طرز تهیه کته اسفناج

طرز تهیه کته اسفناج

کته اسفناج یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم که خیلی ساده و سریع درست می‌شود را می‌توانید برای پذیرایی از مهمانان تهیه کنید، کته اسفناج یک غذای پر طرفدار محسوب می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کته اسفناج در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
اسفناج خام۱ کیلو گرم
گوشت بره خورشتی۳۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
سیر تازه۳ حبه
کره برای اسفناج۵۰ گرم
کره برای برنج۵۰ گرم
عصاره زعفران۱ عدد
نمک و فلفل سباهنصف قاشق چای خوری از هر کدام
برنج۲ پیمانه
آببه مقدار لازم
زعفران دم کرده برای تزئینبه مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه کته اسفناج

مرحله ۱: شستن و خرد کردن اسفناج‌ها

ابتدا اسفناج‌ها را تمیز بشورید، بعد داخل یک سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها برود و خشک شوند سپس چند برگ از اسفناج‌ها را بردارید، کنار بگذارید، بقیه آن‌ها را با یک چاقوی تیز کاملاً ریز خرد کنید، اسفناج‌های خرد شده را داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۲: خرد کردن و تفت دادن پیاز

بعد پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازها را در قابلمه بریزید، با روغن داغ خوب تفت دهید تا پیازها سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن زردچوبه و تکه‌های گوشت و تفت دادن آن‌ها

سپس مقدار زردچوبه به پیازها اضافه کنید، تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و پیازها طلایی رنگ شوند بعد از آن تکه‌های گوشت را که از قبل در اندازه‌های دلخواه خودتان برش زده‌اید و تمیز شسته‌اید داخل قابلمه بریزید، گوشت‌ها را خوب تفت دهید.

مرحله ۴: اضافه کردن فلفل سیاه و تفت دادن آن

وقتی یک طرف گوشت‌ها در قابلمه سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم تفت داده شود و رنگ آن‌ها تغییر کند، مقداری فلفل سیاه به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، کمی تفت دهید تا خوب با هم مخلوط شوند و فلفل سیاه به خورد مواد برود.

مرحله ۵: اصافه کردن برگ بو و عصاره زعفران به مواد

سپس یک تکه برگ بو را هم داخل قابلمه بیندازید، تا عطر آن به خورد گوشت‌ها برود بعد از آن یک عصاره زعفران را کاملا پودر کنید، داخل قابلمه بریزید، با مواد مخلوط کنید تا زعفران رنگ باز کند علاوه بر آن عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود.

مرحله ۶: ریختن آب در قابلمه و پختن گوشت‌ها

بعد از آن مقداری آب روی مواد داخل قابلمه بریزید به طوری که آب کاملاً روی گوشت‌ها را بپوشاند سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت‌ها به مدت تقریباً ۳ ساعت روی حرارت ملایم بپزند، در این مرحله بافت گوشت‌ها باید کاملاً نرم و مغز پخت شود.

مرحله ۷: ریختن اسفناج و کره و پودر سیر در تابه

سپس اسفناج‌های خرد شده را داخل یک تابه بریزید مقداری کره روی آن‌ها قرار دهید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود بعد پودر سیر روی اسفناج‌ها بریزید، با هم مخلوط کنید تا عطر سیر در آن‌ها پخش شود و به خورد اسفناج‌ها برود.

مرحله ۸: تفت دادن اسفناج‌ها

سپس اسفناج‌ها را خوب تفت دهید تا آب اسفناج‌ها جمع شود و کمی سرخ شوند، دقت کنید که اسفناج‌ها خیلی زیاد سرخ نشوند چون در نهایت رنگ کته تغییر می‌کند، طوری که شکل و ظاهر آن خراب می‌شود، بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۹: اضافه کردن نمک به مواد داخل قابلمه

بعد از آن در قابلمه گوشت‌ها را که خوب پخته شده‌اند، بردارید مقداری نمک به آن اضافه کنید، هم بزنید سپس طعم آن را بچشید و نمک آن را تست کنید اگر مقدار نمک آن کم بود طبق ذائقه خودتان به آن نمک اضافه کنید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۰: ریختن برنج، آب، نمک و روغن در قابلمه

سپس برنج‌ها را که تمیز کرده‌اید، داخل یک قابلمه بریزید بعد مقداری آب به آن اضافه کنید، آب باید به اندازه ای باشد که کاملا روی برنج‌ها را بپوشاند بعد مقداری روغن و کمی نمک هم به برنج‌ها اضافه کنید و مخلوط کنید، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن مخلوط اسفناج‌ها به برنج

بعد از آن اجازه دهید تا آب شروع به جوشیدن کند سپس مخلوط اسفناج‌ها را در قابلمه برنج بریزید با یک کفگیر برنج‌ها و اسفناج‌ها را به آرامی مخلوط کنید، برنج‌ها را از ته قابلمه روی اسفناج‌ها بریزید تا کاملا با هم مخلوط شوند، دقت کنید این کار را به آرامی انجام دهید.

مرحله ۱۲: ریختن روغن در یک قابلمه دیگر

سپس این کار را ادامه دهید تا آب برنج جمع شود و برنج‌ها به حالت نیم پز در آیند، طوری که بافت آن‌ها کمی نرم شود، بعد از این که آب برنج کامل کشیده شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید.

مرحله ۱۳: چیدن برگ کاهوها در قابلمه

بعد کمی روغن در قابلمه بریزید و پخش کنید تا کاملا کف قابلمه را بپوشاند، سپس برای ته دیگ، چند برگ کاهو را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند در قابلمه بچینید به طوری که کاهوها کاملاً کف قابلمه را بپوشانند و جای خالی در قابلمه باقی نماند.

مرحله ۱۴: ریختن برنج در قابلمه روی کاهوها

اگر برگ کاهوها خیلی نازک بود یا جایی از آن‌ها پارگی داشت دو برگ کاهو را روی هم قرار دهید، تا در نهایت ته دیگ آن بهتر و جذاب‌تر شود، سپس مخلوط برنج و اسفناج‌ها را داخل قابلمه روی کاهوها بریزید بعد سطح برنج را با پشت قاشق صاف کنید.

مرحله ۱۵: دم انداختن کته اسفناج

بعد اسفناج‌هایی را که به شکل کامل و درسته نگه داشته بودید دور هم بپیچید و به شکل گل درآورید اسفناج‌ها را وسط برنج قرار دهید سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا کته اسفناج‌ به مدت تقریبا ۴۰ دقیقه بپزد و خوب دم بکشد، همینطور عطر اسفناج‌ها پخش شود.

مرحله ۱۶: ریختن کته اسفناج در ظرف مناسب و چیدن گوشت‌ها روی آن

بعد از این که کته اسفناج آماده شد آن را داخل ظرف مناسب بریزید، اسفناج‌هایی که به شکل گل درآوردید روی آن قرار دهید سپس گوشت‌های پخته شده را روی ظرف برنج دور آن بچینید، برای چیدن گوشت‌ها روی برنج یا مابین برنج طبق سلیقه خودتان عمل کنید.

مرحله ۱۷: تزئین کته اسفناج

می‌توانید گوشت‌‌ها را در وسط برنج بریزید یا این که در انتها روی برنج بریزید، سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان روی برنج را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ که از قبل آماده کرده‌اید تزئین کنید برای تزئین برنج می‌توانید از چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه استفاده کنید. در آخر کته اسفناج را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.