طرز تهیه ترشی زغال اخته

طرز تهیه ترشی زغال اخته

ترشی زغال اخته یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و لذیذ است که طعمی فوق العاده دارد، این ترشی به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود، زغال اخته خواص دارویی زیادی دارد که برای درمان کبد چرب، کم خونی و کلسترول بد خون بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه ترشی زغال اخته در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
زغال اخته۵۰۰ گرم
سیر اسلایس شده۲ حبه
سرکه سیببه مقدار لازم
نمک۱ قاشق غذا خوری
ترخون خشک۱ قاشق غذا خوری
گلپر۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه ترشی زغال اخته

مرحله ۱: شستن و خشک کردن زغال اخته‌ها

ابتدا زغال اخته‌ها را تمیز بشورید، سعی کنید که از زغال اخته‌های رسیده، تازه، خوش‌ رنگ و خوش طعم استفاده کنید تا در نهایت ترشی خوش طعم‌تری داشته باشید بعد از آن زغال اخته‌ها را روی یک پارچه بریزید، تا آب اصافی آن‌ها برود و کاملاً خشک شوند.

مرحله ۲: برش زدن و اضافه کردن سیرها به زغال اخته‌ها

بعد از آن یک ظرف شیشه‌ای دردار را تمیز بشورید، زغال اخته‌ها را که کاملا خشک شده‌اند در آن بریزید، تا ظرف تقریبا پر شود، سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید، به چند قسمت برش بزنید، سپس آن‌ها را روی زغال اخته‌ها بریزید و پخش کنید.

مرحله ۳: اصافه کردن نمک به زغال اخته‌ها

با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان می‌توانید مقدار سیر را کمی بیشتر یا کمتر بریزید تا مقدار عطر و طعم سیر در ترشی طبق میل خودتان باشد، بعد از آن مقداری نمک روی زغال اخته‌ها بریزید دقت کنید که مقدار نمک خیلی زیاد نباشد تا میزان شوری آن زیاد نشود.

مرحله ۴: اضافه کردن ترخون خشک شده به زغال اخته‌ها

مقداری سبزی معطر که از قبل خشک کرده‌اید را روی زغال اخته‌ها بریزید بهتر است که از ترخون استفاده کنید، چون عطر فوق العاده‌ای دارد و ترشی را بسیار خوش عطر می‌کند با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید از سبزی‌های معطر دیگر هم استفاده کنید.

مرحله ۵: اصافه کردن گلپر به زغال اخته‌ها

سپس مقداری گلپر به زغال اخته‌ها اضافه کنید، گلپر علاوه بر عطر فوق العاده‌ای که دارد خواص درمانی زیادی دارد که آن را به یک گیاه دارویی تبدیل کرده است، گلپر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، همچنین طبع گرم و خشکی دارد که برای سرد مزاجان مناسب است.

مرحله ۶: اضافه کردن شکر و سرکا سیب به زغال اخته‌ها

بعد از آن مقداری شکر روی زغال اخته‌ها بریزید سپس سرکه سیب را به ادویه‌های داخل ظرف شیشه‌ای و زغال لخته‌ها اضافه کنید تا شیشه پر شود، بعد در ظرف را محکم ببندید و ظرف را برگردانید و چند بار تکان دهید تا همه ادویه‌ها با سرکه سیب خوب مخلوط شود.

مرحله ۷: مخلوط کردن همه مواد داخل ظرف و قرار دادن آن در یخچال

وقتی که چند بار ظرف را تکان دادید سپس ظرف را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ روز در یخچال استراحت کند، در این مدت عطر و طعم ادویه‌ها و سرکه سیب کاملاً به خورد زغال اخته‌ها می‌رود و ترشی برای استفاده کردن آماده می‌شود. در آخر ترشی زغال اخته را داخل ظرف مناسب بریزید و آن را به عنوان یک چاشنی پر طرفدار همراه با انواع غذاهای متنوع و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.