توانست موفقیت‌های زیادی را برای این برند کسب کند.

فولوکس واگن پولو با ۴۳ برد

فولوکس واگن پولو-از بهترین خودروهای رالیفولوکس واگن پولو-از بهترین خودروهای رالی

شاید یکی از بهترین کارهای فولوکس واگن را انتقال سباستین اوژیه از سیتروئن به این کمپانی دانست. فصل ۲۰۱۳ بود که با بودجه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون یورو این انتقال صورت گرفت. سرمایه‌گذاری که فولوکس واگن روی این خودرو انجام داد، منجر به این شد که تا به امروز، موفق‌ترین خودروی رالی جهان بماند. سباستین اوژیه توانست در همان سال ۲۰۱۳ جایگاه نخست قهرمانی و عنوان بهترین راننده و شرکت سازنده را برای این تیم کسب کند. سال‌های بعد نیز به‌همین ترتیب بر افتخارات فولوکس واگن پولو افزوده شد و در سال ۲۰۱۶ که فصل آخر حضور این خودرو در مسابقات رالی قهرمانی بود، مقام‌های نخست به راننده و شرکت سازنده این خودرو رسید.

خروج غیرمنتظره این خودرو و شرکت سازنده از مسابقات رالی در پی بحران مالی این شرکت، باعث شد تا جایگاه‌هایی که این خودرو می‌توانست کسب کند، از دست برود.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، رتبه‌بندی که برای این لیست درنظر گرفته‌ایم، براساس تعداد برد آن‌هاست و لیست‌های دیگری نیز براساس دسته‌بندی‌های مختلف می‌توان تشکیل داد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببردید. خوشحال می‌شویم که خودروی مورد علاقه خود را در بخش نظرات به ما بگویید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها