تویوتا می‌آورد: نسل جدید خودرو برقی به ایران

ژانویه 12, 2024 0 نظر 53

خودرو برقی جدید تویوتا به ایران می‌آید

شرکت اتومبیل‌سازی تویوتا اعلام کرده است که خودرو برقی جدید خود را به بازار ایران عرضه خواهد کرد. این اقدام جدید اتومبیل‌سازی تویوتا نشان از توجه بیشتر این شرکت به بازار ایران و نیز تلاش برای معرفی فناوری‌های پیشرفته در این کشور دارد.

خودرو برقی جدید تویوتا با طراحی مدرن و فناوری‌های پیشرفته مانند سیستم های مدیریت انرژی و موتورهای الکتریکی قدرتمند مجهز شده است که باعث افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی خودرو می‌شود. علاوه بر این، این خودرو با داشتن باتری‌های قدرتمند و مقاوم به صورت کامل برقی عمل می‌کند و از انتشار گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند.

معرفی خودرو برقی تویوتا به بازار ایران نشان از توجه این شرکت به نیازهای مشتریان ایرانی و تلاش برای معرفی تکنولوژی‌های سبز و پایدار است. احتمالاً این قدم موجب افزایش تقاضا برای خودروهای برقی در ایران خواهد شد و همچنین به کاهش آلودگی هوای شهرها کمک خواهد کرد.

۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

مدتی است اخبار حضور خودروهای تمام الکتریکی به ایران داغ است و قرار است بازار ایران به‌زودی میزبان خودرو برقی جدید تویوتا bZ3 باشد.

صنعت ساخت و توسعه خودروهای الکتریکی با رشد خیره‌کننده خود در چند سال اخیر تمام جهان را وادار کرد تا در کنار خودروهای درون‌سوز، نگاه ویژه‌ای به این خودروها نیز بی‌اندازد. حال با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، کشور ما نیز به‌زودی شاهد تحولی عظیم در واردات خودرو برقی، مونتاژ یا ساخت این دسته خودروها خواهد بود. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، یکی از این محصولات که زمزمه‌های ورود آن به بازار ایران بسیار داغ است، تویوتا bZ3 نام دارد.

معرفی خودرو برقی جدید تویوتا با نام bZ3

خودرو برقی جدید تویوتا

این خودرو به‌طور مشترک با همکاری‌ سه شرکت تویوتا (TOYOTA)، کمپانی BTET از BYD و فاو (FAW) توسعه یافت و بیش از ۱۰۰ مهندس از شرکت تویوتا با همراهی BYD و FAW این پروژه را گسترش دادند. تویوتا که به‌عنوان اولین تولیدکننده انبوه وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی (HEV) در جهان شناخته می‌شود، تا به امروز بیش از ۲۰ میلیون خودروی برقی در سرتاسر جهان فروخته است. علاوه بر این، تویوتا لقب محبوب‌ترین برند خودروسازی جهان را نیز یدک می‌کشد. حال تویوتا bZ3 با ترکیب این DNA منحصربه‌فرد محصولات تویوتا برای ارائه حس خوب و آرامش‌بخش خودروهای الکتریکی وارد عمل شده است.

تویوتا bZ3 بر اساس پلتفرم E-TNGA ساخته شده و در طراحی آن از کوسه سرچکشی به‌عنوان یک جانور آبزی محبوب ژاپنی الهام گرفته شده است. در واقع تویوتا bZ3 حاصل همکاری و هم‌افزایی سه شرکت مطرح در توسعه، ساخت خودرو و فناوری باتری بوده و این محصول ترکیب نقاط قوت این سه کمپانی بزرگ است.

خودرو برقی جدید تویوتا bZ3خودرو برقی جدید تویوتا bZ3

ساخت این محصول با تمرکز بر سه کلمه مهم و کلیدی الکتریکی (Electrified)، پویایی (Dynamic) و لذت‌بخش (Enjoyable) حس خاطره‌انگیز و تجربه جدیدی را به مشتریان ارائه می‌دهد. نمای بیرونی این خودرو از پایداری قدرت برخوردار است و نمایی بسیار زیبایی از خود ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی تویوتا bZ3

این خودرو در دو مدل به بازار جهانی عرضه شده که در تمامی مدل‌ها از یک نوع پیشرانه و فقط با ظرفیت قدرت و باتری متفاوت استفاده شده است. پیشرانه تولید شده برای این خودرو از نوع سنکرون آهنربایی دائم (AC Permanent Synchronous Motor) با توان‌های ۱۳۵ کیلووات (معادل ۱۷۸ اسب بخار) و ۱۸۰ کیلووات (معادل ۲۳۸ اسب بخار) است.

برد مسافت با یک‌بار شارژ کامل در این خودروها بسته به نوع توان به‌ترتیب ۵۱۷ و ۶۱۶ کیلومتر خواهد بود. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. دستیابی به این میزان برد و سرعت توسط سیستم برق‌رسانی و باتری لیتیوم یونی LFP BYD با استفاده از ترکیب باتری لیتیوم آهن فسفات با تکنولوژی تویوتا امکان‌پذیر شده است. ساختار باتری‌ها، خنک‌کننده، سیستم‌های نظارتی، ایمنی و کنترل، هشوی با تکنولوژی‌های جدید مخصوص این خودرو طراحی شده تا یک سیستم برق‌رسانی کارآمد و مطمئن را ارائه دهد.

امکانات رفاهی تویوتا bZ3

خودرو برقی جدید تویوتا bZ3خودرو برقی جدید تویوتا bZ3

در فضای داخلی این خودرو اولین نکته‌ای که توجه را به سمت خود جلب می‌کند یک صفحه نمایش بزرگ موسوم به جزیره دیجیتال است که از یک نمایشگر مرکزی عمودی بزرگ تشکیل شده است. از امکانات شاخص این خودرو می‌توان به سیستم دستیار هوشمند رانندگی، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم هشدار تصادف، ۶ عدد کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، فرمان برقی با سنسور تشخیص حالت و علائم رفتاری راننده اشاره کرد. علاوه بر امکانات ذکر شده، این خودرو آپشن‌های معمول و به‌روز خودروهای امروزی را نیز دارد.

قیمت تویوتا bZ3 از حدود ۲۳ هزار دلار تا ۲۹ هزار دلار بسته به ظرفیت پیشرانه، باتری و آپشن‌ها متغیر است. این خودرو در ابتدا مخصوص بازار چین ساخته شد و خط تولید تویوتا bZ3 در کارخانه فاو چین قرار دارد. به‌احتمال زیاد با ورود به بازارهای جهانی از جمله کشور ایران، به‌زودی اطلاعات بیشتری از این محصول خواهیم شنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها